Complementaire behandeling bij Lyme

Hier is er plaats voor vragen en discussie over Fibromyalgie, Lupus, EDS, Lyme, Sjögren, Addison, B12-tekort, MCS,...

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Nu ik zelf ook lid ben geworden van de "beestjes-club" ga je ook weer op zoek naar informatie.

Op de site van Centrum voor Integrale Gezondheidszorg: http://www.cigmtr.nl/index.html wel interessante informatie te lezen over Lyme en andere co-infecties:
Lyme (tekenbeetziekte) http://www.cigmtr.nl/meerziekte-van-lyme.html
Lyme (tekenbeetziekte)

De tekenbeetziekte is in onze wereld een toenemend probleem. In 1995 waren er 33.000 Nederlanders die met een tekenbeet naar de huisarts gingen. In 2002 waren dat er al 65.000. Het aantal mensen dat inderdaad de ziekte van Lyme bleken te hebben, verdubbelde in die tijd van 6.500 naar 13.000. In 2005 waren er dat 17.000. Dit zijn officiële cijfers, waarvan we vermoeden dat het slechts een topje van de ijsberg is. Het aantal tekenbeten zal makkelijk tegen de miljoen per jaar lopen. Naar schatting is 30-50% van de teken besmet, waardoor de kans op het ontwikkelen van de ziekte zeer groot is.

Voorkomen

Uiteraard is voorkomen beter dan genezen. Teken komen graag af op beweging, warmte en geur. Draag daarom beschermende kleding en behandel vooraf onbedekte huid met een anti insectenspray, waarin het middel D.E.E.T. verwerkt is. Controleer op tekenbeten na een wandeling door de natuur. Een teek zal op de gastheer/vrouw springen en kruipen naar een plaats waar zij kan bijten om een bloedmaaltijd te gebruiken. Dit zijn vooral de plekken met een dunnere huid, waar het warm is zoals de oksels en de liezen, maar in principe kan dat overal. Nadat de teek zich vastgrijpt in de huid zal zij bijten en een hoeveelheid speeksel naar binnen spuiten om het bloed vloeibaar te houden.

Dit speeksel kan de borrelia bacterie of andere co-bacteriën bevatten. Het inspuiten van de vloeistof is dus het moment van besmetting. Zolang dit niet heeft plaatsgevonden is er dus niets aan de hand. Deze tijdspanne kan zowel kort als lang zijn. Verdoof voor het verwijderen de teek niet met alcohol of andere middelen: de teek braakt dan zijn maaginhoud, die besmet kan zijn, leeg. Wel kan men de teek eerst bevriezen met een koudespray. Hiervoor is er een speciale set verkrijgbaar onder de naam Tickner. De teek kan het beste met een speciale tekentang verwijderd worden en daarna kan men de wond ontsmetten.

De ziekte van Lyme

De ziekte van Lyme wordt veroorzaakt door de bacterie borrelia burgdorferi, maar inmiddels zijn ook andere families van de borrelia bekend. De ziekte dankt zijn naam aan het Noord-Amerikaanse stadje Lyme waar de eerste epidemie ontstond. Nieuwere inzichten in de totale besmetting zijn:
- de ziekte kan veroorzaakt worden door verschillende vormen van borrelia
- er zijn een aantal zgn. co-infecties bekend die het klachtenpatroon mede kunnen verklaren. Dit zijn ziektebeelden ten gevolge van de bacteriën, zoals de bartonella, babesia, rickettsia, ehrlichia.
- de ziekte kan in principe ook overgedragen worden door andere bloedzuigers, zoals dazen, muggen en vlooien
- de ziekte kan ook van mens tot mens overgebracht worden via besmet bloed en mogelijkerwijs ook via intiem contact.

Er zijn een aantal stadia van de ziekte. Het probleem in het beeld is dat deze niet bij iedere patiënt op dezelfde manier en in dezelfde heftigheid voorkomen.

In het eerste stadium zien we vaak een rode, ringvormige plek om de beet. Dit kan echter ook een volledige zwelling zijn van een ledemaat ; bij de meerderheid blijft een dergelijke roodheid en zwelling echter helemaal weg.

In het tweede stadium kan men na weken, maanden of zelfs jaren komen, vaak getriggerd door een kleinigheid als een verzwikte enkel, een verwonding of een periode van stress.

