Extreme bijwerkingen kurkuma, is dat normaal?

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jayz
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 dec 2012, 18:25

Extreme bijwerkingen kurkuma, is dat normaal?

Bericht door jayz »

Ik reageer op heel veel dingen super overgevoelig, maar gebruik regelmatig kurkuma in het eten zonder problemen. Vaak voor 2 personen wel 2-3 theelepels en daarbij altijd wel wat zwarte peper.
Nu dacht ik gisteren ik probeer eens een kurkuma supplement (bij het avondeten), niet al te hoog gedoseerd (315 mg, 33 mg standaardisatie en 5,3 mg zwarte peper, standaardisatie op 5mg piperine van het merk arkopharma).

Nu kreeg ik gisteren al enorm veel hoofdpijn en voelde me wazig, maar sinds vanochtend is het hopeloos. Kan me niet meer herinneren dat ik zo'n hoofdpijn heb gehad, mega veel druk in mijn hoofd en alsof er continue naaldjes in mijn zenuwen worden gezet :-( Verder hierdoor weer enorm angstig en voel me nog waziger (vd wereld) als normaal. Alsof ik een enorme kater heb of zo ook, misschien dat mijn lever het niet kan verwerken?

Herkent iemand zich in deze klachten? Het is zo heftig dat ik nu al na één dag moet stoppen denk ik :-( Weer geld weg gegooid.
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Extreme bijwerkingen kurkuma, is dat normaal?

Bericht door plassterk »

Vervelend. Het kan ook door iets anders komen. Meestal probeer ik dingen een paar keer om te zien wat het effect is. Die zwarte peper kan ook effect hebben op hoe alle voedingstoffen verwerkt worden.
In een BBC horizon episode hadden ze trouwens zelf een onderzoek opgezet, met een vrij nieuw genen detectie apparaat. Alleen de groep die kurkuma door het eten gebruikte, 1,5 theelepel, had uiteindelijk de genen aanstaan waardoor kurkuma/curcumine zo gezond wordt geacht. De groep met de kurkuma pillen had geen verandering.
Het kan zijn dat de duurste kurkuma pillen waarin ze in vet gehuld zijn wel goed werkt. Maar gewone kurkuma pillen hebben volgens mij geen effect.
Het lijkt me dat hoe jij kurkuma in je eten gebruikt meer dan voldoende is voor de eventuele gezondheidseffecten.
Volgens mij kan teveel kurkuma ook dna schade toebrengen.

groetjes en hopelijk gaat de hoofdpijn snel over.
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Ik ben heel gevoelig voor kruiden en ook voor kurkuma, tijdje geleden elders gegeten en volgende dag zere keel en ik weet dan gelijk al dat er iets in het eten heeft gezeten waar ik gevoelig op reageer en weet ook dat het met 1 dag weg is, gevraagd aan die persoon of er kurkuma in zat. ( antwoord is mij onduidelijk gebleven, wel weet ik dat het elke dag gebruikt wordt )

Is het niet zo, dat je eerst een soort herxenheimer krijgt ?
Ik zie het dan als positief, dan werkt het maar je moet er ff doorheen.

Ik vermijd het allemaal wel omdat ik als ik mij goed voel er vrede mee heb en het laatste wat ik wil is op de bank belanden, ooit maar dan als ik niet meer alleen ben en het mij kan veroorloven om bang te liggen.

Sterkte
Dear Karma, I have a list of people you missed
Gebruikersavatar
jayz
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 dec 2012, 18:25

Bericht door jayz »

Melanie schreef:Ik ben heel gevoelig voor kruiden en ook voor kurkuma, tijdje geleden elders gegeten en volgende dag zere keel en ik weet dan gelijk al dat er iets in het eten heeft gezeten waar ik gevoelig op reageer en weet ook dat het met 1 dag weg is, gevraagd aan die persoon of er kurkuma in zat. ( antwoord is mij onduidelijk gebleven, wel weet ik dat het elke dag gebruikt wordt )

Is het niet zo, dat je eerst een soort herxenheimer krijgt ?
Ik zie het dan als positief, dan werkt het maar je moet er ff doorheen.

Ik vermijd het allemaal wel omdat ik als ik mij goed voel er vrede mee heb en het laatste wat ik wil is op de bank belanden, ooit maar dan als ik niet meer alleen ben en het mij kan veroorloven om bang te liggen.

Sterkte
Misschien is het inderdaad een soort herx maar ik merk voor jezelf dat ik daar niet te ver in moet gaan. Heb nu maar gewoon weer kurkuma bij het eten gedaan en verder even niets, behalve rauwe melk geprobeerd en wat 'amazing grass' poeder. Dat lijkt in ieder geval wel goed te gaan
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

Ik zou wel uitkijken met rauwe melk. Ik weet niet waar je dat koopt.Het is misschien wat gezonder dan fabrieksmelk, maar wij hebben een slechte weerstand en kunnen net als kinderen en bejaarden flink ziek worden als je toevallig een slechte bacterie in die melk treft. Je kan beter gewoon veilig gezond eten of rauwe melk kefir drinken (dat mag wel in ekoplaza) verkocht worden.
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

Ik heb toevallig gisteren mijn eigen golden pasta gemaakt.

