LDN (Low Dose Naltrexone)

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

@ klaproos

lijkt me een goed advies. Je kan zelfs zakken tot 0,10 mg als je wil.
Ik raad iedereen 4 weken maximaal 0,25 mg aan als opstartdosis.

Goed nieuws is dat je sterk reageert ;) Je kan het gebruiken die extra receptoren blijkbaar! Maar nu langzaam aan eerst!
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Ik zit nog steeds op dat halve pilletje (0,75 mg) en dat gaat nu goed. Amper nog bijwerkingen. Dat wil ik nu eerst eens een week of 2 doen, dan pak ik er een kwartje bij.
Goed nieuws is dat je sterk reageert Je kan het gebruiken die extra receptoren blijkbaar!
Dat hoop ik echt Marlene
Leven is het meervoud van lef - Loesje
sprankel
Gevorderd lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 12 aug 2010, 15:02

Bericht door sprankel »

Dat is goed om te horen felixloena!
Fijn dat je het nu wel kunt verdragen :)
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning how to dance in the rain. - Vivian Green.
Gebruikersavatar
klaproos
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 nov 2008, 16:49
Locatie: Maaseik

Bericht door klaproos »

@marlene

Dankjewel, dit geeft me toch wel hoop, want zoals gisteren, dat hou ik geen maanden vol. Ben zo al niets waard...

Misschien begin ik dd nog lager dan 0.25...

Is het zo dat, hoe sterker je reageert, hoe meer je het nodig hebt? I
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

@ klaproos
Is het zo dat, hoe sterker je reageert, hoe meer je het nodig hebt?
Die redenering durf ik niet te maken maar dat je reageert is wél een goed teken.
Het is erg zwaar, zeker in het begin als je nog moet zoeken naar de juiste dosis en met al die reacties van je lichaam maar na verloop van tijd ga je de verbeteringen zien. Dat zal je moed geven om door te gaan.

Alles wat verdwijnt, komt nooit meer terug. (En nu spreek ik even voor mezelf.)
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
klaproos
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 nov 2008, 16:49
Locatie: Maaseik

Bericht door klaproos »

Mag ik dan af en toe een dagje overslaan? Als ik bv. naar mijn ouders ga ofzo (ander sociaal leven heb ik niet), zodat ik tenminste een béétje kan functioneren?
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

De reacties zijn het sterkst de eerste dagen na de verhoging van de dosis. Daarna zullen ze verzwakken. Dat zal je nog wel merken.

Bijvoorbeeld: Stel je verhoogt de dosis op maandag. Tegen vrijdag is het ergste voorbij en in het weekend ben je weer op je plooien. Dan wacht je een week tot je lichaam zich heeft aangepast aan het nieuwe evenwicht en verhoog je de dosis opnieuw.

Elk lichaam is anders dus jij zal even moeten aanvoelen hoe het gaat. De reacties zullen na verloop van tijd minder hevig worden en minder lang duren.

De eerste zes maanden zijn het zwaarst maar het is het waard, echt waar. Je gaat zoveel meer kunnen doen achteraf. Ik hoop dat er iemand voor je wat kan koken of zo want kan me voorstellen dat dergelijke zaken teveel energie van je gaan vergen.

Ik heb een jaartje geen LDN genomen en had geen enkele afkickverschijnselen. Ben nu terug aan het ophogen geweest en de extra druppels gaven heel even wat klachten maar dat duurde maar 2 daagjes en niet zo fel als vroeger.

Ik denk dat je een dagje kan overslaan - heb het zelf niet geprobeerd - en bekijk eens of de klachten dan een dagje minder zijn. Misschien dat er een hoop genezingsprocessen aan de gang zijn in je lichaam of misschien is het de verandering van het endorfinensysteem, dat kan ik niet beoordelen.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Ik probeer het ophogen op vrijdag te plannen, dna kan mijn man koken in het weekend. en heb wat dingen op voorraad in de vriezer. en de kids zijn al groot die kunnen ook bijschieten.

Ik wacht vol spanning af of ik verbetering ga merken. Maar omdat ik hier zoveel goeie verhalen lees heb ik er wel vertrouwen in.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Goed plan felixloena.

Laat het lichaam maar zijn werk doen. Je zal merken dat de recentste kwalen het eerst verdwijnen en de hardnekkigste kwalen pas later. Maar geef het de tijd, het duurt even vooraleer de parameters terug in balans komen en hier wegen de eerste loodjes het zwaarst!

Ik heb het de eerste keer na een paar weken opgegeven, vond het te zwaar. En dan na een maand opnieuw begonnen en ben blij dat ik het heb volgehouden.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
klaproos
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 nov 2008, 16:49
Locatie: Maaseik

Bericht door klaproos »

@marlene,
Dankjewel voor de bemoediging, vind ik heel fijn.

