Qi Gong/meditatie/Yoga/Tai Chi ervaringen & tips?

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Ik ben van mening dat geen van mijn klachten minder zijn sinds ik mediteer, maar het helpt me wat beter te ontspannen... de basisspanning omlaag te krijgen. Daar doe ik het dus om. En het schijnt een gunstig effect op je hersenen te kunnen hebben. Alles om die grijze massa op een goede manier te beinvloeden!
Gebruikersavatar
thijmen
Beginner
Berichten: 97
Lid geworden op: 08 sep 2011, 01:30

Bericht door thijmen »

bloemetje schreef:Ik ben van mening dat geen van mijn klachten minder zijn sinds ik mediteer, maar het helpt me wat beter te ontspannen... de basisspanning omlaag te krijgen. Daar doe ik het dus om. En het schijnt een gunstig effect op je hersenen te kunnen hebben. Alles om die grijze massa op een goede manier te beinvloeden!
Ja, Mediteren kan ik ook aanraden, de klachten nemen er niet van af, maar wel kom ik tot rust.
Mede daardoor heb ik een begin kunnen maken met het accepteren.
Gebruikersavatar
Fritel
Actief lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 27 feb 2009, 16:27

Bericht door Fritel »

Ik raad dru yoga aan. Zeer traag, zeer bewust.
Tai chi heb ik ook geprobeerd maar dit was te zwaar omdat je steeds recht moet blijven staan en veel moet nadenken ...
In de dru yoga heb je een acitivatie,een korte relaxatie, een reeks EBR 'energy block release" die je laat loskomen en energie opbouwen ;en dan nadien een diepe onspanning. ZALIG.
Begrijp wel dat het niet direct effect heeft en weet zeker dat ik in een begin steeds zei van 'ik kan dit niet' maar ik heb volgehouden en heb ook heel veel steun gekregen van de docente.
Ja, mijn klachten zijn er nog maar ja ik heb EINDELIJK iets gevonden die bij mij past en die me zeker en vast toch in beweging breng, zeer langzaam maar dan zeer bewust, dat is yoga. Alle beetjes helpen. Ik pas nu ook veel ademhalingstechnieken aan als ik bv te veel pijn heb of gefrustreerd raak door die steeds pijnlijke opmerkingen, je weet wel.
Veel succes
Ik kan de rondes niet meer tellen, de K.O.'s al evenmin, maar laat ik je dit vertellen : ik blijf vechten tot ik win !
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Tai chi moet je bij wijze van spreken plat op je bed kunnen doen. Het moeilijke is dat je zoveel visualiseren moet. De beweging zelf vond ik erg prettig, maar door allerlei complicaties was ik helemaal vergeten dat ik daar ooit aan gesnuffeld heb.

Hoe gaat die dru yoga?
Het lastige van specifieke vormen, is dat het meestal niet bij je in de buurt is.
Gebruikersavatar
blossom
Actief lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:33

Bericht door blossom »

Tai chi is heel geschikt! maar het ademen is wel belangrijk, dat je rust in de oefening hebt. Ik vind het ook moeilijk om vol te houden hoor.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Je moet het in een groep leren en zien wat je er thuis van kan blijven doen. Als ik het goed begrepen heb, bestaat qi gong uit allerlei losse onderdelen. diverse onderdelen daarvan zijn aaneengesmeed tot het tai chi-patroon. Je krijgt er een betere balans van, zwaartepunt vinden en zo nodig verplaatsen.

Mijn grootste probleem met tai chi is dat ik het lange patroon niet onthouden kan. Zelfstudie loopt helemaal in honderd omdat ik geen touw vastknopen kan aan de beschrijvingen.
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

Hoe houden jullie het vol?

Ik begin meestal heel enthousiast, met meditatie bijvoorbeeld en dan houd ik het twee/drie weken vol en dan zakt het weer weg. En dan een paar weken later begin ik weer op nieuw.

