Zijn bijwerkingen bij b12 (zuigtabletten) gebruikelijk?

Hier is er plaats voor vragen en discussie over Fibromyalgie, Lupus, EDS, Lyme, Sjögren, Addison, B12-tekort, MCS,...

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
jayz
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 dec 2012, 18:25

Zijn bijwerkingen bij b12 (zuigtabletten) gebruikelijk?

Bericht door jayz »

Hoi,

Ik ben al lang geleden gediagnosticeerd met me/cvs maar sinds kort ook een echt vitamine B12 tekort. Zit nu op 130 p/mol zo ongeveer. Zo lang ik me kan herinneren zit ik echter altijd zo tussen de 150-300 met regelmatige suppletie van multivitamine.

Op advies van de huisarts moet ik elke dag één tabletje van 1000 mcg B12 nemen. Enige jaren geleden heb ik een tijdje injecties gehad, maar de eerste keren ging ik of helemaal out of bijna out en vervolgens voelde ik me de middag nadat de ik de injecties kreeg me enorm verrot en met nog veel meer angsten dan ik al had. Vandaar het advies voor smelttabletten.

Nu gebruik ik Sanopharma B12 zuigtabletten met zowel methyl als adenosyl B12. Omdat ik overal zeer heftig op reageer, ben ik begonnen met een halve tablet maar dat was veel te veel. Ik was zo enorm gejaagd en zo angstig dat het niet vol te houden was. Uiteindelijk ben ik van zo'n 1/16 tablet naar nu zo'n 1/3 tablet opgebouwd, maar de bijwerkingen zijn niet te harden. Ik heb altijd 24/7 hoofdpijn en deze is nu nog veel erger. Ook voelt sinds de b12 ijskoud in mijn hoofd en Brandt en tintelt het nog meer. Ook voel ik vaak een enorme gejaagdheid waardoor ik niet weet waar ik het zoeken moet.

Sinds vd week krijg ik echter veel spierpijn in mijn borst en rug na inname van de tabletten. Het gebeurt zo'n half uur tot uur na inname.
Ik had al snel spierpijn op die plekken maar nu is het heel erg.

Herkent iemand zich hierin en/of moet ik me zorgen maken?

Enige wat wel vooruit lijkt te gaan is dat ik iets minder pijn en vermoeid gevoel in de benen heb.

Ik ben nu overigens zo'n 4 weken aan het opbouwen denk ik
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Zijn bijwerkingen bij b12 (zuigtabletten) gebruikelijk?

Bericht door plassterk »

Hoi, bijwerkingen komt volgens mij niet zo vaak voor. Hoewel ik er dus wel zelf last van heb. Ik kon niet tegen injecties vanwege vage lichaamsensaties, maar vooral darmkrampen. Ik kreeg dit ook met smelttableten.
Gek genoeg werkte b12 extreme van prohealth wel voor mij. Ik had geen last van bijwerkingen en volgens mij helpt het me ook. Ik vraag me ook af hoe dit nu kan en of er wel echt b12 inzit, maar ja waarschijnlijk zit er echt b12 in en blijft het een mysterie waarom dit de enige smelttablet is waarbij ik geen bijwerkingen krijg. succes
Gebruikersavatar
jayz
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 dec 2012, 18:25

Bericht door jayz »

Poeh die jij neemt durf ik echt niet te nemen, die hebben wel echt extreem vaak de dagelijkse hoeveelheid
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

Als je het zo zegt durf ik het zelf bijna niet meer.. het is ook niet niks om voor de lange termijn zulke hoeveelheden te nemen idd
Gast

Bericht door Gast »

