Compressiekousen testen

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

stargazertje schreef:Voor degene die tevreden zijn over de sokken en willen uitbreiden.

Voor de test van Visser bestelden wij bij:
http://www.sportbraceshop.com/de-winkel ... 444_NL_1_1
daar kosten ze 49,90 incl verzendkosten per paar

Goedkoper is:
http://www.medicplus.nl/Webwinkel-Produ ... Dames.html
met 46,90 incl verzendkosten per paar

En nog goedkoper is:
http://www.beterhulp.eu/nl/cep-running.html
42,45 per paar incl verzendkosten en bij 2 paar 36,95 per paar en geen verzendkosten)
Sorry zie nu dat laatste running zijn en niet running 2.0. Al lijkt het verschil tussen de 2 weinig te zijn:
De nieuwste 2013 Running kousen van CEP zijn voorzien van de nieuwste metatarsus innovatie die de middenvoet extra ondersteunt. Nog meer draagcomfort en blessurepreventie voor iedere hardloper op korte en lange afstanden. Veel hardlopers prefereren het anatomische voetbed boven ieder andere sportsok. Maar niet altijd is een lange hardloopkous gewenst. Om aan die wens tegemoet te komen heeft CEP de Dynamic Short Sock ontwikkeld. Alle comfort en kwaliteit van de lange kous in een korte compressiesok. En een uitkomst voor de triathlon door de perfecte combinatie met de compressie tubes.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Toch even nagevraagd bij oa Beterhulp en het antwoord van hun is dat het exact dezelfde kousen zijn als de 2.0 bij andere shops.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Antwoord van CEP zelf:
Bedankt voor uw bericht. De 2.0 is een nieuwere versie, maar de verschillen zijn nihil.


Heb bij Beterhulp nieuwe kousen besteld omdat huidige te groot zijn geworden dus kan morgen ook als het goed is aangeven of er inderdaad geen verschil tussen zit.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Net kousen binnen en het zijn inderdaad dezelfde. Enige verschil is dat deze leverancier ze levert inclusief het officiële doosje en dus voor een goedkopere prijs. Heerlijk dat ik weer kousen heb die goed zitten en niet te ruim zijn. (aantrekken was wel even pittig :lol:) Gelijk merk ik al de positieve effecten weer die in de loop van de tijd minder waren geworden.
Gebruikersavatar
Strelitzia
Beginner
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 jun 2008, 15:59

Bericht door Strelitzia »

Bedankt voor je ervaring! Handig om te weten dat 't dezelfde zijn. Bij mij zijn ze gelukkig nog stevig genoeg (ik had ze vrij klein gekocht, misschien scheelt dat). Maar een paar extra zou fijn zijn.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Hier zijn de kousen op zichzelf ook nog stevig genoeg hoor. Door ze is duidelijk geworden dat ik veel vocht in mijn benen heb en wat dus verdwijnt door het dragen (verschilt 5 cm). Daardoor moet ik nu een maatje kleiner hebben. Eerder zaten ze dus wel gewoon goed en strak. Oh en gelijk ook de te grote voet is opgelost met een maatje kleiner. :)
Gebruikersavatar
nanda
Actief lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 04 mar 2011, 21:38
Locatie: lelystad

Bericht door nanda »

hallo, ik werd door dokter Visser op dit topic gewezen :D ik heb dus ook de kousen gekregen.
De eerste keren dat ik ze droeg, of eigenlijk toen ik ze aantrok dat ging zo zwaar dat ik daarna voor de hele dag kapot was. Nu gebruik ik rubber huishoudhandschoenen om ze aan te doen en dat gaat iets beter.
Ik merk dat als ik ze aan heb ik iets verbetering heb, ik kan iets langer blijven staan of iets langer lopen.
Alleen dat aan en uit trekken is zwaar, ik heb niemand die me ermee kan helpen.
Nu heb ik gister bij de thuiszorgwinkel een soort kous waarmee ze gemakkelijker aan zouden moeten gaan gekocht, maar die moet ik nog uit proberen.
Ik vind het ook wel lastig maar 1 paar te hebben, omdat ik alleen ben heb ik niet zo snel een wasmachine vol en op de hand wassen lukt me vaak gewoon niet.
Ik heb ook de enquete gehad en ingevuld.
Wat ik trouwens wel merk is dat mijn benen na een dag dragen heel erg droog worden en mijn huid verschrikkelijk jeukt heeft nog iemand dit?
Het leven is wat je gebeurd terwijl je andere plannen maakt...
gorbi
Actief lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jun 2009, 00:51

Bericht door gorbi »

Ik heb een tip voor jou: als je elke dag wat ontsmettende handgel tussen je tenen en op je voetzolen uitsmeert vooraleer je de kousen aantrekt blijven ze heel lang fris en moet je ze niet zo vaak meer wassen. Het zijn immers bacteriën die voor een geurtje gaan zorgen, en die neem je weg met de gel.

