Ervaringen met middelen die helpen bij het inslapen?

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
seefke
Beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 nov 2010, 20:51

Ervaringen met middelen die helpen bij het inslapen?

Bericht door seefke »

Hallo allemaal,

Zijn er nog mensen die medicijnen geprobeerd hebben om makkelijker in te slapen?
Ik heb een tijdje geleden Staurodorm voorgeschreven gekregen.
Vooral omdat ik dus héél veel moeite heb met inslapen, hoe stikkapot ik ook ben... mijn hoofd stopt niet, NOOIT.
Het is geen piekeren, maar gedachten blijven komen en ook bij rust als ik dus in men bed lig, heb ik een erg gespannen lichaam.
Ook wel last van spasmofilie enzo.
Ik ben precies helemaal overspannen zowel lichaam als geest.
Normaal gezien ben ik echt anti- reguliere medicijnen, omdat ik weet dat ze helemaal niet gezond zijn en uit angst verslaafd te raken.
Nadat het doosje lang is blijven liggen op het aanrecht, ben ik het uiteindelijk toch beginnen nemen, kwartjes, soms een halfje.
Ik zat er compleet door, en kon het mentaal effe niet meer dragen dat ik toch naar dat middel om wat rust te vinden snacht gegrepen heb.
Ik slaap nu veel sneller in en daar ben ik blij om, alleen heb ik precies uren nodig om mezelf de dag nadien uit bed te sleuren.
Ik word wel wakker op een bepaald uur, maar ben precies nog zooo loom en ontspannen dat ik echt niet uit bed geraak, bijgevolg sta ik nu vaak pas tussen 10 en 11 op.
Herkennen jullie dit?

Groejtes
Gebruikersavatar
luipaardje
Actief lid
Berichten: 458
Lid geworden op: 05 aug 2012, 13:43

Ervaringen met middelen die helpen bij het inslapen?

Bericht door luipaardje »

Paul van Meerendonk heeft me ooit Nervensaft voorgeschreven. Was via hem verkrijgbaar en werkte aardig. Ook heb ik via hem Rivotril tabletten gehad. Later ben ik overgestapt naar DML die me de Rivotril in vloeibare vorm voorschreef.

Over het algemeen werkt dat redelijk. Het hoofd wat niet stopt komt me bekend voor. Op momenten dat dat speelt werkt die Rivotril helaas niet zo geweldig.

Er zijn wel algemene regels die je kunt opvolgen om je hoofd rustiger te krijgen voordat je gaat slapen:
- geen 'zware' gesprekken voeren 's avonds
- geen alcohol of cafeïne voordat je gaat slapen
- niets eten voordat je gaat slapen
- op je gemak bad of douche nemen
- geen prikkels op je slaapkamer (dus geen TV, laptop, GSM/smartphone e.d.)
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Ervaringen met middelen die helpen bij het inslapen?

Bericht door bloemetje »

Hi Seefke, heb je al eens op internet gezocht op 'slaaphygiene'? Dan tref je heel veel nuttige zaken, onder meer de punten die Luipaardje al noemde. Probeer het maar eens, bijvoorbeeld dingen om 's avonds op te slomen, dus geen intensieve dingen meer doen. Tv kijken wordt ook zo beschouwd, al zul je ms denken dat je lekker niks zit te doen, voor je hersenen is dat dus anders.

Daarnaast zou je je kunnen laten testen (zie bijv. Gelderse Vallei elders op dit forum) en aan de hand van de uitkomsten mogelijk melatonine of amytriptylinne voorgeschreven kunnen krijgen. Joh, ik zou niet meer zonder kunnen, want niet slapen daar wordt een mens gek van op den duur. Als je het al niet werd van dit nare ziek zijn. Laat je dus bijstaan door de medische wereld, al hebben ze van ME niet veel kaas gegeten, er zijn toch dingen waarbij we gebaat kunnen zijn.

Succes, groetjes, Bloem
Gast

Ervaringen met middelen die helpen bij het inslapen?

Bericht door Gast »

ik heb zelf ook amitriptyline, en de 1e keer was verbluffend
ik herken me heel erg in het verhaal van seefke, dood en doodmoe, maar je hersenen en gedachten gaan maar door, alsof je ook heel alert bent, je wil alleen maar slapen, en dat gaat dus niet
de 1e keer merkte ik nl heel goed dat ik heel rustig werd, niet versuffend of zo, maar idd. gèèn afleidende gedachten meer, en daardoor viel ik heel relaxed in slaap
gebruik het nu nog steeds, is ook niet verslavend of zo
en oja, ook heel prettig, je hoeft er snachts niet meer uit om te plassen, vond ik zo gek, totdat ik de bijsluiter las:wordt nl. ook gebruikt voor bedplassen...
Gebruikersavatar
Feniks
Vertaler
Berichten: 676
Lid geworden op: 25 mei 2009, 09:46

Ervaringen met middelen die helpen bij het inslapen?

