Koopkrachttegemoetkoming - extraatje voor minima

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
huppelepup
Gevorderd lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:26

Koopkrachttegemoetkoming - extraatje voor minima

Bericht door huppelepup »

www.laaginkomen.nl



Iedereen in Nederland van 18 jaar en ouder met een laag inkomen krijgt dit jaar eenmalig een uitkering. Dat heeft het kabinet besloten. Deze uitkering is bedoeld voor mensen met een bijstandsuitkering en voor mensen met een inkomen tot 110% van het sociaal minimum.


om welk bedrag gaat het?
•Echtpaar €100,-
•Alleenstaande ouder € 90,-
•Alleenstaande zonder kinderen € 70,-
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Ik vind het best een aardig idee, maar het lost zo weinig op (al zeg ik dankjewel voor elke stuiver die ik krijg :wink: )
Volgende jaar wordt de toeslag voor alleenstaande ouders in de bijstand geschrapt, de toeslagen gaan wel iets omhoog, maar vullen het gat niet volledig op. Huishoudelijke hulp komt in principe voor eigen rekening en de kinderalimentatie gaat ook te veranderen. Wat ik er van begrepen heb is dat je met je ex-partner in overleg moet over de hoogte van de alimentatie. Vast verzonnen door een minister die gelukkig getrouwd is

Volgens Emile Roemers lever ik volgend jaar €350 netto per maand in, waar leef je dan nog van?! (de oplossing van Rutte: "gewoon" aan het werk gaan :evil:)
Die paar tientjes zijn natuurlijk hartstikke leuk, maar vallen in het niet wat je als minima inlevert volgend jaar
Gebruikersavatar
pauliene
Moderator
Moderator
Berichten: 739
Lid geworden op: 22 nov 2011, 00:48
Locatie: Noord-Holland

Bericht door pauliene »

Mensen in de bijstand die een huis delen met anderen gaan er volgend jaar ook flink op achteruit.
In mijn geval mag ik volgend jaar 60% inleveren omdat ik bij mijn ouders woon, terwijl ik daarom nu al gekort wordt, dat doen ze nu dus gewoon 2 keer.

Dan zijn die paar tientjes inderdaad gewoon een lachertje :-s
☆Happiness can be found even in the darkest of times, when one only remembers to turn on the light☆
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Ik vind de verhoudingen van die bedragen ook zo raar: een ouder met kind is maar €20 meer waard dan een alleenstaande, terwijl een kind toch veel kosten met zich mee brengt. Naar mijn mening meer dan 2 volwassenen samen (maar die krijgen meer) Denk aan kleding en schoenen, ze zijn er zo uit, schoolkosten, hobby's en sporten enz
Gebruikersavatar
marcog
Actief lid
Berichten: 309
Lid geworden op: 13 mei 2014, 13:55

Bericht door marcog »

De Chronisch zieken met een uitkering en de gepensioneerden met een huurwoning zijn zwaar de klos bij dit VVD beleid. Deze groepen betalen de prijs voor de crisis en de malaise op de koophuizenmarkt terwijl zij geen kant op kunnen. De hogere inkomens en middengroepen merken helemaal niets van de bezuinigingen alleen als je je baan verliest ben je de sigaar in deze groep. Echt een schandalig beleid. Maar het wordt nog allemaal veel erger. Ook de economie gaat niet goed, al willen ze ons anders doen geloven.
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Ik heb net een gesprek gehad met MEE over huishoudelijke hulp. Ik wordt eigenlijk geacht, als chronisch zieke minima mijn eigen hulp in te kopen. Ik ben de eerste in deze regio die verlenging voor volgende jaar aanvraagt en de uitzichten zijn zeer slecht.
Of ik moet een vrijwilliger regelen: ik heb geen energie, dus mijn sociale kringetje is minimaal en de meesten die ik ken zijn of ook niet gezond of ze hebben een jong gezin, een (parttime) baan en komen al tijd te kort.

Mijn financiele situatie is ook nog totaal niet in te schatten omdat er vanalles geroepen wordt, maar niemand lijkt echt te weten welke veranderingen er precies plaats gaan vinden. Laatste minutenwerk is het.

Ik begrijp dat er bezuinigd moet worden, en flink ook, maar ik verbaas me er telkens weer over dat het meeste geld bij de armste mensen weggehaald wordt. Ik ken zat mensen in mijn omgeving die kiezen voor een uitkering, mensen zoals ik zijn daar telkens weer de dupe van.
De macht van de rijken

Alleen al het feit dat Mark Rutte zegt dat ik maar gewoon aan het werk moet, geeft aan hoe weinig inzicht er is bij de rijkere groepen
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Bericht door feuer »

Tja... iets is beter dan niets, maar het weegt idd niet op tegen de hogere lasten.
Huur en zorg toeslag word nauwelijks verhoogd, huur gaat wel 4% omhoog (want daar heeft de woningbouwvereniging gewoon recht op :roll: ), eigen risico van de zorgverzekering gaat omhoog... Helaas niets aan te doen :(
En al zouden we gezond genoeg zijn om weer wat te werken, moeten we achteraan sluiten, want de gezonde werklozen gaan voor...
En heb je je hele leven hard gewerkt en dacht je te genieten van je pensioentje... Kan je binnenkort in de rij bij de voedselbank gaan staan, schandalig!
Het sociale stelsel in Nederland word flink naar de knoppen geholpen :?
Maar zeg geen nee tegen die 70 euro hoor :wink:
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Nee, natuurlijk niet! :lol:

Participatiemaatschappij, prachtig scrabbelwoord natuurlijk. Het idee is goed, mensen mogen best wat meer voor elkaar gaan doen, maar je kunt het niet afdwingen en de maatschappij er op laten draaien

Het is zoveel afschuifwerk wat er momenteel plaatsvind en dan ben je mooi f*cked als het jou treft en er afhankelijk van bent :?
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Bericht door feuer »

@huppelepup

Bedankt voor het delen! ;) anders had ik het niet geweten, want zag dat je het echt specifiek moet aanvragen als je geen klant bent bij de sociale zekerheid.
Plaats reactie