Advies graag bij keuze appartement om op zichzelf te wonen

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
stampertje
Actief lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 nov 2013, 19:15

Advies graag bij keuze appartement om op zichzelf te wonen

Bericht door stampertje »

bericht verplaatst naar gepaste subforum. Mod.

Hi allemaal,

Door alle bomen zie ik het bos niet meer, chaos in mijn hoofd en na bijna een uur zoeken heb ik besloten het toch maar hier te zetten.

Ik wil graag zelfstandig wonen zoals een aantal van jullie weten. Nu ben ik gisteren ergens wezen bezichtigen, op zich een prima appartement, hoek appartement, 3e verdieping met lift. Een klein dakterras en de kant van de slaapkamer is dus buurloos. Ik zou er echt wel een leuk plekje van kunnen maken. Alleen is de berging ontzettend ver lopen, eerst moet ik dan dus naar de lift lopen, dan naar beneden en dan dus een lange gang weer naar de berging/containers. Het complex loopt in een soort U. onder in de boog zit de lift dan en aan een uiteinde de berging, ik zou dan ongeveer op het midden, op de derde verdieping zitten van de berging en de lift. Ik moet voor morgen beslissen. Ik heb ook op een ander appartement gereageerd maar de kans dat ik dat krijg is klein omdat het erg gewild is. Daarna kan het maanden duren voordat er iets geschikts vrij komt.

Ook vind ik het zo eng om op mijzelf te gaan wonen, ik kan mijzelf (nog) niet vervoeren. Ik wil gaan kijken of ik een klein scootertje kan handelen qua gewicht en evenwicht maar dat zal dan misschien 1x per week zijn of minder zelfs omdat ik amper uit bed/van de bank kom. Ook zal ik dan dus niet vaak naar die berging gaan maar het mag natuurlijk niet tegenhouden om wel te gaan. Het alleen zijn vind ik niet erg maar de paniek en het gevoel om nog meer op mijzelf aangewezen te zijn, geven wel paniek. Het werkt hier zo dat waar je zit, je ook een jaar of 8/9 moet blijven voordat je voor iets anders in aanmerking kan komen.

Ook heb ik eigenlijk om bepaalde redenen niet de tijd om nog langer te wachten.

Graag jullie advies, want ik weet het niet!

Liefs!
Gast

Bericht door Gast »

O, wat moeilijk allemaal he?
Er spelen dus 2 dingen
de afstand van de lift/berging
kun je nu zelfstandig wonen, ben je zelfredzaam genoeg?

de 2e vraag komt nu naar boven drijven omdat het onverwachts snel gaat
je wil immers al langer op jezelf wonen, nu krijg je de kans en ga je twijfelen
heel logisch hoor
je woont nu nog thuis, ik denk dat je ouders je heus wel zullen ondersteunen, met name de eerste weken/maanden
je staat er dan niet helemaal alleen voor, en ook hulp accepteren dan..
de 1e vraag..
zoals je het nu beschrijft is het een heel leuk flatje, tenminste dat lees ik eruit, als je je daar prettig voelt, is dat heel wat waard, intuitie dus..
dan de berging, als je bijna niet mobiel bent, zul je er weinig gebruik van maken, misschien kun je bepaalde spullen in je flatje kwijt?
dan de berging voor de scooter, maak je hier gebruik van, voel je je al ietsje beter, denk ik.., kun je de afstand dan wel makkelijker overbruggen?

maar misschien ook een belangrijke vraag: is het in de buurt van je ouders/vrienden, winkels genoeg in de buurt?
spannend allemaal he?, maar ook heel leuk, en probeer niet te veel te tobben, er is op elk flat wel iets aan te merken
het zal je vast ook heel goed doen om een eigen plekje te hebben..
sterkte met je beslissing
Gebruikersavatar
stampertje
Actief lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 nov 2013, 19:15

Bericht door stampertje »

Hi Brandy,

Dat ik het eng etc vond, had ik al eerder aangegeven, sinds ik ben gaan reageren eigenlijk op woningen, bij mijn ouders. Het is natuurlijk in onze situatie ook erg begrijpelijk. Ook vind ik het moeilijk dat ik dus zelf niets kan doen en alles door iedereen moet laten doen en ik er dan lekker intrek.

