cytokine profiel (chronische) lyme

Hier is er plaats voor vragen en discussie over Fibromyalgie, Lupus, EDS, Lyme, Sjögren, Addison, B12-tekort, MCS,...

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
piene
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 nov 2009, 08:36

cytokine profiel (chronische) lyme

Bericht door piene »

(Omdat dit de eerste keer is dat ik iets plaats zal ik heel kort even wat info over mijzelf geven. Ik ben 25 jaar en heb sinds 12 jaar ME. Afgelopen zomer ben ik voor het eerste bij professor de Meirleir geweest die (middels een positieve Elispot LTT) chronische lyme gediagnosticeerd heeft, met daarbij bartonella (henselae, positieve serologie) en chlamydia pneumoniae (positieve PCR). Hij wil mij in eerste instantie behandelen met antibiotica infusen voor een periode van tweemaal zes weken, waarmee ik binnenkort zal starten.)

Omdat ik graag verdere ondersteuning wil voor de diagnose 'lyme' en bovendien enigzins schrok van alle rode cijfertjes op het redlabs formulier ben ik op zoek naar een antwoord op de vraag of er een specifiek cytokineprofiel is dat op lyme duidt. In wetenschappelijke artikelen heb ik er wel iets over kunnen vinden, maar sommige zaken zijn tegenstrijdig of alleen van toepassing op een bepaalde fase van de ziekte.

Ik ben benieuwd naar de cytokine waarden van de anderen bij wie chronische lyme is vastgesteld en vooral ook naar eventuele veranderingen daarin? Ik lees bijvoorbeeld bij veel mensen dat in het begin van de antibiotica behandeling de inflammatoire cytokinen fors omhoog gaan. Eerlijk gezegd ben ik daar een beetje bang voor met betrekking tot mijn eigen behandeling want de waarden zijn al zo hoog... (IL-8 is bijvoorbeeld 16.433 terwijl dit onder de 15 moet zijn en ook de IL-1bèta en IL-6 zijn op een dergelijke exponentiele wijze verhoogd).
Gebruikersavatar
sander107
Actief lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 okt 2013, 16:18

cytokine profiel (chronische) lyme

Bericht door sander107 »

Bij mij is alleen IL- 8 na twee maanden antibiotica net boven de 1000 en dan MCP1 en MIP1 Beta iets verhoogd. Verder is het normaal.
Als deze waardes weer normaal zijn is de ziekte toch tot rust gekomen?? dan is er toch geen inflammatie meer?
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

cytokine profiel (chronische) lyme

Bericht door asje »

En kan de cytokinewaarde niet ook zo zijn door andere (infectieuze) zaken?
Life smells...
Gebruikersavatar
piene
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 nov 2009, 08:36

cytokine profiel (chronische) lyme

Bericht door piene »

Of je kunt zeggen dat de ziekte tot rust is gekomen als de cytokinen genormaliseerd zijn weet ik niet. Er zijn ook nog andere stofjes die ontsteking aangeven zoalse de prostaglandine e2 en de in de klassieke geneeskunde gebruikelijke CRP en bezinking. Bovendien is het natuurlijk goed mogelijk dat er nog allerlei stofjes een rol spelen die helemaal niet gekend zijn.

Je hebt helemaal gelijk asje dat de verhoogde cytokinenwaarden ook door andere zaken dan lyme veroorzaakt worden. Verhoging van de inflammatoire cytokinen geeft in principe gewoon simpelweg inflammatie aan. Die inflammatie hoeft ook niet te maken hebben met infectie maar kan ook een ongedifferentieerde immuunrespons zijn.

Ik lees echter wel dat DML bij veel patiënten de cytokinenwaarden in correlatie met (het verloop van) lyme gebruikt. Bijvoorbeeld door te stellen dat de verhoging van oa. Il-8 te wijten zou zijn aan een herxheimerreactie. In navolging daarvan vroeg ik mij af welke cytokinen toenemen als het lichaam in aanraking komt met de borrelia bacterie. Ook al weet je niet of de verhoogde waarden door lyme komen, dan kun je ze nog wel gebruiken als een aanwijzing in die richting, of juist een ontkrachting daarvan.
Gebruikersavatar
sander107
Actief lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 okt 2013, 16:18

cytokine profiel (chronische) lyme

Bericht door sander107 »

Als het inflammatoir proces en niet de bacterien de klachten veroorzaken waarom wordt er dan niet met cytokine- blokkers gewerkt. Bijvoorbeeld een IL -8 blocker. Ze gaan dat wel onderzoeken hoorde ik dr. Peterson zeggen: http://www.youtube.com/watch?v=Sdoj53qM97c
Van min. 07:45 tot 08:05
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

cytokine profiel (chronische) lyme

Bericht door asje »

