Lyme, co-infecties van Lyme en ProHealth

Hier is er plaats voor vragen en discussie over Fibromyalgie, Lupus, EDS, Lyme, Sjögren, Addison, B12-tekort, MCS,...

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
vlindertje19
Gevorderd lid
Berichten: 1264
Lid geworden op: 28 jun 2011, 15:48

Lyme, co-infecties van Lyme en ProHealth

Bericht door vlindertje19 »

Ik ben even het padje kwijt :roll:

Ben op mijn zoektocht op zoek gegaan naar de , voor mij beste mogelijkheid, om een erkende diagnose te krijgen voor al mijn klachten.

Afgelopen maandag , zie http://www.me-gids.net/Forum-viewtopic-t-8304.html had ik al verteld dat ik met mijn HA mijn medische geschiedenis enz ben gaan doorspitten op zoek naar HET antwoord. Haar erkenning dat het op basis van mijn klachten wel Lyme zou kunnen zijn en mij wegstuurde met een hoop uitzoekwerk voor een goede neuroloog, cardioloog en internist EN een prikformulier op de (logisch ook, want meer hebben ze niet via een HA) ELISA test voor Lyme , ben ik nu vandaag veel wijzer geworden maar ook weer niet :?.

Ben achter een paar dingen gekomen met vragen en doorvragen, doorvragen en doorvragen (ik laat niet snel los en wil alles weten).

Eerst ben ik bij een grote GGD hier in de buurt gaan vragen of ze OOK de co-infecties van Lyme kunnen testen (ik had hier ergens op het topic gelezen dat een groter streeklab zoals GGD A'dam dat ook kan doen). Heel toevallig had ik iemand aan de lijn die in een werkgroep zit voor Lyme en ook wel eens contact heeft met iemand van de Lyme patientenvereniging (had ik even geluk).

Over Lyme was ze heel kort; nadat het in de acute fase is verspreid kan het niet of nauwelijks in de testen terug gevonden worden (zowel via bloed als ook via lumbaal volgens de ELISA methode). DE methode die in principe in NL als enigste wordt toegepast. Wat dus (zoals zovelen inmiddels al weten) niet betekent dat je het niet zou hebben, maar het is gewoon niet te vinden.

Ze wist te weinig af van de andere type testen zoals de Western Blot, PCR en LTT, maar ze kon mij wel vertellen dat Lyme een zeer groot probleem is in NL. Joh .....

Daarna vertelde ze dat ik of de Lyme vereniging zelf eens moest bellen voor mijn vragen (kon nergens een telefoonnummer vinden, maar mijn ogen zijn ook een keer op voor die laptop) en/of het Radboud ZKH in Nijmegen. Daar is een Lyme poli waarvan de internisten Lyme vriendelijk (zou het?) alleen patienten ontvangen op nadrukkelijk verzoek en doorverwijzing van de HA. Wat houdt nadrukkelijk verzoek in dan?

Daar kwam ik al snel achter toen ik het Radboud aan de telefoon had. Ik ben doorverwezen naar de Algemene Interne Geneeskunde. Volgens het pinnig vrouwtje die ik aan de telefoon had was een Internist die kennis had van Lyme (dat zou dan de eerste zijn in NL) alleen telefonisch bereikbaar voor HA'en! Oke dan, maar IK wilde weten of ze OOK op de CO-infecties testen IN of VANUIT het Radboud?

Dat bepaald DE arts zei ze :?: Hoezo dat bepaald de arts? De vraag IS toch duidelijk? MIJN HA heeft me gezegd op zoek te gaan naar EEN arts die OOK op de CO-infecties test! Ja maar zei ze, dat is NIET aan de HA , maar aan de internist om te bepalen of het zinvol heeft op de CO-infecties te testen. WIE bepaald dat?
Ik had al in de gaten dat het totaal geen zin had met die pin in discussie te gaan dus heb maar weer opgehangen.

