Heb ik ME/CVS?

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kristobal
Beginner
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jul 2012, 00:44

Heb ik ME/CVS?

Bericht door kristobal »

Hallo beste mensen,

Ik ben een jongeman van 29 jaar.
Ik heb altijd veel gesport, maar op de fout manier (zware gewichten, weinig cardio). Ik heb onlangs zes weken extreme stress (emotionele) gehad. Sindsdien is de vermoeidheid gekomen en gaat ze niet meer weg. Het is HEEL erg, ik kan 's morgens amper uit bed, loop de ganse dag met een wattenhoofd rond, heb daarnaast nog oorsuizingen (benzodiazepines?).
Ik ben nu in behandeling in een Antwerps ziekenhuis, eerst bij de endo geweest voor een gesprek, nu maandag bloedcontrole en naar cardiologie voor hartcontrole. Ik had gedacht dat na mijn "stress" episode mijn lichaam zijn balans wel terug zou kunnen vinden, maar tot nu toe, enkele weken verder alweer, geen verbetering, integendeel. Ik ben de hele dag kapot. Gezien de korte termijn waarop dit alles gebeurd is (2 maanden), hoop ik ergens dat mijn lichaam zichzelf herstelt, maar ben erg bang voor CVS.
Ik heb verder geen spier- of gewrichtspijnen of andere klachten.
Enkel een abnormale, allesverslindende moeheid.
Morgen ga ik ook naar een zenuwarts om te kijken of het misschien depressie kan zijn.

Klinkt dit jullie als CVS of ME of zou tijd hier raad bieden?

Bedankt.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Heb ik ME/CVS?

Bericht door marlène »

Hallo Kristobal

Welkom op het forum.

Onaangepaste fysieke belasting kan soms het overtrainingssyndroom leiden. Als je daar dan nog eens extreme emotionele stress aan toevoegt, kan dat een mens van zijn voeten vegen. Dat komt omdat stress (fysiek of emotioneel) veel vergt van onze bijnieren die cortisol produceren.

De verschillende stadia van bijnieruitputting worden hier duidelijk gemaakt:
http://www.chronicfatigue.org/ASI%20Normal.html
Hier vindt u het overzicht van de 7 stadia (met grafiek) van bijnieruitputting.

Als je bijnieren uitgeput zijn, ben je erg vatbaar voor heractivatie van allerlei virussen die je vroeger al eens hebt doorgemaakt zoals Ffeiffer (mononucleose), cytomegalovirus, ... dus dat is ook een mogelijkheid.

Klassieke geneeskunde zal je kunnen helpen zoeken naar grote afwijkingen die vermoeidheid veroorzaken. De diagnose van een depressie wordt makkelijk gegeven als er niets gevonden wordt.

Vermoeidheid is een belangrijk signaal van het lichaam en rust is wat het vraagt. Vele dokters zullen je aanraden te blijven bewegen en dat is ok, maar doe het zo dat je er geen terugslag van krijgt.

Een goede orthomoleculair arts kan je vaak helpen met dit soort problematiek. Je bent er alvast op tijd bij. Deze arts zal verder onderzoeken wat de reden van je vermoeidheid is.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
petraroos
Donateur
Donateur
Berichten: 5756
Lid geworden op: 31 mei 2009, 10:58
Locatie: Zuid-Holland

Heb ik ME/CVS?

Bericht door petraroos »

goeiemorgen,

hoi Kristobal

van harte welkom hier :)

lieve groetjes
petraroos
''ME telt vele kwalen,
wie wil ,kan ze komen halen.
ik ben ze liever kwijt dan rijk.''
Gebruikersavatar
pauliene
Moderator
Moderator
Berichten: 739
Lid geworden op: 22 nov 2011, 00:48
Locatie: Noord-Holland

Bericht door pauliene »

Welkom op het forum Kristobal :)
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Welkom hier!
Ik denk dat het nog te vroeg is om over ME/CVS te praten.
Dit moet echt al wel een half jaar aanwezig zijn.
Het zou ook kunnen dat je een burn-out hebt hier ben je ook vreselijk moe.
Neem in ieder geval goed je rust en ga verder met onderzoeken.