Of ik zelfredzaam genoeg ben, zal moeten blijken. Ik ben in de zomer 3 weken alleen geweest, toen heb ik in totaal 2 x echt gekookt. De rest eigenlijk vrij makkelijk wat in de oven kan. Huishoudelijke zware taken kan ik zeker niet, daar zal ik dus ook afhankelijk van blijven. De berging waar je je fiets/scooter neer zet is gezamelijk. Een scooter zou echt zijn om zelf even naar de huisarts te gaan of mijn medicatie op te halen etc. Net als boodschappen zullen echt mijn ouders doen want die energie ontbreekt gewoon. Ik zal dus voornamelijk gewoon op het appartement zijn maar het mag mij niet tegenhouden om wel weg te gaan zo van 'nee, ik ga niet want ik moet helemaal naar berging, scooter pakken, activiteit, en dan nog helemaal terug.

Ik had niet zoiets van wauw toen ik daar binnen kwam. Mijn ex woonde in dat comple dus ik wist hoe de indeling etc was. Maar er valt iets heel leuks van te maken. Een thuis maak je denk ik, uiteindelijk ook zelf.

Wat ook een nadeel is, is dat het dus op een hoek op de derde etage is, daar zal het gigantisch heet zijn in de zomer waar ik dus totaal niet tegen kan, dan ga ik echt kapot. De zon staat er ook heel de dag in (woonkamer en slaapkamer) en op het platte dak natuurlijk ook.

Het is zo moeilijk want ik wil geen spijt krijgen omdat ik anders weer zo lang moet wachten om in aanmerking (inschrijftijd) te komen. Ik denk dat als het dichter bij de lift en wat naar beneden zou ziten het prima zou zijn.

Ik ben ook zo ontzettend moeilijk in beslissingen maken! Grrrr.....!
Gebruikersavatar
willemijnd
Actief lid
Berichten: 342
Lid geworden op: 07 nov 2013, 23:04

Bericht door willemijnd »

Hoi Stampertje,

Wat een moeilijke beslissing; ik zal proberen of ik er iets zinnigs over kan zeggen maar ben niet al te helder meer (sorry).

Je moet een afweging maken hoe graag je zelfstandig wilt wonen tegen de (al dan niet praktische) problemen van het alleen wonen.

Het is duidelijk dat je erg graag op jezelf wilt wonen. Dat je dat spannend en eng vind is niet meer dan normaal: daar hebben veel gezonde mensen ook last van.
Mijn eigen ervaring is dat samenwonen soms zoveel stress kan geven dat je dan toch beter af bent door alleen te wonen, al kom je dan niet veel buiten en is je huis misschien niet zo schoon etc. Ik weet niet hoe de situatie voor jou nu is maar het grote voordeel van alleen wonen is dat als je behoefte hebt aan rust, je neer kunt ploffen en er verder niemand nog in het huis aan het rommelen is of je dingen komt vragen en zo.

Over de praktische kant van hoe je het makkelijkst als zieke alleen kan wonen is van alles te zeggen. Sommige dingen heb je in de hand, sommige niet. Bijv. je kunt je huis inrichten zodat het makkelijk schoonmaken is, en de dingen die je vaak nodig hebt voor het grijpen etc. etc.

Winkels vlak in de buurt is ook heel belangrijk. Je kunt natuurlijk ook thuis laten bezorgen (via de albert-site) of je kunt de lang houdbare dingen zoals thee, meel, wc-papier, zeep etc. eens in de zoveel tijd groot inslaan (als iemand dat met een auto voor je kan doen) dan hoef je alleen nog maar verse groente/fruit/vlees/vis etc. te kopen.

Dat je niet in staat bent om met enige regelmaat te koken voor jezelf vind ik het minst positieve aan je hele verhaal - vers & gezond eten vind ik zelf heel belangrijk. Maar misschien is er bij jou in de buurt wel een thuiskok te vinden via bijv. http://www.thuisafgehaald.nl en als je uitlegt dat je ziek bent dat er buren zijn die het langs willen brengen?
Of dat je kooklustige buren krijgt die je af en toe wel een pannetje sturen? (al mag je daar natuurlijk niet op rekenen).

Over die kamers die zeer warm kunnen worden in de zomer: daar heb ik ook last van. Maar misschien is er een ruimte (badkamer of zo?) waar je het koel kan houden en waar je in geval van nood als het écht te heet wordt overdag kan 'schuilen' voor de hitte? Het zal tenslotte maar voor een aantal dagen per jaar zijn. Of kan je die dagen bij vrienden/familie doorbrengen?

