ervaringen gezocht met alternatieve geneeswijze

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
fluffie
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 aug 2016, 19:56

ervaringen gezocht met alternatieve geneeswijze

Bericht door fluffie »

Wie heeft er ervaring met de volgende alternatieve geneeswijze?

Wat was precies de behandeling en resultaat tijdens het behandeltraject?
Wat heeft het met je gedaan nadat je gestopt bent...?? Was het resultaat blijvend of viel je weer terug?

* Antropososfie
* chinese kruiden geneeskunde
* Acupunctuur
* homeopatie


Ik heb ernstige ME, CVS en SEID ben inmiddels uitbehandeld in het reguliere circuit dus nu maar eens verder kijken wat er nog kan helpen.......

MIsschien zijn er al topics over, maar ik kon niet zo snel wat vinden...

Alvast bedankt...!!
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

ervaringen gezocht met alternatieve geneeswijze

Bericht door soof »

volkomen weird en, gezien de reacties of gebrek daaraan wat ik erop krijg, ook volkomen ongeloofwaardig :D maar topspul: http://pasteboard.co/26Z3dMWT.jpg

van bovenstaande alleen acupunctuur (mwoah, maar m'n moeder is er dolenthousiast over) geprobeerd, en homeopatie, waarvan alleen het slangengif van Paul van Meerendonk werkt, de rest kan ik niet tegen
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
Gebruikersavatar
fluffie
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 aug 2016, 19:56

ervaringen gezocht met alternatieve geneeswijze

Bericht door fluffie »

Hihihi, GRappige therapie hoor....! Maarre... Ik ga hem nog even niet uitproberen 8-[
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

ervaringen gezocht met alternatieve geneeswijze

Bericht door soof »

en misschien maar beter ook :P want elke zenuw waar ooit een virus in zat is aan het rebooten ofzoiets, met alle hoofd- en andere pijn van dien!

heb je zelf een voorkeur of ben je alternatief gezien nog helemaal blanco?
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
abby
Vertaler
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 aug 2015, 22:12

ervaringen gezocht met alternatieve geneeswijze

Bericht door abby »

hoi fluffie

ik heb acupunctuur geprobeerd toen ik (helemaal in het begin) opeens een vervelend, onophoudelijk gepiep in m'n oren kreeg. Het gepiep is weggegaan, maar er bleef een geruis achter dat ik nog steeds heb. niet elke acupuncturist is trouwens even kundig, dus probeer iemand te vinden met veel tevreden patiënten.

oosterse geneeskunde met kruiden (indische/chinese) heeft me erg geholpen om m'n spijsvertering een beetje terug op gang te brengen, maar het rare was: ik nam steeds nieuwe supplementen, die hielpen best goed een week of twee, en dan zei m'n lichaam telkens: genoeg! En dan deed het helemaal niks meer. Na heel veel supplementen roteren heeft de dokter toen eerlijk gezegd dat hij dat nog nooit had meegemaakt en dat hij niks meer voor me kon betekenen. (ben ik altijd heel blij mee als ze zo eerlijk durven zijn!!) Intussen weet ik trouwens wel dat dat een heel courant patroon is voor ons, dat supplementen effe werken en dat het lichaam dan weer teruggetrokken wordt in de ziekte (bleek bv. ook uit de recente studie van Naviaux, en wordt bevestigd door dokters die heel veel ME-patiënten hebben).

Homeopathie kan ik niet goed tegen. Heel veel verschillende dingen geprobeerd, zonder succes.

antroposofie ken ik niet :)

Wat bij mij ook wel verlichting geeft (maar geen genezing) is een soort voetreflexologie en manuele lymfedrainage. maar je kan best iets vinden dat bij je past, bij iemand waar je vertrouwen in hebt. da's bij iedereen anders.

als ik je één raad mag geven: probeer maar één ding tegelijk, en laat genoeg tijd tussenin, zodat je precies weet wat helpt en wat niet. Focus op verhoging van je levenskwaliteit, en niet meteen op wonderbaarlijke genezing. Verhoogde levenskwaliteit is zo veel waard... Oh, en ook dit: ik heb in het 'alternatieve segment' heel wat mensen gezien die de instelling hebben dat ze precies weten wat ME is (maar dat weet niemand écht), en dat ze het 'wel even snel voor je zullen oplossen'. Meestal slagen die de bal compleet mis, maar hebben ze dat totaal niet door. Pas daar voor op en vertrouw vooral op je eigen gevoel.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

ervaringen gezocht met alternatieve geneeswijze

Bericht door asje »

fluffie schreef: Ik heb ernstige ME, CVS en SEID
CVS en SEID zijn later bedachte (onzin-)namen, je hebt dus ernstige ME = 1 ziekte.

