acupunctuur

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Witzy
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 okt 2006, 21:31
Locatie: Londen

acupunctuur

Bericht door Witzy »

Hallo, ik ga volgende week beginnen met accupunctuur. Zijn er mensen die ook naar een accupunctuur zijn gegaan en heeft het enige verbetering opgeleverd? Ik ben benieuwd, Sonja
Gebruikersavatar
Jacqueline
Actief lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 04 jul 2006, 17:31

accupunctuur

Bericht door Jacqueline »

Hoi Witzy, ik ben vorig jaar onder behandeling geweest van een acupuncturist in Tilburg. Ik merkte wel dat het iets met mijn lichaam deed, maar pas na 8 behandeling ging ik enige verbetering voelen. Jammer genoeg zakte dat na een tijdje weer af, en hebben de rest van de behandelingen me niets meer opgeleverd.

Maar die acupuncturiste was een hele aardige en betrouwbare vrouw. Ze wist precies waar ze mee bezig was, en ik voelde me goed bij haar. Ze ging goed om met het begrip ME/CVS. Al eerder had zij mensen met ME met een goed resultaat behandeld, dus ik hoop dat dat voor jou ook zo mag zijn!

Succes! :)
Biancavia
Actief lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:14

accupunctuur

Bericht door Biancavia »

Hier staan nog wat meer ervaringen (waaronder de mijne) met acupunctuur:
http://www.me-gids.net/Forum-viewtopic-t-118.html
Gebruikersavatar
Miekie
Beginner
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 okt 2005, 15:21

Bericht door Miekie »

Hee Witzy,

Ik ga volgende week toevallig ook weer voor het eerst naar een nieuwe acupuncturist! Ik heb er wel één eerdere ervaring mee: ben afgelopen zomer een paar keer bij een andere acupuncturist geweest. Daar klikte het helaas niet goed mee, waardoor ik er weer mee gestopt ben. Ik had echter wel het idee dat het me toch iets meer energie gaf en dat ik me in die tijd iets beter voelde dan nu, dus ik ga nu toch nog eens proberen of er misschien nog meer verbetering mogelijk is als ik wat langer onder behandeling ben (bij iemand anders). Hoop dat het jou ook verder kan helpen, succes!
Gebruikersavatar
Witzy
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 okt 2006, 21:31
Locatie: Londen

Bericht door Witzy »

Hallo Miekie,
hoe was het bij de accupunctuur? Ik ben dinsdag voor het eerst geweest. En ik ben erg voorzichtig, maar ik merkte gelijk wat verbetering. Terug wandelend naar de bus had ik zin om een dansje te doen, waar ik meestal helemaal geen puf voor heb. Daarbij zat ik heel de avond te wachten op het vermoeide en beroerde gevoel, maar het kwam maar niet. Ik ben al erg blij met deze kleine verbetering en probeer niet teveel te verwachten. Ik kijk wel erg echt naar de tweede keer. Ben erg benieuwd naar jouw ervaring...
Gebruikersavatar
Miekie
Beginner
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 okt 2005, 15:21

Bericht door Miekie »

Hee Witzy,
Ik zou afgelopen maandag gaan, maar ik werd in het weekend ziek en dat ben ik nog steeds! Dus helaas kon het niet doorgaan, ik moet nu nog een nieuwe afspraak maken, dat wordt waarschijnlijk over anderhalve week. Dus dan weet ik meer! Maar wat jij schrijft herken ik dus wel van mijn eerste ervaring: ik kwam toen ook energieker bij de acupuncturist vandaan, maar durfde er nauwelijks op te vertrouwen dat dat echt zo was! In elk geval fijn dat het bij jou iets lijkt te doen, hopelijk komt er na meerdere behandelingen nog meer resultaat!
Gebruikersavatar
Witzy
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 okt 2006, 21:31
Locatie: Londen

Bericht door Witzy »

hallo Miekie, ben je al geweest? Ik ben afgelopen maandag voor de tweede keer geweest. De accupunctuur heeft nu ook wat gebrand wat rook gaf, vraag mij niet wat :wink: . Ik voel mij jammer genoeg nu de laatste paar dagen slechter, nadat ik geweest ben. Misschien hebben de naalden er te lang in gezeten of is het normaal dat je de tweede keer wat instort. Enfin, ik wacht met spanning de derde keer af. Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen. Groet, Sonja
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Hoi Sonja,
Ik denk dat je een paar dagen extra veel water moet drinken. Ik denk dat je een ontgiftingsreactie hebt. Je lichaam is dan rotzooi aan het opruimen ien dat je mag dan even kalmer aan doen. En lekker mag ontspannen met mooie muziek of een film oid.
Ik vermoed niet dat het met de duur te maken heeft van de naalden in je lijf.
Liefs, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
Miekie
Beginner
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 okt 2005, 15:21

Bericht door Miekie »

Hai Sonja,

Ik heb even gewacht met reageren, omdat ik vandaag pas voor het eerst naar mijn nieuwe acupuncturist ben geweest! En dat was een erg positieve ervaring. Een heel ervaren en sympatiek mens, echt een vooruitgang na die eerste ervaring! Ik was na deze eerste behandeling echt ontzettend moe (had zij ook al voorspeld) en heb net 2 uur liggen slapen. Ik heb nu nog steeds een heel zwaar gevoel in mijn lichaam, maar dat schijnt er allemaal bij te kunnen horen.