Heb wel gehoord /gelezen dat een TEVEEL aan vitb12 dezelfde klachten veroorzaakt als een tekort... Mijn zoon had/heeft ernstige slaapproblemen,en vroeg jaren geleden een verwijs voor een slaapkliniek,waarop de huisarts aangaf dat hij wel een recept zou uitschrijven voor melatonine want"dat is dan toch altijd de uitslag,een tekort aan melatonine. Wel zelf kopen in de drogist...weer jaren later toch maar weer eens een verwijs aangevraagd via andere huisarts en toen wel naar een slaapcentrum waarop een speekseltest werd gedaan,en medewerkster dacht dat de uitslag niet kon kloppen...toen mijn zoon(weet niet meer precies de dosering) aangaf wat hij innam op advies van vorige huisarts sloeg ze bijna steil achterover...het was een torenhoge dosering... m.a.w weet je huisarts voldoende af van vitbdeficientie..Misschien eens navragen bij een forum specifiek voor vitbtekort
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Misschien kun je hier terecht met je vraag:

https://stichtingb12tekort.nl/
Gebruikersavatar
jayz
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 dec 2012, 18:25

Bericht door jayz »

[quote="ariadne"]Misschien kun je hier terecht met je vraag:

https://stichtingb12tekort.nl/[/quote

Ik had daar al gekeken maar het forum is gesloten jammer genoeg :-(
Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Zijn bijwerkingen bij b12 (zuigtabletten) gebruikelijk?

Bericht door floortje28 »

jayz schreef:Ik ben al lang geleden gediagnosticeerd met me/cvs maar sinds kort ook een echt vitamine B12 tekort. Zit nu op 130 p/mol zo ongeveer. Zo lang ik me kan herinneren zit ik echter altijd zo tussen de 150-300 met regelmatige suppletie van multivitamine.

Op advies van de huisarts moet ik elke dag één tabletje van 1000 mcg B12 nemen. Enige jaren geleden heb ik een tijdje injecties gehad, maar de eerste keren ging ik of helemaal out of bijna out en vervolgens voelde ik me de middag nadat de ik de injecties kreeg me enorm verrot en met nog veel meer angsten dan ik al had. Vandaar het advies voor smelttabletten.

Nu gebruik ik Sanopharma B12 zuigtabletten met zowel methyl als adenosyl B12. Omdat ik overal zeer heftig op reageer, ben ik begonnen met een halve tablet maar dat was veel te veel. Ik was zo enorm gejaagd en zo angstig dat het niet vol te houden was. Uiteindelijk ben ik van zo'n 1/16 tablet naar nu zo'n 1/3 tablet opgebouwd, maar de bijwerkingen zijn niet te harden. Ik heb altijd 24/7 hoofdpijn en deze is nu nog veel erger. Ook voelt sinds de b12 ijskoud in mijn hoofd en Brandt en tintelt het nog meer. Ook voel ik vaak een enorme gejaagdheid waardoor ik niet weet waar ik het zoeken moet.

Sinds vd week krijg ik echter veel spierpijn in mijn borst en rug na inname van de tabletten. Het gebeurt zo'n half uur tot uur na inname.
Ik had al snel spierpijn op die plekken maar nu is het heel erg.

Herkent iemand zich hierin en/of moet ik me zorgen maken?

Enige wat wel vooruit lijkt te gaan is dat ik iets minder pijn en vermoeid gevoel in de benen heb.

Ik ben nu overigens zo'n 4 weken aan het opbouwen denk ik
@jayz, waarom gebruik je B12 tabletten met methyl en adenosyl? Bij internisten en wetenschappers van B12 institute Rotterdam is bekend dat er kans is op matige tot ernstige bijwerkingen. Welke soort B12 injecties en welk merk heb je gebruikt? 130 p/mol is ernstig B12 tekort veroorzaakt veel klachten https://b12-institute.nl/informatie-b12/symptomen/ zonder juiste behandeling met B12 injecties ontstaat onomkeerbare blijvende neurologische en cognitieve schade en invaliditeit. Waarde van 150-300 met suppletie is laag betekent dat je het niet opneemt.
Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Bericht door floortje28 »

@jayz, zijn folaat, foliumzuur, intrinsic factor anti-stoffen, pariëtale cellen anti-stoffen, MMA (Methylmalonzuur), Homocysteïne, vitamine B6, vitamine B1, vitamine D getest? https://stichtingb12tekort.nl/heb-ik-ee ... -diagnose/ https://stichtingb12tekort.nl/oorzaken/ ... -oorzaken/ In multivitamine zit vaak te hoge dosering vitamine B6 en foliumzuur en kan neurologische en psychische klachten veroorzaken.
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Floortje schreef:
waarom gebruik je B12 tabletten met methyl en adenosyl? Bij internisten en wetenschappers van B12 institute Rotterdam is bekend dat er kans is op matige tot ernstige bijwerkingen.
Hoe komt het dat juist methyl en adenosyl bijwerkingen geven??
En welke bijwerkingen zijn bekend?
Gast