Ik hoop ook dat het wat gaat helpen, want het is zo al niet veel soeps...
Ben van mezelf al heel duizelig, groggy, mistig...

Heb 2 jaar steroïden gebruikt vanwege bijnieruitputting, maar dat heeft de zaak alleen maar erger gemaakt, nu ik ervan afben, geraak ik niet meer gestabiliseerd.
Ondertussen moet ik ook nog mijn schildklier aan de praat krijgen...

Voel me net een goochelaar met teveel ballen...

Ik hoop inderdaad dat die LDN iéts gaat doen, zodat ik toch nog een beetje kan leven. Wordt straks 52 en wacht nog altijd op het 'begin'.
sprankel
Gevorderd lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 12 aug 2010, 15:02

Bericht door sprankel »

Cort Johnson heeft op zijn blog een info-pagina gemaakt over LDN:
http://www.cortjohnson.org/drugs-for-ch ... e-syndrom/

Hij heeft ook een blog geschreven over de recente LDN studie bij fibromyalgie patiënten:
http://www.cortjohnson.org/blog/2013/02 ... -syndrome/
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning how to dance in the rain. - Vivian Green.
sprankel
Gevorderd lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 12 aug 2010, 15:02

Bericht door sprankel »

Hier de samenvatting van de recente LDN studie bij fibromyalgie patiënten:

Low-dose naltrexone for the treatment of fibromyalgia: Findings of a small, randomized, double-blind, placebo-controlled, counterbalanced, crossover trial assessing daily pain levels.
Younger J, Noor N, McCue R, Mackey S.
Source
Stanford University School of Medicine, Palo Alto, California. jarred.younger@stanford.edu.
Abstract

OBJECTIVE:
To determine whether low dosages (4.5 mg/day) of naltrexone reduce fibromyalgia severity as compared with the nonspecific effects of placebo. In this replication and extension study of a previous clinical trial, we tested the impact of low-dose naltrexone on daily self-reported pain. Secondary outcomes included general satisfaction with life, positive mood, sleep quality, and fatigue.

METHODS:
Thirty-one women with fibromyalgia participated in the randomized, double-blind, placebo-controlled, counterbalanced, crossover study. During the active drug phase, participants received 4.5 mg of oral naltrexone daily. An intensive longitudinal design was used to measure daily levels of pain.

RESULTS:
When contrasting the condition end points, we observed a significantly greater reduction of baseline pain in those taking low-dose naltrexone than in those taking placebo (28.8% reduction versus 18.0% reduction; P = 0.016). Low-dose naltrexone was also associated with improved general satisfaction with life (P = 0.045) and with improved mood (P = 0.039), but not improved fatigue or sleep. Thirty-two percent of participants met the criteria for response (defined as a significant reduction in pain plus a significant reduction in either fatigue or sleep problems) during low-dose naltrexone therapy, as contrasted with an 11% response rate during placebo therapy (P = 0.05). Low-dose naltrexone was rated equally tolerable as placebo, and no serious side effects were reported.

CONCLUSION:
The preliminary evidence continues to show that low-dose naltrexone has a specific and clinically beneficial impact on fibromyalgia pain. The medication is widely available, inexpensive, safe, and well-tolerated. Parallel-group randomized controlled trials are needed to fully determine the efficacy of the medication.

Copyright © 2013 by the American College of Rheumatology.
Bron: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23359310
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning how to dance in the rain. - Vivian Green.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Goed artikel!
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

van mijn arts moet ik LDN in de morgen bij het ontbijt nemen.Hij zei dat je op internet veel leest dat je het in de avond moet nemen. Maar volgens hem kon je het in verband met slaapproblemen beter bij het ontbijt nemen. ik heb pillen van 1,5mg.

Iemand hier nog een opmerking over.

Ik moet wel zeggen dat ik niet dit hele thread heb doorgelezen of het wel vaker in de ochtend voorgeschreven wordt. groeten
Be warned. De E-spirocheet veroorzaakt E-lyme, is kritiek resisitent en onuitroeibaar. Heeft uw forum E-lyme? Let op buitensproige quotes
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Het klopt dat het je slaap kan verstoren. Ik los het op door extra melatonine in te nemen, namelijk 3 mg voor het slapengaan.

De reden waarom ik het toch 's nachts blijf nemen, is dat je immuunsysteem dan geprogrammeerd is om optimaal te werken. Wellicht niet de beste uitleg maar kan het niet beter verwoorden.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Plaats reactie