Zijn bijwerkingen bij b12 (zuigtabletten) gebruikelijk?

Hier is er plaats voor vragen en discussie over Fibromyalgie, Lupus, EDS, Lyme, Sjögren, Addison, B12-tekort, MCS,...

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Bericht door floortje28 »

brandy schreef:Was misschien onduidelijk,ik bedoelde als je vitaminesupplementen gebruikt waar ook vitb6 aan toegevoegd is,kun je bij een te hoge vitb6 waarde dezelfde neuropatische klachten krijgen als bij deficientie..
@brandy, dank voor toevoeging. Te hoge B6 waarde en te hoge foliumzuur waarde ontstaan door gebruik van multivitamine pillen of gebruik van foliumzuur tabletten. Te hoge vitamine B6 geeft neurologische klachten en blijvende zenuwschade. Te hoge foliumzuur waarde geeft neurologische en of psychische klachten.
Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Bericht door floortje28 »

plassterk schreef:Het is mij niet allemaal duidelijk Floortje28. Sommige mensen kunnen geen b12 opnemen omdat hun darmen niet werken, maar met zo'n smelttablet onder de tong wordt het volgens mij door het slijmvlies opgenomen. Het is mij niet duidelijk waarom smelttableten niet zouden werken. Je linkt niet naar wetenschappelijke artikelen voor je stellingen, dat smelttabletten niet werken en dat de enige juiste vorm hydroxycobalamine zou moeten zijn. Wetenschappelijke artikelen zijn zonder een PHD ook erg moeilijk te begrijpen. Je kan natuurlijk wel het resultaat lezen, maar is het een goed wetenschappelijk tijdschrift, wat is de kwaliteit van de statistiek. Het is allemaal erg moeilijk te beoordelen. De wetenschapsjournalisten van de volkskrant gaan regelmatig de fout in bijvoorbeeld. Laat staan wij.

Je hebt natuurlijk wel jonge mensen die blijvend invalide raken door het gebruik van lachgas ballonnen. Dit zorgt volgens mij voor een zwaar b12 tekort.
@plassterk, prof Bruce Wolffenbuttel is endocrinoloog-internist en hoogleraar en behandelt patiënten met B12 tekort in UMCG. De wetenschappelijke artikelen zijn via google vertaling nederlands goed te lezen.
Bij Wolffenbuttel en internisten van B12 institute Rotterdam komen B12 tekort patiënten met alle leeftijden van baby kinderen jongeren en volwassenen. Oorzaken B12 tekort https://b12-institute.nl/oorzaken-b12-deficientie/

B12 injecties worden in bil of beenspier gezet. De spier werkt als depot en geeft vertraagd af. Injecties kunnen om 72, 48, 24 uur nodig zijn. Van B12 pillen wordt paar % opgenomen gaan via mond en verlaat het lichaam in wc. Bij B12 tekort zijn pillen geen bewezen en effectieve behandeling.
Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Bericht door floortje28 »

@plassterk, goed leesbaar blog artikelen over B12 van prof Bruce Wolffenbuttel endocrinoloog-internist hoogleraar UMCG expertise B12 tekort en metabole & stofwisselingsziekten https://www.gmed.nl/category/b12/

Publicaties leden B12 Research Group (selectie) https://b12-institute.nl/research-publi ... rch-group/

Samenwerking B12 institute en Erasmus MC Afd. Klinische Chemie gaat nieuwe fase in: directe en verregaande samenwerking in onderzoek https://b12-institute.nl/2020/02/27/sam ... onderzoek/
plassterk schreef:Ik kon niet tegen injecties vanwege vage lichaamsensaties, maar vooral darmkrampen. Ik kreeg dit ook met smelttableten.
Gek genoeg werkte b12 extreme van prohealth wel voor mij. Ik had geen last van bijwerkingen en volgens mij helpt het me ook. Ik vraag me ook af hoe dit nu kan en of er wel echt b12 inzit, maar ja waarschijnlijk zit er echt b12 in en blijft het een mysterie waarom dit de enige smelttablet is waarbij ik geen bijwerkingen krijg
welke B12 injecties heb je gebruikt sterop 1mg cyanocobalamin of sterop 10mg hydroxocobalamine? B12 extreme prohealth bevat methylcobalamin 12.5mg dibencozide 12.5mg cyanocobalamin 7.5mg hydroxocobalamin 2.5mg
Gebruikersavatar
jayz
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 dec 2012, 18:25

Zijn bijwerkingen bij b12 (zuigtabletten) gebruikelijk?

