Hypermobiliteitssyndroom (HMS)

Hier is er plaats voor vragen en discussie over Fibromyalgie, Lupus, EDS, Lyme, Sjögren, Addison, B12-tekort, MCS,...

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Hypermobiliteitssyndroom (HMS)

Bericht door Marjolijn »

Wat is het Hypermobiliteitssyndroom?

Het hypermobiliteitssyndroom (HMS) houdt meer in dan alleen maar lenig of hypermobiel zijn. HMS is een erfelijke afwijking van het bindweefsel van de gewrichtsbanden en pezen. Door deze afwijking kunnen de banden en pezen hun steunende functie niet goed vervullen en dit maakt de gewrichten overbeweeglijk (hypermobiel) en instabiel. Hierdoor kunnen er vrij gemakkelijk (sub)luxaties (geheel of gedeeltelijke ontwrichtingen) optreden. Om het gebrek aan stabiliteit te compenseren nemen de spieren een gedeelte van de functie van de banden en pezen over. Daardoor moeten de spieren harder werken dan bij een persoon zonder HMS en zullen de spieren dus snel overbelast zijn. Ook is de propriocepsis verminderd waardoor er een verhoogd risico is op blessures.
De meest voorkomende symptomen bij HMS zijn:

pijn
vermoeidheid
(sub)luxaties

Vanuit deze symptomen kunnen weer allerlei andere complicaties ontstaan zoals ontstekingen, spier- en peesscheuringen, hernia's en tal van andere blessures.
Er is nog veel onduidelijk over HMS. Zo is nog niet bekend welk type collageen (een bestandsdeel van bindweefsel) aangedaan is en wat nou precies de oorzaak is van deze aandoening. Ook is niet duidelijk waarom de meeste hypermobiele mensen geen problemen ondervinden van hun hypermobiliteit, terwijl mensen met HMS ernstig beperkt kunnen zijn. Verder is het niet uitgesloten dat HMS eigenlijk een vorm van een andere bindweefselaandoening, het syndroom van Ehlers-Danlos, is.
Andere aandoeningen waarbij hypermobiliteit een rol speelt zijn o.a. het syndroom van Ehlers-Danlos, het Marfan syndroom, Osteogenis Imperfecta en het syndroom van Down.



Bron: http://www.hypermobiliteitssyndroom.nl/
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Hypermobiliteitssyndroom (HMS)

Bericht door Shavonne »

Niemand hier last van? Ik ben hypermobiel maar gelukkig nog nooit iets ontwricht gehad!
Ik heb verder alleen pijn en overbelaste spieren, min of meer fybromyalgie pijn, maar toch blijk ik hypermobiel te zijn. Vaak is alles zo overbelast, dat ik dan net stijf ben. Ik ben vaker stijf dan hypermobiel, raar maar waar.
Ook is mijn bindweefsel in vooral mijn buikwand heeeeel slap.
Ik zie eigenlijk wel verband tussen HMS en ME/CVS. Ik denk dat dit ook erg meespeelt in mijn ziek worden, vooral door een zwaar beroep in de verpleging hiermee.
Kosterc
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jul 2008, 11:22

Hypermobiliteitssyndroom (HMS)

Bericht door Kosterc »

Het hypermobiel zijn werd bij mij gelinkt naar hpu... Nou geloof ik niet in hpu! die link werd 2 jaar geleden gelegt... Voordat ik ziek werd verder. ik ben wel eens zo aan het eind van mijn latijn dat ik niet eens rechtovereind kan zitten... dus gestrekt een beetje hangen oid.
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Hypermobiliteitssyndroom (HMS)

Bericht door Shavonne »

Hypermobiel is, wanneer je gewrichten verder kunnen buigen, strekken etc, dan normaal is. Hierdoor overbelast je spieren, pezen en bindweefsel.
Ik zelf leg de link ook met hpu, naar mijn idee behoort hpu ook tot me/cvs, er ligt ergens een link mee naar mijn vermoeden.
Hpu is ook best wel breed en heeft vele klachten die erg overeen komen met de klachten van me/cvs. Wisten de geleerden het zelf maar eens!!!
Maar dat niet rechtop meer kunnen zitten komt me erg bekend voor, ik probeer het dan wel, maar dat kost mijzelf en mijn spieren zoveel inspanning dat ik echt moet gaan liggen.
Vaak ervaar ik als ik gewoon lig, dat ik mijn armen en benen ook niet gewoon maar kan neerleggen, heel raar, maar ik moet ze dan in hele rare houdingen leggen, wil het een beetje ontspannen aanvoelen.
Hebben meer mensen dit ervaren??
Daniel
Actief lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 okt 2007, 23:59

