NAC - N-Acetyl-L-Cysteïne

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

N-acetyl-L-cysteïne (NAC)

Bericht door feuer »

ariadne schreef:Wie heeft er ervaring met N-acetyl-L-cysteïne?

Wat merk je er van, wat gaat er beter of juist niet?
Wat kan het in positieve zin doen bij ME?

Alvast bedankt voor het delen van ervaringen en kennis,

Ariadne.

http://www.orthokennis.nl/nutrienten/N- ... te%C3%AFne
Ik gebruik NAC inmiddels ruim een half jaar, in combinatie met banderol en bromelaïne en op recept van een alternatieve arts.
Ik gebruik 3x per dag 600mg.
Ik heb het voorgeschreven gekregen i.v.m. chlamydophila pneumoniae.
Omdat ik dus een combinatie van supplementen gebruik, is het moeilijk te zeggen of en wat werkt.
Mijn gezondheid is niet vooruit gegaan, wel zijn mijn klachten veranderd (minder vaak ziek, maar veel vaker niet lekker)
Ik kreeg wel meer maagklachten, dat kwam mogelijk door de NAC, het advies is dan ook NAC niet op een lege maag te nemen, maar tijdens of na de maaltijd.
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

Bericht door jhanne »

ariadne schreef:Jhanne:
slap, sloom,moe,niet vooruit te branden, alsof er stroop in m'n hele lichaam zit. Dit al bij zeer lage doses, zowel amitriptilyne als tryptofaan (wordt omgezet in serotonine). Ooit gebruikt om beter te slapen, toen totaal niet depressief maar ik zou het er van geworden zijn als ik door was gegaan.
yep, dat had ik ook, Lucas Flamend heeft me er toen voor gewaarschuwd dat dat zou gebeuren ( 5HTP/tryptofaan) en adviseerde om het in piepkleine beetjes op te bouwen. Blij dat ik het gedaan heb eerlijk gezegd. Want daar ligt wel het kantelpunt van minder idioot hoge spierspanning. Moet dat nog steeds met supplementen dus onderhouden, maar het lijf voelt wel een stuk beter, en van de tinnitus die ik toen had af.

das zo'n zegen, tinnitus is echt megavervelend, vooral 's avonds, keihard gefluit in de oren,
is weg , al meer dan een jaar dus durf te zeggen dat het weg is :D :D :D
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

Bericht door jhanne »

Marre88 schreef:Ik neem twee keer per dag 600 mg. In mijn energie doet het niet per se iets hoor, maar het versterkt mijn citalopram (20 mg) dus ik voel me mentaal echt véél beter nu ik het neem. Verder hoop ik dat het iets doet in het ontgiften.
Hoe versterk NAC de citalopram? weet je dat toevallig?
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Jhanne schreef:
yep, dat had ik ook, Lucas Flamend heeft me er toen voor gewaarschuwd dat dat zou gebeuren ( 5HTP/tryptofaan) en adviseerde om het in piepkleine beetjes op te bouwen. Blij dat ik het gedaan heb eerlijk gezegd. Want daar ligt wel het kantelpunt van minder idioot hoge spierspanning. Moet dat nog steeds met supplementen dus onderhouden, maar het lijf voelt wel een stuk beter, en van de tinnitus die ik toen had af.
Wat gebruik je, 5HTP? En hoe heb je het opgebouwd, welke doses?
Vreselijke spierspanning in m'n rug, als er iets is dat helpt wil ik het proberen.
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

Bericht door jhanne »

dat word nogal een verhaal

toen ik bij Lucas kwam stond ik helemaal stijf van de spierspanning en had continu tinnitus.

Hij gaf me toen een combinatiepreparaat met zowel verschillende kruidenextracten alsook 5HTP. Inmiddels heeft hij de 5HTP uit dat supplement gehaald.
toen ik dat zag schrok ik, eerder had ik 5HTP gebruikt in de hoop dat het zou helpen met slapen, dat deed het ook, maar god wat voelde ik me ziek/brak/kapot de dag daarna. Dat heb ik twee of drie nachten volgehouden en besloten, nevernooitniet.

dus ik wilde die pillen van Lucas niet :?

toen zei hij ( ongeveer) :
dan moet je het heel langzaam opbouwen, dan ga je je heel moe voelen, maar een slap soort moe, een prettiger soort moe. De echte onderliggende moeheid die je nu niet voelt omdat je die spierspanning hebt. die moeheid gaat na een tijdje ( meestal een aantal dagen) weer over, dan kom je op je niveau van moeheid zoals je dat had voordat je met 5HTP begon. dan neem je een paar dagen die dosering en als je dan voelt dat je zover bent ( kalm aan met je lijf) dan hoog je de dosering wat op.

