Iemand ervaring met zoutoplossing infuus??

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

vital
Actief lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 10 jan 2011, 13:20

Bericht door vital »

Een paar keer per week een infuus prikken is toch ook niet zo evident. Je moet toch al goede aders hebben, anders moet je eventueel een picc-lijn of port-a-cath laten steken....

(Ik denk ook dat het meeste van het infuus zich vlug door het lichaam verspreidt en je dus netto niet veel extra bloed zult overhouden. Ik merk dat ik meer naar het toilet moet door die baxters.)

Gewoon zouttabletten of zo innemen en veel drinken? Zo infusen zijn nu toch ook niet zo leuk moet ik zeggen...
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Ik neem al veel zout en heb daar last van met mijn maag & darmen. En dus daarna meer last van de Orthostatische Intolerantie.
Daarom ook deze route proberen.
Had er al veel over gelezen dus tja. Toch maar eens schieten.
vital
Actief lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 10 jan 2011, 13:20

Bericht door vital »

500 ml loopt bij mij in 3u in. Dus dat is ook een heel tijdje dat je immobiel bent.

(En als het zo een lange tijd moet doorlopen zullen ze het infuus ook niet aanprikken in je elleboog denk ik, omdat je dan je arm de hele tijd niet kan bewegen.)

Je kan het maar proberen natuurlijk...
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

==Gewoon zouttabletten==

Dat zout dat genoemd wordt heeft niks met extra zout te maken. Zo'n infuus komt louter ipv eten en drinken. Zout iss toegevoegd aan steriel water omdat dat overeenkomt met de osmotische waarde van de weefsels in het lichaam.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fysiologis ... toplossing

Ja, je moet een tijdje met een vastzittende naald rondlopen (meestal in ader op de hand) die telkens op het infuusaangesloten wordt. Om stolling in de naald te voorkomen stopt men er dan anticolgulantia/bloedverdunner in tot het volgende infuus.
vital
Actief lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 10 jan 2011, 13:20

Bericht door vital »

Ik ben niet helemaal mee Annac (of Grigor). Wat zou er dan juist in de baxter zitten die je krijgt en hoe groot zou die zijn?
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Grigor, ik zou echt ook eens kijken naar aardappelzetmeel; als het wekt is het het meest simpele en goedkope wat je kunt doen. Bij mij direct effect.
Life smells...
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Annac, ik snap je niet zo goed, bedoel je dat het infuus vooral is voor het vocht, en het zout alleen is toegevoegd om te "passen" met het bloed? En is aan zo'n infuus een Baxter toe te voegen, magnesium, B12 oid?
Ik kreeg ooit na een insectenbeet en twee prikken in mijn bil een infuus. Ik voelde me ervoor heel beroerd, maar met wat liggen met dat infuus, toen voelde ik me kiplekker... bijna lekkerder dan ooit (ik was niet nog niet officieel ziek zeg maar), was dat ook alleen zout water?
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
luipaardje
Actief lid
Berichten: 458
Lid geworden op: 05 aug 2012, 13:43

Bericht door luipaardje »

@Lulu,

Volgens mij noemen Vlamingen een baxter wat Nederlanders een infuus noemen. Gaat het dus om hetzelfde ding.
vital
Actief lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 10 jan 2011, 13:20

Bericht door vital »

Dat klopt luipaardje, bij ons is een baxter gelijk aan een infuus. Bij jullie blijkbaar niet dan :)
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Ah....
en een infuus of Baxter is normaal gesproken zout water, maar je kan er nog van alles doormieteren?
STOP de mishandeling van ME patiënten!
vital
Actief lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 10 jan 2011, 13:20

Bericht door vital »

Dat weet ik niet, antibiotica kan je er door mengen, dus ik veronderstel dat je er wel het een en ander kan in mengen....
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Ik ben in 1997/98 in behandeling geweest bij Paul van Meerendonk. Ik heb toen o.a. 10 vitamine-infusen gekregen, 1 x per week 1 liter. Daar zat ook vit. B12 door. Dosering, oh sh.. uhh, 1000mcg = toch 1mg??? Waarom weet ik dat niet meer??? Sorry, maar ik was ooit verpleegkundige, Annac zal wel begrijpen waarom ik hier van baal. Ik kreeg 9000 mcg, dus 9 mg, denk ik.
Na de infusen was ik wat kortademiger door al dat vocht, maar verder merkte ik er niets van. (Nou ja, dat m'n urine vreselijk stonk van al die vitaminen :wink: ) Dat was dus 1 x per week en niet 2 x.
Ik had toen nog nooit van O.I. gehoord, maar had daar wel last van.

Groetjes, Ariadne.
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Oh ja, Asje, wat bedoel je met aardappelzetmeel, helpt dat tegen de O.I.?

Ariadne.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Het helpt je darmen en dat kan weer andere klachten verbeteren.

Je kunt ook ander zetmeel nemen (maïs, cassave etc), maar men heeft het nu vooral over aardappelzetmeel, mss is dat het beste, iig het goedkoopst. Het gaat om resistent zetmeel, wat je koud moet nemen. Dat zorgt voor meer boterzuur in de darmen en bevordert daarmee een goeie vertering.

Meer info oa bij Martin Melchior, Het Paleo Perspectief. We zouden dit destijds:-) méér binnen hebben gekregen door bepaalde rauwe planten.

Ik begon met 1 theelepel, en ik merkte het direct, nu na een tijdje 1 eetlepel.
Life smells...
vital
Actief lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 10 jan 2011, 13:20

Bericht door vital »

Ik heb nog eens gezocht ivm dat infuus. bv http://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT01000350

Het gaat dan eigenlijk toch over een gewoon infuus (met 0.9% NaCl)?, maar wel van een liter en dat loopt dan in minder dan een uur in je lichaam...
Plaats reactie