Info over verschillende medicijnen & supplementen

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Info over verschillende medicijnen & supplementen

Bericht door Zuiderzon »

MEDICIJNEN EN SUPPLEMENTEN

Hier staan verscheidene medicijnen en supplementen, die worden verstrekt ter bestrijding van CVS.


Borage oil
Dit is een lichtere uitvoering van Theunisbloemolie. De essentiële vetzuren, die in koudgeperst olie zitten, versterken het immuunsysteem en darmslijmvlies.


Co-enzym Q10
Is belangrijk bij de vorming van ATP m.b.v. zuurstof.


Vit B12 injecties
Vitamine B-injecties zijn om de vaak grote tekorten in het centrale zenuwstelsel aan te vullen. Dit tekort hoeft niet perse in het bloed zichtbaar te zijn.


Hydrocortison 2,5
Bij 2 van de 3 ME-patiënten functioneert de bijnier onder de maat, een dysfunctionerende hypofyse en/of hypothalamus kunnen hier aan ten grondslag liggen. Behandeling van de bijnier met lichaamseigen hormonen in een lage dosis geeft in veel gevallen een verbetering te zien. hiervoor wordt gebruik gemaakt van de hormoonpreparaten hydrocortison (cortisol), fludrocortison (florinef) en DHEA.


Magnesium
Om de spierpijn tegen te gaan. Heeft in veel gevallen een gunstig effect op fibromyalgie.


Melatonine
Het waak slaap ritme van een mens wordt geregeld door het hormoon melatonine. Een verstoorde melatonine balans veroorzaakt een verschoven waak slaap ritme (DSPS). Substitutie van melatonine zou het waak slaap ritme kunnen normaliseren en tevens effect hebben op de slaapkwaliteit. Bij CVS/ME treedt vaak een verstoord waak slaap ritme. Melatonine wordt regelmatig aan ME en DSPS patiënten voorgeschreven om het waak slaap ritme en de slaapkwaliteit te verbeteren. Melatonine is niet geregistreerd als geneesmiddel en is als zodanig niet gecontroleerd op effectiviteit en veiligheid. Natuurlijke melatonine spiegels kunnen sterk verschillen per individu. De reacties op toegediende melatonine zijn ook wisselend Er is relatief veel geschreven over de positieve effecten van melatonine. Er zijn echter ook mensen die na het gebruik van melatonine alleen verslechtering opmerken. Een groep ME patiënten die slechte ervaringen heeft met melatonine heeft de wetenschapswinkel gevraagd onderzoek te doen naar de (bij)werkingen van melatonine door de situatie van de verschillende gebruikers en hun reactie op melatonine in kaart te brengen. Getracht zal worden aan de hand van de gegevens uit de literatuur en de interviews een patroon te ontdekken waardoor meer over melatonine en zijn relatie met/effect op ME/DSPS duidelijk wordt.



