anticonceptie

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
xbear89
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mei 2012, 21:56
Locatie: Friesland!

anticonceptie

Bericht door xbear89 »

Hallo,

Zijn er hier ook vrouwen met ME die ervaring hebben met en zonder anticonceptie ( in dit geval de pil) ?

Zijn de klachten met of zonder de pil verergerd of juist niet?

Dit vraag ik me af aangezien de hormonen waarschijnlijk ook een deel spelen in de ME wereld.
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

anticonceptie

Bericht door sowfia »

Ik was ongeveer anderhalf jaar tot twee jaar ziek toen ik de pil begon te nemen, heb een met lage concentratie hormonen, en niets van gemerkt.
Gebruikersavatar
sidonia
Actief lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:16
Locatie: Limburg
Contacteer:

anticonceptie

Bericht door sidonia »

Toen ik ziek werd, was mijn cyclus verschrikkelijk ontregeld. Terwijl het daarvoor redelijk netjes was. Bij eerste onderzoeken bij een internist is dit onderbelicht gebleven, terwijl ik er steeds maar op bleef hameren. Ik was toen net 39 (nu 40) en wilde weten hoe het zat. Dus uiteindelijk een doorverwijzing naar de gynaecoloog. Die heeft geconstateerd dat ik mogelijk PCOS heb.

Makes sense, want ik was heel laat toen ik begon met menstrueren (rond mijn 16e, 17e) en heel onregelmatig. Nadat ik een flink aantal jaren de pil had geslikt en daar weer mee stopte een jaar of 5 geleden, was ik voor mijn doen regelmatig. Had wel een lange cyclus, maar er zat regelmaat in.

Totdat ik 2 jaar geleden ziek werd en ME kreeg. Ik was bijna niet meer ongesteld en voelde duidelijk dat er wat dat betreft ook iets niet in de haak was. Omdat de gyn geen afwijkingen in de hormonen zag, heeft ze me de pil weer voorgeschreven op mijn verzoek. Ik voel me daar lichamelijk niet beter door, maar vind het zelf veel prettiger dat die hormonen nu goed zijn geregeld. Ik voel me er zeker niet slechter door.
Gebruikersavatar
daisy86
Actief lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 04 mar 2012, 19:24

anticonceptie

Bericht door daisy86 »

Ik heb al ME sinds ik kind was.
Mijn menstruatie begon al vrij vroeg, ik was de eerste van mijn klas, ik was denk ik 9 of 10 jaar.
De menstruaties waren (en zijn nog) erg hevig/pijnlijk.
Ik had uiteindelijk om de 3 weken een menstruatie die bijna 2 weken duurde, dus ik was meer ongesteld dan niet.
Hierdoor kreeg ik bloedarmoede, waar ik toen ijzerpillen voor kreeg van de huisarts.
Maar ondanks die pillen bleef het ijzergehalte toch dalen.
Het gehalte werd zo laag dat er toch echt iets gedaan moest worden en toen ben ik op de pil gezet.
De huisarts deed dat liever niet zo jong al (mede door de verschillende kankers in onze familie), maar er was geen andere optie.
Nadat ik op de pil zat ging het ijzergehalte weer omhoog.
De menstruaties bleven wel nog steeds vrij heftig en pijnlijk dus inmiddels slik ik de pil door en houd ik zo'n 4 keer per jaar een stopweek.
Ik heb ook ooit eens de minipil genomen, maar dat werkte voor geen meter, daarmee was ik constant ongesteld.
Gebruikersavatar
pauliene
Moderator
Moderator
Berichten: 739
Lid geworden op: 22 nov 2011, 00:48
Locatie: Noord-Holland

Bericht door pauliene »

Sinds ik een aantal jaar geleden ziek werd kan ik de pil niet meer verdragen.
Ik heb denk ik wel 5 soorten geprobeerd en iedere keer moet ik een half uur tot een uur na inname overgeven. Hierop volgde ontzettende migraine en op den duur depressieve gevoelens.

Toen ben ik overgestapt op de nuvaring en dit beviel goed, bevat een stuk minder hormonen en geen gedoe met iedere dag een pil moeten slikken.

Maar nu verdraag ik nuvaring ook niet meer, ik werd niet meer ongesteld in de stopweek maar had wel ontzettende krampen. Ook kwamen de depressieve klachten terug. Nu ben ik 3 maanden met alles gestopt en word ik weer normaal ongesteld en voel ik me langzaamaan beter in m'n vel zitten. Ik heb vanaf m'n 13de constant de pil/nuvaring gebruikt en voel gewoon dat het nu genoeg is geweest en m'n lichaam het niet meer kan verdragen.

