Vit B12 tekort?

Hier is er plaats voor vragen en discussie over Fibromyalgie, Lupus, EDS, Lyme, Sjögren, Addison, B12-tekort, MCS,...

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
rsca
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 feb 2015, 15:29

Vit B12 tekort?

Bericht door rsca »

Sinds ongeveer 3 maanden heb ik plots ernstige nieuwe klachten. Het begon met draaiduizeligheid, evenwichtsverlies, omvallen, moeilijk lopen, krampen, nog vermoeider... Ik kom amper de deur nog uit. Zowel de oorarts als de neuroloog vinden niets. De neuroloog schreef wel b12 voor, want dat kon toch geen kwaad.

Uiteraard heb ik bloed laten prikken en B12 zit binnen de referentiewaarden. Er kwam wel een licht ijzer en vit A tekort uit. Dit neem ik nu in.

Wat misschien ook van belang kan zijn is het volgende: Ik heb ook al meer dan een jaar vastzittende spieren in mijn nek. Hiervoor ga ik al naar de kinesist, maar tot nu toe zonder resultaat.

Mijn vraag is nu: Zijn dit toch symptomen van een B12 tekort? Ik heb het al opgezocht en vind het nogal dubbel.

Groeten!
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Bericht door agnes »

Over vit B12 weet ik niets, maar het zou ook orthostatische intolerantie kunnen zijn. Komt bij ME patiënten veel voor.
Dr. Visser weet hier veel van en kan ook uitzoeken of dat bij jou aan de orde is.
Helaas zijn niet alle verzekeraars bereid hem te vergoeden.
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Was je gestopt met b12 injecties ? Want in 1 van je eerdere berichten meende ik te lezen dat je die kreeg. Wat was je b12 waarde en wanneer is die getest ? Voordat je b12 suppletie nam of daarna?
Gebruikersavatar
rsca
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 feb 2015, 15:29

Bericht door rsca »

@mieperdepiep: Ja dat klopt. Sinds augustus was ik met de injecties gestopt, aangezien ik niet meer naar DML ga. Meer dan een jaar heb ik die injecties telkens gehad.
Vorige maand bij de neuroloog werd opnieuw b12 voorgeschreven, dit keer in tabletten.
Ik had 233 bij vit b12, toen had ik nog niets ingenomen van die tabletten.

Groeten.
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Maar, als ik het goed begrijp: die 233 is gemeten ná injecties? Is er vóór ook eens b12 gemeten ? Want je klachten zouden nl echt heel goed bij b12 tekort kunnen passen, zeker ook omdat je klachten erger zijn geworden toen je stopte met injecteren

Wat je zou kunnen doen is vragen om een proefbehandeling met injecties, minstens 10 wekelijks ( nog liever 2x per week) en dan een poos zo doorgaan, afbouwen in kleine stapjes en kijken wat dat doet. Is een soort omgekeerde manier van diagnose stellen want alle testen omtrent b12 hebben na suppletie geen zin meer, dus is er geen andere keus

Ik heb niet al je berichten teruggelezen, maar t schreeuwt toch wel behoorlijk b12 tekort hoor wat klachten betreft. Niet dat ik wil zeggen dat er geen cvs/me is, ik heb ook beide diagnoses :wink:

Hoe vaak kreeg je de injecties en voelde je verschil?
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

Bericht door jhanne »

Ik gebruik sinds kort weer vitamine B12, ik vond deze website behulpzaam.

https://stichtingb12tekort.nl/

de vraag van Mieperdepiep lijkt me heel relevant, voelde je verschil toen je die injecties kreeg? In dat geval lijkt me hervatting het proberen waard.
Plaats reactie