Lightning Process/ Alexander concept

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
birdy77
Beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 dec 2016, 10:37

Lightning Process/ Alexander concept

Bericht door birdy77 »

Goedmorgen,

Ik ben Arjo, 39 jaar. man. 20 jaar ME/chronische lyme waarvan de laatste 12 jaar ernstig en alles kwijtgeraakt. (in 2009 is de diagnose pas gesteld, daarvoor probeer je en ga je maar door omdat iedereen het denkt beter te weten voor je...)
Ik heb zo wat alles op medisch/psychologisch vlak geprobeerd. honderden supplementen, zuurstof therapie, AB infusen, LDN, wietolie, AD's, etcetc Behandelingen van Meerkendonk, Vermoedheidscentrum, en Prof DML.
Ik was verpleegkundige en probeer nu nog wat vrijwillligerswerk via de mail te doen voor de ME/CVS stichting. Tevens heb ik artikelen geschreven voor het MEdium over onderwerpen als: pijnstilling, antibiotica gebruik, emoties rondom ziekte etc.

Nu hoor ik regelmatig van het Alexander Concept en van het Lightening Process. Ik vind de uitleg rondom de klachten heel herkenbaar op hun sites, en voel me er door 'gezien' en de uitleg van nieuwe verbindingen aanmaken in je hersenen, en de continue stress respons is heel duidelijk. alleen de behandeling blijft heel vaag...ook als ik vragen stel.. Voor mij is het ook belangrijk wat ze doen, maar je moet je er aan overgeven begreep ik.. IK las dingen als: hypnotherapie, NLP technieken, meditatie?

Heeft iemand van jullie ervaring met een soort gelijke therapie? Ik lees alleen maar goed nieuws ervaringen/halleluja verhalen, wat ik heel apart vind...als het dan echt zo goed werkt waarom blijven ze dan zo vaag en gesloten...Slagingspercentages van 70-90% etc?

Ik heb gezocht naar dit onderwerp op het forum maar kon met mijn zoektermen niks terugvinden..misschien mis ik het, maar dan hoor ik het graag :)

Groetjes Arjo
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Bericht door agnes »

Hallo Arjo,

Wat naar dat je zo veel gesukkeld hebt en alleen achteruit gegaan bent. Ik ben ook jarenlang doorgegaan omdat niemand wist wat ik had.
Lightning process ken ik niet, maar Alexander concept heb ik wel eens wat over gelezen. Op http://www.lymeforum.nl/forum/viewtopic ... 6&start=20 lees je een kritische noot van een deelnemer.
Het is min of meer een psychologische aanpak heb ik begrepen, alleen noemen ze het niet zo.
Het lijkt op de Gupta Amygdala retraining,zie http://www.guptaprogramme.com/

Hiervan weet ik dat het gebruik maakt van NLP en mindfulness. Het idee is dat bij ME de amygdala overactief is. Het 'kalmeren' van de amygdala zou de sleutel tot herstel zijn.
Ik heb dit programma een jaar lang consequent gevolgd, elke dag (je doet dit thuis) zoals geadviseerd. Hersteld ben ik zeker niet. In het begin had ik een kleine verbetering: ik kon af en toe even met iemand blijven staan praten. Dat staan lukte me tevoren niet. Die verbetering heb ik nu (4 jaar na het begin) nog steeds (niet dagelijks). Als ik de meditaties doe, helpt het me om fysiek een beetje te ontspannen.
Je kan meer over dit programma lezen (ervaringen van iemand ) op http://wel-en-wee-met-me.blogspot.nl/p/ ... ining.html

Verwacht van dit soort programma's geen wonderen. Bij dit programma van Ashok Gupta was er ook een "niet goed, geld terug "garantie.

Mocht je nog niet bij dr. Visser (Hoofddorp) geweest zijn, dan is dat wellicht een optie. Mijn ervaring is dat hij je voedingssupplementen kan adviseren die je mogelijk iets meer energie geven. Of het werkt verschilt per persoon. Sommige mensen krijgen wel eens een infuus met ketanest en dat vermindert eventuele pijn maar ook spierspanning.



Succes,
Agnes
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Hoop doet leven!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Voor mij is het ook belangrijk wat ze doen, maar je moet je er aan overgeven begreep ik...

Slagingspercentages van 70-90% etc?
Typische oplichterstaal en -onzin. Beter om dat te herkennen ...
Het 'kalmeren' van de amygdala zou de sleutel tot herstel zijn.
Tuurlijk :roll: Ze weten niet wat ME is.
Life smells...
Gebruikersavatar
maritta
Beginner
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 mei 2009, 19:08

Bericht door maritta »

Hoi Arjo,

Ik heb het Lightning Process in NL gedaan zo'n maand of 5 geleden en heb mijn leven terug!! Wel 25+ jaar ziek geweest en ik voldeed aan alle ME criteria. Net als jij allerlei dure behandelingen geprobeerd ook bij DML. Nu kan ik alles weer. Zelfs al geskied, vakanties gedaan etc etc. De laatste tijd ben ik zelfs conditie aan het opbouwen. Ik ben ongeveer 90% gezond wat fantastisch is! Mocht je je er in vinden zoek op google Rob James lightning process. Je kunt mij ook een PB sturen want ik ben bijna nooit meer op deze site.