Dan maar ProHealth nog een keer opgebeld. Ik kreeg een aardige mevrouw aan de telefoon die al meteen uitlegde dat hoogstwaarschijnlijk bij mij de standaard ELISA op bloed en ook in 2010 op lumbaalvocht was toegepast. Aangezien een (we blijven in herhaling vallen) negatieve test niet zegt dat je het niet hebt en het dan van tafel wordt geveegd als zodanig GEEN Lyme, hebben hun de mogelijkheid om de ELISA, de Western Blot, de PCR EN ook de LTT test te gebruiken (LTT test wordt doorgestuurd naar Duitsland Infectolab) , de rest kan bij hun gedaan worden. Voor de LTT test kun je je wel laten prikken bij ProHealth maar hun voeren zelf niet de test uit.

Als ik het goed heb begrepen (en ik kan het verkeerd opgevat hebben) krijgt ProHealth OOK aanvragen vanuit het Radboud ZKH door artsen van , jawel, de Lyme poli. Vaak OOK voor de PCR test EN de LTT test die door ProHealt daarna doorgestuurd wordt naar Duitsland in uitzonderlijke gevallen. Wat is uitzonderlijk dan? Dat je je aanmeldt bij de Lyme poli in Nijmegen en je flauwvalt voor hun neus of zo ?

Wat betreft vergoedingen; de ELISA en Western Blot WEL (ook basisverzekering). De PCR test vaak alleen via aanvullende verzekering en bij VGZ willen ze nog wel eens uitzonderingen maken om de PCR OOK vanuit de basisverzekering te betalen. De LTT helemaal niet! Maar hoe zit dat dan met die artsen in het Radboud die in UITZONDERLIJKE gevallen dat WEL aanvragen via ProHealth wat uiteindelijk getest wordt in Infectolab?

De CO-infecties daarentegen test ProHealth wel maar worden weer NIET vergoed.

Ik snap er geen k***** meer van :?:

ZKH dus testen alleen op Lyme via de ELISA (zowel bloed als lumbaal). Alleen via Radboud en dan moet je o.a. koning of koningin zijn als ik hun zo hoorde ook via de andere methoden , waaronder ik het heel vaag vond wat ik hoorde over de LTT. *klop klop, zal even mijn oren uitkloppen* maar ik ben niet zo moeilijk qua begrip, maar nu dus wel!

Even tot bezinking laten maar , maar dacht dat het niet geheel onbelangrijk was om dit te delen met jullie, vandaar dit bericht.

OVB ALS ik het goed begrepen heb zit bovenstaand verhaal dus in elkaar.

Ik ga morgen nog een keer terugbellen met ProHealth om nog een keer te vragen hoe, wie en wat of is er iemand hier die het mij uit kan leggen?

De CO-infecties kunnen dus wel getest worden met of zonder tussenkomst van de HA maar worden niet vergoed.

Dus NL heeft grote kans op die dierentuin, maar mag er niet naar binnen om de dieren te verdrijven?

Ik heb een prikformulier gekregen van ProHealth en ook daar snap ik geen drol van :?: .
Flying with broken wings
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Lyme, co-infecties van Lyme en ProHealth

Bericht door felixloena »

Als je meer info wilt, zou je ook kunnen mailen met dr Schwarzbach van Infectolab in Augsburg. Deze man is altijd bereid informatie te geven. Moet wel in engels of duits....
Hij zit momenteel in Amerika, maar mijn ervaring is dat je altijd binnen no time antwoordn van hem krijgt.

bedankt voor alle info, zoals je hebt beschrijft, dat is eigenlijk de info die ik tot nu toe heb. Hoe dan ook , het is vreselikjk krom allemaal.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Lyme, co-infecties van Lyme en ProHealth

Bericht door louisa »

Hoi vlindertje,
vlindertje1978 schreef:Dan maar ProHealth nog een keer opgebeld. Ik kreeg een aardige mevrouw aan de telefoon die al meteen uitlegde dat hoogstwaarschijnlijk bij mij de standaard ELISA op bloed en ook in 2010 op lumbaalvocht was toegepast. Aangezien een (we blijven in herhaling vallen) negatieve test niet zegt dat je het niet hebt en het dan van tafel wordt geveegd als zodanig GEEN Lyme, hebben hun de mogelijkheid om de ELISA, de Western Blot, de PCR EN ook de LTT test te gebruiken (LTT test wordt doorgestuurd naar Duitsland Infectolab) , de rest kan bij hun gedaan worden. Voor de LTT test kun je je wel laten prikken bij ProHealth maar hun voeren zelf niet de test uit.
Op de site van Pro Health staat veel info te lezen: http://www.prohealth.nl/medical/borreli ... _lyme.html
Volgens de site werken zij samen met Invitalab in Duitsland wat betreft de LTT, MELISA, test.

