NAC - N-Acetyl-L-Cysteïne

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
klaproos
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 nov 2008, 16:49
Locatie: Maaseik

NAC - Acetylcysteïne

Bericht door klaproos »

Hallo,

Weet iemand of N-acetylcysteïne en Acetylcysteïne hetzelfde zijn?

Alvast dank!
Gebruikersavatar
startdust
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: 01 nov 2010, 20:46
Locatie: nijmegen

Bericht door startdust »

Als het goed is kan je hieruit opmaken dat het hetzelfde is, ik heb me dit namelijk ook al wel eens afgevraagt. veel over opgezocht maar nooit echt kunnen vinden waar de N voor staat het enige waarvan ik denk dat het staat is nitrogen.

misschien weet iemand anders het zeker

Acetylcysteine is a derivative of cysteine; an acetyl group is attached to the nitrogen atom. This compound is sold as a dietary supplement commonly claiming antioxidant and liver protecting effects. It is used as a cough medicine because it breaks disulfide bonds in mucus and liquefies it, making it easier to cough up. It is also this action of breaking disulfide bonds that makes it useful in thinning the abnormally thick mucus in Cystic Fibrosis patients.
Met de kennis van het heden verslaat de toekomst ons verLeden.

Nirvana; Oh Me
http://www.youtube.com/watch?v=zgDKHG4K ... re=related
Gebruikersavatar
startdust
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: 01 nov 2010, 20:46
Locatie: nijmegen

Bericht door startdust »

Jep het is hetzeflfde)dikgedrukt) word volgens mij in de sup wereld NAC genoemt maar in de geneeskunde acetyl..

Dosage formsAcetylcysteine is available in different dosage forms for different indications:Solution for inhalation (Asist,Mucomyst, Mucosil) – inhaled for mucolytic therapy or ingested for nephroprotective effect (to protect the kidneys)
IV injection (Asist,Parvolex, Acetadote) – treatment of paracetamol/acetaminophen overdose
Oral solution – various indications.
Effervescent Tablets (200 mg) - Reolin (Hochland Pharma Germany), Solmucol (600 mg)(IBSA, Switzerland) and Mucinac (Cipla India).
Ocular solution - for mucolytic therapy
Sachet (600 mg) - Bilim Pharmaceuticals
CysNAC (900 mg) – NeuroScience Inc.
PharmaNAC Effervescent Tablets (900 mg) - BioAdvantex Pharma Inc.
The IV injection and inhalation preparations are, in general, prescription only, whereas the oral solution and the effervescent tablets are available over the counter in many countries.

http://en.wikipedia.org/wiki/Acetylcysteine
Met de kennis van het heden verslaat de toekomst ons verLeden.

Nirvana; Oh Me
http://www.youtube.com/watch?v=zgDKHG4K ... re=related
Gebruikersavatar
klaproos
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 nov 2008, 16:49
Locatie: Maaseik

Bericht door klaproos »

Ok, dank jullie wel.
Sarcophagist
Beginner
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 okt 2005, 21:52

Bericht door Sarcophagist »

Als ik het zo bekijk kom ik met dit product iets goedkoper uit dan als ik acetylcysteïne in de Belgische apotheek op voorschrift koop. Het verschil is misschien niet spectaculair, maar altijd mooi meegenomen. Als ik het goed heb kan je dit product ook gewoon doorslikken, in plaats van steeds zakjes of bruistabletten (die laatste verdraag ik trouwens niet) op te lossen in water.

In ieder geval bedankt voor de tip. :)
Gebruikersavatar
anaska
Actief lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 29 apr 2010, 21:49

Iemand ervaring met NAC?

Bericht door anaska »

topic samengevoegd. adm.

Hoi allemaal,

Ik wil NAC gaan proberen om mijn immuunsysteem te ondersteunen. Het zou een ontgifter zijn, maar ook helpen bij de glutationaanmaak, waardoor de T1 T2 verhouding kan veranderen ten gunste van T1 (en T1 zorgt ervoor dat virussen, bacterieën en schimmels worden opgeruimd).

Omdat ik al zoveel verschillende middelen heb geprobeerd, zou ik - om te weten of het me de moeite waard lijkt - graag willen lezen van anderen die hier ervaring mee hebben. Googlen leverde weinig op.

Bedankt alvast!
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Iemand ervaring met NAC?

