Over vit B12 gebrek

Hier is er plaats voor vragen en discussie over Fibromyalgie, Lupus, EDS, Lyme, Sjögren, Addison, B12-tekort, MCS,...

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hi grigor,
Grigor schreef:Ik had nog even op de site gekeken. En daar hadden ze het met de hoge dosering om eerst een week eentje te nemen en dan de andere toe te voegen. Dat heb ik dat maar gedaan.
Oké lijkt mij prima. Staat het bij de dosering van 1000mcg? Ik ga nog wel ff lezen.
Grigor schreef:Voel me een beetje vaag in mijn hoofd. Of een beetje veel maar het zal wel wennen.
Wel voelen me benen minder zwaar.
Sommige klachten kunnen eerst ook verergeren maar dat moet weer gaan afzakken. Houd jezelf goed in de gaten. Maar dat is je wel toevertrouwd toch :wink:?!

Veel sterkte en succes en ik volg je B12 ervaringen met veel belangstelling!

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Nee dat staat bij 10.000. Maar vond het wel slim het zo te proberen.

Ik zal inderdaad goed opletten en op hoogte houden van hoe het gaat. Hopelijk help ik iemand anders er dan weer mee.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hi grigor,
Grigor schreef:Nee dat staat bij 10.000. Maar vond het wel slim het zo te proberen.
Okay thanks :)! Trouwens die hele super hoge dosering van 10.000mcg dat is een apart verhaal.
Dat mag je geloof ik ook alleen maar met en onder begeleiding van een arts (reguliere en/of complementaire) met verstand van zaken gebruiken.
Griogr schreef: Hopelijk help ik iemand anders er dan weer mee.
Yep dat kan maar zo en daarom is het goed om B12 ervaringen te blijven delen :wink:!

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Ik voel nu de 2e dag wel al wat vooruitgang. Helder in mijn hoofd (een beetje) wel diaree wat weer niet helpt. Vermoeider. Maar ik hoop / denk dat van voorbij gaande aard is?
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hi grigor,
Grigor schreef:Ik voel nu de 2e dag wel al wat vooruitgang. Helder in mijn hoofd (een beetje)
Dat is mooi. Best snel, hoor, tenminste dat vind ik :wink:, dat je de 2e dag al reactie hebt. Zo zie je maar weer: iedere patiënt is anders en elk lichaam kan anders reageren.
Grigor schreef: wel diaree wat weer niet helpt. Vermoeider. Maar ik hoop / denk dat van voorbij gaande aard is?
Hmm dat van diarree is een stuk :? minder. Houd het goed in de gaten. En vermoeider is ook niet fijn maar dat kan tijdelijk zijn.
Drink je ook 1,5 a 2 liter water per dag? Om te ontgiften?

Je kunt anders ook terug schakelen naar 1/2 tabletje en kijken hoe het dan gaat met de klachten en vanaf daar weer proberen op te bouwen?

Ik las ook nog deze informatie op de B12 site (dat wordt bij mij door de complementaire behandelaars en de internist gevolgd in verband met omzettingsprobleem (Methylering)).
...In de praktijk krijgen nog steeds veel mensen Vitamine B12 injecties met hydroxo- of cyanocobalamine.

Dat zijn soorten van Vitamine B12 die minder effectief zijn omdat het lichaam deze vormen van Vitamine B12 nog eerst om moet zetten naar Methyl- en Adenosylcobalamine, voordat het goed in de bloedbaan kan worden opgenomen.

En ook in die omzetting (methylering) gaat nog wel eens wat mis. Dat eventuele probleem heb je niet bij de twee actieve vormen: Methylcobalamine en Adenosylcobalamine (oftewel: Dibencozide)...
Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Ja die pilletjes zijn zo klein dus dacht doe het in eens. Ik ga even kijken of het minder wordt na een tijdje.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hi grigor,
Grigor schreef:Ja die pilletjes zijn zo klein dus dacht doe het in eens. Ik ga even kijken of het minder wordt na een tijdje.
De pilletjes zijn inderdaad klein :D... Ik halveer ook pilletjes voor de dosering die ik gebruik.
Is er niet iemand die voor je bij de Apotheek een pillensnijdertje kan vragen/kopen? Ik kreeg het gratis van de Apotheek.

Groetjes, Louisa
Laatst gewijzigd door louisa op 03 aug 2014, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Ja moet ik wel kunnen krijgen. Is inderdaad makkelijk even te vragen.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Je kunt beter je nagel/vinger op de helft van het pilletje zetten en dan doorbijten, met die pillensnijders gaat het ook niet helemaal recht bij zo'n klein tabletje.

Een lepeltje kaneel ergens in kan helpen tegen diarree (en is ontstekingsremmend en maagsparend).
Life smells...
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Ja kaneel vergeet ik altijd. Ga ik morgen direkt doen.
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Ok. Een kleine update. Ben nu meer dan een week bezig met de ene actieve vorm van B12 en vanaf zaterdag met de andere. Ondanks dat het misschien ergens iets doet. Weet nog niet precies wat. Ben ik eigenlijk brakker of net zo brak. Slaap slecht. Meer derealisatie. Etc.
Ik ga de verpakking afmaken want misschien duurt het nog even.

Echter vandaag weer een spuitje van de Hydrox B12 en voel me direct een stuk beter. Dus misschien dat ik daar gewoon het beste op reageer.

Ik moet dan toch maar eens kijken wat me dat zou kosten. Die 10 mg injecties. Die scoor je alleen in België toch?
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hi grigor,

Amai, klinkt toch :? niet goed. Nog een vraagje: heb je nog geprobeerd om terug te schakelen van 1 pilletje van beide naar een 1/2 pilletje van beide te nemen?
Je kunt ook nog proberen om te stoppen en kijken of de klachten die je nu hebt minder worden.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Boe...hele bericht foetsie.....

PC deed raar, nu maar in het kort:

In oktober gaat mijn zoon naar DML weer en zullen we o.a. misschien ook over de 3 andere soorten vit B 12 vragen. Per injectie ( hydroxocobalamine, wel vergoed)*, verdraagt ie het niet, verergert benenpijn, pillen duur en hielpen niet.

Misschien verdeelder spuiten? Om de dag 5 mg, of om de dag 2 x 2.5 mg?

Is het wel verstandig verschillende soorten tegelijk te spuiten? Weet je niet wat wat doet, als het al wat doet.



* Bij start jaren geleden vroeg apotheker of die 10 mg voor bloedarmoede was, waarop ik gretig "ja" zei.....
Gebruikersavatar
vlindertje19
Gevorderd lid
Berichten: 1264
Lid geworden op: 28 jun 2011, 15:48

Bericht door vlindertje19 »

Wie weet waar ik info kan vinden over juiste ref.waarden bij kinderen? Mijn jongste is laatst getest op diverse zaken en heeft een waarde van 263.

Bvd
Flying with broken wings
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi vlindertje,
vlindertje19 schreef:Wie weet waar ik info kan vinden over juiste ref.waarden bij kinderen? Mijn jongste is laatst getest op diverse zaken en heeft een waarde van 263.
Informatie bij de Stichting B12 tekort:"Een vitamine B12-tekort bij kinderen van 0 tot 19 jaar": Bron: http://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b ... -kinderen/

Informatie bij site van Hendrik de Jong: "Een B12-tekort kan ook bij kinderen.": Bron: http://home.kpn.nl/hindrikdejong/kind.htm

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Plaats reactie