Of de onderzoeken van Pro Health wel/niet worden vergoed, kun je het beste even bellen met jouw Zorgverzekeraar.

Over de Lyme-poli in Nijmegen zijn de meningen en ervaringen verschillend, daarover kun bijvoorbeeld meer lezen op LymeNet.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
vlindertje19
Gevorderd lid
Berichten: 1264
Lid geworden op: 28 jun 2011, 15:48

Lyme, co-infecties van Lyme en ProHealth

Bericht door vlindertje19 »

felixloena schreef:Als je meer info wilt, zou je ook kunnen mailen met dr Schwarzbach van Infectolab in Augsburg. Deze man is altijd bereid informatie te geven. Moet wel in engels of duits....
Hij zit momenteel in Amerika, maar mijn ervaring is dat je altijd binnen no time antwoordn van hem krijgt.

bedankt voor alle info, zoals je hebt beschrijft, dat is eigenlijk de info die ik tot nu toe heb. Hoe dan ook , het is vreselikjk krom allemaal.
Ja ik snap(te) er dus ook geen moer van :? . En wat betreft die poli in Radboud; dat is vooral heel krom!
louisa schreef:Hoi vlindertje,
vlindertje1978 schreef:Dan maar ProHealth nog een keer opgebeld. Ik kreeg een aardige mevrouw aan de telefoon die al meteen uitlegde dat hoogstwaarschijnlijk bij mij de standaard ELISA op bloed en ook in 2010 op lumbaalvocht was toegepast. Aangezien een (we blijven in herhaling vallen) negatieve test niet zegt dat je het niet hebt en het dan van tafel wordt geveegd als zodanig GEEN Lyme, hebben hun de mogelijkheid om de ELISA, de Western Blot, de PCR EN ook de LTT test te gebruiken (LTT test wordt doorgestuurd naar Duitsland Infectolab) , de rest kan bij hun gedaan worden. Voor de LTT test kun je je wel laten prikken bij ProHealth maar hun voeren zelf niet de test uit.
Op de site van Pro Health staat veel info te lezen: http://www.prohealth.nl/medical/borreli ... _lyme.html
Volgens de site werken zij samen met Invitalab in Duitsland wat betreft de LTT, MELISA, test.

Of de onderzoeken van Pro Health wel/niet worden vergoed, kun je het beste even bellen met jouw Zorgverzekeraar.

Over de Lyme-poli in Nijmegen zijn de meningen en ervaringen verschillend, daarover kun bijvoorbeeld meer lezen op LymeNet.

Groetjes, Louisa
Ik heb de link van ProHealth doorgelezen. Deze keer niet vlug, maar heeeeeeeeel langzaam ;). Ik snap de type testen nu ;).

Ik ga het uitprinten en aan mijn HA laten zien en dan bel ik morgen even naar de ziektekostenverzekeraar. Dan weet ik snel welke er wel en welke er niet vergoed worden.

Was vergeten ook zelfs aan mijn HA te melden dat 100% uitsluiting van Borrelia en co-infecties heel belangrijk is voor het UWV, maar ja ; die ellendige instantie was ik alweer vergeten omdat ik zwanger was en een kindje kreeg.

Ik probeer het in dit topic wel even aktueel te houden w.b. ProHealth en testen/vergoeding verzekering.

En zal ook eens even wat dieper gaan inlezen op LymeNet.

Thanks.

Groetjes
Flying with broken wings
Gebruikersavatar
spring
Donateur
Donateur
Berichten: 619
Lid geworden op: 27 okt 2010, 16:44

Lyme, co-infecties van Lyme en ProHealth

Bericht door spring »

Hoi Vlindertje,

Wat een werk heb je er van gemaakt! En wat een verwarring. Ik zal je nog wat aanreiken om het nog wat gecompliceerder of makkelijker te maken.