Wat mij betreft kun je je geld beter gebruiken dan voor deze therapieën.

Hoe ben je regulier behandeld? Slik je nu iets, hou je een dieet?
Life smells...
Gebruikersavatar
mamoes
Gevorderd lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 jul 2010, 22:25

ervaringen gezocht met alternatieve geneeswijze

Bericht door mamoes »

Dag fluffie,

Letten op je eten doe je waarschijnlijk al ?

Verder weet ik uit ondervinding dat wat voor de ene ME patiënt helpt (hetzij tijdelijk of constant) voor de andere niet of juist averechts werkt.
En dat helaas veel niet vergoed wordt dus je zelf zal moeten betalen.

Sterkte met je zoektocht.
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

ervaringen gezocht met alternatieve geneeswijze

Bericht door jhanne »

fluffie schreef:Wie heeft er ervaring met de volgende alternatieve geneeswijze?

Wat was precies de behandeling en resultaat tijdens het behandeltraject?
Wat heeft het met je gedaan nadat je gestopt bent...?? Was het resultaat blijvend of viel je weer terug?

* Antropososfie
* chinese kruiden geneeskunde
* Acupunctuur
* homeopatie


Ik heb ernstige ME, CVS en SEID ben inmiddels uitbehandeld in het reguliere circuit dus nu maar eens verder kijken wat er nog kan helpen.......

MIsschien zijn er al topics over, maar ik kon niet zo snel wat vinden...

Alvast bedankt...!!
Ik heb een kwart eeuw een antroposofische huisarts gehad. Die kon me niet echt helpen, hoewel somige medicatie wel wat verlciching gaf. Maar hij geloofde wel dat de klachten die ik had echt waren en waarschuwde me steeds weer niet over mijn grenen te gaan. Dat is op zich al een hele hulp.

Toen het echt erg werd heb ik een keer een acupuncturiste bezocht. Een heel goede. Zij was heel eerlijk dat de klachten die ik heb moeilijk behandelbaar zijn. Maar na een sessie heb ik het voor gezien gehouden, ik ben toen hevig achteruitgegaan.
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Bericht door agnes »

Ik heb eind jaren 90 tot ongeveer 2001 acupunctuur gehad bij een Chinees echtpaar. Als ik door de vrouw geholpen werd had ik er baat bij. Het hielp me de week door. De man was ook heel goed, maar die kon me niet met ME helpen (bleek proefondervindelijk ) maar wel toen ik erge rugpijn had.
Homeopathie heb ik ook geprobeerd, maar verschillende middelen hielpen de eerste en tweede keer, maar daarna niet meer. De homeopaat zat ook steeds meer af te geven op de reguliere artsen en vond zelfs dat ik met mijn astma medicijnen moest stoppen. Ik zie alternatieve geneeswijzen als aanvulling op de reguliere medische wetenschap en niet als de enige waarheid. Ben toen weggegaan.
Maar het is heel persoonlijk! Wat bij de een prima werkt, werkt bij de ander niet of zelfs averechts.
Ben je ook bij dr. Visser geweest? Die werkt veel met voedingssupplementen, zoals Curcuma, vit B12, NADH, Carnitine , Q10 etc.
Hij is cardioloog en zit in Hoofddorp.
Er is ook nog Paul van Meerendonk, ergens in de buurt van Utrecht. Zelf geen ervaringen mee. Wel met dr. Visser. Hele prettige arts die echt hart heeft voor ons.
Paul van Meerendonk is orthomoleculair arts geloof ik. Misschien zijn er mensen hier die bij hem zijn of geweest zijn.

