Bloedonderzoek bezinking, wat zegt dat?

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
iensje
Beginner
Berichten: 48
Lid geworden op: 29 jul 2016, 16:24

Bloedonderzoek bezinking, wat zegt dat?

Bericht door iensje »

Dag, afgelopen week is er bij mij bloedgeprikt , dat gebeurt wel vaker ivm lever en galwegen. Deze keer werd ook de bloedbezinking gecontroleerd. Die was 30 en dus iets verhoogd. Als de bezinking wordt bepaald is deze de afgelopen jaren altijd verhoogd, niet veel, dus er wordt ook niets mee gedaan. Ik maak mij er ook geen zorgen over. Ik vraag mij af of dit hoort, cq bekend is bij ME, cvs. Alvast hartelijk dank voor een reactie.
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bloedonderzoek bezinking, wat zegt dat?

Bericht door ariadne »

http://www.nvkc.nl/zoek-een-test?id=1

Zegt niet zoveel. Misschien aanwijzing voor ontsteking, dat kan bij ME horen.
Gebruikersavatar
iensje
Beginner
Berichten: 48
Lid geworden op: 29 jul 2016, 16:24

Bericht door iensje »

Dank je wel dat het niet veel zegt begrijp ik, maar het is bij mij iedere keer te hoog, dan weer op het randje zoals nu, dan weer hoger. Vroeg het mij gewoon af of meer me,ers dat hebben.
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Uit http://www.hfme.org/PDF/Testing_for_ME.pdf
of http://www.hfme.org/testingforme.htm
Erythrocyte Sedimentation Rate (ESR)

An unusually low sedimentation rate of <5mm/hr is common in M.E. and can occur in 40% or more of patients (although there may also be brief periods where there is an elevated rate >20mm/hr). ESR rates as low as 0 have been documented in M.E. patients, and levels of 1 and 2 are very common (Hooper et al. 2001 [Online]) (Johnston, 1996, p. 215).

Such low sedimentation rates indicate that M.E. patients may have difficulty forming red cell membranes, as is the case with sickle cell disease (where such low sedimentation rates are also seen), because of a distorted red cell pathology. Dr Byron Hyde reported in 1989 that, “To my knowledge, there are only five diseases that have a pathological low sedimentation level: Myalgic Encephalomyelitis, sickle-cell anemia, hereditary sperocytosis, hyper-gammaglobulinemia [and] hyper-fibrogenemia’ (Johnston, 1996, p. 215).
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
iensje
Beginner
Berichten: 48
Lid geworden op: 29 jul 2016, 16:24

Bericht door iensje »

Dag zuiderzon. Gaat dit over de bloedbezinking? Mijn engels is niet echt goed, kan jij het vertalen? Ik begrijp dat er bij een paar ziektes dit voorkomt, maar wat is ,,dit,,?
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Is bloedbezinking, ja. Probeer te vertalen met Deepl, werkt (veel) beter dan google:
https://www.deepl.com/translator
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Vertaald:
Bezinkingssnelheid van erytrocyten (BSE)

Een ongewoon lage bezinkingssnelheid van <5 mm/u is gebruikelijk bij ME en kan zich voordoen bij 40% of meer van de patiënten (hoewel er ook korte perioden zijn waar er een verhoogde snelheid is van >20 mm/u). Er zijn bezinkingssnelheden van zelfs 0 gedocumenteerd in ME-patiënten en snelheden van 1 en 2 komen vaak voor (Hooper et al., 2001 [Online])
(Johnston, 1996, p. 215)

Dergelijk lage bezinkingssnelheden geven aan dat ME-patiënten problemen kunnen hebben met het vormen van rodebloedcelmembranen, zoals het geval is met sikkelcelziekte (waar er ook zulke lage bezinkingssnelheden gezien worden), omwille van een verstoorde rode bloedcellenpathologie. Dr. Byron Hyde rapporteerde in 1989 "Naar mijn weten zijn er slechts 5 ziekten die een pathologisch lage bezinkingssnelheid hebben: myalgische encefalomyelitis, sikkelcelanemie, hereditaire sferocytose, hypergammaglobulinemie en hyperfybrogenemie" (Johnston, 1996, p. 215).
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
iensje
Beginner
Berichten: 48
Lid geworden op: 29 jul 2016, 16:24

Bericht door iensje »

Dank jullie wel! Nog nooit eerder gehoord dit! Geeft wel te deken. . Zo extreem te hoog was de bezinking nou ook weer niet, maar de laatste 10 a 15 jaar wel iedere keer te hoog als er ergens bloed voor werd geprikt. Toch goed dat ik deze vraag hier heb gesteld, nogmaals dank, ook voor het vertalen.
Plaats reactie