Sinds kort is er een nieuwe test die ontwikkeld is door het Radboud samen met Boulder Diagnostics. Die test wordt door het lab van Boulder in Duitsland uitgevoerd. Het is een soortgelijke test als de LTT van Infectolab. Het lijkt me raar als Nijmegen nu zelf nog testen aanvraagt bij Prohealth.

Maargoed, je huisarts kan deze zelf aanvragen. Zie het topic: http://www.me-gids.net/Forum-viewtopic- ... ulder.html

Vergoed zal t nog niet worden geloof ik. Maar ik heb ook nog van niemand gehoord die deze test gedaan heeft. Je zou wel een uitslag hebben van een test die door NIJMEGEN is ontwikkeld. Dat zou toch iets moeten zeggen. Maar dan moeten ze er zelf ook wel mee gaan werken. Maar er speelt een commercieel belang van het lab heb ik begrepen waardoor het niet door andere labs mag worden gedaan. En dan kan het ook niet gevalideerd worden en dan blijft het een vage test.

Ik ben ook wel erg benieuwd naar de gevoeligheid van de test. Of ze niet te snel zijn om te zeggen dat t een negatieve uitslag is. Het is toch Nijmegen..

Nouja, weet niet of ik je hiermee help. Maar als je zo op zoek bent, dan moet je dit toch ook weten.

Succes!
I'm feeling like a Monday but someday I'll be Saturday night!
(Bon Jovi)
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Lyme, co-infecties van Lyme en ProHealth

Bericht door malu »

Hebben ze letterlijk gezegd dat de LTT-test in Augsburg wordt gedaan (via ProHealth?) Mij staat namelijk bij dat ze het naar een onafhankelijk lab sturen, dus de ene keer naar lab A die het kan testen, de andere keer lab B. Ben er eigenlijk wel benieuwd naar...
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

Hierbij de contactpagina van de NVLP

http://www.lymevereniging.nl/



Hhmmm, heb hem geplaatst maar hij staat dus niet meteen op de contactpagina.
Even rechtsboven op het envelopje klikken dus.
"Wetenschappers die hun wijsheid alleen uit boeken hebben moet men op de boekenplank zetten".

Wolfgang Eschker
Gebruikersavatar
vlindertje19
Gevorderd lid
Berichten: 1264
Lid geworden op: 28 jun 2011, 15:48

Bericht door vlindertje19 »

Wilde dus vandaag eigenlijk meer duidelijkheid krijgen over heel de gang van zaken op Lyme testen en de co-infecties, maar helaas dames; ik heb een enorme k***** dag gehad en ben er niet aan toegekomen.

Ik vervolg mijn onderzoek w.b. dit a.s. maandag weer.

Groetjes
Flying with broken wings
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

Worden de testen van ProHealth wel officieel erkend?

Zijn de testen van ProHealth wel sensitief / betrouwbaar genoeg om Lyme op te sporen?

Wordt bij ProHealth ook op co-infecties getest, zo ja welke?

Heeft PCR wel nut als je al heel lang / decennialang ziek bent?
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
vlindertje19
Gevorderd lid
Berichten: 1264
Lid geworden op: 28 jun 2011, 15:48

Bericht door vlindertje19 »

verlorengezondheidman schreef:Worden de testen van ProHealth wel officieel erkend?
Voor zover ik weet wel! ProHealth is NL gevestigd , maar heeft t.o.v. van de kleinere en standaard lab's een enorm uitgebreid assortiment aan testen die op zich zelf ook weer diepgaander onderzoek kunnen doen en niet alleen via de standaard methoden bij een regulier lab in omgeving van de HA.

Zelfs mijn monster uit 2003 die ik de Dominicaanse Republiek had opgelopen (die darmparasiet) staat erbij, terwijl mijn toenmalige HA zei dat hij er niet op kon testen ;).

