Immuunsystem testen

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gast

Immuunsystem testen

Bericht door Gast »

Hi,

ik vroeg mij af op welke manier je je immuunsysteem kan testen?
Bijvoorbeeld of hij onder- of overactief is.

Iemand een idee?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

Immuunsystem testen

Bericht door jhanne »

geen idee, maar dat zou ik ook wel willen weten.

ik weet wel dat de gewone IG waarden die huisartsen altijd testen bij mij altijd laag zijn. Ook als ik op moment van prikken duidelijk een infectie heb.
Voor mij duid dit op een onderactief immuunsysteem. Ik heb al jaren geen koorts meer ( al eerder dan dat ik moe werd en daarna crashte) Als ik 38 gr heb ben ik echt doodziek, is vergelijkbaar met tegen 41 van een gezond mens.
volgens mij heb ik gewoon geen energie om mijn lijf zo warm te stoken...

Dit aan mijn nieuwe huisarts gemeld, die keek bedachtzaam, knikte dat het eigenlijk raar was en als ik ( hopelijk niet) weer eens een infectie heb, gaat hij bloed laten prikken om de IG waarden te bekijken.

heel benieuwd of er mensen zijn die er meer over weten.
Gebruikersavatar
anne-sophia
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 aug 2014, 10:23
Contacteer:

Immuunsystem testen

Bericht door anne-sophia »

Oke... Ik weet hier iets over: :)

Ik ben in behandeling bij de Immundefktambulanz op het Charite (Berlijn).

Het immuunsysteem kan op heel veel verschillende parameters onderzicht worden. Bij mij is de werking van mijn immuunsysteem in mijn bloed gemeten.

Je kunt op auto-antistoffen testen. Er worden iedere maand meer auto-antistoffen ontdekt. Auto-antistoffen testen is duur. Het is dus de vraag welke je test.

Bij mij waren mijn beta 1 en beta 2 verhoogd. Dat zijn antistoffen die ook bij POTS veel worden aangetroffen (ik heb ook heftige POTS-klachten: hartfrequentie in rust rond 100, in staan binnen een minuut op 200). Op de immuundefectambulanz vinden ze daarnaast antistoffen M3 en M4 bij 30% van ME-patienten. De klinische relevantie daarvan weten ze nog niet. Deze heb ik ook.

Daarnaast zijn er bij mij (nav hartinsuffiencency) At1, ET en alfa 1 Antistoffen gevonden.

Verder kunnen ze dus op immuundefecten testen: Killercells (CD), Interleukines, IgG (1 tm 4), Mannose Bindend Lektin (MBL), EBV-antwoord (als je ooit EBV hebt gehad, moet je nu 2 antilichamen daartegen in je bloed hebben, als je er maar 1 hebt, duidt dat op een onvoldoende EBV-respons). Ik heb afwijkingen in al het bovenstaande.

Maar goed, bij mij is het dus getest in Berlijn. En ik heb nu al 32 jaar ME, dus wellicht is er bij mij ook meer te zien dan bij een patient die sinds een paar jaar ME heeft (dat weet ik overigens niet hoor, of dat zo is).

Ik heb anderhalf jaar laag-gedoseerde immuunglobuline (20g bij 49 kilo) iedere 3 weken over het infuus gehad. Dit heeft niets geholpen.

Ik heb nu net (vrijdag was laatste dag) een plasmapherese (10 dagen, om de dag) achter me. Daarover zal ik nog posten.

Ik hoop dat dit je vraag wat beantwoord heeft?

Lieve groet,

Anne-Sophia
Gast

Immuunsystem testen

Bericht door Gast »

Heel erg bedankt, ga alles eens uitpluizen!!
Plaats reactie