De ziekte kan zich dan uiten in reumatische klachten, met ontstekingen en zwellingen van gewrichten, pijnklachten in de armen, benen en rug, of de neurologische vorm met hoofdpijn, dubbelzien en aangezichtspijn. Ook kan een aangezichtsverlamming ontstaan. Dit stadium gaat makkelijk over in de chronische vorm (derde stadium).

In principe kunnen we stellen dat de ziekte in staat is een zee aan verschillende klachten te veroorzaken. Bij elke klacht moet hieraan gedacht worden, zeker als er geen duidelijke oorzaak gevonden wordt. De symptomenlijst is een goed hulpmiddel om de ziekte in kaart te brengen.

Diagnostiek

De besproken bacteriën zijn zeer ingewikkeld, niet tot nauwelijks te kweken en kunnen zich maskeren en voordoen in verschillende vormen.

Borrelia bijvoorbeeld kan zich oprollen tot een cyste, die volledig resistent is voor hitte, kou en zeer veel antibiotica en chemicaliën. De immunologische testen op deze ziekte kunnen daarom in een dergelijk stadium ook vals negatief zijn. De gebruikelijke ELISA testen hebben een gevoeligheid van slechts 44-46%.

Dat betekent dus dat een negatieve uitslag niets zegt. Toch vormt het zeer uitgebreide onderzoek de basis van onze verdere diagnostiek. Hiervoor werken we samen met verschillende laboratoria in binnen- en buitenland.

Toenemend belang van aandacht voor de co-infecties bij Lyme patiënten

In de congressen van de afgelopen tijd is het opvallend dat aan de co-infecties, dat zijn een aantal door teken overgedragen of gereactiveerde ziektes, toenemende aandacht geschonken wordt.

Zo laat een van de laatste onderzoeken in Zwitserland zien dat in de teek bij 34 % Borrelia werd aangetoond, bij 42 % Rickettsia en bij 1 % Ehrlichia. Volgens dit onderzoek zou 16 % van de Lyme patiënten in Zwitserland tevens een zogenaamde Rickettsia hebben.

Ook andere infectieziekten lijken steeds belangrijker te zijn in de beslissingen rond de Lyme patiënt. Met name daar waar Lyme patiënten niet of niet voldoende reageren op de ingestelde therapie zou men altijd aan deze co-infecties moeten denken. Het is zelfs zo dat in een aantal gevallen er geen sprake is van de ziekte van Lyme, maar juist van een of meerdere co-infecties.

De moeilijkheid in dit verhaal is dat het altijd lastig is om op basis van de symptomen een keuze te maken in laboratoriumdiagnostiek. De klachtenbeelden blijken sterk op elkaar te lijken en ook de complicaties kunnen gelijk zijn. In de praktijk houdt dit in dat dit moeilijk uit het verhaal van de patiënt te halen is en daardoor vaak meerdere onderzoeken gedaan moeten worden. Een overzicht van de meest voorkomende co-infecties bij de ziekte van Lyme zijn:

Ehrlichia oftewel Anaplasma wordt door de teek overgedragen. Na een incubatietijd van enige dagen tot 4 weken ontstaan klachten als griepachtige verschijnselen met een stekende achter de ogen bevindende hoofdpijn, spierpijnen, neurologische klachten met soms diffuse roodheid van de handvlakken en de voetzolen. In het bloedbeeld zien we vaak een lage hoeveelheid witte bloedlichaampjes, bloedplaatjes en de neiging tot bloedarmoede. Ook zien we een leverbelasting.

Babesiose wordt overgedragen door de teek en door bloedtransfusies. Na een incubatietijd van 5 dagen tot 9 weken ontstaat hevig zweten met nekstijfheid, misselijkheid en braken, gebrek aan eetlust, moe zwak gevoel, koorts tot 40 graden met koude rillingen, spierpijnen, hoofdpijn alsof er een schroevendraaier in het hoofd gedraaid wordt, duizeligheid en emotionele labiliteit. In het bloedbeeld zien we vaak een hemolytische anemie en nierproblemen. Ook kunnen stollingsstoornissen optreden. De lever kan wat vergroot zijn, evenals de milt.