Lijkt mij dus wel dat wanneer een HA een bepaalde waarde wil weten van iets wat in hun eigen lab niet onderzocht kan worden en/of de methode van testen niet heeft in hun eigen lab, ze het daar aanvragen. Mijn HA had er nog nooit van gehoord, maar dat is op zich geen zonde.
verlorengezondheidman schreef:Zijn de testen van ProHealth wel sensitief / betrouwbaar genoeg om Lyme op te sporen?
Ik heb 2x gebeld met hun en 2x heel vriendelijk te woord gestaan. Ik hou het , gezien de naam van dit topic, alleen op Lyme en co-infecties van Lyme. Bij hun kan Borrelia via diverse methoden (urine, bloed, lumbaalvocht) getest worden. Ik kwam een hele reeks tegen alleen al voor Borrelia op hun prikformulier wat ik in mijn mail heb staan.

Indien je de LTT wilt, moet je het bloed daar laten prikken (ze hebben 2 of 3 vestigingen in NL, waaronder eentje in Weert) en sturen hun het door naar hun collega's van het lab in Duitsland (Infectolab). Dus ProHealth prikt wel, maar testen niet zelf via de LTT. Een en ander had de vrouw die ik gesproken heb nog dieper uitgelegd, maar dat ben ik alweer kwijt :oops:. Daar kom ik nog op terug a.s. week als ik nog een keer gebeld heb en zal het dan meteen opschrijven (lekker handig).

Als ik het goed heb , is onderstaande uitleg over de testmethode via PCR:
MOLECULAIR ONDERZOEK
Tevens blijkt uit meerder onderzoeken in de literatuur, dat niet elke patiënt antistoffen aanmaakt (negatieve immuunrespons). Het aantonen van de Borrelia zelf is dan de aangewezen weg bv door gebruik te maken van een DNA test naar Borrelia. De methode berust op het gebruik van een specifieke probe (sleutel) voor Borrelia species welke zich hecht aan het Borrelia DNA. Daarna worden de geamplificeerde Borrelia DNA stukjes in een band zichtbaar gemaakt. Er is echter geen enkele indicatie te geven over de mate van infectie. De probe is zeer specifiek. De specificiteit is getest.

Reeds in 1993 is in een wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat, door gebruikt te maken van diverse technieken, de diagnose op Lyme te verbeteren is.
Een van de verbeteracties is het gebruik maken van een bloedkweek (BSK II medium).
Wordt als bevestigingsprocedure de PCR methode gebruikt, krijg je een mogelijkheid een actieve infectie aan te tonen.
Naast een zo optimaal mogelijke opzuiveringsmethode (Qiacube van firma Qiagen) is dus de kweek zeer cruciaal. Ter controle van de methode is reeds in de research fase DNA materiaal uit de test opgestuurd naar een extern laboratorium voor sequencing. Uitslag kwam overeen met onze bevindingen nl Borrelia burgdorferi cq afzelii.
Ter controle van de methode worden bij elke serie negatieve (blanco) en positieve controles meegenomen. Blanco's zijn lege testen die altijd negatief moeten zijn, anders heb je een kruisbesmetting.
Ter controle (negatieve controle) worden ook andere spirocheten, zoals o.a. Leptospira interrogans meegenomen.
verlorengezondheidman schreef:Wordt bij ProHealth ook op co-infecties getest, zo ja welke?
Ja! Ik kwam tegen o.a.: Bartonella, Babesia, Anaplasma, Leishmania, FSME , Rickettsia, Mycopl.pneumoniae en Chlam.pneumoniae en Chlam.trachomatis.

Ook weer via diverse testmethodes kunnen co-infecties getest worden bij hun.
verlorengezondheidman schreef:Heeft PCR wel nut als je al heel lang / decennialang ziek bent?
Die vraag heb ik wel gesteld ;). Het enige wat zij aangaf is dat zeker is dat via de normale testmethode op antistoffen de Borrelia negatief uitslaat. De PCR gaat dieper, in het DNA. Dus grotere kans dat de Borrelia daar wel in aangetoond kan worden, maar bij negatief resultaat via PCR bestaat nog steeds de kans dat je Borrelia in je systeem hebt zitten. Alleen dan denk ik; en dat zal bij de meesten onder ons wel het geval zijn; dat je het over jaren hebt dat je al met klachten rondloopt en dan is de LTT die hun prikken, maar in Duitsland laten onderzoeken , de ENIGE mogelijkheid om Borrelia nog aan te kunnen tonen. Of via de homeopatische weg; via de Vega test. Wat ik erover gelezen heb , zijn daar ook weer de meningen over verdeeld en is dus ieder voor zich.

