waar naar toe om schildklier verder te laten onderzoeken?

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Van de site van het VCL:
De BelastbaarheidScan, een objectieve meetmethode
Differentiële electrocardiogram

De energiesystemen in hart en spieren kunnen gemeten worden door een computermatige berekening aan de hand van een elektrocardiogram, ook wel hartfilmpje genoemd. Zo krijgen we informatie over de energiesystemen in hart en spier, de balans van het zenuwstelsel in de hersenen en de rest van het lichaam

Ze hebben het ook over het opmeten van de longfunctie en ik krijg de indruk dat dat ook al via dat ECG gaat: met de BelastbaarheidScan is een ECG gemaakt, en zijn de HRV en longfunctie gemeten.
emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Bericht door emootje »

Voor diegene die hun 'reverse T3' willen bepalen is er eindelijk een betrouwbaar lab (UMC-Utrecht) die deze bepaling doet: http://www.bloedwaardentest.nl/a-947913/reversed-t3/

Zelf de test net besteld...
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

en nog met korting ook! \:D/ die niet zo zeer (misschien ooit nog) maar omdat m'n TSH normaal blijft bij een steeds verder zakkende FT4 heb ik er best € 25 voor over om het zelf te laten testen als ze volgende keer weer alleen TSH doen

zelfs cadeaubonnen zie ik nu..
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Weten jullie of dit een bloedtest of urinetest is?
Life smells...
emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Bericht door emootje »

@asje Het is een bloedtest. Je kunt je laten prikken bij de dichtstbijzijnde prikpost/ziekenhuis.

@soof Je moet wel rekening houden met de kosten die er bijkomen voor de bloedafname/verzending (19,90) en dan heb je de BTW nog...
Achteraf gezien had ik beter een cadeaubon van 75 euro voor 56 euro kunnen aanschaffen dan was ik waarschijnlijk goedkoper uit geweest.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Bij het schildklieronderzoek van Visser is dat ook allemaal geprikt. Maar er was ook nog een urinetest voor, waar ik de uitslagen niet van snapte (Vi ook niet).
Life smells...
Gebruikersavatar
meintje
Vertaler
Berichten: 281
Lid geworden op: 10 feb 2014, 12:39

Bericht door meintje »

Iemand al ervaring met deze test?
Hoe werkt dat in de praktijk?

Ik ga eerst nog kijken waartoe de huisarts bereid is, wil hij niet verwijzen dan ga ik zelf de schildklierwaarden en B12 waarden laten prikken.

Klopt het dat je daar niet echt op kunt bouwen als je B12 supplementen slikt? (2 smelttabletten van Bloem recovery power van 10 mg per stuk).

Bij mij is TSH maart 2014 1,0 mU/l (febr 2014 1,10 mU/l)
B12 maart 2014 224 mol/l (augustus 2013 231 mol/l)

Was volgens mijn huisarts geen reden om verder te kijken. Andere waarden zijn niet geprikt, maar behalve de koude voeten en handen etc. herken ik bij alle klachten in het "schildklier" lijstje.
Morgen krijg ik de uitslagen van recent bloedprikken. Ben benieuwd.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Klopt het dat je daar niet echt op kunt bouwen als je B12 supplementen slikt? (2 smelttabletten van Bloem recovery power van 10 mg per stuk).
Klopt.

Schildklierwaarden weet ik zo ff niet. Staan de schildklierklachten die je herkent ook bij de ME-klachten of zijn er andere dingen bij?

Ha, we lezen dan wel iets ivm de uitslagen hè?
Life smells...
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Bericht door feuer »

Ik haal even een oud topic naar boven...
Maandag heb ik een afspraak bij de internist omdat er wat problemen zijn rondom hormonen.
Zelf denk ik dat mijn schildklier niet helemaal in orde is, de belangrijkste aanleiding daarvoor is mijn regelmatig lage/krakerige stem.
Komt vaak opzetten als ik mij niet goed voel, er gaat dan 'iets' in mijn keel licht zwellen, drukt iets op mijn luchtpijp, maar doet geen pijn.
Mijn TSH waarde is al meerdere keren getest, maar altijd goed, mijn HA zegt dat mijn schildklier dus in orde is.
Nu las ik dus dat dat niet het geval hoeft te zijn.
Mijn vraag is of iemand weet of de internist (standaard) de FT4 waarde en anti-TPO test, of zal ze dat helemaal niet gaan testen?
Zo niet, is het dan verstandig deze waardes zelf (via pro health o.i.d.) te testen? of is dat zinloos?
Alvast bedankt! ;)
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

naar mijn weten wordt ft4 alleen gemeten als TSH afwijkend is, of er moet echt nadrukkelijk om gevraagd worden (het ft4 hokje was een keer aangekruisd maar werd toen door lab gewoon niet gedaan) door de HA en ik neem aan dan ook internist? geen idee van TPO maar vraag het gewoon maandag? "gedoe" in je keel weet ik wel alles van (zie m'n -superkorte- blogje; www ↓)
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Als je TSH-waarde steeds goed was, moet je nu de rest laten onderzoeken als je er ongerust over bent. Heeft weinig zin als je internist dat dan idd mss niet doet en je kunt het bovendien gewoon via je HA verder laten testen. Die slechte stem is bekend bij ME, zelfs tot helemaal niet meer kunnen praten. Heeft geloof ik wel met hormonen te maken, maar niet specifiek schildklier. Ik ken het ook heel erg, maar mijn schildklierwaarden waren allemaal goed.
Life smells...
Gast

Bericht door Gast »

Heb je anti tpo stoffen in je bloed dan heb je hypotheroide hashimoto,de auto immuunziekte.
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Bericht door feuer »

Bedankt voor de antwoorden! :D
Ik zal maandag aan de internist vragen of ze het wil testen, anders test ik het zelf ;)
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Bericht door feuer »

Ik heb niet aan de internist gevraagd om de schildklier te testen, maar ze test TSH en FT4 ;)
Ze verwacht niet dat het probleem in de schildklier zit, dus dat is meer uitsluiten.
Bijnieren worden ook getest (cortisol, kalium, natrium, glucose) omdat ik daar wel veel klachten mee overeen heb, word verwacht dat ook dat het niet is, want heb geen bruine verkleuringen.
En daarnaast is het bekend bij ME dat die symptomen er zijn.
Krijg ook een echo van de hals, want die is een beetje bobbelig (waarschijnlijk kliertjes).
Ben zelf erg blij met de internist, verwacht geen bijzonderheden, maar dan is voor mij ook wel alles (behalve ME) uitgesloten ;)
Uitslag word pas 4 juli.
Plaats reactie