Fybromialgie (en CVS)

Discussieer hier over conferenties, lezingen etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Fybromialgie (en CVS)

Bericht door karolien »

Bij ons, in Mol, is er op maandagavond een voordracht rond fybromialgie, door prof Van Houdenhove...(er staat wel bij dat hij degene is die veel weet over CVS, hm!)

op 04/04/2011 om 20u in het Getouw, cultureel centrum

Ik ga wel eens luisteren, met een zeer kritische blik, want Van Houdenhove is niet bepaald mijn beste vriend :roll:
Maar ben toch wel eens benieuwd hoe hij het brengt en het bekijkt...

Als er mensen interesse hebben, van mss in de buurt, laat dan hier maar iets weten, d an kunnen we mss ergens afspreken en samen zitten...
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Hopelijk breng je hier een beetje verslag uit.
Ben heel benieuwd.
De gepensioneerde heeft toch een fijne hobby gevonden! :roll:
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

oke, doe ik... :D
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Ik kom juist thuis van de voordracht door Prof. Van houdenhoven...

Toch niet goed voor mijn hart,(soms voelde ik echt ergernis) hoewel hij al heel nuancerend zijn uitleg deed en met momenten zelfs aarzelend en twijfelend overkwam, vond ik.
Hij heeft dikwijls gezegd dat hij veel kritiek krijgt, en dat hij openstaat voor kritiek, en dat er binnen 15 jaar weer heel ander dingen ontdekt zullen zijn, dat hij dus niet de waarheid in pacht heeft...
Ook heeft ie gezegd dat er ontetekingen gevonden werden bij sommige patienten, en effe het retrovirus aangehaald.

Hij geeft ook toe dat referentiecentra achterhaald zijn, en dat de verwachtingen van deze centra te hoog lagen, en dat er meer naar de patienten zelf moet geluisterd worden...

Maar hij heeft het in zijn voordracht zelf niks gehad over gluten, melkprodukten, er is nadien wel een vraag gesteld over voeding, en daar heeft hij op geantwoord dat sommige patienten experimenteren en idd bewerend at ze verbeteren door vb. gluten uit hun menu te schrappen./
Maar voegde hij eraan toe, de dietiste van Leuven lachte mij bijna uit toen ik daar iets van vroeg, want ze antwoordde dat het belangrijk was om veel vezels enzovoort te eten...

De rest is voor morgen... :D
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Bedankt Karolien !

Toen ik hoorde dat er eindelijk een diëtiste werkte dacht ik dat ze op de goede weg waren...niet dus !

Ik weet dat hij de laatste tijd inderdaad genuancerder is in zijn uitspraken.
Durft zelfs toegeven dat hij de wijsheid niet in pacht heeft.

Als je hier het topic "stress" leest, ja dan wordt je toch wel heel verdrietig over wat hij duizenden patiënten heeft wijsgemaakt.

Ik ken wel 2 patiënten die dankzij dergelijke psychiater in orde blijven bij het Riziv.

groetjes
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Idd, Senna, het is wel geod dat Fybromialgie en CVS aanzien word als ziekte, en dat zegt hij ook duidelijk, dat die mensen e cht pijn hebben, maar hij legt wel vooral de nadruk op een psychosomatische basis, dat dan door een trigger kan uitgelokt worden, vb. een whiplash, een griep, een zwangerschap, dingen die het lichaam onder grote druk kunnen brengen en daardoor een ontregeling met zich meebrengen.

Zo vertelde hij dat hij een man kende die ME ontwikkeld had na een trauma, hij had nl. een bankoverval meegemaakt, met heel veel stress, en daardoor CVS ontwikkeld.
En dat geloof ik toch wel dat dat kan, dat je systeem zodanig overbelast word door wat dan ook...

Hij sprak ook over CVS-forums, en zei dat er veel mensen het niet met hem eens waren, en het leek soms echt alsof ie twijfelde, of hij het wel bij het rechte eind had...
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Waar ik me wel heel erg in ergerde, was dat hij slaapmiddelen, ontstekingsremmers, anti-depressiva, etc... heel die chemische boel bijna promootte, terwijl ik er zeker van ben, dat je al veel pijn en miserie kan wegnemen met het juiste dieet.
Daar zitten d an zoveel mensen samen die pijn lijden, en dan word dat niet gezegd, grrr, toen zat ik op het puntje van mijn stoel om mijn mond open te trekken, maar ik durfde niet, er was 280 man, echt veel volk, spijtig...ik had het zo graag willen vertellen :twisted:
Gebruikersavatar
Hermine
Oud-medewerker
Berichten: 1383
Lid geworden op: 13 feb 2009, 18:36
Locatie: Brasschaat

Bericht door Hermine »

Boudewijn Van Houdenhove weet heel goed publiek te "bespelen".
Plaats reactie