Droge huid insmeren met een goed voedende bodylotion (enkel 's nachts).
Talgpoeder helpt ook om de kousen makkelijker aan te trekken.
Gebruikersavatar
moon72
Actief lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 06 sep 2010, 14:09

Bericht door moon72 »

Ik hoorde als aantrektip het volgende:

Bij de Blokker verkopen ze van die boodschappentasjes die je superklein kan opvouwen. (Ik geloof dat ze maar 1 of 2 euro kosten) Die zijn mooi glad. Als je zo'n tasje in tweeen knipt, kan je 1 helft om je been vouwen, daar vervolgens de kous omheen laten glijden en als die goed zit, het tasje wegtrekken.

Bij de Action hebben ze oranje/grijze werkhandschoenen voor €0,99. Die zijn heel fijn om grip te krijgen op de kousen.
Wat je niet wilt dat je zelf geschiedt, doet dat ook een ander niet!
Gebruikersavatar
nanda
Actief lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 04 mar 2011, 21:38
Locatie: lelystad

Bericht door nanda »

Nou die kousenhulp van de thuiszorgwinkel werkt idd heel goed, vanmorgen had ik ze heel snel aan!
Talkpoeder doe ik idd al maar die gel is het proberen waard idd, en ik ga vannacht proberen met gingsencreme mijn benen in te smeren kijken of het dan beter gaat.
dankjewel voor de tips
Ik denk dat die tasje hetzelfde werken als die kousenhulp, is ook van dat gladde spul.
Het leven is wat je gebeurd terwijl je andere plannen maakt...
Gebruikersavatar
moon72
Actief lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 06 sep 2010, 14:09

Bericht door moon72 »

Zo, en nu is het hoog tijd voor een ontzettend positief verhaal!!

Vorig jaar, rond deze tijd, was ik bij dr Visser ivm het bloeddoorstromingsverhaal. Ook bij mij is de doorstroming naar de hersenen behoorlijk verstoord. Al pratend kreeg ik het verzoek van dr Visser om in het plaatselijke zwembad een test te doen. Met een hartslaghorloge om eerst 5 minuten stil staan op de kant, daarna 5 minuten stilstaan in borstdiep water.

Het hartslaghorloge liet een giga-daling van de hartslag zien op het moment dat ik het water in liep, zo'n 25 slagen per minuut.

Daarna ben ik begonnen met het dragen van de sportkousen. Helaas kreeg ik daar niet het "zwembad-effect" mee. Ook een dubbele kanteltafeltest liet zien dat de kousen bij mij niets deden.

Aan het begin van de zomer kwam dr Visser met het lumineuze idee om nog een keer naar het zwembad te gaan. Nu om de hartslag te testen, weer in blokjes van 5 minuten, eerst op de kant, vervolgens in knie-diep water, daarna lies-diep water en als laatste weer in borstdiep water.

In knie-diep water gebeurde er niets met de hartslag. In liesdiep water zakte de hartslag een beetje na een minuut of 4, in borstdiep water werd de hartslag weer mooi laag.

Conclusie in mijn geval: Qua steunkousdruk moesten wij het "hogerop" zoeken.

De plaatselijke leverancier van steunkousen wilde daar wel over meedenken.

Inmiddels draag ik 2 maanden een hele hoge steunkous, die doorloopt tot aan mijn borsten. Persoonlijk aangemeten, compressie klasse 2.

Sinds het dragen van deze steunpanty is er een wereld voor mij open gegaan.




Ik heb veel meer kracht.
Ik ben helderder.
Ik ben niet meer duizelig.
Ik heb meer uithoudingsvermogen.
Ik herstel sneller.
Ik kan meer prikkels verdragen.

Afgelopen vrijdag ben ik weer bij dr Visser geweest voor een kanteltafeltest. Om te voorkomen dat die test vertroebeld zou worden door de steunkousen, mocht ik ze de hele dag niet dragen.

Een deel van de oude klachten kwamen in de loop van de dag terug. Wat mij vooral op viel was het algehele gevoel van zwakte. Lichamelijk, mentaal, emotioneel.