Daarnaast zei hij dat mensen die onderliggend psychotrauma hebben dat niet is verwerkt, dat tegen kunnen komen als ze dit gaan doen. Dat is natuurlijk voor iedereen verschillend, maar ik heb onderliggend psychotrauma dus fijn dat hij waarschuwde.

Ik denk dat ik begonnen ben met 2 x daags 25 mg, maar het kan ook best 2 x 15 zijn geweest. Is al even geleden. Ik heb dat in 2 a 3 maanden opgebouwd naar 300 mg verdeeld over het etmaal ( en dat is ook het maximum dat Lucas heeft gesteld).
Aanvankelijk werd ik er giechelig van, maar ik lag wel overdag weer veel op de bank, je moet daar dan echt aan toegeven om in die ontspanning te komen.
Inmiddels gebruik ik het alleen nog voor het slapen gaan, 100 of 150 mg, afhankelijk van hoe het met me gaat. Serotonine is ook de voorloperstof van melatonine ten slotte, en ik heb zeer hardnekkige in- en doorslaapproblemen.

5HTP mag niet worden gecombineerd met AD, St Janskruid en andere spulletjes die op het serotoninesysteem inwerken. ( best zelf even uitzoeken of er nog met andere medicijnen reacties zouden kunnen zijn. Ik slik zelf helemaal geen medicatie, alleen supplementen, (maar dat is ook een hele uitzoekerij)

Verder gebruik ik twee maal daags magnesiumbisglycinaat en heb ik daarbij net weer opnieuw ingevoerd de dermale magnesium. Zelf magnesiumolie maken, insmeren, ( vieze plakkerige rommel) half uurtje in je badjas in laten trekken, lekker afdouchen en naar bed. Vrij veel gedoe maar werkt echt voor spierontspanning, heel lekker!

dan slik ik nog glycine, 2 x daags een gram, eigenlijk goedkoop, onschuldig ( is een aminozuur) brengt spierspanning naar benden ( en helpt bij mij tegen hardnekkige galkrampen)

zo met al die dingetjes ben ik wel van die spierspanning af, soms gaat het beter, soms gaat het slechter. Maar als ik vergelijk met toen. Alsof het glas toen helemaal vol zat, en nu als het slecht gaat ligt er een bodem in zeg maar.
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Bedankt Jhanne.

Ik ga er nu niet aan beginnen omdat ik net met een middel tegen O.I. ben begonnen en dan niet weet welk middel welke (bij) werking geeft. Maar ik hou het zeker in gedachten.

Voor info over interacties is orthokennis trouwens een handige website. Ook voor interacties met andere voedingssuplementen en kruiden. http://www.orthokennis.nl/nutrienten/5-HTP
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

Bericht door jhanne »

ja, dat is zeker een nuttige website,
ik ben benieuwd wat je gaat slikken tegen POTS, en hoop voor je dat het helpt!!
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Ik heb geen POTS maar orthostatische hypertensie.

Dr. Bell legt hier uit dat er 5 verschillende vormen van O.I. zijn:

https://www.me-gids.net/module-ME_CVS_d ... d-843.html
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

Bericht door jhanne »

dank, dat ga ik printen en bestuderen, het is akelig om deze ziekte te hebben.
maar fijn om eindelijk, na al die decennia eens concrete informatie te krijgen, en dat er artsen zijn die het wel onderzoeken en serieus nemen
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

Sinds een maand slik ik 3x 600mg n-Acetylcysteine voor psychische klachten.
In deze dosering kan het veel doen voor depressie, angst en depressie.

Mij helpt het heel goed.
Tip was van psychiater die het vaak voorschreef in haar praktijk.
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

Bericht door jhanne »

goh Josje,

heb jij een bijzondere psychiater zeg, dat heb ik nog niet eerder gehoord.
wat fijn voor je dat het je helpt, depressie en angst zijn zoo akelig
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Josje,
Dat is inderdaad wel bijzonder dat een psychiater het aanraadt. En dat het helpt is helemaal geweldig.
Plaats reactie