Bartonella is ook bekend als de kattenkrab ziekte, omdat naast de tekenbeet ook verwondingen van een kattenkrab de ziekte kan overdragen. Er is een incubatietijd van 3 tot 38 dagen, waarna de klachten beginnen van hoofdpijn, moeheid, rillingen, spierpijnen, ochtendkoorts, zwellingen van de lymfeklieren, slapeloosheid en depressie, labiliteit, verwardheid en concentratiestoornissen, duizeligheid, angststoornissen, maagontsteking, darmklachten en pijnlijke voetzolen. Ook zien we wel eens kleine puntvormige bloeduitstortingen in de huid.

Rickettsia is ook wel bekend als luizenbeet ziekte. De overdracht is door luizenbeten en door tekenbeten. De incubatietijd is 5 tot 7 dagen en er ontstaat koorts, ontsteking van de lymfeklieren en een rode huiduitslag. Ook kan bloedarmoede voorkomen, evenals nierinsufficiëntie, longontsteking, leverontsteking en spierpijnen.

Chlamydia Pneumonia, niet te verwarren met de Chlamydia Trachomatis. Deze laatste is de seksueel overdraagbare aandoening. De overdracht gebeurd naast de tekenbeet ook door druppels in de lucht, welke van mens tot mens kunnen plaatsvinden. Normaal start het geheel met lichte keelpijn, heesheid, neusholte ontstekingen, atypische longontsteking.

Maar er kunnen ook ernstigere klachten ontstaan zoals hersenontsteking, Bronchitis, Myocarditis en Guillain-Barre. Gaat deze infectie de chronische fase in ontstaan ook vaak gewrichtsontstekingen en peesontstekingen.

De ziekte wordt ook geassocieerd met het ontstaan van Alzheimer, Multiple Sclerose, het Chronisch Vermoeidheid Syndroom en prostaatklachten.

Chlamydia Trachomatis is de seksueel overdraagbare aandoening. Er ontstaat een ontsteking van de baarmoederhals met soms steriliteit. Op de langere termijn kan eveneens een gewrichtsontsteking en peesontstekingen ontstaan.

Mycoplasma wordt overgedragen van mens tot mens. Deze wordt ook in verband gebracht met het 1ste Golfoorlog Syndroom en het Bijlmersyndroom. De infectie leidt tot moeheid, koorts, spier- en gewrichtsklachten, hoofdpijn, slapeloosheid, angststoornissen en emotionele labiliteit, concentratie- en geheugenstoornissen tot en met verwardheid.

Coxsackie is een entero virus, hetgeen betekent dat deze zich in de darm bevindt. Overdracht is van mens tot mens. De coxsackie virussen kunnen een veelheid aan klachten geven zoals koorts, keelpijn, diarree, braken, huiduitslag, spierpijn, leverontstekingen, ontsteking van het hartzakje. Ook kan hersenvliesontsteking ontstaan. Het virus zou ook een rol kunnen spelen in het ontstaan van Type 1 Diabetes.

Naast deze genoemde ziekteverwekkers zijn er nog een aantal potentiële co-infecties, welke meegenomen worden in de overwegingen bij het beleid van de Lyme patiënt. De behandeling van deze infectie ziektes zijn uiteraard afhankelijk van de soort ziekteverwekker, de soort klachten en ook van de immunologische conditie van de patiënt.

Behandeling

Omdat de infecties zeer resistent zijn tegen allerlei behandelingen en omdat de ziektebeelden bij ieder individu volstrekt verschillend kunnen verlopen, is een behandeling altijd individueel bepaald. We weten zelfs dat de reactie op antibiotica genetisch bepaald is.

Basaal staat de ondersteuning van het immuunsysteem d.m.v. gezonde voeding, waarbij in de praktijk altijd de voedselanalyse als basis wordt genomen. Ook de darm als belangrijkste immunologisch orgaan wordt altijd bekeken en eventueel behandeld.

Vaak wordt er gekozen voor een pulse-therapie, d.w.z. dat er een tijd behandeld wordt en daarna een bepaalde periode niet, juist om de stille fases te laten opwakkeren om daarmee bacteriën a.h.w. uit de tent te lokken om beter behandelbaar te maken.

In onze praktijk wordt gebruik gemaakt van de reguliere antibiotische behandeling volgens protocollen, die beschreven zijn in de International Lyme and Associated Diseases Society: http://www.ilads.org/ . Hierbij is er een intercollegiaal contact met dr. Meer-Scherrer uit Zwitserland. Zij is in Europa een van de grootste deskundigen op dit gebied.
In de VS is er een intensief contact mat dr. John Apsley met een grote deskundigheid op het gebied van infectieziektes en het milieu www.doctorapsley.com .