Bericht door jayz »

floortje28 schreef:
/quote]@jayz, waarom gebruik je B12 tabletten met methyl en adenosyl? Bij internisten en wetenschappers van B12 institute Rotterdam is bekend dat er kans is op matige tot ernstige bijwerkingen. Welke soort B12 injecties en welk merk heb je gebruikt? 130 p/mol is ernstig B12 tekort veroorzaakt veel klachten https://b12-institute.nl/informatie-b12/symptomen/ zonder juiste behandeling met B12 injecties ontstaat onomkeerbare blijvende neurologische en cognitieve schade en invaliditeit. Waarde van 150-300 met suppletie is laag betekent dat je het niet opneemt.
Sorry voor mijn zeer late reactie, maar hierbij de antwoorden ;) :

Ik heb nog nooit gehoord van ernstige bijwerkingen van deze vormen van b12 eerlijk gezegd. Een vriend van me had een b12 waarde van 150 en voelt zich enorm veel beter met de zuigtabletten van lucovitaal met methyl b12.

Verder was mijn folaat perfect, ijzer, vit d etc ook allemaal. Vit B1 en B6 zijn naar mijn weten niet getest. Ik gebruik nu wel af en toe multivitamine bij de b12 maar daar zit de natuurlijke B6, die niet schadelijk blijkt te zijn.

Ik ben nu overigens een weekje gestopt, maar ga het toch weer rustig opbouwen.

Ik overweeg serieus om toch weer injecties te nemen, maar ik weet dat ik daar me na een maand of 2 steeds slechter door begon te voelen :-(
Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Zijn bijwerkingen bij b12 (zuigtabletten) gebruikelijk?

Bericht door floortje28 »

jayz schreef:Sorry voor mijn zeer late reactie, maar hierbij de antwoorden ;) :

Ik heb nog nooit gehoord van ernstige bijwerkingen van deze vormen van b12 eerlijk gezegd. Een vriend van me had een b12 waarde van 150 en voelt zich enorm veel beter met de zuigtabletten van lucovitaal met methyl b12.

Verder was mijn folaat perfect, ijzer, vit d etc ook allemaal. Vit B1 en B6 zijn naar mijn weten niet getest. Ik gebruik nu wel af en toe multivitamine bij de b12 maar daar zit de natuurlijke B6, die niet schadelijk blijkt te zijn.

Ik ben nu overigens een weekje gestopt, maar ga het toch weer rustig opbouwen.

Ik overweeg serieus om toch weer injecties te nemen, maar ik weet dat ik daar me na een maand of 2 steeds slechter door begon te voelen :-(
@jayz, met natuurlijke B6 bedoel je P5P (pyridoxaal-5'-fosfaat)? dat verhoogt ook de B6 waarde en waarom B6 nemen als het niet nodig is? Laat B6 eens testen waarde kan te hoog zijn.

Vriend heeft met waarde 150 een B12 tekort. Hoe lang gebruik hij B12 tabletten? er gaat ernstige terugval komen.

