Stress systeem bij ME ontregeld?

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Stress systeem bij ME ontregeld?

Bericht door agnes »

Hoorde vandaag dat bij ME het stress systeem ontregeld is. Simpel gezegd komt het volgens de epigenetica erop neer dat we in onze hersenen 3 receptoren hebben: 2 voor het beloningssysteem en 1 voor het stress systeem. Bij ME patienten is dit ontregeld en is de stress receptor overactief.
Waarom weet men nog niet.
Met bepaalde supplementen schijn je het evenwicht te kunnen verbeteren. Dat betekent minder stress (ook stress van binnenuit) en dus meer energie.

Weet iemand hier meer van af? Wetenschappelijk onderzoek wellicht?
Gast

Stress systeem bij ME ontregeld?

Bericht door Gast »

Volgens mij heb je bij meerdere( chronische) ziektes eerder last van stress,lijkt mij eerder een gevolg van...
En eerlijk gezegd denk ik dat het innemen van supplementen weinig kan doen,laat staan dat je er meer energie van krijgt
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Stress systeem bij ME ontregeld?

Bericht door asje »

Nee hoor, het is al heel lang bekend dat ons stresssysteem heel erg ontregeld is, maakt deel uit van het ontregelde hormonaal systeem. Als ME-er merk je dat toch ook? Magnesium (-aat-vorm) wordt wel aangeraden, niet alleen/speciaal daarvoor, maar het heeft er wel effect op. Ik merk: rustiger, sterker, iets meer energie (en geen nachtelijke teenkramp meer).

Komt bij ons nog bij, dat velen van ons veel meer stress krijgen dan andere zieken door onze hachelijke situatie.
Life smells...
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Stress systeem bij ME ontregeld?

Bericht door agnes »

Is hier wat literatuur over Asje? Heb je misschien links naar iets waar ik er verder over kan lezen?
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Stress systeem bij ME ontregeld?

Bericht door asje »

't Is voor mij net zo zoeken ... mijn kennis omvat 25+ jaar lezen, zou zo niet weten waar precies iets te vinden hier over. ME, multi-systeemziekte, alle systemen zijn sowieso verstoord bij ons.
Life smells...
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Bericht door agnes »

Jammer maar begrijpelijk Asje.
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Er is heel veel, ik zie door de bomen het bos niet meer. Je kunt zoeken op HPA +CVS, van de HPA as, de hypothalamus-bijnier-hypofyse as. Die functioneert niet goed. Voor sommige wetenschappers voer om te denken dat het de oorzaak van ME is, maar steeds meet wetenschappers zeggen dat het een gevolg is.
Al die systemen beïnvloeden elkaar, lees dit maar eens: https://www.me-gids.net/module-ME_CVS_d ... -1844.html

Of deze, over hoe het immuunsysteem cortisolniveaus beïnvloed: https://www.me-gids.net/module-ME_CVS_d ... -1898.html

Het is nogal ingewikkeld, vind ik.

Succes enne...als je iets zinnigs gevonden hebt, wil je het dan delen?
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Bericht door agnes »

Dank Ariadne! Als ik iets tegenkom dat me interessant lijkt zal ik het delen.
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Aan de hand van deze wetenschapster zie ik dit anders. Als mitos geen energie krijgen dan kun je niet tegen stress. Bij ons zijn misschien de mitos nog ok maar ze krijgen niet de juiste energie. Ik weet dus niet of de HPA axis echt de oorzaak is Ik zie het als gevolg.

"De mitochondria zijn cruciaal voor ons vermogen om energie te produceren en om te gaan met mentale en fysieke stress. Als de mitochondria niet werken, kan dit ertoe bijdragen dat patiënten met het chronisch vermoeidheidssyndroom uitgeput raken door zelfs de kleinste vorm van activiteit, "zegt Rikke Olsen."

https://translate.google.nl/translate?s ... edit-text=
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Interessant Grigor!
Hoop doet leven!
Gast

Bericht door Gast »

Bij een mitochondriele ( erfelijke)ziekte kun je middels een spierbiopt zien dat er iets mis is met het energiesysteem,maar kennelijk is dat niet te zien bij ME'rs...m.a.w. geen afwijkende spierbiopt?
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Bij een mitochondriale ziekte zijn de mitochondriën zichtbaar kapot, zeg maar. Bij ons is het een functiestoornis, zoals zoveel bij ons.

Het ontregelde stresssysteem is idd ook een gevolg, voor zover ik weet.
Life smells...
Gebruikersavatar
meredith
Actief lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 09 nov 2017, 09:33

Bericht door meredith »

Ik probeer in mijn gehele leven allerlei mogelijke stressfactoren zoveel mogelijk altijd te reduceren omdat mijn lichaam vaak al onrustig aanvoelt en ook de pijn al stress geeft.

Mijn inslaapproblemen, door de jaren heen en soms nog wel heb, zijn vooral een gevolg dat als ik ga liggen ik een nog onrustiger gevoel door mijn lichaam voel stromen (ook rls) en/of meer pijn krijg. Mijn lichaam is met pijn en ook de vermoeidheid, de allergieën al snel in een staat die stressig aanvoelt.

Ook voedingsmiddelen zoals koffie, alcohol, suikers reageer ik heel snel op. Bij koffie word ik bijvoorbeeld na 2/3 bakjes echt compleet hyper, druk, kriebelende aderen en ook alcohol schiet bijvoorbeeld gelijk mijn benen in. Bij koffie voel ik mij al helemaal daarna gestresst. (ja soms drink het nog steeds wel eens) Ik heb met periodes 's morgens het eten uitgesteld om te zorgen dat ik nog wel iets in huis kan doen omdat ik na het eten vaak erger moe wordt en ik dan écht moet gaan rusten.

Mijns inziens lijkt het een bijkomend verschijnsel inderdaad te zijn van de klachten. Het lichaam moet al veel moeite doen om de meest simpele processen te volbrengen, het kan er niet veel meer er bij hebben en dat kost al stress. Het is snel overbelast, ofwel omdat het weinig daarin aankan, en/ofwel omdat er veel wordt gevraagd.

Ik heb zelf het idee dat het een klein beetje te sturen is met wat je eet of drinkt, hoe je lichaam reageert op voedingsmiddelen.
daisy2
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 sep 2023, 13:16

Re: Stress systeem bij ME ontregeld?

Bericht door daisy2 »

Hallo allemaal

Dit topic is al oud, maar er is nu veel meer onderzoek naar gedaan ( ook vanwege long covid ) https://nos.nl/artikel/2503701-long-cov ... erzoek-aan

De cyclus van het afbraakproces
"Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat vooral die mitochondriën minder goed functioneren. De wetenschappers denken dat dit verklaart waarom mensen zo moe zijn. Tegelijkertijd hopen schadelijke eiwitten zich op in de cellen, mogelijk omdat deze energiefabrieken niet goed functioneren. Dat zou mogelijk verklaren waarom de gezondheid van een aanzienlijke groep mensen blijft verslechteren".


Blijkt het inderdaad met de mitochondriën (energiefabriekjes) te maken te hebben. Maar dat wisten de ME- deskundigen al. Alleen het waarom dit soms gebeurt blijft nog een raadsel.

Daisy
Plaats reactie