Ook werken we samen met het Borreliose Centrum Augsburg: http://www.b-c-a.de/index.php?L=1 Een behandeling kan alleen plaatsvinden via intensief contact d.m.v. consulten.
Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
san-34
Gevorderd lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 01 apr 2011, 18:14

Bericht door san-34 »

Hey Louisa,
bedankt voor de info op pagina 1, ik heb alles doorgelezen maar het dringt maar niet echt tot mij door. Word jij behandeld volgens het Cowden protocol en zo ja hoeveel kost je dit per maand als ik zo vrij mag zijn?

Uiteraard hoor ik ook heel graag van andere die samento+banderol of het hele cowden protocol volgen :)
"Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read."
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hay san34,

Ik snap de verwarring, maar dat ligt aan mij :D, sorry.
Maar, ik ben nog niet begonnen met een behandeling. Het advies (Augsburg, Duitsland) is om een (lange, zware) AB-infuus behandeling of eventueel een (lange, zware) AB behandeling met pillen (oraal) te gaan doen.

Ik ben al lang ziek (11 jaar) en ik heb intussen veel onherstelbare schade aan organen en lichaamssystemen gekregen door zo lang onbehandeld te hebben rond gelopen, dat een behandeling heel moeilijk is.
En er geldt bij Lyme- en co-infecties: hoe sneller je er bij bent, des te beter het is voor de behandeling en voor de kans op herstel/genezing.

Maar, ik ben bang dat ik heel erg ziek ga worden van een AB behandeling (infuus- of oraal) en dat houdt mij op dit moment tegen om dat voorlopig (nog) niet te gaan doen.

Ik reageer altijd heel gevoelig en snel op medicatie (regulier of complementair), heb vaak last van bijwerkingen (wat op de bijsluiter altijd staat dat, die maar bij héél weinig mensen voorkomen, nou, dan ben ik altijd de sjaak/klos :wink:) en/of word ik daar (erg) ziek van.

Ook nu weer, de medicatie van de neuroloog (Ede) is met een ietjse (stelt echt niets voor) verhoogd en ik heb een mega uitslag over hele lichaam, jeuk en pijn, en flinke koorts gekregen, al een paar weken lang. Weer een leuk kadootje waar je dan ff niet vrolijk van wordt.

:idea: wat ga ik dan wél doen?: ik ga binnenkort, hoop in oktober a.s., éérst met een andere complementaire behandeling te kunnen gaan beginnen, daar zal ik later meer over gaan vertellen.

En als dat niet gaat aanslaan, wil ik het Cowden Protocol gaan doen, bij misschien PvM, of Dr.vM, of een andere Lyme behandelaar(s).

Dat is mijn plan waar ik mee aan de slag ga.

Dus, wordt vervolgd :wink:.......

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
san-34
Gevorderd lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 01 apr 2011, 18:14

Bericht door san-34 »

pff 11 jaar al! Ik kan me voorstellen dat je dan een hele zware kuur nodig hebt.

zelf heb ik inmiddels 5 jaar lyme en ook tot december vorig jaar onbehandeld.

soms is het idd heel zwaar en voel je je echt een afkickende junk, maar dat had ik bij ldn ook, ik weet niet meer of jij dat nou ook geprobeerd had?

mag ik vragen via welke weg jij de mogelijkheid hebt gekregen om in Duitsland AB via een infuus te krijgen?
"Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read."
Gebruikersavatar
josje
Gevorderd lid
Berichten: 830
Lid geworden op: 10 mar 2010, 11:04

Bericht door josje »

hoi san-34

ik ben nu een maand bezig met het cowden protocol. ik ben nog aan het opbouwen met de samento,dus kan er nog niet zoveel van zeggen.ik zal eens nakijken wat het precies kost.ik geloof dat het per flesje ongeveer 30 tot 35 euro kost waar je ongeveer een maand mee doet,dus dat is een flesje burber en een flesje samento en daarna komt de banderol maar weet niet wat dat kost.
de serrapeptase is wel iets duurder,ik geloof om de 45 euro.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hi san34,

De behandeling kan in Augsburg zelf en dan moet je er een tijdje verblijven: http://www.borreliosecentrum.de/index.php?id=85&L=1
De kosten van de behandeling en het verblijf zijn érg hoog.

