Prostaglandine E2

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

haaii
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:10

Bericht door haaii »

senna schreef:Heel interessant. Je vindt daar ook veel over terug in de info over visolie.

Onderzoeken toonden een vermindering van de symptomen van de Ziekte van Crohn en in het bijzonder vermindering van pijn in de gewrichten.
Deze verbetering is zeer waarschijnlijk het gevolg van de afname van de verhouding omega-6/omega-3 vetzuren en de hierdoor ontstane afname van arachidonzuur.
Arachidonzuur is de voorloper van prostaglandine E2.
Deze prostaglandine stimuleert het ontstaan van ontstekingen.
Niet alleen verlagen omega-3 vetzuren de aanmaak van deze ontstekingsbevorderende stof, ze verhogen ook de aanmaak van prostaglandine E3, deze prostaglandine werkt juist ontstekingsremmend.

Eén specifiek onderzoek werd uitgevoerd met maagzuur-resistente visoliecapsules.
Bij dit één jaar durende onderzoek bij patiënten die allen in een remissie-fase verkeerden, bleek dat dit visolie-preparaat een sterke bescherming bood tegen het weer opvlammen van de ziekteverschijnselen.

Verder kan visolie, door een positieve werking op de celontwikkeling in de darmen, leiden tot een vergroting van het darmslijmvliesoppervlak wat de absorptie van nutriënten doet toenemen en zo de voedingstoestand van de patiënt verbetert.
Ik kan mij vergissen maar zowel serie drie als twee prostaglandine hebben pro en anti-inflammatoire reacties. EPA en AA zijn zelf ook heel belangrijk in veel processen. EPA is de zwakkere vorm van AA en heeft dus een net zo inflammatoire werking, een minder sterke weliswaar. De aanmaak van serie 2 en 3 PG's is competitief, één van de belangrijke functies van deze PG's is hun vetzuur dan wel precursor door het celmembraan laten diffuseren, ze openen als het ware de poort om buiten de cel te treden en aldaar hun magie uit te werken. Omdat EPA zwakker is en meer EPA de AA prostaglandine aanmaak onderdrukt wordt deze zwak inflammatoire stof weleens anti infammatoir genoemd. De onderdrukte aanmaak van PG III door EPA heeft dus rechtstreeks als wel onrechtstreeks een 'anti'inflammatoir effect.

Zo is hoe ik het heb verstaan.

Edit: van dat diffuseren moet ik verbeteren. Het was, meende ik me te herinneren, zo dat pg III het diffuseren van AA door het celmembraan verhinderen. De concurrentie tussen de synthese van pg II en pg III zorgt ervoor dat minder pg II is. Maar minder pg II leidt niet tot minder diffusie van AA, het is de toename van PG II die tot inhibitie van AA diffusie leidt.

Sorry voor het misverstand. Maar de pg II en pg III hebben allebei zowel inflammatie als anti inflammatoire effecten. Alleen heeft pg II een meer inflammatie versterkende werking en activeert mogelijk het immuunsysteem. Dat is het belangrijkste om te weten.
Gebruikersavatar
amber
Actief lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 01 jun 2012, 08:53

Bericht door amber »

Sommige vrouwen produceren meer prostagladine tijdens de menstruatie en hebben daarom meer ziekteverschijnselen alsook de bekende uterine krampen.
Dat is de reden waarom ik mijn menstruatie altijd uitstel. Ik voel me dan hondsberoerd!
Ik ga even kijken of DML bij mij heeft getest op prostaglandine E2
Hope and just believe.
orchidee
Actief lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 aug 2006, 09:12

Bericht door orchidee »

Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Over PGE2: Bron: http://www.me-cvsvereniging.nl/teksten-college-1-tm-16
V: Is bij ME de eiwitvertering vaker verstoord dan de vertering van vetten of
koolhydraten?
K. De Meirleir: Ja, omdat de maag vaak te weinig HCl produceert. Dit laatste heeft ook te maken met verhoogde PGE2 (publicatie in voorbereiding).

V: Wat PGE2 is, valt dus momenteel niet over uit te wijden?
K. De Meirleir: binnen een zestal maanden zal het PGE2 probleem ter tafel komen.
Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
haaii
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:10

Bericht door haaii »

louisa schreef:Over PGE2: Bron: http://www.me-cvsvereniging.nl/teksten-college-1-tm-16
V: Is bij ME de eiwitvertering vaker verstoord dan de vertering van vetten of
koolhydraten?
K. De Meirleir: Ja, omdat de maag vaak te weinig HCl produceert. Dit laatste heeft ook te maken met verhoogde PGE2 (publicatie in voorbereiding).

V: Wat PGE2 is, valt dus momenteel niet over uit te wijden?
K. De Meirleir: binnen een zestal maanden zal het PGE2 probleem ter tafel komen.
Groetjes, Louisa
Houd ons op de hoogte!
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Berberine is interessant op vele vlakken blijkbaar maar ik zie nergens een link naar prostaglandine E2?

Tevens wil ik erop wijzen dat het een essentieel enzym afremt, namelijk DPP IV !

DPP IV breken gluten en caseine af waardoor ze niet toxisch worden voor ons lichaam.
Dit enzym reguleert o.a. de hoeveelheid endorfinen in de hippocampus en de hypothalamus.
Wijzigingen in DPP IV zijn gelinkt aan depressie, angst en activatie van een inflammatoire immuunsysteem.
Bijlagen
DPPIV enzym.jpg
DPPIV enzym.jpg (31.3 KiB) 872 keer bekeken
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

marlène schreef:Berberine is interessant op vele vlakken blijkbaar maar ik zie nergens een link naar prostaglandine E2?

Tevens wil ik erop wijzen dat het een essentieel enzym afremt, namelijk DPP IV !
Over je 2e zin: verwijst die naar Berberine, of naar PG E2?
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

@ diederik

berberine remt DPP IV enzym af
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
amber
Actief lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 01 jun 2012, 08:53

Bericht door amber »

Dml raadde mij berberine aan voor de herx-aanvallen en nog een ander middel. Geen idee waarom dit middel nou precies
Hope and just believe.
esther79
Beginner
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 okt 2010, 20:29

Bericht door esther79 »

Bij mij heeft hij dit ook op het nieuwe voorschrift gezet. Ik moet het nog gaan bestellen. Heeft er hier al iemand ervaring mee?
Gebruikersavatar
annahan
Actief lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 04 apr 2012, 21:39

Bericht door annahan »

Vanuit mijn werk weet ik dat lithium wordt voorgeschreven bij bipolaire stoornissen /manische depressiviteit.
Therapietrouw is een voorwaarde om deze psychische problematiek stabiliteit te geven. Daar ga je dan toch niet op eigen houtje aan beginnen ?
Het kan o.a. invloed hebben op de schildklier met een vertraging van de stofwisseling.
esther79
Beginner
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 okt 2010, 20:29

Bericht door esther79 »

Euhh, ik had het in mijn reactie over Berberine. Sorry, maar heb niet de hele discussie gevolgd. Dit is mij voorgeschreven door DML.
esther79
Beginner
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 okt 2010, 20:29

Bericht door esther79 »

Oeps, Annahan, heb het al terug gelezen.
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

Ik ben er vandaag mee begonnen... (berberine).

Misschien eens een apart Berberine-topic aanmaken?
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi malu,

Misschien wel een goed idee :D.
Is Berberine: Bron: http://diabetes-bloedsuiker.pilliewilli ... tes.1e.php ook niet een soort AB?

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Plaats reactie