Zink

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Zink

Bericht door zeeman »

Dit mineraal en spoorelement verdient een eigen topic lijkt me:
Zink komt in iedere lichaamscel voor en maakt waarschijnlijk deel uit van meer enzymsystemen dan welk ander mineraal ook. Zo is zink een cofactor voor het enzym delta-6-desaturase dat betrokken is bij de synthese van vetzuren die zeer belangrijk zijn voor onze celmembranen, dus ook die van onze hersencellen. Verder speelt zink een belangrijke rol bij de regulatie van neuro- en immunotransmitters waardoor zink zowel immunologische als gedragsparameters kan beïnvloeden. Aangezien zink noodzakelijk is voor alle celgroei- en differentiatieprocessen, wordt er bij wondgenezing, opgroeiende kinderen, zwangerschap en lactatieperiode, een groot beroep gedaan op de zinkverzorging. Het kan zelfs moeilijk zijn om uit een gezonde voeding voldoende zink te halen, tenzij heel specifiek gelet wordt op zinkrijke producten (zie bronnen) en juiste combinaties. Daarbij heeft het lichaam geen opslagmogelijkheden voor zink en is derhalve afhankelijk van een dagelijks toereikende inname.
bron: natura Foundation Zink monografie
Zink bevindt zich in alle lichaamsweefsels en concentreert zich met name in de celkern. Het mineraal is essentieel voor de eiwit-, koolhydraat-, vet- en nucleïnezuurstofwisseling en katalyseert meer dan 100 enzymen. Zink helpt bij regulatie van de genexpressie, draagt bij aan de normale eiwitstructuur (vouwen van eiwitten), is belangrijk voor immuunsysteem en antioxidantverdediging en bevordert de wondheling. Stress verhoogt de zinkbehoefte.
bron: Orthokennis Zink
We found that serum zinc was significantly lower in the CFS patients than in the normal controls.........Since zinc is a strong anti-oxidant, the present results further support the findings that CFS is accompanied by increased oxidative stress. The results of these reports suggest that some patients with CFS should be treated with specific antioxidants, including zinc supplements.
bron: PubMed
Men hoort wel eens dat er geen supplementen of medicijnen bestaan die de duur van een verkoudheid kunnen verkorten. Dat is een misverstand. Uit onderzoek blijkt namelijk duidelijk dat bijvoorbeeld zink de ziekteduur sterk kan doen afnemen.
bron: "sneller over verjoudheid heen"
Een nieuwe studie van de Ohio State University toont aan dat zink het immuunsysteem ‘kalmeert’ wanneer het ontspoort, zoals bij patiënten met sepsis (bloedvergiftiging) gebeurt. Dat meldt de BBC.

Sepsis is een heftige reactie van het lichaam op een bacteriële infectie in het bloed. Het onderzoek is gepubliceerd in het tijdschrift Cell Reports....
Door verdere experimenten met menselijke cellen en dierexperimentele studies ontdekten de onderzoekers dat een eiwit, genaamd NF-kB, zink lokt in de immuuncellen, die het snelst reageren om infecties te bestrijden. Eenmaal binnen remt zink de verdere activiteit in de NF-kB route af en wordt de immuunrespons vertraagd en het aantal ontstekingen beperkt.
bron: "Zink houdt immuunsysteem in toom"
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Zink

Bericht door Grigor »

Zink is inderdaad goed. Ook bij schildklier problemen geloof ik . Hebben toch veel MEers last van .
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Zink

Bericht door zeeman »

Grigor schreef:Zink is inderdaad goed. Ook bij schildklier problemen geloof ik . Hebben toch veel MEers last van .
ik vind het ook wel bijzonder dat onderzoek laat zien dat ME'ers verlaagde waardes hebben in bepaalde onderzoeken. Dat is hetzelfde met vitamine E. En van die laatste zeggen ze eveneens dat het komt door oxidatieve stress.
Plaats reactie