Interpretatie borrelia eliospot LTT

Hier is er plaats voor vragen en discussie over Fibromyalgie, Lupus, EDS, Lyme, Sjögren, Addison, B12-tekort, MCS,...

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
cleopatra
Donateur
Donateur
Berichten: 455
Lid geworden op: 28 feb 2010, 16:19

Interpretatie borrelia eliospot LTT

Bericht door cleopatra »

Hallo,

Heb eens een vraagje over hogergenoemde test.
Weet iemand van jullie hoe deze juist moet geïnterpreteerd worden ?

Als deze pos. is heb je dan lyme of kan het zijn dat je er gewoon mee in contact gekomen bent en enkel antistoffen hebt ? (Zoals je bijv.antistoffen hebt tegen hep B als je daarvoor ingeënd bent)

Borrelia fully antigen en borrelia OSP-mix zijn positief, borrelia LFA-1 niet.

Sorry als het al ergens elders vermeld werd, maar heb niet direct iets gevonden.
sprankel
Gevorderd lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 12 aug 2010, 15:02

Interpretatie borrelia eliospot LTT

Bericht door sprankel »

Hoi Cleopatra,

Deze test meet geen antistoffen maar een reactie van je immuunsysteem op borrelia.
Als je test positief is, betekent het dat je lyme hebt (zo heb ik het tenminste begrepen).
De LFA-1 wordt geassocieerd met lyme arthritis.

Heb je de test via een arts laten doen? En heb je ook CD57 laten testen of niet?
Sterkte met het verwerken van het nieuws!
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning how to dance in the rain. - Vivian Green.
Gebruikersavatar
cleopatra
Donateur
Donateur
Berichten: 455
Lid geworden op: 28 feb 2010, 16:19

Bericht door cleopatra »

Hey Sprankel,

Bedankt voor je reactie !

Heb de test bij DML laten doen. Alle eerdere labotesten op lyme waren negatief. Idd niet zo'n leuk nieuws.
Maar ik neem aan dat dat niet voldoende is om de diagnose 'lyme' te krijgen ?

CD57 werd eerder al getest, de ene keer al wat slechter dan de andere.
sprankel
Gevorderd lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 12 aug 2010, 15:02

Bericht door sprankel »

Als DML die test bij je laat doen, dan passen je klachten ook bij lyme neem ik aan.
Op basis van testresultaten en de klachten die je hebt, kan de diagnose worden gesteld.
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning how to dance in the rain. - Vivian Green.
Gebruikersavatar
cleopatra
Donateur
Donateur
Berichten: 455
Lid geworden op: 28 feb 2010, 16:19

Bericht door cleopatra »

Weet iemand of deze test erkend wordt door mutualiteit of verzekeringsmy ?
Gebruikersavatar
nyx
Donateur
Donateur
Berichten: 366
Lid geworden op: 03 okt 2010, 13:03

Bericht door nyx »

Ik heb geen idee of deze test erkend word. Waarschijnlijk niet :(

Ik heb deze testen ook net laten doen.
Bij de CD57 test kwam een waarde uit van 17. Wat ik begreep is dit heel erg laag.

Bij de Elispot LTT kwamen de volgende waarde uit.

Borrelia burgd Fully antigen result +2 (reference <2)
borrelia OSP mix (OSPA, OSPC, DbPA) result 1 (reference <2)
borrelia LFA-1 result 1 (reference <2)

Weten jullie wat deze uitslagen van de Elispot precies inhouden?

Gr.
Nyx
Gebruikersavatar
cleopatra
Donateur
Donateur
Berichten: 455
Lid geworden op: 28 feb 2010, 16:19

Bericht door cleopatra »

@nyx; hierboven vindt je de uitleg van Sprankel.

Jij scoort positief op borrelia fully antigen, wat dan blijkbaar wil zeggen dat je immuunsyst.reageert op borrelia. Maar het valt bij jou precies nog mee (ik heb +20 :( )
Wat die borrelia OSP mix is weet ik ook niet juist, maar die waarden zijn bij jou normaal, dus daar moet je je zeker geen zorgen over maken.
Afwachten wat DML ervan zegt.

Heb jij ooit een tekenbeet gehad ?
Gebruikersavatar
cleopatra
Donateur
Donateur
Berichten: 455
Lid geworden op: 28 feb 2010, 16:19

Bericht door cleopatra »

Weet eigenlijk iemand hoe betrouwbaar deze test is ? En of het zinvol is om een extra check te doen via een andere lymetest ?
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Jij scoort positief op borrelia fully antigen, wat dan blijkbaar wil zeggen dat je immuunsyst.reageert op borrelia. Maar het valt bij jou precies nog mee (ik heb +20 Sad )
De hoogte van dit getal wil niks zeggen, positief is positief. Als je het al heel lang hebt en je immuunsysteem naar de haaien is, kun je heel laag scoren op deze test, omdat je minder antistoffen maakt. Mijn scores waren 3 bij de testen, maar heb superlage cd57 en ben heel ziek. Mijn man heeft hoge scores op de lyme test, maar zijn cd57 zit nog in goed gebied, hij is lang zo ziek niet als ik.

Ik ben van mening dat deze test heel betrouwbaar is, maar een lymetest alleen moet niet doorslaggevend zijn voor de diagnose. Ook de symptomen en de rest van het bloedbeeld zouden mee bekeken moeten worden om zeker te weten dat je lyme hebt.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi nyx,

Ben je nog bij PvM onder behandeling? Zo ja, wat vindt hij van de uitslag?