In de Walborg Kliniek Amsterdam wordt, als ik het goed heb begrepen, kan ook een infuus-behandeling worden gedaan. En ik weet niet of die behandeling vergoed wordt door de Zorgverzekeraars of dat je dat ook zelf moet gaan betalen. Is ook een erg kostbare behandeling.

Andere opties in Nederland weet ik niet op dit moment, daar zou ik mij dan nog eerst verder in moeten gaan verdiepen en informatie gaan verzamelen.

Ik heb (nog) geen LDN geprobeerd. Gebruik jij het nog steeds?

En ik wens jou ook heel veel sterkte bij jouw behandeling, meis, en ik hoop dat je verbetering gaat krijgen, ik ga hard voor je duimen!
Sorry :oops:, sorry, ik ben het even kwijt, maar bij wie ben je ook al weer in behandeling en welke behandeling volg je?

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
metoo
Gevorderd lid
Berichten: 832
Lid geworden op: 25 jun 2010, 14:31

Bericht door metoo »

Hi San en anderen,

Ik ben vandaag met de 3e maand van Cowden begonnen, en voel me er redelijk wel bij, kleine verbeteringen zijn al merkbaar, dus ben licht positief.

Ik ben ook al minstens 10 jr. ziek, dus verwacht er ook geen wonderen van, het is voor mij een experiment, en wellicht moet ik ook alsnog aan de AB, maar voorlopig wil ik dit een kans geven, ik ben voorlopig nog wel voorzichtig positief.

Mijn slaap is bv. al enorm verbeterd, ben bijna van mijn Rivotril (slaapmedicatie) verslaving verlost, slaap weer hele nachten door, ipv. halve nachten wakker te liggen en wordt soms wel eens 'uitgerust' wakker, wat een verademing ;-) Ben nog wel vaak moe, maar meer 'normaal' moe, niet dat uitgeputte, uitgeknepen gevoel...ook bijna niet meer duizelig en misselijk, had ik enorm veel last van...

Ook heb met vlagen ook wat meer energie, kan weer wat vaker de fiets pakken en een boodschapje doen, kleine dingen, maar wel een verbetering. Er zijn ook wel momenten dat het allemaal wat minder gaat, maar dat hoort er ook bij, net als een AB behandeling is ook dit protocol behoorlijk heftig voor je lijf. Toch voel ik me steeds een beetje sterker worden...

Over de kosten, voor 6 mnd. ben je zo'n 1.500,- kwijt als je alles neemt wat in de maand pakketten zit (zie lijstje op pag. 1 hier). Je hebt dit eigenlijk wel allemaal nodig, dus niet alleen Samento, Banderol en Burbur.

Als je de per maand pakket koopt ben je goedkoper uit dan als je de flesjes los koopt. Ik heb het geluk dat ik op het congres een trial pakket heb gekregen, en het 6 mnd. mag proberen.

Je moet ervan uitgaan dat je ong. 12 tot 18 mnd. nodig zou hebben...sommigen zijn eerder 'klaar' maar dat scheelt heel erg van persoon tot persoon.

Er zijn een aantal sites waar je de pakketten kunt bestellen, in de US is het het goedkoopst. Ik zal binnenkort wel even wat linkjes met info posten als je dat wil (help mij hieraan herinneren, mijn geheugen is een vergiet ;-)).
Ook kan je sommige dingen wel via Iherb bestellen, maar helaas niet alles.
Als iemand vragen heeft, stel ze gerust...
Hope is the thing with feathers
That perches in the soul,
And sings the tune without the words
And never stops at all...
(Emily Dickinson)
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hi metoo,

:D super!, dat je hier net ook weer een berichtje geeft.
En ik ben blij te lezen dat je licht positief bent over het Cowden Protocol en dat de behandeling lijkt aan te slaan en dat je lichte verbeteringen hebt.
En ik lees net welke verbeteringen je al hebt, die vind ik zelf super!, als ik het zo zeggen mag :wink:, in mij ogen: zeg maar rustig best behoorlijke grote verbeteringen.

Dank je wel voor de info en de links die je nog aan ons gaat doorgeven. Alle info is welkom!

Ik blijf hard voor je duimen!

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

Hey Metoo, geweldig dat het zo goed gaat :) relatief dan.

