ORS als behandeling

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

ORS als behandeling

Bericht door plassterk »

Heeft iemand al geprobeerd om ORS te drinken en te kijken of hij zich beter voelt. Bij de kruidvat kan je 10 zakjes voor rond 5 euro kopen. Dan heb je er 5 nodig om 1 liter te maken. Het is een soort zout suiker oplossing

Ik weet dus niet hoe snel je dit moet opdrinken of hoe vaak.

In het experiment deden ze 1 liter binnen 20 minuten. Je zou dit ook maar 1 keer per 10 dagen hoeven doen. Maar de laatste maanden verschenen er af en toe wat berichtje dat ORS beter dan een zoutinfuurs helpt bij POTS. maar ook brainfog kan vermnderen of etcetera. Is er al iemand die het geprobeerd heeft?

groetjes
Gebruikersavatar
rie
Actief lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 19 jul 2011, 16:26

ORS als behandeling

Bericht door rie »

Wat ik mij daarbij altijd afvraag is: Hoe pakt dat uit voor mijn glucolyse? Dus durf ik dat niet te proberen.
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

ORS als behandeling

Bericht door plassterk »

Ik heb net mijn eerste liter gedronken. Binnen 20 minuten. Het valt wel zwaar op de maag. Ik zal het een aantal dagen doen en dan om de 10 dagen anders wordt het veel te duur. (Ligt er ook aan of het werkt natuurlijk).

Maar zou je dat kunnen toelichten van die glycolyse. Want dat begrijp ik niet helemaal. In die zakjes zit wel suiker inderdaad. Je krijgt 20 gram binnen. Zit je op een koolhydraatvrij dieet?
Gebruikersavatar
rie
Actief lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 19 jul 2011, 16:26

ORS als behandeling

Bericht door rie »

volgens mijn huisarts zet ik "suiker" niet om in energie. Dus mijd ik suiker.
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

ORS als behandeling

Bericht door ariadne »

Volgens onderstaand blog moet je ORS nemen op basis van dextrose:

https://www.me-gids.net/module-ME_CVS_d ... -2388.html

Ben wel benieuwd naar je ervaring plassterk. Het staat op m'n "te proberen" lijstje.
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

ORS als behandeling

Bericht door plassterk »

Ja ik zal het effect rapporteren. Bedankt voor het artikel. Vandaag ben ik het vergeten. Mijn vraag was meer of je het op nuchtere maag moet nemen, aangezien je anders natuurlijk niet de juiste smaenstelling in de maag hebt van zouten en suiker. Ik bedoel als ik nu eerst pepernoten eet, en dan 1 liter drink. Dan heb ik eigenlijk te veel suiker in mijn maag. Maar misschien maakt het niet uit omdat de ORS opgelost is in water.

Ik heb eigenlijk geen last van POTS volgens mij en mijn bloeddruk is nog nooit te laag gemeten. Eerder te hoog. Wel heb ik een enorme brain fog.

@rie. Ik moet zeggen dat dat niet belangrijk is. Het is niet bedoeld voor extra energie. Er zitten maar 80 calorieen in. Hoewel 80 is 4 of 5 suikerklontjes natuurlijk. Maar als je zo'n koolhydraatarm keto dieet volgt moet je het niet proberen nee. Maar je kan nog steeds gewoon je normale dingen eten voor de energie en dit eventueel proberen voor POTS of extra bloedstroom naar de hersenen.

Of het op nuchtere maag moet. Daar twijfel ik aan. Dan moet ik het als eerste in de ochtend nemen.
Gebruikersavatar
rie
Actief lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 19 jul 2011, 16:26

ORS als behandeling

Bericht door rie »

Wat als het klopt dat ME patiënten juist 's nachts en in de ochtend een te hoog bloedsuiker hebben. Van mijn huisarts mag ik juist 's ochtends niets nemen dat je bloedsuiker zou kunnen verhogen. Mijn bloedsuiker gedurende een maand is bijna altijd extreem laag. Dus daar hoef ik het niet voor te laten.
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

ORS als behandeling

Bericht door ariadne »

Geen idee of je het op je nuchtere maag moet innemen. Ik kan me niet voorstellen dat mensen die voor een onderzoek naar een kliniek gaan, allemaal het ontbijt hebben laten staan. Ik zou wachten met innemen tot 2 uur na een maaltijd.

Plassterk: ook bij mensen met ME die geen O.I. hebben daalt de bloedstroom naar de hersenen bij staan:
https://www.me-cvsvereniging.nl/nieuws/ ... -bij-mecvs
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

ORS als behandeling

Bericht door ariadne »

Plassterk: Hoe gaat je experiment met ORS?
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

ORS als behandeling

Bericht door plassterk »

Ja ik ben helaas gestopt. Ik heb het wel een keer of 10 gedronken. Ik voelde me echter nooit ietsje beter na het drinken en ook de twee dagen erna niet. Het was ook erg zwaar om een liter ORS te drinken in 20 minuten. Het voelt best zwaar op je maag.
Ik moet zeggen bij mij is mijn bloeddruk ook nooit te laag gemeten, eerder vaak net iets te hoog. Dus misschien werkt het bij mij sowieso minder.
Misschien kan ik het in de zomer nog een keer proberen als het warm is en ik het drinken beter verteer.
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

ORS als behandeling

Bericht door plassterk »

In feite: het is heel rot om 1 liter ORS in 20 minuten te drinken en ik had gehoopt tenminste 1x te denken van hee dit helpt. Maar dat is niet gebeurd. Daarom is het moeilijk vol te houden.
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

ORS als behandeling

Bericht door ariadne »

Jammer dat het niet hielp. Begrijpelijk dat je gestopt bent.
Plaats reactie