Met betrekking tot de specifieke ME klachten voel ik (nog) geen verschil, ik voel me nu slechter dan ervoor, maar ik denk dat 3 maanden tekort is om hier iets over te zeggen.
☆Happiness can be found even in the darkest of times, when one only remembers to turn on the light☆
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Bij mij is ook PCOS vastgesteld en op advies van de gynaecoloog ben ik door blijven gaan met de pil. In de stopweek ben ik een stuk slechter en zit ik emotioneel in een achtbaan.
Gebruikersavatar
dvb210
Actief lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 09 jul 2012, 17:06

Bericht door dvb210 »

ik heb de pil omdat ik toen ik ziek werd altijd 10 dagen vreselijk ongesteld was, ik voel me door het gebruik van de pil beter omdat ik de lengte van mijn menstruatie zelf regel.
southerncross
Gevorderd lid
Berichten: 512
Lid geworden op: 27 feb 2011, 15:46

Bericht door southerncross »

Hier was het ook altijd onregelmatig en erg veel pijn tijdens de menstruatie. Verdenking PCOS en endometriose. Daarop besloten de pil te gaan slikken. Ivm de hormonen en bijwerkingen heb ik nu cerazette - een pil met 1 hormoon en die je 4 weken slikt (dus geen stopweek en dus ook geen menstruatie en dus ook geen pijn)!
'Dont worry about the world coming to an end today, it's already tomorrow in Australia'
Gebruikersavatar
nyx
Donateur
Donateur
Berichten: 366
Lid geworden op: 03 okt 2010, 13:03

Bericht door nyx »

Ik was nog vrij jong toen ik ongesteld werd (12jr)
Was altijd heel heftig ongesteld en standaard 2 dg ziek in bed. Ik ben toen vrij jong op de pil gezet. Maar ondanks dat het wel iets hielp was het niet veel.
Ik moest altijd bijkomen van mijn week ongesteld zijn en dan kwam de volgende periode er al weer aan.

Nu slik ik 2 strippen,1 hormoon (21dg elk) achter elkaar en moet zeggen dat ik me dan beter voel dan dat ik na elke strip een stopweek inlas. Intussen is ook mijn bloedverlies een stuk minder geworden en heb het idee dat mijn hormonen niet van links naar rechts gieren maar een beetje schommelen
Gebruikersavatar
xbear89
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mei 2012, 21:56
Locatie: Friesland!

Bericht door xbear89 »

Ik was idd zelf ook al met 10 a 11 jaar ongesteld, waardoor ik zoals bijna hier iedereen 3 a 4 dagen op bed lag!

Ik zie in dingen ook steeds vaker vergelijkingen.


Ik wou eigenlijk proberen voor even te stoppen met de pil om te ervaren hoe mijn lichaam daarop reageeert, dan wel elke maand een tijdje weer erg ziek.
Maar als ik dit lees hoef ik die moeite eigenlijk niet te doen haha.

Bedankt voor jullie reacties, meer zijn altijd welkom.
Gebruikersavatar
maris80
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jul 2011, 11:13

Bericht door maris80 »

Nou nog een reactie dan maar ;-)

Ik was ook al met 10 jaar ongesteld. Altijd heel hevig waardoor ik een paar dagen echt ziek was.
Het was wel regelmatig.

Ik ben met 15 jaar aan de pil gegaan, marvelon.
De huisarts adviseerde om 3 strippen door te slikken en dan een stopweek te houden.
De eerste jaren deed ik dat netjes, maar op een gegeven moment ging ik nog meer strippen doorslikken.

Toen ik 27 of 28 was ben ik gestopt met de pil om zwanger te raken.
Dit lukte niet en mijn menstruatie was compleet van slag.
Hele lange cyclus, soms wel 56 dagen.
De hevige buikpijn was wel veel minder dan vroeger.
Op een gegeven moment was ik 10 weken achter elkaar ongesteld.
Ik ben naar de dokter gegaan en zij stuurde mij door naar de fertiliteistspoli op verdenking van PCOS.
Daar bleek ik dat inderdaad te hebben, een vrij zware vorm.
In de tijd dat ik geen pil slikte was ik behoorlijk humeurig, op mijn werk werd ik hormoontje genoemd :D
Tijdens mijn zwangerschap had ik de beste periode van de afgelopen 17 jaar.

Na mijn zwangerschap ben ik weer aan de pil gegaan, diane 35.
Hierna zijn mijn ME klachten sterk verslechterd, maar of de pil daar iets mee te maken heeft weet ik niet. Ik heb in die tijd veel gemaakt dus dat zal sowieso een rol hebben gespeeld.

Ik ga de fertiliteitspoli maar eens om mijn bloeduitslagen vragen uit die tijd.
De enige keer dat mijn hormonen ooit zijn onderzocht.
Eens kijken wat daar in staat.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

De meeste anticonceptiepillen verlagen folium in ons lichaam wat nefaste gevolgen heeft op termijn. Daarom nooit onmiddellijk zwanger proberen te worden na het stopzetten van de pil, idealiter supplementeren met folaat (niet foliumzuur want dat moet eerst omgezet worden en dat kan niet iedereen) en altijd vitamine B12 bijnemen.
Als je folaat inneemt zonder B12, kunnen je klachten verergeren.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Plaats reactie