Je mengt 60 gram kurkuma met 250ml water op kookpunt op het vuur tot het na 6 tot 8 minuten ingedikt is. Dan wacht je tot het afgekoeld is tot 40 graden en meng 80 gram extra viergi kokosolie/vet erdoor met 1,5 theelepel zwarte gemalen peper. Deze pasta is tot 4 weken in de koelkast houdbaar. 2x 1 theelepel per dag mengen in een beetje opgewarmde kokosmelk met honing en kaneel.
smaakt best oke en hopelijk supergezond
Gebruikersavatar
jayz
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 dec 2012, 18:25

Bericht door jayz »

plassterk schreef:Ik heb toevallig gisteren mijn eigen golden pasta gemaakt.

Je mengt 60 gram kurkuma met 250ml water op kookpunt op het vuur tot het na 6 tot 8 minuten ingedikt is. Dan wacht je tot het afgekoeld is tot 40 graden en meng 80 gram extra viergi kokosolie/vet erdoor met 1,5 theelepel zwarte gemalen peper. Deze pasta is tot 4 weken in de koelkast houdbaar. 2x 1 theelepel per dag mengen in een beetje opgewarmde kokosmelk met honing en kaneel.
smaakt best oke en hopelijk supergezond
Dat dronk ik in de winter regelmatig met rijstmelk. Vind het persoonlijk erg lekker
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Jayz:
Ik kreeg geen hoofdpijn van kurkuma maar wel andere bijwerkingen:
veel dorst, dan warm dan koud, vocht in handen en me vreselijk belabberd voelen. Toen ik het stopte was het na een dag weg.

Enige mogelijke verklaring die ik kon bedenken was dat het fyto (plantaardig) oestrogeen bevat en dat ik daar sterk op reageerde.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Ik denk dat het best gezond is door je eten. Maar kwa pillen heb ik ook al weer vele andere verhalen gehoord die niet echt positief waren. Ik heb de mijne ook maar weer weggegooid denk zo'n twee jaar geleden. Van veel pillen maken ze een hype maar levert niks op.
Gebruikersavatar
haitaka
Beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 jul 2013, 12:02

Bericht door haitaka »

Misschien slechte kurkuma. Blijkbaar worden kruiden niet getest op giftige stoffen.

https://www.hln.be/wetenschap-planeet/m ... ab6171de4/
Gebruikersavatar
robin123
Actief lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 15 feb 2011, 12:12

Bericht door robin123 »

Wilde net net met hetzelfde komen:

h[url]ttps://www.welingelichtekringen.nl/gezond/1138 ... -lood.html[/url]
Gebruikersavatar
shar
Beginner
Berichten: 83
Lid geworden op: 08 feb 2014, 05:18

Bericht door shar »

Even een goed bedoelt advies....

Gebruik Kurkuma beter voor in je eten, daar is het tenslotte ook voor bedoelt. Ik eet al mijn hele leven Kurkuma (de knol) en als dat zou helpen dan zou ik er wel beter aan toe zijn geweest of nooit deze ziekte hebben gehad....
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Kan ook nog aan de verwerking liggen. Wel/niet verhitten, wel/niet rauw, wel/niet met bepaalde andere stoffen. En inderdaad die hype-pillen. Lang geleden bleek groene thee goed te zijn tegen ontstekingen (en misschien tegen nog veel meer). Was wetenschappelijk aangetoond, stond in de kranten. En bijna gelijk met de publikatie verschenen de potjes groene-theepillen. Meestal drink ik groene thee, dus alle laaggradige ontstekingen zouden van de moeten zijn, ja toch?

Voor kurkuma geldt hetzelfde als voor knoflook: om die effecten te krijgen, moet je héél veel nemen. Eetlepel per dag of zo. Van knoflook zó veel, dat je het je huid uit komt walmen. Dat lijkt me niet iets waar ik me in zal storten, want ik geloof niet in extreem veel knoflook, kurkuma, kaneel. Je neemt dan ook heel veel nevenstoffen en hulpstoffen.

En dan heb je dus de wonderbaarlijke werking van kaneel. Probleempje: er wordt kanéél bedoeld, niet de schijnkaneel cassia die hier meestal verkocht wordt, maar de echte Ceylon-kaneel. Het werkt op de bloedsuikerspiegel. Alleen werd er niet bij gezegd wat precies, in welke richting, etc. Voor mij reden om gewoon voorzichtig te zijn met kaneel en niet meer te nemen dan de gebruikelijke snufjes door bepaalde gerechten.
Gebruikersavatar
shar
Beginner
Berichten: 83
Lid geworden op: 08 feb 2014, 05:18

Bericht door shar »

Ik geloof zelf ook niet in die pillenhype. Ik eet gezond en dat is goed genoeg.
Er is al veel in de media verschenen wat zou helpen maar waar er geen bewijs voor was/ is.
Groene thee is wel gezond, beschermt je cellen, maar doet verder niets zover ik weet.
Tessa56
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mei 2021, 09:30

Re: Extreme bijwerkingen kurkuma, is dat normaal?

Bericht door Tessa56 »

Ik neem ook elke dag kurkuma forte in, maar ik heb geen last van bijwerkingen. Ook vraag ik me af of gember zou helpen?
Plaats reactie