Tong

Stel hier je vragen over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
plientje91
Beginner
Berichten: 61
Lid geworden op: 05 nov 2009, 15:45

Tong

Bericht door plientje91 »

Hoi,

Ik werd vanmorgen wakker met een enorm zere tong. Ik ging hem eens goed bekijken en het lijkt wel alsof er allemaal bultjes aan de zijkant zitten. Dat is waarschijnlijk ook het geval, want ik zit steeds met m'n tong tussen m'n tanden, waardoor ik de pijn continu voel. Ook ziet m'n tong eruit als een landkaarttong.
Ik heb ook een beetje keelpijn, maar ik heb sowieso een gevoelige keel. Al ben ik niet verbaasd als het met m'n tong te maken heeft.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Of heeft iemand dit ook eens gehad?

Groetjes,

Plientje
The things people refuse are the things they should use.
Gast

Tong

Bericht door Gast »

Hoi Plientje,

Wat is je B12 waarde?

Mvg Juul
Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

Tong

Bericht door dullegreet »

zijn het geen beginnende aften (spruw) ? ik heb dit al van als ik een klein kind ben regelmatig en soms zijn het idd die bulten op de zijkant van mijn tong. ik zit er ook continu mee tussen mijn tanden, maar van stokbrood bvb krijg ik het ook. quasi om het even welk sneetje in mijn mond evolueert meestal naar een weken durende afte :( .

Het zou idd op een B-tekort wijzen, maar ik heb teveel B12, dus .......
Gebruikersavatar
plientje91
Beginner
Berichten: 61
Lid geworden op: 05 nov 2009, 15:45

Bericht door plientje91 »

Goed nieuws! Het is weer over. Joost mag weten wat het was, maar ik ben blij dat het over is. Ik heb nu wel een koortslip helaas.
Mijn moeder zei dat het misschien wel een allergische reactie was.
Ik zou echt niet weten wat op dit moment m'n B12 waarde is. Wat kan het dan betekenen?

Groetjes
The things people refuse are the things they should use.
Gast

Bericht door Gast »

>>Het zou idd op een B-tekort wijzen, maar ik heb teveel B12, dus .......

B12 heb je niet snel teveel (>1000 pmol/l ofzo?). En het teveel plas je weer uit. En de bloedlevels hoeven niet wat te zeggen over de waarden in je weefsels. Testen na supplementen of injecties die aangeven dat het te hoog is hoeft niet te betekenen dat je teveel neemt. Je weefsels kunnen nog een tekort hebben en dat heeft zijn tijd nodig.

>>Ik zou echt niet weten wat op dit moment m'n B12 waarde is. Wat kan het dan betekenen?

Laat het eens prikken dan (icm foliumzuur en wellicht andere vitamines, B5 bijv). Als dit te laag is moet je B12 nemen dmv pillen of injecties als je het niet opneemt. Het kan om verschillende (ook veel onschuldige) redenen te laag zijn en is goed te behandelen. Zo is oa vermoeidheid ook een veel voorkomende klacht bij b12 tekort.

Meer info: www.stichtingb12tekort.nl

Mvg,
Juul
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Pijnlijke bobbeltjes aan de rand van mijn tong krijg ik doordat ik 's nachts in mijn slaap kauwbewegingen maak en daardoor soms per ongeluk met mijn kiezen op mijn tong bijt.
Gebruikersavatar
Sander
Beginner
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 feb 2009, 13:39

Bericht door Sander »

Ik heb sowieso veel last van aften, en ook van pijnljike plekken aan de zijkant van mijn tong. Niet echt aften; meer rode, zere plekjes. Zendium tandpasta helpt wel een beetje.
Plaats reactie