Grappig dat je dat van uitgeslapen meldt; dat is ook mijn grootste vooruitgang momenteel sinds de Bartonella-behandeling. Geen Lyme dus, maar vond het toch een leuke overeenkomst. Het was lang geleden dat ik niet volledig geradbraakt wakker werd (nu ben ik pas een dik uurtje na het wakkerworden weer helemaal geradbraakt ;) )
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
metoo
Gevorderd lid
Berichten: 832
Lid geworden op: 25 jun 2010, 14:31

Bericht door metoo »

Graag gedaan Louisa, ik wil ook niet te hard van stapel lopen...
Dus vandaar dat ik me wat terughoudend opstel in de (pos.) berichtgeving hieromtrend, maar wilde het toch even melden ;-) en Diederik, dat is heel fijn dat jij dat ook merkt met de AB...super!

In eerste instantie heb ik een paar hele goede weken gehad de eerste 1,5 mnd. ong. waar ik heel erg blij mee ben, maar vond het toen te vroeg om al te gaan juichen...ik ben nu dus 2 mnd. onderweg, en er zijn ups en downs geweest, maar over het geheel gezien gaat het zeker de goede kant op en mag ik zeker niet klagen...

Ik vind zelf ook verbetering van slaap al helemaal geweldig, en denk ook dat dit weer zal bijdragen aan herstel, dus betere kwaliteit van slaap zorgt ook voor (meer) herstel...ik slaap nog wel op rare tijden, biologische klok kapot, (slaap pas redelijk laat 's avonds en tot te laat in de ochtend), maar ook daar zie ik kleine verschuiving inkomen heel langzaam en kan wel meestal de hele dag doorkomen zonder een echte energie crash...moet soms wel even 'rusten, maar lig overdag nog amper op bed/bank...

Ook mijn concentratie was enorm verbeterd, kon zomaar opeens weer 'n paar (makkelijke) boeken lezen in een week, heerlijk...
Helaas dat is nu weer even minder, maar hopelijk komt dat ook weer terug...ik hou jullie op de hoogte...

Die links ga ik uitzoeken als ik wat helderder ben, voor nu slaap lekker!
Hope is the thing with feathers
That perches in the soul,
And sings the tune without the words
And never stops at all...
(Emily Dickinson)
Gebruikersavatar
metoo
Gevorderd lid
Berichten: 832
Lid geworden op: 25 jun 2010, 14:31

Bericht door metoo »

Ach, nu ik toch bezig ben...hier een paar links voor bestellen Nutramedix...
Kijk en vergelijk ;-)

http://www.iherb.com/search?kw=nutramedix

http://www.nutramedix.com/store/pc/view ... product=15 (Weet niet of ze naar NL versturen en wat dat evt. kost want hebben ook vestiging in Ierland waar je kan bestellen, maar hier kun je precies van elke maand zien wat je nodig hebt).

http://renewalenterprises.com/cowdencond11.html deze verzend iig wel naar EU landen.

Info over protocol:
http://www.nutramedix.ec/ns/lyme-protocol (in het midden klikken voor de schema's voor inname).

De producten met uitleg:
http://www.nutramedix.ec/ns/about-our-products


En anders is er nog het Eva Sapi protocol, minder ingredienten, schijnt ook effectief te zijn, en minder om bij te houden denk ik makkelijker vol te houden:

http://www.nutramedix.ec/pdfs/CAMResearch%20Article.pdf
Hope is the thing with feathers
That perches in the soul,
And sings the tune without the words
And never stops at all...
(Emily Dickinson)
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hi metoo,

Begrijp ik zeker goed, hoor, dat je niet te hard van stapel wilt lopen :wink:.
Maar, wat je vertelt over wat allemaal al ietsje pietsje beter gaat, ohw, dat zou voor mij al heel veel zijn.

Ach, ik word gewoon ff :D blij van je berichtje, ik heb vandaag echt een k-off-day :? , omdat het niet goed/slecht met mij gaat, en omdat sommige mensen hier weer eens komen melden dat o.a. Lyme, Pfeiffer te genezen is met de bekende "nieuwe methoden" en dat Lyme en Pfeiffer van overprikkeling komt......, Yeah Right.
Beten van dazen en stekende muggen zijn in mijn geval de oorzaak geweest van de Lyme en andere co-infecties, en bij andere mensen door een beet/of meerdere beten van teken, of door andere oorzaken, waar we met z'n allen heel ernstig ziek door zijn geworden.
Maar, goed, die discussie is vandaag geweest en daar heb ik het verder niet meer over, morgen is er weer een nieuwe dag :wink:!