Hypermobiliteitssyndroom (HMS)

Bericht door Daniel »

Hallo allemaal,

Een vraagje: is het bekend dat er een correlatie tussen hypermobiliteit en CVS is?
Daniel
Actief lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 okt 2007, 23:59

Hypermobiliteitssyndroom (HMS)

Bericht door Daniel »

Zelf even gezocht:
http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=27430
en
Ook aandoeningen als artrose, bekkeninstabiliteit en het chronisch vermoeidheidssyndroom komen vaak voor als gevolg van de HMS. Het gebeurt regelmatig dat HMS patiënten een diagnose als FM of CVS/ME opgeplakt krijgen. Deze aandoeningen staan bij HMS patiënten echter niet los van HMS, maar zijn er een gevolg van.
Van de website:http://hmsplatform.nl/hms/modules/news/ ... orytopic=2
Marrit
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 okt 2008, 13:49

Hypermobiliteitssyndroom (HMS)

Bericht door Marrit »

Telt knieschijven die af en toe van hun plek schieten ook als hypermobiel? (en dan bedoel ik bijvoorbeeld dat de ene knieschijf wel es compleet naar de achterkant van mn been geschoten is...)
Marrit
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 okt 2008, 13:49

Hypermobiliteitssyndroom (HMS)

Bericht door Marrit »

Hmm, vandaag te horen gekregen dat er idd wel sprake is van hypermobiliteit van de revalidatiearts en niet alleen bij mn knieen, alles kan te ver de verkeerde kant op buigen kortgezegd.
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Hypermobiliteitssyndroom (HMS)

Bericht door Shavonne »

@Marrit: oei! Dat is niet fijn! Ben je hypermobiel of heb je HMS, daar zit n.l. verschil in. Maar als je idd. wel eens last had van je knieschijf compleet weg geschoten, dan lijkt het op hms. Ook gebeurd dan vaker dat gewrichten uit d ekom komen.
Marrit
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 okt 2008, 13:49

Hypermobiliteitssyndroom (HMS)

Bericht door Marrit »

Shavonne schreef:@Marrit: oei! Dat is niet fijn! Ben je hypermobiel of heb je HMS, daar zit n.l. verschil in. Maar als je idd. wel eens last had van je knieschijf compleet weg geschoten, dan lijkt het op hms. Ook gebeurd dan vaker dat gewrichten uit d ekom komen.
Laat ik het zo zeggen, ik vond mezelf altijd wel extreem lenig.
Het is dus niet iets wat ontstaan is, alleen had ik er nooit zoveel last van tot de laatste maanden.
Het is echt het ge-eikte plaatje: vingers die ver de verkeerde kant op willen, polsen ellebogen idem, losse heupen (heb dan ook gigantisch bekkeninstabiliteit gehad na beide bevallingen) hoofd wat erg ver kan draaien, schouders ook en met gemak met platte handen de grond kunnen raken met gestrekte knieen, zelfs nog wel met een beetje gebogen armen.
Ik wist het altijd wel al van mezelf dat ik nogal flexibel was, maar heb er nooit bij stil gestaan dat dat wel es een groot nadeel kon worden later.