Met de steunkousen aan voel ik mij beter, maar zie ik er ook beter uit. Mijn ogen zijn helderder. Grootste compliment kreeg ik onlangs van een kennis op de atletiekbaan. Wij spraken elkaar daar in de kantine. Hij ging vervolgens naar buiten, waar een wedstrijd aan de gang was, ik ging aan het werk om de uitslagen in te voeren (!!!)


Na een uurtje liepen we elkaar weer tegen het lijf, waarbij hij mij enigszins verbaasd aansprak.. "He, Moon, we hebben strakjes gezellig staan praten, maar toen ik naar buiten liep bedacht ik pas dat er iets helemaal niet klopte.... Je ziet er niet meer uit als een dood vogeltje!!".


De kanteltafeltest (zonder steunkousen) verliep verbazend goed. Waar alle metertjes in februari van dit jaar nog voor flipperkast speelden tijdens en na het kantelen, bleven ze nu allemaal rustig. Het kantelen zelf voelde echt niet prettig aan, maar vervolgens stabiliseerde zich dat vrij snel.

Conclusie: De steunkousen hebben een ontzettend positief effect op mijn ME-klachten!!!


Na de test heb ik direct mijn steunkousen weer aangetrokken. De opgebouwde vermoeidheid voelde ik al weer snel verdwijnen. Vooral die algehele zwakte.


Dr Visser waarschuwde mij voor een stevige PEM. Terecht gewaarschuwd, maar achteraf onnodig. Zaterdag nog wel een brainfog, zondagavond nog wel een zeer pijnlijk lijf, maar that’s it. Ik heb zondagmiddag, tussen de buien door, zelfs nog heerlijk een half uurtje gewandeld :D
Wat je niet wilt dat je zelf geschiedt, doet dat ook een ander niet!
George
Beginner
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 okt 2005, 14:00

Bericht door George »

@moon72
fijn om te horen dat het zo goed helpt bij jou!
begrijp ik het goed dat je nu meer een compressiepak draagt? Draag je het de hele dag?

Ik test namelijk ook de kousen, heb het idee dat het wel iets doet, maar alleen als je beweegt.
Hoe krijg je dit trouwens aan :lol: , de kousen zijn soms al een hele uitdaging.
Gebruikersavatar
moon72
Actief lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 06 sep 2010, 14:09

Bericht door moon72 »

Hoi George,

Compressiepak wil ik het niet noemen, of nou ja... het is maar hoe je het bekijkt :)

Ik draag 'm inderdaad de gehele dag. Ook als ik met de benen omhoog op de stoel zit (want ja, ook dat doe ik nog steeds)

Het aantrekken is idd een hele uitdaging, maar is mij toch mee gevallen. Een klein stukje hierboven heb ik al de handschoenen en het doorgeknipte tasje beschreven. Die maken het echt makkelijker. Maar er bestaan veel meer hulpmiddelen, dus ik denk dat het voor iedereen mogelijk moet zijn om ze omhoog te hijsen.

In het gebruik merkte ik wel dat de panty snel afzakte. Ik heb er daarom BH-oogjes aan laten maken en extra BH-haakjes aan mijn BH. Nu kan ik de panty vasthaken en dat werkt een stuk beter.

Het is wel handig om op tijd naar de wc te gaan :D
Uit- en aankleden kost gewoon meer tijd.

Er zijn zoveel voordelen dat ik de paar nadelen met liefde op de koop toe neem!
Wat je niet wilt dat je zelf geschiedt, doet dat ook een ander niet!
Gebruikersavatar
huppelepup
Gevorderd lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:26

Bericht door huppelepup »

Wauw wat een mooi bericht moon. Wat fijn dat dit pak jou zo goed helpt. Jeetje ik wil ook. Dr visser heeft echt wel goede ideeen maar daar is het toch ook een professor voor. ;-) Lijkt me overigens wel een heel gedoe om zo'n pak aan te trekken. Moeten we allemaal maar een surfpakje aan doen.

Groetjesssss
Gebruikersavatar
moon72
Actief lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 06 sep 2010, 14:09

Bericht door moon72 »

@Huppelepup, het aantrekken went echt wel snel. Het is een slag die je te pakken moet krijgen.

Het leuke van dr Visser vind ik dat hij echt out of the box denkt. Er zijn volgens mij niet veel artsen die aan een patient vragen of ze ff naar een zwembad willen gaan om daar met een hartslagmeter om stil te gaan staan!
Daarnaast zoekt íe dan ook meteen een praktische oplossing. Echt super!
Wat je niet wilt dat je zelf geschiedt, doet dat ook een ander niet!
Plaats reactie