Dieet

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Dieet

Bericht door sterre »

Wie heeft er positieve ervaringen met een speciaal dieet en is daar wat van opgeknapt?

Groetjes,
Sterre
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Dieet

Bericht door asje »

Er is een hele lange reeks diëten en die spreken elkààr dan weer tegen. Soms heeft iemand ergens baat bij, vaak ook niet. Als je geen allergieën of intoleranties hebt, zou ik zeggen, zo veel mogelijk voedzaam, goed en vers eten eten en zo min mogelijk van wat een mens niet nodig heeft.
Life smells...
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Dieet

Bericht door semma »

Dus melk met mate en zo min mogelijk behandeld, dus volle melk.
Misschien eerst laten testen op intoleranties via het weglatingsdieet o.l.v. een diëtist. Je hebt er waarschijnlijk meer dan je denkt.

En hou je vooral aan wat asje zegt: zo min mogelijk van wat een mens niet nodig heeft (vla, koek, bitterballen, glühwijn, patatje oorlog, sterk ruikende/smakende produkten als katenspek. Je hoeft met de feestdagen niet alles door te strepen, maar hou het matig in te trant van het ouderwetse ene kaakje bij de thee en 's avonds een koekje bij de koffie.

Alles wat light is, is verdacht van ongunstige werking, die juist het tegendeel kan bewerkstelligen. Neem geen suikervervangers maar gewoon een zeer bescheiden schepje suiker. Geen margarine maar roomboter of kokosolie en dus toch eerst (laten) testen op zuivel (lactose, caseïne, melkvetten). Als het om één producttype gaat, kan je het zelf nog wel testen: Zes weken weglaten, goed waarnemen wat er verandert en dan weer beginnen met ruime porties. Opnieuw goed waarnemen wat er verandert. Intoleranties merk je vaak pas met vertraging, alleen al doordat je nooit eerder de relatie met enig ongerief gelegd had.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Bedankt voor jullie antwoord.
Het zit namelijk zo ik was gisteren weer naar de mesoloog geweest voor de tweede keer voor voedselintolleranties. Haar consulten zijn best prijzig. Ik ben al diverse keren getest op dingen en er komen elke keer weer andere producten uit wat ik dan wel weer raar vind. Fruit en noten kan ik niet meer eten want dan gaat mijn tong en mond branden en zelfs mijn keel wat dicht zitten. Dus ik dacht misschien kan de mesoloog daar wat aan doen. Nu kwam er gist, lactose en geraffineerde suiker uit. Maarja er zijn nog zoveel dingen die niet getest zijn dus misschien heb ik daar ook wel een intollerantie voor. Vorige keer heb ik omega3 en een anti viraal besteld op haar advies. Nou moest er nog een anti viraal bij en heb verschillende vitamine tekorten. Zou ik gisteren bestellen maar allemachtig kwam ik op 170 euro aan vitamines, anti viraal en schullsler zout. Ik heb al zo vaak wat geprobeerd dit is mij echt te gek hoor want dit is niet de laatste keer dat ik heen moet. Wat vinden jullie?
Gebruikersavatar
luipaardje
Actief lid
Berichten: 458
Lid geworden op: 05 aug 2012, 13:43

Bericht door luipaardje »

Ik ben het ook met asje eens dat het beter is meer te nemen van dingen die doorgaans als gezond worden gezien en op te letten met dingen die doorgaans minder goed voor je zijn. De genoemde suikervervangers zijn goed voorbeeld.

Dan kan het natuurlijk nog voorkomen dat je allergieën of intoleranties voor iets hebt. Mijn ervaring is dat je dat beter zelf kunt ontdekken in de loop der tijd. Zo kan ik ook niet tegen fruit, alhoewel dat doorgaans als gezond wordt gezien. Die had je zelf al ontdekt. Ik heb ook al diverse dure testen gehad die achteraf niet bleken te kloppen. Supplementen zijn vaak ook niet nodig. Met gezond verstand kun je een heel eind komen.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

@ Luipaardje; dat bedoel ik inderdaad. Ze kunnen zoveel zeggen maar ik krijg mijn twijfels. Want de ene keer test ik bijvoorbeeld op soja positief bij een andere therapeut negatief. En zo met meer producten wat moet je daarvan denken? Fruit en noten heb ik zelf inderdaad ontdekt omdat ik echt een reactie krijg maar verder weet ik het zo niet. En die antiviralen en zouten en weet ik het allemaal zet ik mijn vraagtekens bij.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Zo onbetrouwbaar is het. Allergieën moet je gewoon regulier testen en er is nog een ademtest voor fructose en lactose, verder gewoon wat je zelf merkt. 2 X per week vette vis geeft veel omega 3.

Als je geen lactose-intolerantie hebt, zijn melkproducten geen enkel probleem. Wel ben ik voor alle dierlijke producten in principe biologisch.
Life smells...
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

@ Asje; ben het helemaal met je eens om het regulier te testen. Er komen teveel verschillende dingen uit bij alternatieve geneeswijzen. Ik ga mij maar vasthouden aan het reguliere. Ik mag van de huisarts bloedprikken op vitamine tekorten. Dus ga ik vandaag doen. Ik ben vergeten te vragen of ik mag testen op lactose dat wil ik ook nog graag. En ik weet niet of je kunt testen op gist anders zou dat ook handig zijn.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

En inderdaad vette vis. Ik maak nu ovenschotels met vis en bevalt goed omdat ik geen viseter ben. Maar dit is erg lekker.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

:)

Ik zou een algemene allergietest aanvragen, en lactose en gist erbij noemen voor als dat geen standaard is. Je hebt al verschijnselen bij fruit en noten, dus heel legitiem een algemene test aan te vragen. Wie weet kun je ook wel tegen sòmmige fruit- en notensoorten, dat zou gunstig zijn.
Life smells...
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Heb ik al gedaan twee maand geleden toen had ik netelroos. Daar kwam uit: Graspollen, boompollen, kruidpollen, hazelnoot, tomaat, kiwi, sesamzaad.

Maar toen zei de huisarts veel zit ook gekoppeld aan de hooikoorts.
Maar ik heb het ook bij andere noten soorten zoals paranoten enz en andere soorten fruit, banaan, appel enz. en die kwamen niet uit de test. Toch typisch.

En gist en lactose is niet getest.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Zogenaamde kruisreacties.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Southbeach dieet, doet P een beetje.

Vooral tegen aankomen door te weinig beweging.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ja, typisch, mss zijn dat dan intoleranties. Buiten die ademtesten weet ik niet welke intolerantietesten echt betrouwbaar zijn.
Life smells...
plien
Actief lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 29 mei 2014, 11:14

Bericht door plien »

Ik heb een dieet, heel breed en nu een jaar later heb ik er een paar puntjes uitgehaald. Voornamelijk geen frisdrank (cola), verder ook zo suikervrij mogelijk maar kleine hoeveelheden zo nu en dan gaat prima, in principe geen zuivel maar ergens in verwerkt gaat wel, geen rundvlees/varkensvlees alleen kip en gevogelte en wild, voorzichtig met teveel kruiden. Dat zijn nu de dingen die het wel waard zijn om aan te houden bij mij. Maar dit heeft op geen enkele manier bijgedragen aan mijn algehele gesteldheid. Maar het tempert mijn chronische diarree wel en dat is wel fijn :) (Helaas blijft het verbloemen, de diarree zelf gaat niet meer uit mijn systeem.)

Ik ben een beetje wazig dus een advies kan ik even niet geven, maar ik dacht misschien heb je wat aan mijn ervaring ;)
Plaats reactie