Invloed Vitamine D tekort?

Hier is er plaats voor vragen en discussie over Fibromyalgie, Lupus, EDS, Lyme, Sjögren, Addison, B12-tekort, MCS,...

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
willemijnd
Actief lid
Berichten: 342
Lid geworden op: 07 nov 2013, 23:04

Bericht door willemijnd »

Een paar keer heb ik vit D tekort gehad. Maar als het aangevuld was merkte ik geen enkel verschil. Ik slik nu elke dag een bescheiden dosis D. De tekorten zijn niet meer teruggekomen sinds ik onder begeleiding van een goede diëtist mijn dieet veranderd heb (= aantal intoleraties ontdekt).
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

hoe het met voedsel zit weet ik niet maar met mijn geurtjes en alles werkt het om het juist op te zoeken, dan een (drie)dubbele dosis D te nemen, dan ff tanden op elkaar want weer paar uurtjes of dagen last en dan is het gewoon voorbíj..!

verder vrees/hoop ik toch wel een beetje dat dit m'n onderliggende probleem is, een soort ontstekingkje bij m'n been wat ik al voor ik ziek had heb en wat bij slechte weerstand steeds weer opspeelde begint nl te genezen dus al die virusjes die ik erna heb opgelopen hadden misschien ook voorkomen kunnen worden door een beetje (meer) zonnebaden :?: ](*,)

de door de ME opgelopen schade in zenuwknopen zal het niet verhelpen (alhoewel, haha) maar dat komt ook vast nog wel es goed *duimdraai*
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Iedere stap vooruit is meegenomen, Soof.
Ik duim voor je dat er nog meer komen.

Ariadne.
haaii
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:10

Bericht door haaii »

Vit d maken we hoofdzakelijk zelf aan onder invloed van zonlicht. Toen we nog geen 'urban lifestyle' leden en allemaal in afrika zaten hadden we een voldoende aanmaak.

Vit. D wordt trouwens uit dezelfde voorloper als chooesterol, namelijk 7-dehydrocholesterol. Waardoor ldl in de zomer lager ligt, gemiddeld genomen dan.
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Bericht door feuer »

Misschien een beetje off-topic...
Ik heb geen problemen met de zonnebank of als ik bezig ben in de zon (in de tuin o.i.d).
Maar als ik in de zon ga liggen voel ik me tegenwoordig de volgende dag zwak/slap, slaap veel langer en mijn huid voelt warm aan, verbrand niet en heb geen koorts.
Is dat normaal bij ME dat je niet in de zon kan liggen?
Weet iemand waardoor dat komt? en wat er aan te doen is?
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

ariadne schreef:Iedere stap vooruit is meegenomen, Soof.
Ik duim voor je dat er nog meer komen.

Ariadne.
lief, thnx

zou es beginnen met je erop te laten testen feuer, of weet je je waarde heel toevallig al?

ohja en ik kan nu ook veel beter tegen B12 waar ik voorheen vooral koppijn door kreeg
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Feuer,
Misschien staat het hierbij?

http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... sc&start=0

Ariadne
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

en kan weer onder de zonnebank maar helemaal gezond voelen doet het nog steeds niet
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Bericht door feuer »

Bedankt voor de reactie's!
Mijn vitamine D is 3 jaar geleden voor het laatst getest, was toen 61.
Het is in het verleden lager geweest (27), had toen de klachten niet.
Slik de laatste jaren 500% van de ADH.
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

overDosis? ;D

ennuh heeft er heeel toevallig iemand ervaring met D2
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
Gebruikersavatar
anne-sophia
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 aug 2014, 10:23
Contacteer:

Bericht door anne-sophia »

O ja en niet te vergeten (zie post in andere topic), vitamine D, neem ik ook nog! :)

By the way. Ik had ook Vitamine D tekort een jaar geleden. Als ik het me herinner was waarde 12? In ieder geval groot tekort. Neem nu 1000 mg per dag en heb in winter ook een paar maanden 50.000 IE met vitamine K2 genomen. Nu is mijn Vitamine D in het middele normbereik, maar om nu te zeggen dat ik me beter voel....
Gast

Bericht door Gast »

Hoi Anne sophia,
Gebruik je ook nog bloedverdunners?
Want vit K heeft,volgens mij ,wel een wisselwerking met bloedverdunners?
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

12 is idd megalaag, mijne was <25 maar weet dus niet precies hoeveel, merk trouwens nogal een verschil tussen die van de apotheek of van de drogist, de voorgeschreven D is stukken effectiever maar misschien toevallig een paar miskopen gedaan? en wat is D2 een snertspul zeg, kóppijn! bij dr. Korbee werd vd week ook nog een magnesiumtekort gevonden, waar ik eerst nooit iets van merkte (kortgeleden nog geprobeerd toevallig) en nu word m'n lijf er opeens helemaal happy van én heb ik sindsdien aan een half tabletje D genoeg, over wisselwerkingen gesproken, weird!
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
Plaats reactie