Ik denk trouwens niet dat je je teveel zorgen hoeft te maken over dat het eerst slechter ging na de behandeling. Dit heb ik bij mijn eerste ervaring ook meegemaakt: ik voelde me de eerste en tweede keer na de behandeling heel energiek (voor mijn doen!), maar de derde keer voelde ik me de dagen daarna juist slechter en had ik zelfs een dag waarop ik de hele tijd duizelig was. Dit is allemaal van voorbijgaande aard en voor zover ik begrepen heb, ook vanmorgen weer van deze acupuncturist, kan dat er allemaal bij horen. Ze zei dat ik dat juist als een goed teken moest zien, omdat het betekent dat je lichaam aan het werk is en dat er veranderingen optreden. En ze zei ook nog dat ik altijd mocht bellen als ik gestresst raakte van reacties die konden optreden na de behandeling...dus dat geeft al aan dat zo'n behandeling iets kan oproepen en dat het soms in eerste instantie dus kan lijken alsof het even slechter gaat...

Over die duur van de naalden in je lijf: ik weet ook niet precies hoe dat werkt, maar ik geloof dat de duur wel iets uitmaakt voor het effect. Deze acupuncturist vroeg namelijk hoe lang mijn vorige acupuncturist de naalden erin liet zitten. En toen ik zei dat dat ongeveer een half uur was, reageerde zij met: 'dat is voor jou op dit moment misschien zelfs nog wel te lang'...Daar maakte ik dus uit op dat het voor de heftigheid blijkbaar wel iets uit kan maken.
En oh ja, ze gaat me ook nog Chinese kruiden voorschrijven ter ondersteuning. Heb ik ook nog nooit gehad, ben benieuwd!

Gaat het met jou inmiddels weer wat beter? En wanneer moet je er nu weer heen? Ik heb volgende week dinsdag alweer een afspraak en ben echt benieuwd of het me wat verbetering zal brengen! Ik probeer niet teveel te hopen, maar stiekem hoop ik het natuurlijk wel heel erg... :D Ik hoop in elk geval dat het bij jou ook voor meer energie zal gaan zorgen in de komende tijd!!

Groeten, Mieke
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Enkele ervaringen met acupunctuur zijn te lezen onder Behandelingen.
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
Miekie
Beginner
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 okt 2005, 15:21

Bericht door Miekie »

Hai Sonja,
Je hebt niet meer gereageerd na mijn laatste bericht, ben je nog wel bezig met acupunctuur? En zo ja, merk je al enig effect?
Gebruikersavatar
Witzy
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 okt 2006, 21:31
Locatie: Londen

Bericht door Witzy »

Hallo Miekie, ik heb even een slechte periode gehad, daarom was ik niet op het net. Hoe voelde je je uiteindelijk na de eerste behandeling?

Ik heb nu vier behandelingen gehad. De eerste merkte ik een aanzienlijke verbetering in mijn energieniveau, de tweede en derde keer een behoorlijke verslechtering. Ik heb toen contact gehad met mijn accupunctuur. Hij vertelde mij dat hij de eerste keer mij een energieboost had gegeven, de tweede keer gaf hij mij een boost en trachtte de cvs te bestrijden en de derde keer bestreed hij alleen de cvs. Hij wilde tijdens de tweede en derde keer teveel tegelijk bestrijden in een keer en daarom was ik mij slechter gaan voelen. Het was echt opvallend: de dag dat ik er vandaan kwam, ging het slechter en dat bleef zo voor de rest van de week. Het slaat dus zeker aan, alleen de verkeerde kant op :wink: .

De vierde keer heeft hij mij daarom weer alleen een energieboost gegeven (zoals tijdens de eerste keer) en het lijkt erop of dat aanslaat. Ik vind het wel grappig hoe gevoelig ik ben. Soms steekt hij een naald in mijn voet ofzo en dan hup heb ik meteeen hoofdpijn. Dan steekt hij een naald in mijn arm en hup ben ik misselijk. Mijn accupuncturist zei dat ik wel erg gevoelig was, dat ik zo reageerde. Maar ja, dan doet het dus wel wat en daar gaat het om. Nu hopen dat het in de goede richting blijft gaan. Ik ben benieuwd hoe het met jouw behandeling gaat.
Gebruikersavatar
Miekie
Beginner
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 okt 2005, 15:21

Bericht door Miekie »

Hai Sonja,
Leuk om weer even jouw ervaringen te lezen! En grappig zeg, dat je meteen zo heftig reageert op wat er gebeurt. Wat bij mij één keer gebeurde, was dat ik plotseling emotioneel werd toen ze naalden aan het prikken was, dat vond ik ook wel een aparte ervaring! Ik ben inmiddels twee keer geweest en ben me er tot nu toe niet beter van gaan voelen, maar heb tegelijkertijd wel het gevoel dat er vanalles gebeurt.