Succes!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Tsja, je hoort van welke behandeling dan ook af en toe van die succesverhalen. En het is ook even afwachten hoe het gaat na zo'n 1,5 jaar ná een behandeling, dan zegt het meer (hopelijk voor marita gaat het wel goed).
Life smells...
Gebruikersavatar
maritta
Beginner
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 mei 2009, 19:08

Bericht door maritta »

Nou ik hoor van weinig mensen die terug naar af gaan. Wel eens van een dip maar je moet het Lightning Proces volhouden. Er zijn wel eens mensen die het niet volhouden en dus afhaken.Het vergde voor mij veel doorzettingsvermogen. Ik heb eerst de amygdala retraining gedaan wat wel fijn was echter geen revolutionaire resultaten. Het LP is voor mij een tool for life.!
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Hoi Arjo,

Hier de site van ME pedia. Met een artikel die ik zelf had geplaatst.

http://me-pedia.org/wiki/Lightning_Process

http://hubpages.com/health/The-Lightnin ... ork-For-me
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

maritta schreef:Nou ik hoor van weinig mensen die terug naar af gaan. Wel eens van een dip maar je moet het Lightning Proces volhouden. Er zijn wel eens mensen die het niet volhouden en dus afhaken.Het vergde voor mij veel doorzettingsvermogen. Ik heb eerst de amygdala retraining gedaan wat wel fijn was echter geen revolutionaire resultaten. Het LP is voor mij een tool for life.!
Mag ik je vragen hoe ziek je was en van wie je de diagnose gekregen had??
Gebruikersavatar
NooitOpgeven
Actief lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2012, 21:02

Bericht door NooitOpgeven »

Ha,ha, Dat zeggen ze van CGT/GET ook. Gewoon volhouden dan wordt je wel weer beter. Ja,ja.
En natuurlijk leer je wel een paar handige "tools" bij iedere wat voor psychische behandeling ook. Maar genezen vergeet het maar.
Het belangrijkste is (zoals ik het ervaren heb in de afgelopen tien jaar) dat je leert je aan te passen aan ME en daardoor gaat het iets beter en heb je iets meer kwaliteit van leven. Maar helaas geldt dat denk ik niet voor de hele zware gevallen.
Allemaal de beste wensen.
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

beste wensen terug NooitOpgever

aangezien ME in mijn geval 1 grote fuckup van zenuwverbindingen is kan ik niet al te nuffig doen over een therapie die zich daarmee bezighoudt :? en super dat je weer zoveel kan Maritta, had je al eens CGT gedaan ook?

leuk je weer eens te spreken trouwens Arjo, we hebben tijdje terug gemaild :)
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
Gebruikersavatar
anne-sophia
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 aug 2014, 10:23
Contacteer:

Bericht door anne-sophia »

Hai Maritta,

Ik zag toevallig gisteren op Twitter een youtubefilmpje van 2011 geloof ik van een man die Thomas heette (geloof ik) en hij kwam uit Noorwegen (geloof ik). Ha, ha! Zo goed let ik dus op.

Anyway: man, al jaren severe ME, compleet bedbound, donker, gevoed, etc. En een jaar later kan hij dankzij lightening therapie zo ongeveer alles weer.

Wow!

Ik ben erg geïnteresseerd in quantummechanica en hoe ideeën de materiële wereld echt kunnen veranderen. En dan wil ik ZO graag dat dat kan. Ik ben echt zo goed in positief denken, alleen gebeurt er dus lichamelijk helemaal niets.

En toch: door zulke verhalen als die van jou, krijg ik dan weer hoop.

Mijn vraag is eigenlijk dezelfde als die van Grigor: welke diagnoses had je precies. ME dus. Maar welke meetbare symptomen waren bij jou aanwezig en zijn die na de therapie nogmaals gemeten en zijn ze nu weg? Dat hoop ik gewoon zo zeer.

Bij mij is het bijvoorbeeld meetbaar dat ik verschillende antistoffen heb, dat ik POTS heb, dat ik een Delayed Sleep Phase Syndrom heb, dat ik maandenlang koorts heb, dat ik verschillende endocrinoloog afwijkingen heb, etc. En dan denk ik: kan ik door positief denken deze meetbare afwijkingen ongedaan maken. Kan ik mezelf meetbaar gezond denken. Ik probeer het zo hard, maar mij lukt het dus echt niet.

Bij jou is dat dus wel gelukt. Klinisch merk je dat heel duidelijk. Dat vind ik echt super voor je! En het gaat er uiteindelijk natuurlijk ook om hoe je je voelt. Maar zijn er echt objectief meetbare parameters veranderd na de therapie?

Dat hoop ik gewoon zo, omdat mij dat hoop zou geven.....

Een heel gezond 2017 gewenst met veel geski van zwarte pistes! :)
Gebruikersavatar
NooitOpgeven
Actief lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2012, 21:02

Bericht door NooitOpgeven »

Nog steeds geen antwoord van Maritta op de vraag van Grigor: Hoe ziek ze was en wie haar de diagnose heeft gegeven???
Daar ben ik wel benieuwd naar.
Gebruikersavatar
me
Beginner
Berichten: 77
Lid geworden op: 12 jun 2015, 14:39

Bericht door me »

Ze is waarschijnlijk druk aan het LP-en :wink:
Gebruikersavatar
NooitOpgeven
Actief lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2012, 21:02

Bericht door NooitOpgeven »

Als ze niet reageren krijg ik er een beetje naar gevoel bij. Dat het meer te doen is om die verkapte CGT hier te promoten?
Plaats reactie