Krijg je B12 injecties via huisarts? Opstart dosis moet zijn 2x per week injectie van Takeda bij neurologisch klachten minimaal 2 jaar. Als je opname-absorptie probleem hebt zijn levenslang injecties nodig.
Kun je verwijsbrief bij huisarts vragen naar B12 institute Rotterdam?
Bij starten met B12 injecties zijn vaak eerste 6 maanden pittig. Beginverergering van klachten komt vaak voor is symptomen verergering. Beginverergering is normaal en betekent dat aangetaste/beschadigde cellen worden vernieuwd of herstellen.
Laatst gewijzigd door floortje28 op 24 okt 2020, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jayz
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 dec 2012, 18:25

Zijn bijwerkingen bij b12 (zuigtabletten) gebruikelijk?

Bericht door jayz »

floortje28 schreef:
jayz schreef:Sorry voor mijn zeer late reactie, maar hierbij de antwoorden ;) :

Ik heb nog nooit gehoord van ernstige bijwerkingen van deze vormen van b12 eerlijk gezegd. Een vriend van me had een b12 waarde van 150 en voelt zich enorm veel beter met de zuigtabletten van lucovitaal met methyl b12.

Verder was mijn folaat perfect, ijzer, vit d etc ook allemaal. Vit B1 en B6 zijn naar mijn weten niet getest. Ik gebruik nu wel af en toe multivitamine bij de b12 maar daar zit de natuurlijke B6, die niet schadelijk blijkt te zijn.

Ik ben nu overigens een weekje gestopt, maar ga het toch weer rustig opbouwen.

Ik overweeg serieus om toch weer injecties te nemen, maar ik weet dat ik daar me na een maand of 2 steeds slechter door begon te voelen :-(
@jayz, met natuurlijke B6 bedoel je P5P (pyridoxaal-5'-fosfaat)? dat verhoogt ook de B6 waarde en waarom B6 nemen als het niet nodig is? Laat B6 eens testen waarde kan te hoog zijn.

Vriend heeft met waarde 150 een B12 tekort. Hoe lang gebruik hij B12 tabletten? er gaat ernstige terugval komen.

Krijg je B12 injecties via huisarts? Opstart dosis moet zijn 2x per week injectie bij neurologisch klachten minimaal 2 jaar. Als je opname-absorptie probleem hebt zijn levenslang injecties nodig.
Kun je verwijsbrief bij huisarts vragen naar B12 institute Rotterdam?
Bij starten met B12 injecties zijn vaak eerste 6 maanden pittig. Beginverergering van klachten komt vaak voor is symptomen verergering. Beginverergering is normaal en betekent dat aangetaste/beschadigde cellen worden vernieuwd of herstellen.
Zal eens vragen of hij b6 ook kan meenemen bij het prikken, weet dus namelijk niet 100% zeker of dat dat al ooit gedaan is.

Mijn kameraad gebruikt het nu al een jaar of zo, dus met alleen maar positieve bijwerkingen :-)

In een eerder stadium is mijn mma gemeten en die was toen perfect. Misschien kan ik nog eens actief b12 laten prikken? Maar heeft dat zijn als ik (onlangs) supplementen heb genomen?
Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Zijn bijwerkingen bij b12 (zuigtabletten) gebruikelijk?

Bericht door floortje28 »

jayz schreef:Zal eens vragen of hij b6 ook kan meenemen bij het prikken, weet dus namelijk niet 100% zeker of dat dat al ooit gedaan is.

Mijn kameraad gebruikt het nu al een jaar of zo, dus met alleen maar positieve bijwerkingen :-)

In een eerder stadium is mijn mma gemeten en die was toen perfect. Misschien kan ik nog eens actief b12 laten prikken? Maar heeft dat zijn als ik (onlangs) supplementen heb genomen?
@jayz, op gegeven moment krijgt vriend terugval en terugkeer klachten want B12 tekort wordt niet goed behandeld. Dat kan na 1-2 jaar gebruik B12 pillen gebeuren. Er ontstaat groot probleem want bloedwaarde enorm vals verhoogd door gebruik B12 pillen huisarts zal waarde als goed beoordelen diagnose B12 tekort missen en geen injecties geven https://b12-institute.nl/diagnose/valkuilen/

B12 deficiëntie/B12 tekort is ernstige ziekte die onbehandeld kan leiden tot blijvende neurologische en cognitieve schade en invaliditeit. Onbehandelde B12 deficiëntie/B12 tekort kan leiden tot de dood. Jaarlijks sterven nog steeds mensen onnodig aan B12 en folaat deficiëntie (CBS 2016).
jayz schreef:Verder was mijn folaat perfect, ijzer, vit d etc ook allemaal.
zijn folaat en foliumzuur geprikt?