Het doet mij in ieder geval goed, dat bij jou het Cowden Protocol aan lijkt te slaan en het geeft mij ook weer een beetje hoop dat er voor mensen die al vele jaren ziek zijn (zoals velen hier), ME hebben en als "extra kadootje" op de valreep ook nog Lyme en/of (meerdere) co-infecties blijken te hebben, in plaats van, en/of er bij hebben gekregen, toch nog kansen zijn met een behandeling.
Ik ben blij dat ik het bloed onderzoek in Augsburg heb laten doen, want ik had de uitslagen van Lyme en meerdere co-infecties anders nooit en te nimmer te weten kunnen komen.

Ik ben gewoon echt bezorgd dat mijn lichaam een zware lange infuus- of orale AB behandeling niet aan kan en daarom durf ik dat voorlopig niet te doen.

Ik ga eerst voor een paar andere complementaire behandelingen en als dat allemaal niets mocht opleveren, dan kan de AB behandeling altijd nog, denk ik maar. Tegen die tijd kijk ik dan wel weer verder :wink:.

Groetjes, Louisa
Laatst gewijzigd door louisa op 26 sep 2012, 00:01, 3 keer totaal gewijzigd.
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hi metoo,
metoo schreef:Ach, nu ik toch bezig ben...hier een paar links voor bestellen Nutramedix...
Kijk en vergelijk ;-)
Hihihi :D, dank je wél! Zal dat morgen of van de week, allemaal ook weer gaan lezen.

We gaan nu slapen, welterusten, slaap wel!

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
san-34
Gevorderd lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 01 apr 2011, 18:14

Bericht door san-34 »

louisa schreef:Hi san34,

De behandeling kan in Augsburg zelf en dan moet je er een tijdje verblijven: http://www.borreliosecentrum.de/index.php?id=85&L=1
De kosten van de behandeling en het verblijf zijn érg hoog.

In de Walborg Kliniek Amsterdam wordt, als ik het goed heb begrepen, kan ook een infuus-behandeling worden gedaan. En ik weet niet of die behandeling vergoed wordt door de Zorgverzekeraars of dat je dat ook zelf moet gaan betalen. Is ook een erg kostbare behandeling.

Andere opties in Nederland weet ik niet op dit moment, daar zou ik mij dan nog eerst verder in moeten gaan verdiepen en informatie gaan verzamelen.

Ik heb (nog) geen LDN geprobeerd. Gebruik jij het nog steeds?

En ik wens jou ook heel veel sterkte bij jouw behandeling, meis, en ik hoop dat je verbetering gaat krijgen, ik ga hard voor je duimen!
Sorry :oops:, sorry, ik ben het even kwijt, maar bij wie ben je ook al weer in behandeling en welke behandeling volg je?

Groetjes, Louisa
Geeft niks hoor, ik ken het probleem. Sterker nog ik heb me 3 keer voorgesteld binnen een maand aan dezelfde man omdat ik steeds vergat dat ik hem al ontmoet had, en dat was nog wel een man waar ik stiekem een oogje op had :oops: :oops: :oops:

Ik word op dit moment niet behandeld, slik momenteel ook geen medicijnen. Anti biotica leken even aan te slaan maar waarschijnlijk hebben ze me een te lage dosis gegeven waardoor de lyme resistent is geworden :(

Ben me dus nu aan het verdiepen in het Cowden protocol, maar ik vind het wel erg duur. Momenteel zit ik in de wajong procedure, hopelijk word die in 1 keer toegekend dan kan ik beginnen met cowden.

Infuusbehandeling gaat het zo te horen dan niet worden als dat nóg duurder is.

(en dan denken mensen dat de zorg zo goed geregeld is in nederland, nou wacht maar tot je zelf ziek word dan weet je wel anders :evil: )
"Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read."
Gebruikersavatar
san-34
Gevorderd lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 01 apr 2011, 18:14

Bericht door san-34 »

Even een vraagje, in die link kun je de producten per maand bestellen, maar het gaat maar tot maand 6.

Blijf je maand 6 dan 12 tot 18 maanden gebruiken?
"Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read."
Plaats reactie