Effect met Saffloer olie

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Effect met Saffloer olie

Bericht door zeeman »

Kreeg via mijn voedingsdeskundige de tip om eens Saffloer olie te proberen in combinatie met lijnzaadolie. Nu was ik best kritisch omdat ik toch al braaf mijn Krill-olie tabletjes neem iedere dag. Ook heb ik vaak gelezen dat Linolzuur (Omega 6) juist ontstekingen "aan zou kunnen zetten". Zij heeft me laten weten dat verhitte linolzuur en ge-oxideerde linolzuur inderdaad slecht kan zijn. Koud geperste Saffloer-olie zou anders zijn en moet ook goed afgesloten en in het donker weg worden gezet.

De theorie achter het nemen van deze olie is dat de celwanden van onze cellen voor een groot deel bestaan uit Omega 3 (Alfa-linoleenzuur) en Omega 6 (Linolzuur). Deze vetten zorgen er onder andere voor dat voeding en vooral ook zuurstof goed de cel in kunnen. De celwanden hebben dus een belangrijke werking.

Nu heb ik best wat supplementen geprobeerd in mijn leven en besloot ook deze olie eens te proberen. Het is om te beginnen eens lekker goedkoop in vergelijking met supplementen. Voor 500 ml. Saffloer was ik nog geen 5 euro kwijt en ook de lijnzaadolie is goedkoop. Ik ben van de Saffloer begonnen met 1 eetlepel (heb het gewogen, het is 5 gram) en een halve eetlepel lijnzaadolie (ongeveer 3 gram). Binnen enkele uren begon ik verschil te merken. Nu dacht ik eerst dat het toeval was en een halve dag later kon ik het niet laten om weer 1,5 eetlepel te proberen. Het effect is er iedere keer en de laatste week heb ik een stuk meer energie gehad door deze simpele olie. Ik heb geen idee of het komt doordat het ontstekingsremmend is, of dat het komt door meer zuurstof in de cellen of iets, maar effect heeft het! Ik heb ook de olie apart geprobeerd en het effect is er wel met de Saffloer en niet met de lijnzaadolie. Geen idee of dit effect aan zal houden (vroeger ook wel eens op zakjes "instant energy" heel goed gereageerd) en of het voor anderen ook werking heeft maar bijzonder vind ik het wel.

Zijn er meer mensen die wel eens Saffloer olie hebben geprobeerd?
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Bericht door zeeman »

Heb een video gevonden van Brian Peskin. Deze man geeft zijn theorie over hoe de basis Omega 6 en basis Omega 3 nodig zijn in het lichaam. Ook legt hij uit waarom hij tegen visolie is.

https://vimeo.com/107965959
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

In welke verhouding gebruik jij 3 en 6 nu?
Life smells...
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Bericht door zeeman »

asje schreef:In welke verhouding gebruik jij 3 en 6 nu?
1 eetlepel Saffloer tegenover een halve eetlepel Lijnzaadolie. Dus ongeveer 2 keer zoveel basis Omega 6 als basis Omega 3.
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

hij heeft wel een wat hoog tweedehandsautoverkopersgehalte :) en is volgens i´net (maar wat weet dat er nou van, soms) ook wat dubieus, weet je zeker dat zoveel 6 wijs is..
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Er wordt heel vaak een andere verhouding aangeraden, veel meer 3 dan 6. Wat is waarheid ...

Maar wel typisch dat je het zo merkt, heb je niets anders veranderd tegelijk??
Life smells...
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Bericht door zeeman »

soof schreef:hij heeft wel een wat hoog tweedehandsautoverkopersgehalte :) en is volgens i´net (maar wat weet dat er nou van, soms) ook wat dubieus, weet je zeker dat zoveel 6 wijs is..
Ja, het blijft altijd lastig met al die artsen, professoren enzo. Toch ben ik er eens wat dieper ingedoken, bijv. over zijn opmerking dat de Amerikaanse hartstichting Omega 6 aan zou raden. Ik heb deze link gevonden:

http://www.heart.org/HEARTORG/GettingHe ... rticle.jsp

Dat lijkt dus wel te kloppen. Amerikaanse hartstichting zegt dus dat deze plantaardige Omega 6 juist goed is..
There has been debate as to whether omega-6 fatty acids lead to arterial inflammation, a marker for heart disease. The advisory explains why omega-6 fatty acids are in fact heart-healthy and are not pro-inflammatory.
En ik neem nu wat extra Omega 6 omdat ik de 3 wel goed binnenkrijg. ik neem dagelijks hapjes met ook wat Chiazaad, daar zit Omega 3 in (geen idee of het de basis Omega 3 is). Ik ga straks over naar 1 op 1. Dus een dessert lepeltje Lijnzaadolie en nog een dessert lepel Saffloerolie.

