kurkuma

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Bedankt Moon!

Ik weet nog niet zeker of ik het ga proberen. Ik moet het nog met Visser bespreken. Hij zei vorige keer dat je ook verse geelwortel kunt eten, maar ik heb geen idee waar ik dat zou kunnen kopen.

Om uit te proberen wacht ik dan toch maar even tot de duurdere variant weer leverbaar is. Als het dan iets doet, ga ik wel bij Iherb bestellen.

Groetjes, Ariadne.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

De verse bij bio-winkels en wellicht de toko. Het is wel goedkoper ...
Life smells...
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Bericht door zeeman »

Hier een heel technisch verhaal over antioxidanten, ontstekingen en de rol van Kurkuma.

http://www.mdpi.com/1420-3049/20/5/9183/htm

hier de .pdf

http://www.mdpi.com/1420-3049/20/5/9183/pdf
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Naar curcuma is heel veel onderzoek gedaan, maar of het méér ontstekingsremmend is dan andere daarom bekend staande specerijen en kruiden is de vraag?
Life smells...
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Bericht door zeeman »

asje schreef:Naar curcuma is heel veel onderzoek gedaan, maar of het méér ontstekingsremmend is dan andere daarom bekend staande specerijen en kruiden is de vraag?
Ja, dat is zeker de vraag. Het werkt op verschillende problemen in, waaronder de Reactive Oxygen Species (ROS). Kortgezegd oxidanten die oxidatieve stress veroorzaken. Wij ME'ers schijnen nog al wat van die ellendelingen aan te maken. Gina Rutherford heeft het in haar presentatie dan ook over "free radicals" en "superoxides".

Ik vond ook deze nog (tip!). Een heel uitgebreid onderzoek naar oxidatieve stress bij ME. Als ik de artikelen goed heb begrepen, dan veroorzaakt oxidatieve stress meer ontsteking, en meer ontsteking weer extra oxidatieve stress. Ook remmen die ROS de aanmaak van energie en beschadigen ze celwanden, mitochondriën en meer. Curcuma schijnt dus oa. daar in te grijpen. Maar kaneel doet dit bijv. ook. Net als Flavonoïden en een hele rits vitaminen, mineralen en spoorelementen.

Al met al erg boeiend, de komende tijd ga ik me meer verdiepen in deze problemen en vooral ook hoe je ze moet aanpakken.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Hoi,

ik reageer even hier hoor. Ik twijfel altijd aan heel veel slikken, omdat dat anders werkt dan dat je de stoffen met je voeding binnenkrijgt. De werking van oa curcuma is wel bewezen, overigens heb ik persoonlijk geen verschil gemerkt met de drie-maandentest. Wel neem ik dagelijks een theelepel kaneel, dat schijnt voor de maag ook goed te zijn. Ik zoek het zelf vooral in voeding, wat ik 't best kan doen. Je kunt bijv ook verse curcuma nemen, in een bouillonnetje ofzo. Helpende voeding/kruiden/specerijen heeft wel mijn bijzondere interesse!
Life smells...
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Bericht door zeeman »

Dank voor je reactie weer. Ik probeer zelf ook zoveel mogelijk via voeding binnen te krijgen. Ik denk idd dat dat het beste is. Ik vul de magnesium wel aan, en spoorelementen ook. Sommige dingen red ik niet via voeding. Kaneel heeft ook een sterke antioxidant werking wat ik las, maar sommige fabrikanten halen wel de coumarine eruit omdat dat mogelijk slecht zou kunnen zijn. De allersterkste antioxidant onder de voeding zou kruidnagel zijn, dat kun je vrij goedkoop kopen, komt geen pilletje aan te pas. het is ook zoeken wat voor iemand werkt, ieder zal zijn eigen "toppers" hebben. Wat ik wel begreep is dat het met antioxidanten goed is om ze in de breedte te nemen, niet ieder stofje reageert hetzelfde op iedere oxidant.

Hier nog een uitgebreid Nederlands artikel over Curcuma:

http://www.naturafoundation.nl/monograf ... longa.html
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ah, magnesium doe ik ook. Het schijnt dat in bio-kaneel minder coumarine zit, als ik een relatief grote hoeveelheid van zoiets neem, neem ik 't wel bio.

Nu ja, alle fruit-, groente-, kruiden- en specerijensoorten hebben antioxidanten, die krijg je dus alvast binnen.
Life smells...
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

asje schreef:De verse bij bio-winkels en wellicht de toko. Het is wel goedkoper ...

De toko verkoopt alleen afhaalmaaltijden en kruiden en ander langer houdbaar spul. De bio-winkel kan ik niet in met m'n scoot en verkoopt vers zoveel mogelijk uit NL of directe omgeving.

Ik ben begonnen met de capsules. Ik heb nog meer dorst dan anders, kan dat van de curcuma komen, iemand ervaring mee??

Ariadne.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Kruiden, gemberwortel ook? Verse curcuma is net zoiets.

Ik had geen dorst nee ...
Life smells...
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Ik ben er mee gestopt, werd er belabberder van, helaas.

Groetjes, Ariadne.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Jee ... Hoe lang heb je 't gebruikt? En hoe, belabberd?
Life smells...
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Dorst, dikke vingers, hogere bloeddruk, meer O.I., dan weer warm-dan weer koud en een paar zeer belabberde dagen waarbij ik veel op de bank lag, alsof ik te veel had gedaan, wat niet zo was.
Ik heb Orthostatische hypertentie, dus ik voel me niet goed bij een hogere bloeddruk.

Volgens wikipedia bevat curcuma fyto-oestrogeen. Als dat klopt dan kan het zijn dat ik daar sterk op gereageerd heb. Maar dit heeft een hoog als-gehalte en is een gok.

Groetjes, Ariadne.

P.S. Ik heb het ruim 2 weken gebruikt
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Zo, dat zijn flink wat symptomen!

Ja, moeilijk om precies te weten wat 't veroorzaakte, zou een allergie ook kunnen?

Ben je meteen weer van de klachten afgeraakt, nu je 't niet meer gebruikt?
Life smells...
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Ja, met 2 dagen van de klachten af.

Allergie zou kunnen, geen idee. Ik dacht aan de oestrogeen omdat ik op de anticonceptiepil ook zo reageerde.

Groet, Ariadne.
Plaats reactie