En als je ergens mee leeft, leer je er ongemerkt mee omgaan he. Ik voel nu bijvoorbeeld al aankomen als een knieschijf weg wil vliegen en dan kan ik altijd net op tijd mn knie weer recht trekken zeg maar.
Gebruikersavatar
wiske
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 feb 2011, 20:54
Locatie: Omgeving Amsterdam

Hypermobiliteitssyndroom (HMS)

Bericht door wiske »

Shavonne schreef:Niemand hier last van? Ik ben hypermobiel maar gelukkig nog nooit iets ontwricht gehad!
Ik heb verder alleen pijn en overbelaste spieren, min of meer fybromyalgie pijn, maar toch blijk ik hypermobiel te zijn. Vaak is alles zo overbelast, dat ik dan net stijf ben. Ik ben vaker stijf dan hypermobiel, raar maar waar.
Ook is mijn bindweefsel in vooral mijn buikwand heeeeel slap.
Ik zie eigenlijk wel verband tussen HMS en ME/CVS. Ik denk dat dit ook erg meespeelt in mijn ziek worden, vooral door een zwaar beroep in de verpleging hiermee.
@Shavonne, ik herken veel van wat je beschrijft. Ik ben ook hypermobiel maar heb het geluk sterke spieren te hebben waardoor ik voor mijn gevoel veel opvang, maar wat natuurlijk ook heel vermoeiend is. Ook schijnen bijv. darmproblemen daar ook mee te maken te kunnen hebben. Ik vroeg mij af, aangezien dit al een oud topic is, of je hier verder nog iets mee gedaan hebt?
Arguing with reality is like trying to teach a cat to bark - hopeless.
Gebruikersavatar
wiske
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 feb 2011, 20:54
Locatie: Omgeving Amsterdam

Hypermobiliteit, HMS/EDS en CVS/ME

Bericht door wiske »

Ik zag dat er al eerder posts met dit onderwerp waren geplaatst, maar die waren nogal oud. Vandaar dat ik een nieuw onderwerp start. Samengevoegd, nieuwe berichten over hetzelfde onderwerp mogen bij de oudere berichten aansluiten - Mod.


Ik heb nu een sinds een jaar of 10 de diagnose ME/CVS, maar ik was toen al een paar jaar ziek. Inmiddels verschillende behandelingen gehad oa in het alternatieve circuit, bij het CVS-centrum in Amsterdam, en in Lelystad. De tijd dat ik dagenlang mijn bed niet uit kon komen is gelukkig achter me, maar ik ben verre van de fitte, energieke persoon die ik vroeger was, ondanks alle levenstijlaanpassingen (incl. voeding etc). Een tijdje geleden werd ik door iemand gewezen op het Ehler-Danlossyndroom (EDS), omdat ik hypermobiel ben. En ik moet zeggen, ik herkende er heel veel van. Met name eigenlijk van het Hypermobiliteitssyndroom (HMS). Ik heb ook een aantal artikelen gevonden waarin heel duidelijk staat uitgelegd hoe je aan chronische vermoeidheidsklachten kunt komen (heeft o.a. met de adrenaline-huishouding te maken, lees hier: http://www.cfids.org/pdf/joint-hypermobility-guide.pdf ). Maar sommige dingen herken ik ook niet. Ik heb geen last van luxaties (gewrichten uit de kom) wel subluxaties maar ook geen ondraagbare pijnen. Wel vaak last van spierpijn, stijve spieren en gewrichten, nekpijn en migraine, etc. Ik ben er nu wel van overtuigd dat mijn vermoeidheidsklachten te maken hebben met de hypermobiliteit. Maar nu?

Nu zit ik met de volgende vragen:
1) Herkennen meer mensen deze klachten?
2) Wat voor stappen kan ik ondernemen en wat zou het kunnen opleveren? Aangezien er geen behandeling bestaat voor HMS, wat kan een diagnose mij opleveren behalve een stukje duidelijkheid? En bij welke artsen kan ik dan het beste terecht (klinisch geneticus, reumatoloog etc).
3) Ik heb een goede band met mijn huisarts maar ik ben er nog niet aan toegekomen om dit met haar te bespreken.