Succes ermee.

Groetjes,
Sterre
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Bericht door feuer »

Welkom op het forum!
Of je ME (of Cvs) hebt, is na zo'n korte periode niet echt te zeggen.
ME word meestal pas vastgesteld als de vermoeidheid langer dan 6 maanden aanhoud.
Het beste kan je nu gewoon alle onderzoeken afwachten, en het rustig aan doen.
Iig suc6 ;)
Gebruikersavatar
vivijan
Gevorderd lid
Berichten: 522
Lid geworden op: 11 nov 2009, 19:18

Bericht door vivijan »

Van harte welkom.
Gebruikersavatar
kristobal
Beginner
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jul 2012, 00:44

Bericht door kristobal »

Wow, wat een actief forum.
Bedankt voor jullie reacties allemaal.
Vandaag een betere dag gehad.
Ik heb voor een keer naar m'n lichaam geluisterd, een uur of 10-11 geslapen (ipv de gebruikelijke 8-9), heel veel gerust en mijn lichaam neemt het me in dank af. Wat je daar zei over overtraining, dat klopt. Heb ik jaren gedaan, zodanig dat mijn fysieke recuperatie trager en trager werd. En wat die uitgeputte bijnieren betreft, dat kan ook kloppen. Het voelt inderdaad alsof mijn interne cortisolregeling helemaal verstoord is.
Nu ben ik vandaag bij een zenuwarts geweest, hij zag duidelijk dat ik niet depressief ben, maar gaf me een laaggedoseerde cocktail mee om om te gaan met de stress die ik blijf ervaren. Hij denkt wel dat dat veel kan helpen bij m'n herstel. Ik ben nu al vier weken van m'n werk thuis omdat het echt niet meer ging, maar begin nu terug (een sprankeltje hoop) te krijgen.
Oh ja, ik ben ook zopas begonnen met een aantal nieuwe supplementen:
- Uitgebreid Vit. B complex + Zink
- CoQ10
- Vit. D (die was aan de lage kant)
- Magnesium
- Mangostan sap

Benieuwd of die wat uithalen.
Ik heb alleszins heel veel respect voor alle mensen die onder de zware vorm van ME te lijden hebben, want ik heb de laatste weken alleszins een mooie voorproef gekregen. Ik besef nu wat roofbouw en stress met je lichaam kunnen doen. Ik blijf erop hopen dat alles met me goedkomt zolang ik het (heel) rustig aan doe.

Groetjes allemaal.
Gebruikersavatar
kristobal
Beginner
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jul 2012, 00:44

Heb ik ME/CVS?

Bericht door kristobal »

marlène schreef:Hallo Kristobal

Welkom op het forum.

Onaangepaste fysieke belasting kan soms het overtrainingssyndroom leiden. Als je daar dan nog eens extreme emotionele stress aan toevoegt, kan dat een mens van zijn voeten vegen. Dat komt omdat stress (fysiek of emotioneel) veel vergt van onze bijnieren die cortisol produceren.

De verschillende stadia van bijnieruitputting worden hier duidelijk gemaakt:
http://www.chronicfatigue.org/ASI%20Normal.html
Hier vindt u het overzicht van de 7 stadia (met grafiek) van bijnieruitputting.

Als je bijnieren uitgeput zijn, ben je erg vatbaar voor heractivatie van allerlei virussen die je vroeger al eens hebt doorgemaakt zoals Ffeiffer (mononucleose), cytomegalovirus, ... dus dat is ook een mogelijkheid.

Klassieke geneeskunde zal je kunnen helpen zoeken naar grote afwijkingen die vermoeidheid veroorzaken. De diagnose van een depressie wordt makkelijk gegeven als er niets gevonden wordt.

