Schildklierwaardes 24u

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Schildklierwaardes 24u

Bericht door asje »

Weet iemand of dit betekent dat dit de waardes die uit een urinetest komen zijn? En hoe dat zit?

Al mijn (plasma-)waardes zijn goed, zo niet die onder 24u staan.
Life smells...
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Hoop doet leven!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Dankjewel Zuiderzon! Het gekke is, dat ik helemaal geen klachten heb die hier specifiek bij horen, ik weet het ook niet.
Life smells...
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Asje,
Ik kan 2 dingen bedenken als verklaring, maar ik zeg met nadruk "bedenken"
1. De Waardes in je urine kunnen betekenen dat je schildklier niet optimaal werkt, hoeft dus niet.
2. Andere symptomen zijn "sterker" aanwezig. Er staat b.v dat je bij een langzame werking van de schildklier een lage hartslag kunt krijgen. Er zullen maar weinig mensen met ME zijn die een lage hartslag hebben, daarvoor zijn de oorzaken voor een lage hartslag te sterk, sterker dan een milde afwijking van de schildklier.

Ariadne.
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

V. zei tegen mij dat ze zelf ook nog niet wisten wat dat betekende. Daar is dat onderzoek voor. Tenminste, zo heb ik het begrepen.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

'Kunnen' ja, dat is 't 'm juist - wel, niet?

Het tweede begrijp ik niet ..?

Overigens, waardes kunnen nogal schommelen, zeker ook bij ME. Zo weet ik bijv dat je eng hoge leverwaardes kunt hebben, om twee weken later weer volstrekt normaal te zitten. Dus ik denk iha, beter minstens twee keer iets laten testen met een tussenpauze, voordat je aan med's gaat.
Life smells...
plien
Actief lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 29 mei 2014, 11:14

Bericht door plien »

asje schreef:
Overigens, waardes kunnen nogal schommelen, zeker ook bij ME. Zo weet ik bijv dat je eng hoge leverwaardes kunt hebben, om twee weken later weer volstrekt normaal te zitten. Dus ik denk iha, beter minstens twee keer iets laten testen met een tussenpauze, voordat je aan med's gaat.
Dit ja, goed uitkijken :) Ik heb het zelf met schildklierwaardes gehad. Waren 'spontaan' echt helemaal verkeerd, gelijk aan de pillen en na (ik weet het niet eens meer) een maandje? had ik er geen zin meer in want ik had zelf niet het idee dat het werkte. Vervolgens waren mijn bloedwaarden daarna weer doodnormaal terwijl je daar normaal jaren voor aan de medicijnen moet zitten.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Goed dat je dit vertelt, zo kan het maar zijn!
Life smells...
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Ik heb het idee dat mijn schildklier suboptimaal werkt, een aantal uitslagen laag normaal of net eronder. Artsen doen hier niets mee, maar volgens mij is het beter als je een chronische ziekte hebt, dat het optimaal werkt.

Heeft iemand enig idee bij welke arts ik hiermee terecht kan? In NL ,liefst randstad.

Groetjes, Ariadne.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Mss één van de ME-artsen in A'dam, voor een proefbehandeling?
Life smells...
Gast

Bericht door Gast »

Ik heb ook hypotheroide,bloedtest wees toen uit dat alle waardes nog net goed waren,volgens de huisarts dan..
later bleek ik toch hashimoto te hebben,dus laat een internist dit nog eens controleren,tegenwoordig zijn veel internisten van mening dat een waarde op het randje toch kan betekenen dat je je hypotheroide kan ontwikkelen,dan krijg je een lichte dosering medicatie
je zegt je niet te herkennen in de klachten,maar ik neem aan dat je wel vermoeid bent?
Ik had toen ook veel last van kou,aankomen en last bij menstruatie (weet even de afkorting niet meer)
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

hpu?
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Ik heb geen HPU

Het zijn vooral de waardes in mijn urine die te laag zijn maar misschien komt dat gewoon wel doordat ik veel drink en veel plas. Het komt dan minder geconcentreerd in de urine terecht en daarvoor is volgens mij niet gecorrigeerd.
TSH en FT4 zijn normaal alleen FT3 en rT3 zijn aan de lage kant. Nu is volgens mij het FT3 de actieve vorm van het schildklierhormoon en juist dat zou dus goed moeten zijn.
Antistoffen zijn ook getest die zijn niet gevonden.

Ik zou het liefst een goed endocrinologisch onderzoek krijgen. Dus dat er naar meerdere hormonen tegelijk wordt gekeken en ook de samenhang ertussen. Ik ga al jaren achteruit en ben nu een beetje "zoekende" naar wat er eventueel nog te verbeteren valt.
De laatste tijd ben ik ook regelmatig neerslachtig en dat is nieuw. Ik las ergens dat DHEA dat kan verbeteren. Maar om dat nu zomaar te gaan slikken? Misschien dat ik zelf maar eens een speekseltest bestel.
Weet iemand iets af van DHEA of is er een topic over?

Asje, ik ben zowel bij het CVS ME Centrum als bij dr. Visser in behandeling geweest maar zij hebben de achteruitgang niet kunnen stoppen.

Groetjes, Ariadne.

P.S. Deze uitslagen zijn van 3 jaar geleden, in het kader van wetenschappelijk onderzoek. Met de uitslagen is niets gedaan.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ariadne schreef: Asje, ik ben zowel bij het CVS ME Centrum als bij dr. Visser in behandeling geweest maar zij hebben de achteruitgang niet kunnen stoppen.
Het ging er toch om dat je een proefschildklierbehandeling wil, willen zij dat niet doen dan?

Ik heb DHEA geprobeerd, geen merkbare verbetering. Maar bij sommigen werkt het wel.
Life smells...
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Nee.
Visser zou gaan praten met iemand die er verstand van heeft maar daar is nooit wat van gekomen. Het is zijn vakgebied niet. Hij noemt selenium "exotisch", terwijl je dat gewoon nodig hebt voor een goede schildklierfunctie.
Met Vermeulen heb ik het wel eens besproken maar dat is al wat langer geleden en toen ging het nog veel beter met me. Zijn reactie was: een endocrinoloog gaat niets vinden.

Was er een specifieke reden voor jou om de DHEA te proberen?

Groetjes, Ariadne.
Plaats reactie