Bericht door Gast »

@Jayz gezien bovenstaande antwoorden,was ook mijn vraag,weet niet of je die ook gelezen hebt: Weet je huisarts voldoende over vitb deficientie ?
Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Bericht door floortje28 »

ariadne schreef:Hoe komt het dat juist methyl en adenosyl bijwerkingen geven??
En welke bijwerkingen zijn bekend?
@ariadne, methyl en adenosyl kunnen verschillende bijwerkingen geven bijvoorbeeld neurologische of psychische klachten. methyl en adenosyl pillen kan tijdelijke boost geven maar veel mensen krijgen na tijdje enorme terugval. Bij B12 tekort is dat zeer ernstig en geeft onomkeerbare neurologische (zenuw)schade. Niet iedereen reageert goed op methyl en adenosyl (injecties) aangezien dit meteen de bloedhersenbarrière passeert https://www.hersenstichting.nl/dit-doen ... nbarriere/

Waarde van 130 is ernstig B12 tekort. De juiste behandeling is met hydroxycobalamine injecties van Takeda. Hydroxycobalamine is daarnaast een cyanide-antagonist die toxines veel beter verwijderd.
Als er een B12 opnameprobleem is met ernstige neurologische klachten helpen pillen smelttabletten neussprays niet. Een verkeerd behandeld B12 tekort kan leiden tot onomkeerbare neurologische (zenuw)schade en invaliditeit en mensen in rolstoel komen.
Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Bericht door floortje28 »

brandy schreef:Heb wel gehoord /gelezen dat een TEVEEL aan vitb12 dezelfde klachten veroorzaakt als een tekort...
@brandy, wat bedoel je met teveel aan B12?
Bij hoge B12-waarde zonder suppletie is aanvullend onderzoek nodig https://home.kpn.nl/hindrikdejong/hoge-B12.htm

Relationship between serum B12 concentrations and mortality: experience in NHANES Bruce H. R. Wolffenbuttel, M. Rebecca Heiner-Fokkema, Ralph Green & Rijk O.B. Gans https://bmcmedicine.biomedcentral.com/a ... 20-01771-y

The Many Faces of Cobalamin (Vitamin B12) Deficiency Bruce H.R. Wolffenbuttel, Hanneke J.C.M. Wouters, M. Rebecca Heiner-Fokkema, Melanie M. van der Klauw https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6543499/
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

Het is mij niet allemaal duidelijk Floortje28. Sommige mensen kunnen geen b12 opnemen omdat hun darmen niet werken, maar met zo'n smelttablet onder de tong wordt het volgens mij door het slijmvlies opgenomen. Het is mij niet duidelijk waarom smelttableten niet zouden werken. Je linkt niet naar wetenschappelijke artikelen voor je stellingen, dat smelttabletten niet werken en dat de enige juiste vorm hydroxycobalamine zou moeten zijn. Wetenschappelijke artikelen zijn zonder een PHD ook erg moeilijk te begrijpen. Je kan natuurlijk wel het resultaat lezen, maar is het een goed wetenschappelijk tijdschrift, wat is de kwaliteit van de statistiek. Het is allemaal erg moeilijk te beoordelen. De wetenschapsjournalisten van de volkskrant gaan regelmatig de fout in bijvoorbeeld. Laat staan wij.

Je hebt natuurlijk wel jonge mensen die blijvend invalide raken door het gebruik van lachgas ballonnen. Dit zorgt volgens mij voor een zwaar b12 tekort.
Gast

Bericht door Gast »

Was misschien onduidelijk,ik bedoelde als je vitaminesupplementen gebruikt waar ook vitb6 aan toegevoegd is,kun je bij een te hoge vitb6 waarde dezelfde neuropatische klachten krijgen als bij deficientie..
Plaats reactie