Serum B12 is beste waarde om te testen. Na gebruik supplementen moet minimaal 3 maanden worden gewacht om weer te prikken.
Gebruikersavatar
jayz
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 dec 2012, 18:25

Zijn bijwerkingen bij b12 (zuigtabletten) gebruikelijk?

Bericht door jayz »

floortje28 schreef:
jayz schreef:Zal eens vragen of hij b6 ook kan meenemen bij het prikken, weet dus namelijk niet 100% zeker of dat dat al ooit gedaan is.

Mijn kameraad gebruikt het nu al een jaar of zo, dus met alleen maar positieve bijwerkingen :-)

In een eerder stadium is mijn mma gemeten en die was toen perfect. Misschien kan ik nog eens actief b12 laten prikken? Maar heeft dat zijn als ik (onlangs) supplementen heb genomen?
@jayz, op gegeven moment krijgt vriend terugval en terugkeer klachten want B12 tekort wordt niet goed behandeld. Dat kan na 1-2 jaar gebruik B12 pillen gebeuren. Er ontstaat groot probleem want bloedwaarde enorm vals verhoogd door gebruik B12 pillen huisarts zal waarde als goed beoordelen diagnose B12 tekort missen en geen injecties geven https://b12-institute.nl/diagnose/valkuilen/

B12 deficiëntie/B12 tekort is ernstige ziekte die onbehandeld kan leiden tot blijvende neurologische en cognitieve schade en invaliditeit. Onbehandelde B12 deficiëntie/B12 tekort kan leiden tot de dood. Jaarlijks sterven nog steeds mensen onnodig aan B12 en folaat deficiëntie (CBS 2016).
jayz schreef:Verder was mijn folaat perfect, ijzer, vit d etc ook allemaal.
zijn folaat en foliumzuur geprikt?

Serum B12 is beste waarde om te testen. Na gebruik supplementen moet minimaal 3 maanden worden gewacht om weer te prikken.
Alleen foliumzuur volgens mij, niet de folaat vorm

Nog nooit van serum b12 gehoord, alleen mma en actief b12
Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Zijn bijwerkingen bij b12 (zuigtabletten) gebruikelijk?

Bericht door floortje28 »

jayz schreef:Alleen foliumzuur volgens mij, niet de folaat vorm

Nog nooit van serum b12 gehoord, alleen mma en actief b12
@jayz, B12 serum waarde ook wel gewoon B12 of totaal B12 is https://stichtingb12tekort.nl/heb-ik-ee ... -diagnose/
jayz schreef:Zit nu op 130 p/mol zo ongeveer. Zo lang ik me kan herinneren zit ik echter altijd zo tussen de 150-300 met regelmatige suppletie van multivitamine.
Is waarde 130 B12 serum waarde of actief B12 waarde?
Gebruikersavatar
jayz
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 dec 2012, 18:25

Zijn bijwerkingen bij b12 (zuigtabletten) gebruikelijk?

Bericht door jayz »

floortje28 schreef:
jayz schreef:Alleen foliumzuur volgens mij, niet de folaat vorm

Nog nooit van serum b12 gehoord, alleen mma en actief b12
@jayz, B12 serum waarde ook wel gewoon B12 of totaal B12 is https://stichtingb12tekort.nl/heb-ik-ee ... -diagnose/
jayz schreef:Zit nu op 130 p/mol zo ongeveer. Zo lang ik me kan herinneren zit ik echter altijd zo tussen de 150-300 met regelmatige suppletie van multivitamine.
Is waarde 130 B12 serum waarde of actief B12 waarde?
130 was de serum waarde ;-)
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Zijn bijwerkingen bij b12 (zuigtabletten) gebruikelijk?

