MRI scan hersenen

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

MRI scan hersenen

Bericht door sterre »

Ik heb het geweten maar ben het vergeten. Wat zou er nu juist te zien zijn bij ME op een MRI scan? Grijze vlekken? of was het wat anders? Ik ben doorverwezen naar een neuroloog en de huisarts zei misschien willen ze een MRI scan doen. Nou het mag van mij dan weet ik eindelijk hoe het er daar voor staat. Maar goed dat is dus afwachten of de neuroloog het nut er van inziet.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

MRI scan

Bericht door asje »

Er worden wel witte vlekjes gezien, die wijzen op (laaggradige) ontsteking. (Bij MS zijn ze grijs, liggen dieper en zijn meer aanwezig.) Maar ze worden niet altijd gezien. Ik heb geen MRI gedaan toen 't kon, je kunt er verder niets mee, het is alleen nog wat meer bewijs van dat er iets goed mis is. Of je hebt ze niet, ook weer niet zo gunstig ivm erkennig ... want 'niks te zien'. Maar er is nog genoeg ander nero-onderzoek.
Life smells...
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Oke dankjewel. Op zich heb ik de diagnose al gekregen in het ziekenhuis in Groningen en ben naar de ME kliniek in Amsterdam geweest. Ook ben ik al bij dr. Visser geweest. Maar ben best benieuwd snap je.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ah, ivm erkenning niet meer belangrijk dan. Ja, ik snap dat je benieuwd bent, als je de scan krijgt ik ook (:)), laat je 't dan weten? Toch, jij liever dan ik ... ik zou wel even kijken naar de mogelijke nadelen, die soms optreden.
Life smells...
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Zeker laat ik het weten dan. Maar wat zouden de nadelen kunnen zijn? Je bedoeld dat er niks te zien zou zijn?
Gebruikersavatar
NooitOpgeven
Actief lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2012, 21:02

Bericht door NooitOpgeven »

Heb al diverse mri scans gehad. Als een arts niets met ME heeft ziet hij ook helemaal niets!
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Ja daar was ik ook al bang voor.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

NO, mogelijk heb je geen witte vlekjes, het wordt niet bij iedereen gezien. Ik denk dat ze die nl sowieso wel zien, daar hoef je niks voor te weten van ME.

@sterre 'Nadelen' kun je beter ff op googelen.
Life smells...
Gebruikersavatar
NooitOpgeven
Actief lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2012, 21:02

Bericht door NooitOpgeven »

Asje: ik ging naar het ziekenhuis met een soort van tia klachten. Ik kon niet meer lezen en praten. Er kwamen andere woorden uit dan ik wilde zeggen, heel eng.
Dus door de mri heen en mijn klachten waren al weer aan het verdwijnen..
Je krijgt gewoon hele vage of weinig informatie, de arts noemde mijn klachten a-typisch.
Nu weet ik inmiddels dat het bij ME (denk ik) hoort.
Had van de week weer problemen met lezen,gelijk rust genomen en weg was het weer.
Ik zit altijd net teveel tegen mijn grens aan.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Er is bij mij verdenking om MS ipv ME door de huisarts dus deze heeft mij doorgestuurd naar de neuroloog. Mijn nicht heeft MS en heeft precies dezelfde klachten dus als eruit blijft komen dat ik ME heb hoe dicht liggen deze klachten dan bij elkaar he. Heel dicht dus. Zij krijgt elke maand een eiwit kuur en het gaat aardig. Bij haar was er op de scan ook niks te zien maar ze hebben een lumbaalpunctie gedaan en daaruit konden ze het opmaken dat ze MS heeft.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

@NO, als de ME heel erg is of je (ff) zwaar overbelast bent, kun je idd niet meer lezen of praten, denk aan de mensen die bijkans verlamd zijn en hooguit een paar keer per dag een paar woorden kunnen fluisteren/murmelen. Ik heb wel gehad dat ik na één zin lezen direct kotsmisselijk werd en helemaal zwaar overprikkeld. Of naar je rinkelende telefoon staren die je niet kunt opnemen wegens niet kunnen praten. De mentale klachten zijn gewoon net zo erg als de fysieke.

Je kunt gewoon een kopie van de uitslagen opvragen van elk onderzoek dat je krijgt, kun je alsnog doen. A-typisch betekent wsl dat de oorzaak van de klacht niet gezien/gevonden is.
Life smells...
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

@sterre Je weet nooit of een arts met gebrek aan kennis van ME het juist ziet, meestal hebben ze geen idee van de ernstige ME-neuro-klachten. Als ze die dan zien, denken ze aan iets anders. Maar je kunt het altijd uitsluiten natuurlijk. De diagnose MS is idd ook niet altijd zo makkelijk te stellen. En er zijn zeker overlappingen met ME! Ook EBV wordt wel in verband gebracht met MS, net als bij ons.

Welke klachten doen je HA aan MS denken?
Life smells...
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Achteruitgang kracht in armen en benen, trillen, niet goed iets vast kunnen houden, woorden verkeerd zeggen, wazig zien.

Ik heb ook drie keer een paar maanden gehad dat ik absoluut niet meer kon lezen ik kon nog wel praten maar met mate want had direct het zweet op mijn hoofd. Volgens de huisarts was het drie keer een burn-out. Tja wie zal het zeggen...................

Het lijkt allemaal zo op elkaar dat verwarring groot is wat je nou mankeert.
Gebruikersavatar
NooitOpgeven
Actief lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2012, 21:02

Bericht door NooitOpgeven »

Zeker verwarrend, die klachten passen ook allemaal bij ME. En burn-out verschijnselen had ik ook toen ik net gestopt was met werken,door het gevecht met mijzelf en werkgever.
Mijn ME werd zelfs behandeld als burn-out. Dat werkte in het begin prima( ontspanningsoefeningen en zo) tot het tempo weer omhoog moest want dat ging natuurlijk niet. Ik wist toen niet wat ik mankeerde en dan denk je dat artsen (3 stuks) het wel zouden weten. Niet dus!
Maar drie keer een burn-out lijkt me stug, werk je nog?
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

@ nooit op geven; nee helaas werk ik niet meer niet te doen joh. Psychisch vind ik dat heel moeilijk en het maakt mij vaak emotioneel want ik zou heel graag willen werken maar het wil gewoon niet na het denk ik tien keer geprobeerd te hebben. En inderdaad uit die burn out ben ik dan nooit weer gekomen terwijl een ander weer opkrabbelt vandaar ME.

Ik heb wel het geluk dat als ik dus niet een tijd van plat liggen heb dat ik zelf boodschappen kan doen, eten koken, huishouden (lichte klusjes) zware doet mijn man en tja hier heb ik eigenlijk mijn handen vol aan.

Als ik iets leuks wil doen of op visite ga heb ik ook gemerkt dat twee uur echt het maximum is anders lig ik de volgende dag plat. Dus voor de mensen met erge ME is dit niet voor te stellen maar ik vind dit ook een best erge beperking.

Laatst vroeg ik mijn man voor hoeveel procent hij dacht dat ik nog voldeed aan een (gezond) persoon. Hij zegt 25/20 %. Ik schrok er zelf van. Ik dacht 40% hij zegt je bent voor mij een dikke tien (de lieverd) maar dat beeld klopt echt niet 40% ik dacht daar over na. Ik zeg goh nee eigenlijk niet nee. Ik ben ook gewend om altijd maar door te gaan en alles niets te noemen wat eigenlijk wel heel erg is. Was een moment van bezinning dus.
Plaats reactie