Nog wat interessante links op dit gebied:
http://solvecfs.org/joint-hypermobility-and-cfs/
http://www.huubsfibromyalgiesite.nl/ind ... Itemid=217[/url]

Afbeelding
Arguing with reality is like trying to teach a cat to bark - hopeless.
Gebruikersavatar
kaki
Actief lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jan 2012, 17:42

Hypermobiliteit, HMS/EDS en CVS/ME

Bericht door kaki »

Hoi Wiske
Ik heb niet echt een antwoord op je vragen, maar weet wel dat je met hypermobiliteit ook een vergrote kans hebt op POTS (postural orthostatic tachycardia syndrome) (maar misschien weet je dat al wel) en op CVS/ME.
Misschien heb je er iets aan je meer te verdiepen in POTS of is deze lezing nog interessant voor je (gaat over POTS, maar 'joint hypermobility' wordt ook genoemd): http://vimeo.com/80801426

Sterkte!
Gebruikersavatar
kik
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:18

Hypermobiliteit, HMS/EDS en CVS/ME

Bericht door kik »

Hoi Wiske,
Had je dit artikel al gevonden : Gewrichtshypermobiliteit en EDS bij ME/CVS en fibromyalgie http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-886.html
En ook :Joint Hypermobility and CFS http://www.research1st.com/2011/10/31/j ... y-and-cfs/
Ik heb geen last van luxaties (gewrichten uit de kom) wel subluxaties maar ook geen ondraagbare pijnen. Wel vaak last van spierpijn, stijve spieren en gewrichten, nekpijn en migraine, etc.
Komt er een hoge score uit de testjes die je zelf hebt geplaatst? Dit is ook waar artsen naar kijken als ze de diagnose stellen. Dat is best vreemd, want er zijn natuurlijk nog veel meer gewrichten die dus voor de test niet tellen.
Kortom je kan zelf eigenlijk al controleren of er sprake is van 'gegeneraliseerde hypermobiliteit'. Als je dan nog last hebt van (sub)luxaties en pijn is het best waarschijnlijk.
Ik zou het in eerste instantie met je huisarts bespreken. En eventueel naar een cesar of fysiotherapeut om bijv. aan je houding te werken, als je daartoe in staat bent natuurlijk.
Een reumatoloog kan eventueel uitsluiten of er geen sprake is van reuma. Een geneticus is een logische verwijzing als er aanwijzingen zijn voor een vorm van EDS of bijv. Marfan.
Gebruikersavatar
wiske
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 feb 2011, 20:54
Locatie: Omgeving Amsterdam

Hypermobiliteit, HMS/EDS en CVS/ME

Bericht door wiske »

Dankjewel voor je reactie Kik!

Vooral het eerste artikel vond ik erg bruikbaar en herkenbaar! Die had ik nog niet gevonden. Er staat ook in dat er een hele grote overlap is tussen hypermobiliteit en ME/CVS, ik had dus wel meer herkenning verwacht op dit forum. Zijn er niet meer mensen die hypermobiel zijn hier?

Ik heb niet zo'n behoefte aan een therapeut om mijn houding te verbeteren, aangezien ik zelf op professioneel niveau gedanst heb (en was altijd een van de lenigste dus aan mijn hypermobiliteit twijfel ik niet ;)) en veel bewegingsvormen heb gedaan zoals yoga en pilates. Helaas nu op een zeer laag pitje door de ME (ben zelfs een tijd helemaal gestopt dus dat ik nu toch weer dingen kan doen ben ik heel blij mee). Ik ben zeker van plan dit met mijn huisarts te bespreken, maar ik vind het altijd fijn om me goed beslagen ten ijs te komen, zeker omdat hier niet veel over bekend is. Veel huisartsen hebben bijv. nog nooit gehoord van EDS!

Ik heb dit trouwens wel met mijn osteopaat besproken, en zij (h)erkende zeker dat ik hypermobiel ben, en haar ervaring was ook dat hypermobiele mensen eigenlijk altijd allerlei klachten hebben. Helaas worden osteopaten niet zo serieus genomen in het medische circuit, maar toch.

Ik ben het trouwens met je eens dat het raar is dat men maar een paar gewrichten eruit pikt voor de diagnose (m.n. de handen). Ik heb gelezen dat er ook andere tests zijn, die meer/andere gewrichten testen, maar ik heb begrepen dat die qua betrouwbaarheid niet veel toe schijnen te voegen. Ik weet het ook niet, bij mij zit de hypermobiliteit bijv. vooral in de heupen, rug en schouders. Maar als ik getest wordt laat ik gewoon even mijn kunsten zien, haha! :P
Arguing with reality is like trying to teach a cat to bark - hopeless.
Plaats reactie