Bericht door plassterk »

Ik vind het toch een beetje alarmistisch van Floortje. In mijn ervaring werken smelttabletten goed. Melatonine, zink. B12 smelttabletten krijg ik darmkrampen van, dus het zal wel binnenkomen.
Verder zullen veruit de meeste mensen met een b12 tekort, dit hebben door een voedingstekort en zal een b12 smelttablet een oplossing zijn voor dit.
Anders praat je toch echt over een aparte ziekte, dat mensen genoeg b12 binnenkrijgen, maar het dus niet opnemen.
Ik snap ook absoluut niet wat je bedoelt met een vals hoge waarde. Verder worden dezelfde testen gebruikt. Dus als de test te laag is wordt hij vertrouwd en spreekt men over een b12 tekort, is de uitslag goed of te hoog dan wordt de test niet vertrouwd en spreekt men over vals hoog of nog steeds een b12 tekort. Beetje weird
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Zijn bijwerkingen bij b12 (zuigtabletten) gebruikelijk?

Bericht door ariadne »

Stichting B12 tekort is wat genuanceerder over het gebruik van smelttabletten:

https://stichtingb12tekort.nl/behandeli ... handeling/


Over de actief B12 test zijn ze positief:

https://stichtingb12tekort.nl/stichting ... e-bepalen/
Gebruikersavatar
jayz
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 dec 2012, 18:25

Zijn bijwerkingen bij b12 (zuigtabletten) gebruikelijk?

Bericht door jayz »

floortje28 schreef:
jayz schreef:Alleen foliumzuur volgens mij, niet de folaat vorm

Nog nooit van serum b12 gehoord, alleen mma en actief b12
@jayz, B12 serum waarde ook wel gewoon B12 of totaal B12 is https://stichtingb12tekort.nl/heb-ik-ee ... -diagnose/
jayz schreef:Zit nu op 130 p/mol zo ongeveer. Zo lang ik me kan herinneren zit ik echter altijd zo tussen de 150-300 met regelmatige suppletie van multivitamine.
Is waarde 130 B12 serum waarde of actief B12 waarde?
Dat is de serum waarde. Ik zag dat ik in 2008 op 250 zoiets zat en heb tussendoor dus nog op 300 gezeten. Maar dat was een jaar of hooguit 1,5 jaar na de injecties.

Wat ik soms lees, lijkt het mij ook bangmakerij en soms een beetje gevalletje van wij van wc eend adviseren wc eend. Ik snap dat een B12 centrum graag B12 behandelt, daar moeten ze immers hun geld mee verdienen. ;-) Het is echt moeilijk om de juiste informatie van internet af zien te krijgen en het forum van stichting b12 tekort wordt ook niet echt meer beheerd
Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Zijn bijwerkingen bij b12 (zuigtabletten) gebruikelijk?

Bericht door floortje28 »

jayz schreef:Dat is de serum waarde. Ik zag dat ik in 2008 op 250 zoiets zat en heb tussendoor dus nog op 300 gezeten. Maar dat was een jaar of hooguit 1,5 jaar na de injecties.

Wat ik soms lees, lijkt het mij ook bangmakerij en soms een beetje gevalletje van wij van wc eend adviseren wc eend. Ik snap dat een B12 centrum graag B12 behandelt, daar moeten ze immers hun geld mee verdienen. ;-) Het is echt moeilijk om de juiste informatie van internet af zien te krijgen en het forum van stichting b12 tekort wordt ook niet echt meer beheerd
@jayz, serum waarde 130 is ernstig B12 tekort. 250 en 300 zijn geen hoge waarden.
Bij B12 institute Rotterdam werken internisten gynaecoloog en kinderartsen met brede kennis van B12 deficiëntie en metabole ziekten. er wordt wetenschappelijk onderzoek gedaan via B12 Research Groep er is samenwerking met wetenschappers in buitenland.
B12 deficiëntie is ernstige ziekte en bestaat al lang collega Prof Wolffenbuttel van UMCG geschiedenis https://www.gmed.nl/de-ontdekking-van-vitamine-b12/ https://www.gmed.nl/leverextracten-en-vitb12-tekort/ Het is geen gevalletje van wij van wc eend adviseren wc eend.