Bedenk wel dat alternatieve geneeswijzen niet vergoed worden; soms Is een gedeeltelijke vergoeding uit de aanvullende verzekering mogelijk. Dat verschilt per verzekeraar en per polis .
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

ervaringen gezocht met alternatieve geneeswijze

Bericht door semma »

asje schreef:
fluffie schreef: Ik heb ernstige ME, CVS en SEID
CVS en SEID zijn later bedachte (onzin-)namen, je hebt dus ernstige ME = 1 ziekte.

Wat mij betreft kun je je geld beter gebruiken dan voor deze therapieën.

Hoe ben je regulier behandeld? Slik je nu iets, hou je een dieet?


Google op SEID laat zien dat het ME is:
Seid - Wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Seid
Vertaal deze pagina
Seid may refer to: Medicine: Systemic exertion intolerance disease (SEID), a medical condition also known as myalgic encephalomyelitis/chronic fatigue ...

[/u]
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

ervaringen gezocht met alternatieve geneeswijze

Bericht door semma »

Acupunctuur gehad, was niet specifiek voor ME. Hielp zolang er geprikt werd.

Lang geleden homeopatie geprobeerd, wel voor ME. De klassiek homeopaat (deze was overigens arts) bepaalt welk type je bent en dan krijg je een of meer van de daarbij behorende korreltjes. Het lukt hem niet om een plaatje te krijgen, want zijn standaardaannames klopten telkens opnieuw niet. Overigens heeft z'n korreltje heel even een zware deken opgelicht en het is me gelukt om daar gebruik van te maken. Dat was lang geleden en ik ben nu een stuk ouder en ongezonder dan toen, dus overeind krabbelen is ook een stuk moeilijker.

Antroposofie en Chinese kruidengeneeskunde ben ik niet zeker van of ze wel voor ME goed zijn.
Wel kan je een Tibetaanse huppeldepup proberen, als die ooit in de buurt is. Die kan diagnosteren door aan de pols te voelen. Verschillende lokaties geven verschillende informatie.

Ooit besloten nog 1x iets alternatiefs te proberen en naar een iriscopist geweest. Daar werden toen van die mooie verhalen over geschreven. Iriscopie bleek voor hem een nevenzaak te zijn en de resultaten waren niets.

Later door iemand doorgestuurd om me door te laten meten op intoleranties. Weet niet meer hoe het heet. Hij combineerde dacht ik 3 dingen. Twee diagnostische methodes en een geneeswatertje. Het waren u uitslagen waar ik niets mee kon doen, maar die wel handig voor in het achterhoofd waren. Nee 4 dingen, er werd een kegje in de oorlellen gestoken.

Fysiotherapie: toen ik fysioterapie nodig had en in de gemeentegids keek wie er zoal waren, was het me gelijk duidelijk: iemand nemen die er wat alternatiefs bij doet. Die hebben over het algemeen een bredere kijk. En bovendien zijn fysiotherapeuten mensen van de werkvloer, die begrijpen meer dan reguliere huisartsen die vaak niet begrijpen waar je het over hebt als je in spreektaal praat over symptomen/klachten.

Complementaire geneeskunde: natuurarts en orthomoleculair arts. Daar heb ik concreet wat aan gehad. Ze gaan overigens beiden uit van eigen bewustwording en eigen inzet. En voor beide geldt: het moet klikken met de behandelaar, anders is de kans te groot dat je langs elkaar heen werkt. En als je elkaar niet mag, dan lukt het waarschijnlijk gewoon niet. Zij moeten zich namelijk kunnen inleven in wat jouw fysieke problemen en jij moet kunnen verwoorden wat er is.

Mijn verzekeraar Achmea/Zilveren Kruis vergoed alternatieve geneeswijzen en -middelen via de aanvullende verzekering tot een limietbedrag per dag en een totaalbedrag per jaar, op voorwaarde dat het door een alternatieve genezer voorgeschreven is. Dat mag niet je huisarts zijn, want die werkt als regulier arts (dat zal in het contract staan). Wat alternatieven aan reguliere methodes/middelen voorschrijven wordt niet vergoed, dus dat moet je via de huisarts proberen te krijgen.
Plaats reactie