Bericht door Grigor »

Ja zit er ook over na te denken het te nemen . Schijnt met veel dingen te helpen bij ME.
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

Hoi Grisha,

NAC gebruik ik met enkele andere supplementen, na een reiniging, voor een gezonde opbouw op celnivo en vervolgens om het op celnivo goed te houden. Dit heb ik gebaseerd op de aanpak die Michael Maes beschrijft in zijn boek 'Nooit meer moe'. Ik kan niet precies benoemen wat ik hier van merk.

Als ik me niet vergis weet Marlène hier veel van.

Groetjes Bella Afbeelding
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

What Are the Benefits of N-Acetyl-Cysteine?

appears to offer the most optimal form of this antioxidant. Antioxidants help prevent inflammation and cell damage... Research indicates it has demonstrated benefits for a wide range of conditions...

Degenerative Diseases
Breathing Disorders
General Antioxidant Protection
Immunity and Toxicity
Lees verder Bron: Livestrong
Regulation of the mitochondrial ATP-sensitive potassium channel in rat uterus cells by ROS.

These results suggest that elimination of ROS by NAC prevents the activation of mitoK(ATP) under oxidative stress. Taking into account the higher affinity of diazoxide to mitoK(ATP) under stress conditions than under normoxia, we conclude that the oxidative stress conditions are more favourable than normoxia for the activation of mitoK(ATP). Thus we hypothesize that the ROS regulate the activity of the mitoK(ATP) in myocytes.
(*normoxia= The condition of having a normal level of oxygen)
Lees verder Bron: NCBI
Depression patients may benefit from supplementing with glutathione, NAC, & selenium, according to Michael Maes, et al.

The results show that lowered whole blood glutathione peroxidase (GPX) activity contributes to the lowered antioxidant status in depression.

Since GPX activity is a predictor of neuroprogression and coronary artery disease (CAD), lowered GPX activity in depression contributes to the IN-PRO pathways and the comorbidity between depression and CAD.

Our results suggest that patients with depression would benefit from Ebselen or a supplementation with glutathione, N-Acetyl-L-Cysteine [NAC] and selenium. Lees verder Bron: ProHealth
Hoi Grisha,

Wat meer info, maar er zullen hier ongetwijfeld nog meer mensen NAC gebruiken.

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Hoi, ik neem 1200 mg per dag, 2 x 600 mg om mijn slijmvlies te herstellen en voor de aanmaak van glutathion, basisvorm van energie in de cellen.

Ik merk geen haleluja mirakel effect maar ben dan ook iemand die al jaren snottert. Het maakt gewoon deel uit van mijn basispakket.

Als je als gezonde persoon ziek wordt, krijg je altijd eerst een luchtwegontsteking of een buikvirus. Dat is omdat je slijmvliezen niet in optimale conditie zijn. Ze zijn de eerste barrière tussen buitenkant en binnenkant zeg maar.

Bovendien is cysteine dé bouwstof van glutathion, de basis van alle levensenergie voor elke cel.

Dat is de reden waarom ik elke dag NAC neem.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Hebben jullie geen last van diaree er door etc?? Ik vind het opzich niet erg als ik weet dat het een bijwerking is die over gaat en vaak raak ik totaal super moe van dit soort supplementen.
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

Hoi Grisha,

Ik heb geen bijwerkingen of last gehad, maar ik ben met dit soort supplementen (die op de energie op celnivo werken) gestart na een reiniging, wat het al anders maakt.

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Ik ben nu op dag 4 . Helemaal kapot .

Maar was al niet helemaal goed toen ik begon.

Maar de NAC helpt nog even niet om dat weer weg te nemen.

Heb nu maagpijn en misselijk (heb ik nooit) en kan bijna niet normaal door het huis lopen.
En begin nu wat te snotteren.

Dus ja nu is de vraag . Doorzetten of effe stoppen??
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

bellatordelux schreef:Ik heb geen bijwerkingen of last gehad, maar ik ben met dit soort supplementen (die op de energie op celnivo werken) gestart na een reiniging, wat het al anders maakt.
Hoi Grisha,

Voor bijwerkingen NAC Lees hier. (Bron: Livestrong).

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Ja de bijwerkingen zijn me bekend. Dank je. Het is meer dat er nooit bij staat of ze echt van voorbijgaande aard zijn.

Ik ben altijd bang dat het niet weg gaat of lang aanhoud en dat ik er een vette terugslag van zou krijgen. Daarom stop ik vaak.
Plaats reactie