Maar nogmaals, het blijft lastig al die verschillende geluiden en wetenschap. Ieder moet zijn/haar eigen afweging maken. Mijn voedingsdeskundige heb ik erg hoog zitten en mijn lichaam reageerde goed op de olie zonder dat ik al die verhalen had gelezen enzo.
Laatst gewijzigd door zeeman op 28 mar 2015, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Bericht door zeeman »

asje schreef:Er wordt heel vaak een andere verhouding aangeraden, veel meer 3 dan 6. Wat is waarheid ...

Maar wel typisch dat je het zo merkt, heb je niets anders veranderd tegelijk??
Nee, ik ben best wel een "thuis wetenschapper" wat dat beteft. Via Parkstad had ik laatst Carnitine voorgeschreven gekregen maar daar reageerde ik erg slecht op. Kreeg er buikklachten van. Heb ook een gevoelige spijsvertering. Met de olie ben ik begonnen nadat ik daar al enkele dagen mee gestopt was. Verder geen veranderingen. Had ook al die stukjes niet gelezen enzo. Enkel van mijn voedingsdeskundige die tip gehad, eerst even getwijfeld (heb al zoveel geprobeerd) maar zag de flesjes staan bij de gezondheidswinkel en dacht, ach, die prijs valt wel mee.

Ik reageer vaak sterk op supplementen. Zowel goed als slecht. Astaxanthine reageerde ik ook goed op. Die neem ik nog dagelijks , al voelde ik het effect later minder (heb ook gewoon volop ME-klachten gehad met die tabletten). Maar die werken ook in op de celwand. Ligt een beetje in het verlengde van dit misschien??

http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... e&start=30

Hier nog info over NT-Factor. Dat werkt ook in op de celmembranen, is ook wetenschap over. Maar ik voelde daar iets van, maar niet sterk genoeg om nog een dure pot te bestellen.

http://www.me-gids.net/Forum-viewtopic- ... thine.html

Maar met de saffloer dus echt snel ervaring, al ging mijn energie weer helemaal naar beneden door een infectie. Maar ben het gewoon blijven gebruiken. Ik neem in hapjes ook wat Chiazaad, dus als ik het schat zit ik met Omega 6 en Omega 3 denk ik 1 op 1. Mijn boter (Markant bewust light) heeft ook extra Omega 3. Geen idee of het de goede is.

Al met al is Saffloer dus een van mijn beste "supplementen" ooit (heb lijnzaad en Saffloer ook paar dagen apart geprobeerd). Maar iedereen moet voor zichzelf een afweging maken. Ik vind het ook wel fijn dat het zo lekker goedkoop is. Echt verder kan ik het niet meer "testen" omdat ik vanaf maandag b12-injecties krijg op proef. Dus dan weet ik niet meer wat wat is. Al blijf ik gewoon als onderhoud met dit doorgaan. Zal iets worden van 1 dessertlepel van beide per dag denk ik.

Benieuwd naar de ervaring van anderen....
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Als je er baat bij hebt, zou je wel zeggen dat het ok is. De 6 wèrd idd altijd aangeraden, maar daar zijn velen van teruggekomen. Ik durf het iig niet te proberen :?
Life smells...
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Bericht door zeeman »

asje schreef:Als je er baat bij hebt, zou je wel zeggen dat het ok is. De 6 wèrd idd altijd aangeraden, maar daar zijn velen van teruggekomen. Ik durf het iig niet te proberen :?
Wat houdt je tegen dan? Als je beiden neemt dan krijg je toch alles binnen? En volgens het voedingscentrum is het gezond. Vrouwen wordt aangeraden dagelijks 4 gram Omega 6 binnen te krijgen. Mannen zelfs 6 gram.

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/omega-6.aspx

Hier de Omega 3

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/omega-3.aspx

Voor ALA geldt 1 energieprocent als adequaat niveau van inneming voor volwassenen. Deze norm is onder meer gebaseerd op het beschermend effect van ALA tegen hart- en vaatziekten, en komt overeen met 3 gram voor mannen en 2 gram voor vrouwen.

Lees ik net, kennelijk vindt het Voedingscentrum ook dat we meer Omega 6 dan Omega 3 binnen horen te krijgen.... Dat had ik niet verwacht! Maar nogmaals, iedereen moet zijn eigen afweging maken.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Iedereen krijgt beide binnen, met voedsel.

Maar over de verhouding is men het niet geheel eens, even googelen en je ziet de verschillende meningen. Het schijnt dat een gemiddeld Westers mens te veel 6 binnen krijgt. Hoe dan ook, ik krijg sowieso beide binnen, oa 6 met XV-olijfolie.
Life smells...
Plaats reactie