Compressiekousen testen

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
dropje
Beginner
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 aug 2013, 11:49

Bericht door dropje »

Ben heel blij dat ze ze aan en uit wil doen idd. Mijn kracht neemt gewoon erg af.
Laatst lukte het me niet eens om haar dochtertje even op schoot te trekken (is 12 kilo, nog geen 2...)
Volgens mij is het met de kousen gewoon een beetje hetzelfde als wanneer ik iets zwaars til (boodschappen ofzo) en daarna amper een kopje kan vast houden.
Dat het nu met de kousen zoveel kracht kost, zowel aan als uit, dat de spieren nog niet zijn hersteld tegen de tijd dat ze weer aan/uit moeten waardoor ik ze nog verder over de spierkrachtgrens moet. Dat dat de reden is dat ze nu elke dag moeilijker aangaan.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Dropje, heb je weleens echte steunkousen geprobeerd? Wanneer ze zonder teen zijn, heb je een soort glijbaansok waarmee je er gemakkelijk doorheen komt. En er zijn speciale handschoentjes om goed grip te hebben. Maar het is idd nog wel steeds zwaar werk voor slappe armen (zoals in mijn geval), maar ik zou echt niet meer zonder willen.
Gebruikersavatar
dropje
Beginner
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 aug 2013, 11:49

Bericht door dropje »

Nee echte steunkousen niet voor mezelf geprobeerd. Maar dat is wel een poging waard idd.
Ik was van plan om ze vandaag uit te laten, maar heb nu wel erg veel last. Over een uurtje afgesproken om even koffie te drinken met de buurvrouw, dan toch maar even aan laten trekken :)
Op zich is het grip hebben niet het punt. Maar de stap waarbij je de sok die half om je voet zit over je hak naar je enkel moet trekken, daar gaat het bij mij mis
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Er is een hulpmiddel om die dingen aan te doen. Ik vroeg me af of je ze daar ook makkelijk mee uit krijgt? Iemand die zoiets heeft?
Life smells...
Gebruikersavatar
dropje
Beginner
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 aug 2013, 11:49

Bericht door dropje »

Ja er is een hulpmiddel. Steve heet het
http://www.orthocor.nl/steve-aantrekhul ... hThWD_i_Vs
http://www.youtube.com/watch?v=86Ai9qPn_dw

Vanmiddag deed de buurvrouw kousen aan, die is dat wel gewend omdat ze dat op haar werk ook moet. Maar zelfs die had er veel moeite mee
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Er staat idd bij: aan- èn uittrekken. Dat is een oplossing dan.
Life smells...
Gebruikersavatar
dropje
Beginner
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 aug 2013, 11:49

Bericht door dropje »

idd al vraag ik het me wel af hoor, want als je dat filmpje ziet lijkt het nog steeds alsof het toch best wat kracht kost om de sok om het apparaat te krijgen.

Ik ben vandaag trouwens maar even een kort dagboekje begonnen. welke dagen ik wel en geen sokken aan heb, hoe die dag is, hoe het met de pijn is, andere bijzonderheden (van ik had een slechte dag verwacht en eigenlijk gaat het prima)
anders ben ik het over een paar dagen alweer kwijt hoe het ook alweer verliep haha
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Bij mij gaan de kousen het makkelijkst uit als ik het als volgt doe:

-ik ga op een niet te hoge stoel zitten met m'n voet plat op de grond
-dan pak ik de boord, vouw die om en trek de kous een heel eind naar beneden
-dan trek ik de kous met de ene hand iets van m'n kuit af en schuif m'n andere hand er een stukje tussen
-dan til ik m'n hiel op, maar laat de voorvoet staan
-ik schuif de kous over de hiel heen. Doordat ik tegendruk met m'n voet kan geven verdeel ik de krachten over been en arm
-ik schuif met 2 handen het laatste stukje van m'n voet af. Pas op het laatste moment til ik de voet op om de tenen vrij te maken

Misschien heeft iemand anders er ook iets aan.

Succes, Ariadne.
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

Bericht door Eressea »

Een uurtje geleden kwamen ook mijn compressiekousen door de deur. Ze zijn fantastisch roze, echt het rozigste knallende roze dat ik ooit gezien heb :D Nou ja, dat was best wel leuk natuurlijk. Vol enthousiasme heb ik ze meteen geprobeerd aan te trekken, wat redelijk makkelijk ging (dankzij het youtube filmpje in dit topic). In ieder geval, nummer 1 ging heel goed, en vol enthousiasme begon ik aan voet 2... toen ik iets te enthousiast trok en kramp in mijn schouder kreeg.

En toen viel ik flauw.

Het kan een combinatie zijn van pijnprikkel, niet voldoende zout voedsel (alleen een recente bak frambozen) en afknelling door de kousen, maar ik vrees dat de compressiekousen toch een aandeel in dit geheel hebben. En het is natuurlijk niet handig als je op utrecht centraal flauwvalt omdat iemand op je tenen trapt terwijl je de compressiekouden aanhebt.

Dus ik ga het morgen nog een keer proberen, en daarna eventueel een test met een pijnprikkel en iemand die me opvangt, maar ik baal er wel van, ik denk niet dat ik zo vol vertrouwen met die kousen kan rondlopen.

Ik val overigens ook flauw met bloeddrukmeten, misschien dat dat dezelfde oorzaak heeft als de kousen - dat bij een soort van afknelling het zenuwstelsel een prikkel krijgt ofzo. Maar dat is mijn theorie, en daar zal waarschijnlijk weinig van kloppen :P
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Jeee heftig eressea...
Mbt het afknellen, je zult het zelf wel het beste weten/voelen en wanneer het optreedt... heb je dit ook wel teruggekoppeld? Doe je de proef ism Visser? Zou hij iets kunnen meten/verklaren hieraan?

Moet ook nog de kousen bestellen, maar waar o waar is mijn kuitenmeter...
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Nou, Erressea wat een toestand inderdaad! Het zou inderdaad een ongelukkige samenloop van omstandigheden kunnen zijn geweest. En ms zat je te lang met je hoofd naar beneden om ze aan te krijgen?

Wel stoer dat je knalroze hebt besteld! Geeft tenminste wat kleur aan het treurige bestaan.

Ciao, Bloem ---> die duimt dat het flauwvallen bij de kousen history is!!
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

Bericht door Eressea »

Hehe, Lulu, succes met je kuitenmeter ;) Een gewone centimeter zal ook wel werken denk ik ;)

Maar het is inderdaad wel heel erg vreemd... ik heb het naar Visser gemaild, ik wacht nog op antwoord.

En Bloemetje, het is inderdaad wel een inspanning om ze aan te krijgen, misschien dat dat ook wel meespeelde... Maar meestal kan ik mezelf door alle te grote inspanningen heen duwen, zonder flauw te vallen. Ik hou het voorlopig op een samenloop van omstandigheden.

Het blijft wel apart dat ik er verder niemand over gehoord heb... ach, ik ben vreemd :P

En ja, ik raad echt iedereen aan om knalkleuren te nemen :D
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Op FB was er ook iemand die helemaal niet goed werd van die kousen (benauwd, opzwellen, zweten). Geen idee waar dat door komt, maar ik zou er wel voorzichtig mee zijn.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Zeker fl, daar kreeg ik ook een staartje van mee maar mistte teveel info om het hier te plaatsen. Voorzichtigheid geboden dus.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

ja, ik heb het hier ook al eerder vermeld, dat er mensen hebben die er letterlijk niet goed van werden :wink:
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Plaats reactie