Bericht door Feniks »

melatonine, mirtazapine en rivotril voor mij.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Ervaringen met middelen die helpen bij het inslapen?

Bericht door asje »

Ik kon voordat ik burenoverlast had altijd goed inslapen met marihuana, geen bijwerkingen of last de volgende dag. Daarvoor ook heel erge inslaapproblemen, va de dag dat ik aan de marihuana ging sliep ik en had ik weer een vast ritme.
Life smells...
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Ervaringen met middelen die helpen bij het inslapen?

Bericht door verlorengezondheidman »

@Asje,

Medicinale cannabis wordt geloof ik ook weleens door MS en AIDS-patienten gebruikt als ik het mij niet vergis.
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Ervaringen met middelen die helpen bij het inslapen?

Bericht door asje »

Zeker, en door kanker- reuma- ea patiënten. De medicinale kom je niet aan als ME-er maar het werkt allemaal en je kunt ook biologische kopen.
Life smells...
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Ervaringen met middelen die helpen bij het inslapen?

Bericht door lulu »

hehe die asje. rook je 't of neem je het op andere wijze? ik kan me zo voorstellen dat je van roken op zich weer misselijk wordt terwijl je dat juist weg wilt hebben oa.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
mira
Donateur
Donateur
Berichten: 231
Lid geworden op: 01 okt 2008, 14:12

Bericht door mira »

misschien eens BachBloesem proberen
totaal onschuldig ;

White Chestnut ( paardenkastanje )
bij mallemolendenken, een hoofd dat nooit stopt zoals je zegt.
4 druppels in een glas water minstens 4 keer per dag een beetje van drinken
Zet het maar naast je bed en elke keer een slokje als je nerveus wordt
Je kan er de Rescue remedie bijnemen als je wil.

Helpt bij mij om moeilijke perioden te overbruggen.
Groetjes,
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Mocht je serieus melatonine overwegen (niet zoals verkrijgbaar bij de drogist, maar via een arts) zorg dan dat je wel eerst die speekseltest hebt gedaan. Mocht de melatonine nl op een verkeerd tijdstip worden ingenomen, dan kan het de boel nog verder door elkaar gooien. Tenminste: dat is waar ze in de Gelderse Vallei altijd voor waarschuwden. Het kan maanden duren voordat je dat weer ongedaan kan maken.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ha ha Lulu. Ik rook het, word er niet misselijk van ofzo, nergens last van. Maar je kunt het ook met een inhaler nemen (geen rook) of er thee van zetten.
Life smells...
Gebruikersavatar
Burial
Gevorderd lid
Berichten: 1050
Lid geworden op: 26 jun 2011, 15:46

Bericht door Burial »

drugs/alcohol
ik ben niet pessimistisch, ik ben realistisch


"Drop The Lyme"
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Ik heb melatonine (3 mg) gebruikt als inslaper, voorgeschreven door een neuroloog bij de ME-polikliniek (slaapcentrum) van ziekenhuis De Gelderse Vallei. Dit nadat ik via dit slaapcentrum een eenvoudige speekseltest had gedaan (via post verstuurd) om te bepalen hoe 's avonds mijn natuurlijke melatonine-aanmaak was.

Verder heb ik amitriptyline (5 - 10 mg) als doorslaper gebruikt, ook via bovengenoemd slaapcentrum. Dit na een slaap-EEG (die ik thuis kon uitvoeren) waaruit bleek dat ik erg onrustig sliep.

Bij beide middelen heb ik veel baat gehad. Met name het laatste middel heeft me veel rustiger, dieper en ontspannener laten slapen, zelfs nadat ik ermee gestopt was.
Syl
Actief lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 05 sep 2008, 17:45

Bericht door Syl »

Is een erg algemene vraag...
experimenteer eens eerst met "sane"-middelen voordat je naar farma-middelen grijpt. Denk aan electrische apparaten (electro-smog), meditatie/yoga, schrijven (omdat je het hebt over je hoofd dat nooit stopt). Misschien zelfs je hoofd ordenen?

Ook ik heb nervensaft gebruikt, maar ook Valeriaantinctuur.
En als niet-roker gebruikte ik in de ergste gevallen wiet (ook tegen pijn)

Pas altijd op, verslaving aan slaapmiddelen ligt altijd op de loer. Welterusten! ;-)
Plaats reactie