Op Stichting Tekenbeetziekten staat informatie over antistoffen: Bron: http://www.tekenbeetziekten.nl/de-diagnose/
......• Door verstoring van immuunsysteem worden geen antistoffen aangemaakt
• Recent antibioticagebruik
• Bacterie zit diep in het weefsel c/q zenuwstelsel of is ingekapseld.....
Info Augsburg (Infectolab):
Explanation Elispot-LTT (LymphocyteTransformationTest):

This method detects an antigen (Borrelia, Chlamydia, Ehrlichia, EBV, Yersinia) induced release of interferon gamma by reactive lymphocytes. In the Elispot-LTT the Tlymphocytes are stimulated by bacterial or viral antigens. Antigen specific release of IFN gamma is detected by a standardized ELISA colour technique in form of “spots”.

The number of spots is resulted in form of a stimulation-index (SI) in comparison with a negative control (reference range: < 2 SI).
Results = 2 SI (borderline) or > 2 SI (positive) mean a specific response of the Tlymphocytes regarding the different antigens in the Elispot-LTT. The higher the result of the SI, the stronger is the T-cellular immune-response in general.
Groetjes, Louisa
Laatst gewijzigd door louisa op 05 jul 2013, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
sprankel
Gevorderd lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 12 aug 2010, 15:02

Bericht door sprankel »

De OSP-mix is de reactie op enkele eiwitten van borrelia (outer surface proteins)
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning how to dance in the rain. - Vivian Green.
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

Kan Chlamydia Trachomatis ook als co-infectie van Lyme voorkomen?
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
nyx
Donateur
Donateur
Berichten: 366
Lid geworden op: 03 okt 2010, 13:03

Bericht door nyx »

Heb jij ooit een tekenbeet gehad ?
Niet dat ik bewust heb mee gemaakt maar het zou niet verwonderlijk zijn. Kwam vroeger veel met paarden in aanraking, kwam vaak in het bos en heb met honden gewerkt en heb er zelf nu ook nog twee.

Ben je nog bij PvM onder behandeling? Zo ja, wat vindt hij van de uitslag?
Ja ik ben nog steeds bij PvM onder behandeling. Heb nu ruim 4,5 maand verschillende AB gehad maar dit is niet aangeslagen.
Volg nu al 7 maanden het Epigenar protocol, natuurlijke vorm bestaande uit o.a. samento, banderol, burber en nog veel meer supplementen. Maar ook hier merk ik geen verbetering mee in mijn gezondheid.
Nu stelde PvM de testen voor en volgens mij geeft die dus ook wel aan dat het nog niet beter gaat of dat de behandeling aanslaat.

Ik begreep nl dat als de behandeling aanslaat de CD57 waarde snel stijgt. Nou na 1 jaar behandeling zit mijn waarde dus nog pas op 17.

Ik heb maandag een consult dus ben benieuwd wat hij ervan vind en wat hij nu adviseert.
Wordt vervolgt!

Groetjes,
Nyx
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hi nyx,
nyx schreef:Ja ik ben nog steeds bij PvM onder behandeling. Heb nu ruim 4,5 maand verschillende AB gehad maar dit is niet aangeslagen.
Volg nu al 7 maanden het Epigenar protocol, natuurlijke vorm bestaande uit o.a. samento, banderol, burber en nog veel meer supplementen. Maar ook hier merk ik geen verbetering mee in mijn gezondheid.
Nu stelde PvM de testen voor en volgens mij geeft die dus ook wel aan dat het nog niet beter gaat of dat de behandeling aanslaat.

Ik begreep nl dat als de behandeling aanslaat de CD57 waarde snel stijgt. Nou na 1 jaar behandeling zit mijn waarde dus nog pas op 17.

Ik heb maandag een consult dus ben benieuwd wat hij ervan vind en wat hij nu adviseert.
Wordt vervolgt!
Veel sterkte, vandaag!!

Ik ben ook benieuwd wat PvM van de uitslagen vindt.
Wat mij opvalt, is dat er best veel mensen een lange tijd een behandeling (half jaar, 1 jaar, 2 jaar of langer?) volgen met verschillende AB's (oraal, infuus), Epigenar, maar, helaas, weinig tot geen verbetering krijgen. Ik vind dat verdrietig :cry: om te horen/lezen.
En ik vraag mij af hoe dat komt, zou het iets te maken kunnen hebben met de tijd/jaren dat mensen ziek zijn -Chronische Lyme-? Of anders?
Ik ben eigenlijk best ook wel benieuwd hoe Lyme artsen als PvM, Dr.vM, DML daar over denken en wat hun visie is.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

cd57 in 2009 56. Ik voel me ontzettend slecht en heb me aangemeld bij dr. Meirleir
cd57 eind 2011 25. Ik voel me redelijk, in ieder geval een stuk beter dan in 2009. Ben wel duizenden euro's armer aan nexavir, antibiotica en onderzoeken enz.

Ik vind het ook verdrietig om te horen en te lezen dat mensen niet opknappen na zo'n intensieve behandeling en wordt er moedeloos van. Ik ben zelf erg sceptisch geworden na mijn mislukte behandelingen. Ik ben zelf erg skeptisch of lyme wel goed vastgesteld kan worden en wat de klinische relevantie van cd57 is.
Be warned. De E-spirocheet veroorzaakt E-lyme, is kritiek resisitent en onuitroeibaar. Heeft uw forum E-lyme? Let op buitensproige quotes
Plaats reactie