Vermoeidheid is een belangrijk signaal van het lichaam en rust is wat het vraagt. Vele dokters zullen je aanraden te blijven bewegen en dat is ok, maar doe het zo dat je er geen terugslag van krijgt.

Een goede orthomoleculair arts kan je vaak helpen met dit soort problematiek. Je bent er alvast op tijd bij. Deze arts zal verder onderzoeken wat de reden van je vermoeidheid is.
Hoi Marlène,

Wat een duidelijke uitleg over die bijnieruitputting!
Ikzelf plaats me in fase 3 tot 4.
Zijn er gouden tips om de bijnieren terug bij te sturen of kan dit alleen opgelost worden door zelfherstel (lange rust) en medische begeleiding?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Heb ik ME/CVS?

Bericht door semma »

Wat leest die site beroerd met die ondergrond en snertlettertype.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Heb ik ME/CVS?

Bericht door marlène »

@ kristobal

2- 4 kopjes per dag zouthoutthee is een gezond alternatief om je bijnieren te ondersteunen

zouthoutthee wordt ook ingezet bij virussen, is ontstekingsremmend, is goed bij maagklachten, bij herpes enz

opgepast, afgeraden als je lijdt aan hoge bloeddruk

http://www.annetanne.be/kruidenklets/ui ... -zoethout/
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Heb ik ME/CVS?

Bericht door marlène »

Nog een interessante site voor iedereen trouwens:

http://www.coreonehealth.com/adrenal-syndrome
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Heb ik ME/CVS?

Bericht door diederik »

Is zouthout zoethout (kalichenhout), of bestaan ze gewoon alletwee?


Ik las namelijk eerst gewoon "zoutthee", dus thee met een paar lepels zout ipv suiker. Eik :P
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
kristobal
Beginner
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jul 2012, 00:44

Bericht door kristobal »

Hoi,

Bedankt voor de reacties alweer.
Ondertussen heb ik op deze site iets interessants gevonden:
http://www.pranawesterwolde.nl/page19.html
Je kan zelf de werking van je bijnieren controleren door met een zaklamp in een donkere kamer (voor een spiegel) in je ogen te schijnen.
Als je pupil eerst vernauwt (wat normaal is), maar deze vernauwing niet kan vasthouden, dan is dit een teken dat de bijnieren uitgeput zijn.
Ik heb deze test gedaan en dat is bij mij ook het geval.
Ik veronderstel daardoor dat mijn cortisolpeil enorm laag is en terug omhoog moet. Ook heb ik gelezen dat extreem hoge doses Vit C (en B) daarbij kunnen helpen.

Nog iemand die de test met de zaklamp gedaan heeft of ideeën of tips heeft?

Grtjs.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

De test van de zaklamp is bekend om een stressreactie uit te lokken. Dit is niet aangeraden bij mensen die erg ziek zijn en bijnieruitputting hebben maar het is wel een handige inderdaad.

Als je een EEG zou doen tegelijkertijd, zouden je hersengolven moeten veranderen door dat licht in je ogen. Mensen die heel ziek zijn, hebben geen reactie meer of extreme reacties.

Hoge dosis vit C kan helpen bij sommige mensen. Dat is omdat bijnieren de grootste verbruikers van vit C in het lichaam zijn (vergeleken met hun lichaamsgewicht). Als je eraan begint, bouw langzaam op. Elke week een beetje meer totdat je er last van krijgt.

Vit B wordt in hoge hoeveelheden verbruikt als je veel stress te verwerken krijgt. De enige vit B die je niet te veel mag binnenkrijgen is B6.

Nogmaals, een goede orthomoleculaire arts kan je hierin zeker helpen.

Je kan zelf een speekseltest cortisol aanvragen met de stempel van je arts bij european laboratory in Nederland. dat kost zowat 80 euro. De uitslag kan je dan vergelijken met de eerste link die ik je heb gegeven.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Plaats reactie