Groetjes
Flying with broken wings
Gebruikersavatar
vlindertje19
Gevorderd lid
Berichten: 1264
Lid geworden op: 28 jun 2011, 15:48

Bericht door vlindertje19 »

Het voornaamst, vind ik, is dat ik kan doorgeven hoe het vooral zit met de vergoeding als je laat testen via ProHealth. Als ik het goed begrepen heb worden de standaardtesten sowieso vergoed via de zorgverzekeringen, maar ik moet nogmaals terugbellen hoe dat zit met de PCR vooral.

Want de laatste keer dat ik belde kon zij mij ook vertellen dat vanuit het Radboud (poli Lyme, wat ze daar dan ook mee mogen bedoelen) ook vaak PCR testen laat doen via ProHealth en zelfs de LTT, dus vandaar dat ik het allemaal niet meer zo snapte en daar wil ik een duidelijk antwoord op hebben.

Het lijkt mij namelijk waardevolle en belangrijke informatie voor iedereen hier die denkt aan testen op Lyme (alsnog).

Groetjes
Flying with broken wings
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Prohealth wordt niet vergoed.
Je hebt alleen kans als de huisarts een handtekening zet dat je iets vergoed krijgt anders kun je het wel vergeten.
Prohealthe wordt vaak niet serieus genomen onder de medici helaas heb ik ondervonden.

Succes.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Want de laatste keer dat ik belde kon zij mij ook vertellen dat vanuit het Radboud (poli Lyme, wat ze daar dan ook mee mogen bedoelen) ook vaak PCR testen laat doen via ProHealth en zelfs de LTT, dus vandaar dat ik het allemaal niet meer zo snapte en daar wil ik een duidelijk antwoord op hebben.


SALTRO
Wat is de zin van een PCR voor de diagnostiek van een Borrelia-infectie / de ziekte van Lyme?
Het nut van PCR is beperkt tot het aantonen van de bacterie in gewrichtspunctaten (biopten van de synovium of gewrichtsvloeistof), huidbiopten, of liquor (en dus niet op bloed!).

Voor de huisarts komt een PCR eigenlijk alleen maar in aanmerking bij ‘onbegrepen’ huidafwijkingen waarbij mogelijk aan een Borrelia-infectie wordt gedacht. PCR is vandaag de dag zeer specifiek. Men mag er van uitgaan dat een positieve uitslag de infectie aantoont. Bij latere stadia van de infectie is de serologie in al deze bewezen gevallen ook positief.

Omgekeerd kan een negatieve PCR-testuitslag de infectie niet uitsluiten, omdat de klinische sensitiviteit variabel is (afhankelijk van de fase van de infectie, de plaats van afname van het biopt e.d.). De diagnose behoort uiteindelijk gebaseerd te worden op een combinatie van gegevens waaronder die van de testen door een medisch microbiologisch laboratorium.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Ik wil maar meegeven dat heel ziekten wél worden getest via PCR maar men doet moeilijk om bloed op Lyme te testen via PCR. Uitslagen worden niet erkend en dat kan erg dramatische gevolgen hebben voor sommige mensen, doodziek maar geen behandeling.

De redenen voor niet erkenning zijn divers en ProHealth verdedigt de PCR test in bloed voor Lyme in volgend artikel:

http://www.prohealth.nl/nieuws/Wijzigin ... ek.17.html
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

Als je naar een Lyme-arts gaat en die stelt Lyme vast (met PCR/LTT/serologie, whatever), dan heb je gewoon recht op een behandeling hoor. Althans, dat is mijn ervaring met mijn verzekeraar. Het is alleen soms even discussiëren over het type behandeling en labonderzoeken etc zijn vaak voor eigen rekening, maar de orale AB zelf worden gewoon vergoed.

Ik zou er zelf toch altijd een LTT-test naast doen, een PCR valt niet altijd positief uit om de bekende redenen, maar minder bekend is dat de cyclus van een vrouw ook invloed kan hebben, en de test eigenlijk maar op een paar dagen/tijdstippen per maand positief zou kunnen uitvallen (zou nog eens moeten navragen op welke dagen precies).
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Plaats reactie