Ik merk wel dat ik me geestelijk wat beter voel als ik mediteer. Maar het is ook zo dat mediteren makkelijker gaat als ik me sowieso wat beter voel.
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Tja, hoe hou ik het vol? Ik doe het gewoon dagelijks mediteren, ff los van alles wat gaande is (alsof ik ooit ergens deel van uit maak... ahum). Het is inmiddels deel van mijn dag, ms omdat ik het vaak op hetzelfde moment van de dag doe. Daarentegen doe ik lang niet zoveel yoga als ik zou willen. Willen is: dagelijks tien min, maar het is in de realiteit slechts een paar keer per week. Mogelijk dat het zou lukken als ik ook dat op een vast moment op de dag zou doen?
emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Bericht door emootje »

Je kunt ook alleen liggend de ademhalingsoefeningen doen, die zijn volgens mij het belangrijkste...
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Tja, zo als ik al zei: was het helemaal vergeten. Wist zonder deze vraag niet eens meer dat dit al lang en ver weggezakt was.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Heeft iemand tips and tricks rondom dit thema om hier te delen? De site die ik aardig vond mbt yoga is niet meer in de lucht...
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

http://www.yogaonline.nl/web/Home.htm

http://www.abc-van-meditatie.nl/default.asp

op youtube staan heel veel yoga/qigong/meditatie oefeningen.
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

De meditatie-link wou niet openen.

Van de yoga-link een voorbeeld: Yoga bij schildklierprobbleem

Zijn er asana's die wel of niet doet als je een schildklierprobleem hebt? In mijn geval een te traag werkende schildklier.

Bij een te traag werkende schildklier zijn er geen houdingen om te laten, mits je conditie het toelaat. Mocht je conditie verzwakt zijn en je twijfelt, raadpleeg dan je huisarts. Voor je schildklier kun je juist oefeningen doen waarbij je kin naar je borst gaat zodat er druk komt op je schildklier om deze te activeren en in balans te brengen. Doe vooral de Brug (Setu Bandha Sarvangasana), De Kaars (Sarvangasana) en de Ploeg eventueel met stoel of blok (Halasana). Verder is het goed om je schouders en nek sterk te maken en te openen zodat er meer energie stroomt in dit gebied. Hiervoor kun je prima de Vis (Matsyasana), Cobra (Bhujangasana) en de Boog (Dhanurasana) gebruiken.
Verder is het goed om ademhalingsoefeningen te doen zoals de wisselende neusgatademhaling (anuloma viloma). Deze oefening brengt je energie in balans doordat je evenveel door beide neusgaten ademt. Mocht je niet bekend zijn met deze ademhalingsoefening, ga dan naar een yogaleraar om deze juist aangeleerd te krijgen.

Sommige oefeningen komen me bekend voor, maar ik vraag me af of het geen grote rugbelasting vormt met foute druk op de ruggewervels, nu de spieren zo verzwakt zijn.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

semma schreef:Sommige oefeningen komen me bekend voor, maar ik vraag me af of het geen grote rugbelasting vormt met foute druk op de ruggewervels, nu de spieren zo verzwakt zijn.
Jep, ik geef ook de voorkeur aan zittende en liggende oefeningen. Scheelt ook een hoop energie! Een enkele keer draag ik mn hartslagmeter om te checken of ik niet over mn aerobe-grens ga. Als ik nieuwe oefeningen ga uitproberen, dan zal ik dat zeker weer doen.
Gebruikersavatar
petraroos
Donateur
Donateur
Berichten: 5756
Lid geworden op: 31 mei 2009, 10:58
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door petraroos »

goeiemorgen,

Om me te ontspannen,en om ademhalingsoefeningen te doen,
luister ik liggend ,naar mijn CD met alleen maar geluiden van de zee erop.
de golven en de wind,brengen mij tot rust.

lieve groetjes
petraroos
''ME telt vele kwalen,
wie wil ,kan ze komen halen.
ik ben ze liever kwijt dan rijk.''
Plaats reactie