Duidelijk piene!
Life smells...
Gebruikersavatar
sander107
Actief lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 okt 2013, 16:18

cytokine profiel (chronische) lyme

Bericht door sander107 »

Zijn er mensen waarbij het ontstekingsproces tot rust is gekomen?
Waarbij er dus geen verhoogde interleukines, chemokines, pge2 enz. meer zijn??
Gebruikersavatar
l
Beginner
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 aug 2012, 21:30

cytokine profiel (chronische) lyme

Bericht door l »

interessant! Il8 verhoogt begin van AB gebruik erna zakt hij. Bij mij nog steeds na 11 mnd ab verhoogd weliswaar geen 1000 maar toch meer dan 800. Ook Pge2 sterk verhoogd. Wijst dit dan nog op herx ? of wat kun je daaruit afleiden?
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

cytokine profiel (chronische) lyme

Bericht door marlène »

Ik lees op andere fora dat mensen die bv een ayurvedisch protocol volgen ook sterke inflammatoire markers krijgen, zelfs in die mate dat sommige kankermarkers beïnvloed worden maar die verdwijnen weer vanzelf na verloop van tijd.

Inflammatie stijgt dus blijkbaar ook tijdelijk onder gebruik van plantaardige middelen.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Welkom, piene.

Ben benieuwd hoe en of je behandeling aan zal slaan en hoe je er door komt.

Want je bent al lang ziek.

Alleen de term cytokyne profiel snap ik niet.

Sterkte ermee!
Gebruikersavatar
marie-lyne
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 sep 2010, 11:28
Locatie: Frankrijk

Bericht door marie-lyne »

wat denken jullie over een IL-8 waarde van boven de 60.000 na ongeveer een jaar antibiotica? Mijn IL-6 was eveneens gigantisch hoog (ben mijn map met resultaten op mijn werk vergeten, het exacte cijfer van de IL-6 ken ik niet uit m'n hoofd).
Ik kreeg het koud en warm tegelijkertijd toen ik deze resultaten onder ogen kreeg...
Gebruikersavatar
sander107
Actief lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 okt 2013, 16:18

Bericht door sander107 »

Hoi,

Ik ben zeer benieuwd wat de cytokine waarden zijn bij de mensen met chronische lyme. Ik vind het altijd fijn om te vergelijken. Je ziet wel vaak dat bij chronische lyme de IL-8, MCP1 en MIP-1Beta verhoogd zijn.
Zouden jullie kunnen laten weten hoe en welke cytokine waarden over tijd verhoogd of verlaagd zijn. ???

Om op het berichtje hierboven terug te komen. Een Il-8 van 60.000 na een jaar antibiotica is wel enorm veel.

Mijn cytokine waarden zijn na 3 maanden herxheimer aan het dalen. Il-8 was toen 1400 en MCP1 en MIP1-beta rond de 350 en die IL-8 is na 5 maanden 750 en de rest 250. De rest van de cytokine zijn netjes binnen de waardes.
Gebruikersavatar
sander107
Actief lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 okt 2013, 16:18

Bericht door sander107 »

Zijn er al mensen die de cytokine waarden die bij DML altijd geprikt worden zouden willen delen?
Gebruikersavatar
mira
Donateur
Donateur
Berichten: 231
Lid geworden op: 01 okt 2008, 14:12

Bericht door mira »

Sander, mijn uitslag in het kort
Torenhoge waarden vorig jaar in juli kort na de start van de AB
Bewijs van herxheimer en vernietiging van borreliabacterie
November bijna normale waarden, volgens DrDML resultaat van de
Claritromycine en ketek
Nu heb ik weer een slechte periode, virale infecties erbij, mijn panel zou weer heel hoog zijn nu volgens hem
Dus wat het nut is om de waarden van een dure test te volgen als het toch zo erg kan schommelen , snap ik ook niet echt
Misschien weet iemand daar eenantwoord op ?
Gebruikersavatar
sander107
Actief lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 okt 2013, 16:18

Bericht door sander107 »

Volgens mij verdwijnen de klachten als er een tijd geen sprake is van chronische inflammatie. Dus als die waarden lange tijd normaal zijn kan het lichaam in de herstelmodus maar de meesten vallen snel na het stoppen van de antibiotica weer terug en dat is dan te zien aan die waardes.Maar toen de waardes in november bijna normaal waren. Hoe hoog waren ze toen??
Plaats reactie