NADH
ENADA? NADH is een van de nieuwere middelen op de markt in de strijd tegen ME/CVS. Het is een stabiele vorm van NADH, geschikt om in tabletvorm te worden ingenomen. NADH is een lichaamseigen stof die een belangrijke rol speelt in de energievoorziening van het lichaam. De ME lotgenotengroep uit Kennemerland heeft aan de Wetenschapwinkel Geneesmiddelen de vraag gesteld eens kritisch te kijken naar ENADA? NADH. NADH is een zogenaamd voedingssupplement en valt daardoor niet onder de wet op de geneesmiddelenvoorziening. Dit betekent dat het middel niet is gecontroleerd op effectiviteit en veiligheid door de overheid en niet wordt vergoed door ziektekostenverzekeraars. NADH is betrokken bij verschillende processen in het lichaam. De belangrijkste rol speelt deze lichaamseigen stof in de energievoorziening van het lichaam. Een cel heeft energie nodig om te kunnen functioneren. Deze energie is in de cel aanwezig in de vorm van ATP (Adenosine trifosfaat, de opgeslagen energie van de cel). NADH is een belangrijke drager van energie in cellen: het gaat een reactie aan met zuurstof. Deze reactie maakt een grote hoeveelheid chemische energie vrij. Een deel van deze energie wordt gebruikt om ATP te vormen. Na eerdere positieve ervaringen bij de ziekte van Parkinson en depressie heeft Prof. Dr. Georg D. Birkmayer, producent van ENADA? NADH, NADH ook bij ME/CVS toegepast. Deze toepassing is gebaseerd op de zeer belangrijke rol die NADH speelt in de energiehuishouding van een cel. Door stress, virale infecties, allergieën of nog andere onbekende oorzaken zou de ATP voorraad in de cel uitgeput raken, waardoor het syndroom zich manifesteert. Birkmayer gaat uit van de hypothese dat door het toedienen van NADH een eventueel tekort aan ATP in de cel weer aan te vullen is. In een 12 weken durend onderzoek van Birkmayer werd een geselecteerde groep patiënten in tweeën gesplitst. De ene helft gebruikte gedurende 4 weken NADH, de andere helft een placebo. Daarna werd door beide groepen 4 weken niets geslikt en de 4 weken daaropvolgend werd het gebruik van NADH/placebo gewisseld. Tijdens het onderzoek gaven 8 van de 26 patiënten uit de NADHgroep een verbetering aan tegenover 2 van de 26 uit de placebogroep. De groep patiënten is echter te klein om het onderzoek statistisch betrouwbaar te laten zijn. Is NADH nu het wondermiddel waarmee ME/CVS patiënten weer een normaal leven kunnen leiden? Op dit moment is er onvoldoende wetenschappelijk bewijs om te concluderen dat NADH inderdaad actief is bij ME/CVS pati?nten. Ook is het onduidelijk hoe NADH precies zou werken. Bij ME/CVS patiënten is nog nooit een tekort aan ATP in de lichaamscel aangetoond. Daarbij is het dan de vraag of NADH inderdaad in staat is dit eventuele tekort aan te vullen en aan welke lichaamscellen dit ten goede zou komen. Vervolgens is het de vraag of NADH ook schadelijk kan zijn. Op dit moment wordt de veiligheid van NADH niet door de overheid gecontroleerd omdat het middel als voedingssupplement en niet als geneesmiddel op de markt is. Daarom zijn er onvoldoende gegevens bekend om over de schadelijkheid te kunnen oordelen. Gezien de vele functies in het lichaam waarop NADH invloed heeft is het verstandig hier meer onderzoek naar te doen. De onderzoeken van Birkmayer naar NADH vragen om verdere studie. Pas als een gestandaardiseerd onderzoek is uitgevoerd kan er iets met meer zekerheid gezegd worden over de effectiviteit en de veiligheid van NADH bij ME/CVS patiënten.

Het hele rapport is te bestellen voor 6,- bij de wetenschapswinkel geneesmiddelen in Groningen, wewi@farm.rug.nl .


Nystatine capsules 500.000 E
Deze werden gemaakt met de magistrale componenten:

26.1900 G Nystatine 5.000.000E/G Micr
0.5400 G Silicii Oxidum Colloidale

Dit middel is voor de behandeling van schimmelinfecties, door de capsule komt het middel in de darmen terecht.


Trisporal capsules 100 mg
De capsule bevat 100 mg Itraconazol. Dit is stof die zorgt voor de werking van Trisporal. Itraconazol is werkzaam tegen schimmels. Vooral schimmelinfecties van de huid, de nagels, de mond, inwendige organen, de vagina en/of de huid rond de vagina.


Ultra Preventive III
Dit is een anti-allergische voedingssupplement. Alle vitaminen en mineralen met hoge dosering zitten erin..


VibraS of Doxycycline
Het behoort tot de groep van de zogenaamde tetracyclinen (een bepaalde groep van antibiotica). Het werkt remmend op de groei van vele soorten bacteriën. Dit is de belangrijkste component uit Indole-3-Carbinol (een gezondheidsbevorderende stof uit o.a. broccoli en kool) DIM houdt het lichaam optimaal in balans. Dit werkt gunstig op ouderdomverschijnselen en bevordert het afweersysteem van de lichaamscellen. Door een natuurlijk afgiftesysteem, wordt BioResponse DIM gedurende de hele dag goed door het lichaam opgenomen.


Cerevisium
Cerevisium bevat Sacheromyces cerevisiae, een onschadelijke gistsoort. Wordt geadviseerd voor een goede balans in de darmen. Het verhoogt de weerstand tegen ongunstige bacteriën en schimmels in de darmen en versterkt de darmflora. Is goed voor de maag- en darmfunctie en de huid en verhoogt de weerstand. Is een biologisch preparaat.
Plaats reactie