B12 hydroxocobalamine Takeda is geregistreerd geneesmiddel https://db.cbg-meb.nl/ords/f?p=111:3::S ... H,NL,02471

Prof Wolffenbuttel UMCG
Relationship between serum B12 concentrations and mortality: experience in NHANES Bruce H. R. Wolffenbuttel, M. Rebecca Heiner-Fokkema, Ralph Green & Rijk O.B. Gans https://bmcmedicine.biomedcentral.com/a ... 20-01771-y

The Many Faces of Cobalamin (Vitamin B12) Deficiency Bruce H.R. Wolffenbuttel, Hanneke J.C.M. Wouters, M. Rebecca Heiner-Fokkema, Melanie M. van der Klauw https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6543499/

Publicaties leden B12 Research Group (selectie) https://b12-institute.nl/research-publi ... rch-group/
Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Zijn bijwerkingen bij b12 (zuigtabletten) gebruikelijk?

Bericht door floortje28 »

plassterk schreef:Ik vind het toch een beetje alarmistisch van Floortje. In mijn ervaring werken smelttabletten goed. Melatonine, zink. B12 smelttabletten krijg ik darmkrampen van, dus het zal wel binnenkomen.
Verder zullen veruit de meeste mensen met een b12 tekort, dit hebben door een voedingstekort en zal een b12 smelttablet een oplossing zijn voor dit.
Anders praat je toch echt over een aparte ziekte, dat mensen genoeg b12 binnenkrijgen, maar het dus niet opnemen.
Ik snap ook absoluut niet wat je bedoelt met een vals hoge waarde. Verder worden dezelfde testen gebruikt. Dus als de test te laag is wordt hij vertrouwd en spreekt men over een b12 tekort, is de uitslag goed of te hoog dan wordt de test niet vertrouwd en spreekt men over vals hoog of nog steeds een b12 tekort. Beetje weird
@plassterk, als je geen B12 tekort hebt is informatie niet van toepassing @jayz heeft B12 tekort.
Er zijn mensen met inname probleem agv dieet https://www.bnnvara.nl/documentaires/videos/513032 waardoor B12 tekort ontstaat zij kunnen B12 tabletten gebruiken of voedingspatroon aanpassen. 80-90% van veganisten krijgt B12 tekort 86% kinderen van vegetarische moeders heeft B12 tekort komen met B12 tekort op wereld.

Met vals verhoogde waarde wordt bedoeld dat bij gebruik B12 tabletten B12 serum waarde erg hoog wordt. Als er B12 tekort is kan diagnose niet meer worden gesteld. Na gebruik van tabletten moet minimaal 3 maanden worden gewacht voor bloed prikken.
B12 deficiëntie heeft verschillende oorzaken https://b12-institute.nl/oorzaken-b12-deficientie/ Ik heb B12 deficiëntie agv opname-absorptie probleem in gezin meer mensen met B12 deficiëntie of pernicieuze anemie antistoffen intrinsic factor antistoffen pariëtale cellen https://stichtingb12tekort.nl/oorzaken/ ... -oorzaken/
Bij gestelde diagnose me door me artsen wordt vraagteken gezet B12 deficiëntie is gemist gevolg erg ziek geworden en zenuwschade gecombineerde strengziekte bijna in rolstoel heb verbetering met B12 injecties behandeling.

Stichting B12 tekort - Behandeling met hoge doseringen vitamine B12 al meer dan 50 jaar veilig gebleken https://stichtingb12tekort.nl/wetenscha ... ongegrond/
Plaats reactie