Wat dat betreft vind ik wat jij schrijft ook wel bemoedigend. Over dat je je slechter ging voelen, omdat de acupuncturist nog vooral bezig was met cvs bestrijden. Want ik voelde me dus ook een beetje onzeker omdat ik er helemaal geen extra energie van leek te krijgen (terwijl dat bij mijn vorige acupuncturist, waar ik heel even onder behandeling ben geweest, dus al wel zo was). Maar ik realiseerde me door jouw verhaal weer, dat deze acupuncturist ook heeft gezegd dat ze nu vooral bezig is met de restanten van een virus wegwerken (haar idee is dat ik een post-viraal syndroom heb, dat een virus dus a.h.w. in mijn lichaam is blijven hangen, waardoor ik me al jaren bijna altijd een beetje grieperig voel). Maargoed, als dat klopt, zou het dus goed kunnen dat ook ik me daardoor niet meteen beter ga voelen. Maar het is natuurlijk sowieso even afwachten wat het doet. Vaak merken mensen geloof ik pas na 6 behandelingen echt of het effect heeft.

Ik heb nu trouwens ook Chinese kruiden gekregen, daar ben ik eergisteren mee begonnen. Als het goed is versterken die nu het effect van de acupunctuur. Afwachten maar! Het lijkt me in jouw geval in elk geval heel positief dat je er zo heftig op reageert, want dat betekent ook dat er echt iets gebeurt in je lichaam!
Gebruikersavatar
Witzy
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 okt 2006, 21:31
Locatie: Londen

Bericht door Witzy »

Hai Miekie, het is inderdaad zo dat je pas na 6 behandelingen mag kijken of het wat voor je doet of niet. Maar ja, natuurlijk willen wij ons gelijk beter voelen, he :wink: . Ik kwam erachter dat ik er heel veel hoop in had gestoken nadat de eerste keer zo aangeslagen had. Daarom kreeg ik emotioneel wel even op mijn donder dat het de tweede en derde keer een stuk minder ging.

Mijn accupuncturist vertelde dat er wel 500 accupunctuurpunten zijn, dus voor hen is het op grond van hun kennis, ervaring en wat ze bij jouw lichaam 'meten', punten kiezen. En iedereen reageert anders; elk lichaam is anders. Dus de accupuncturisten moeten eerst ook jouw lichaam leren kennen en kijken hoe je reageert. Als je het gevoel hebt dat er van alles gebeurt, zal dat zeker ook wel zijn. Wij leren namelijk heel goed luisteren naar ons lichaam door deze ziekte, dus zal jouw gevoel zeker kloppen.

Ik zou trouwens zeggen dat het bij die andere accupuncturist aansloeg en misschien weet je nog wel waar die punten ongeveer zaten. Mijn accupuncturist zei namelijk ook dat (feedback) informatie van de patient zijn/haar kant heel belangrijk is. Daarop beslissen ze ook welke punten ze kiezen, volgens mij. Veel succes, ik duim voor je, houd mij op de hoogte. Trouwens ook spannend van die Chineze kruiden; ik ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Miekie
Beginner
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 okt 2005, 15:21

Bericht door Miekie »

Hai Sonja,

Inderdaad, natuurlijk zouden wij ons het liefst gisteren beter voelen! :lol: Misschien maakt dat ons soms ook iets te ongeduldig. Ik had eigenlijk hetzelfde als jij. Omdat ik al eerder kortdurend onder behandeling was geweest van een andere acupuncturist en het toen iets beter leek te gaan, had ik hier heel erg mijn hoop op gevestigd. En toen bleek dat dat positieve effect de eerste twee keer uitbleef, was ik echt een beetje uit het veld geslagen. Ik had er geen wonderen van verwacht, maar had wel gehoopt weer dat beetje meer energie te voelen net als de vorige keer...

Maar het is natuurlijk helemaal afhankelijk van de punten die ze prikt, de opbouw van de behandeling etc. En ook van hoe je er zelf aan toe bent op het moment van de behandeling waarschijnlijk. In elk geval gaat het met mij dus ook slechter sinds ik met de behandeling ben begonnen, ik voel me echt beroerd, vooral de laatste week. Ga volgende week maar even informeren of dit met de behandeling of de Chinese kruiden te maken kan hebben, wie weet reageer ik er gewoon heftig op en kan het uiteindelijk wel tot verbetering leiden. Of anders heb ik misschien gewoon zo'n onvoorspelbaar 'ME-dipje'..dat kan ook altijd! :?

In elk geval bedankt voor de tip, ik zal zo eens nadenken welke punten die vorige acupuncturist prikte, maar aangezien het er zoveel zijn, weet ik niet of ik in staat ben om dan precies het juiste punt aan te wijzen! :wink: Ik blijf ook graag op de hoogte van hoe het verder gaat met jou, hoop echt dat je je snel beter zult gaan voelen!
Plaats reactie