Over die begging: als het te ver is, is het te ver. Zou een scooter/elektrische fiets/oid makkelijk in de lift kunnen en in je huis? Misschien is dit een belachelijk idee, maar als het voor jou het verschil kan maken tussen wel of niet zelfstandig wonen, een scooter in de gang of kamer, dan zou je het in overweging kunnen nemen (ik weet natuurlijk niet hoe groot het is dat huisje). Als je je beter voelt kan 'ie natuurlijk alsnog in de berging. Of misschien is er ergens een ander plekje dichterbij waar 'ie kan staan als je overlegt met buren/woningbouwvereniging en iedereen de situatie uitlegt? Of misschien zou je kunnen ruilen van berging - is er eentje dichterbij?

Wat je je ook kunt afvragen: wat is er het ergste dat kan gebeuren als je het WEL neemt?
Dan moet je weer terug naar je ouders denk ik - niet leuk, maar dan heb je tenminste wel het geprobeerd en hoef je niet nog tijdenlang te denken: "had ik maar…"
En wat is er het ergste dat kan gebeuren wanneer je het NIET neemt?
Dat had je al gezegd: dan moet je waarschijnlijk weer lang wachten op een volgende kans.

Beslissen is moeilijk, maar mijn advies is: weeg alle praktische zaken tegen elkaar af en laat uiteindelijk je intuïtie de beslissing nemen.

Sterkte, Willemijn
(oeps, 't is al laat - ik hoop dat je dit nog op tijd leest)
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Tijdsdruk is vaak een slechte raadgever. Ik speel niet graag advocaat van de duivel maar ik lees meer negatieve dan positieve elementen in je voorstel om erin te trekken. Maar dat is mijn interpretatie want ik heb het niet gezien.

Daarom: vergeet even wat je hebt gezien en maak een lijstje met wat je ideale appartement moet hebben volgens prioriteit (hoog en laag).

Maak dan voor jezelf twee kolommen met wat je goed vindt en wat niet in dit appartement.

Hoeveel elementen uit je lijstje met hoge prioriteit zitten in de 'goede' kolom?

Hoeveel elementen uit je lijstje met lage prioriteit zitten in de 'slechte' kolom'?

Komt dat een beetje overeen? Dan zit je goed, zoniet verderzoeken. Er komen in het leven nog andere kansen en vaak onverwacht :)

Heel veel succes ermee.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
stampertje
Actief lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 nov 2013, 19:15

Bericht door stampertje »

Hi Willemijnd en Marlene,

Ik ben voor 99% zeker dat ik het ricico neem om het niet te doen. Hoe erg ik het ook vind dat ik misschien nog maanden moet wachten er zijn teveel nadelen.
Nu staat er weer een woning, op de tweede verdieping, daar kan ik dus niet op reageren, iets geschikts komt hier echt heel weinig voor!

Bij het kijken, was het buiten 18 graden en daarbinnen 25 graden dus dat worden te veel hete dagen, het was ook erg benauwd daar. Ook heb ik de vorige huurster gesproken en de grootste reden dat zij vertrokken is, is de hitte in het appartement. Ergens anders gaan zitten of schuilen is geen optie, is de badkamer ook de klein voor. En aangezien ik echt ben aangewezen op vooral mijn bed is dat geen doen.

Ik had eergisteren al lijsten gemaakt, voor en nadelen, prioriteiten etc. Er zijn gewoon echt teveel nadelen en toch twijfel ik nog een beetje, simpelweg omdat ik weet dat maanden wachten het resultaat kan zijn en dat wil ik eigenlijk niet.

Qua eten maak ik mij ook geen zorgen, ik eet sowieso niet veel en die drie weken heb ik, vind ik zelf, gewoon goed gegeten, vooral veel sla maar daar is gewoon lekker haha.

De berging in dit geval is dus gezamelijk en zit aan het uiteinde, daar kan dus niets aan veranderd worden en scooters etc kunnen niet mee naar boven, er stonden al een aantal scootmobiels beneden in de hal.

Terug naar mijn ouders is geen optie. Zodra ik uit huis ga moet ik echt alles aanschaffen, daar geld in steken en verkopen met verlies en terug gaan is geen optie, en ook geen optie voor mijn ouders trouwens dat ik weer terug kom. Hun zullen de grote boodschappen doen en mij helpen met het huishouden, dat moet ook wel aangezien ik geen hulp krijg en instanties gewoon kei hard de deur dichtgooien.

Bij de woningbouwvereniging zelf zeggen ze ook duidelijk dat ze mij niet kunnen helpen en dat ik maar moet wachten tot er iets geschikts vrij komt, wat dus maanden kan duren en dan moet je nog in aanmerking komen en bovenaan de lijst staan.

Ik denk dat er niets anders op zit... Morgen moet de beslissing gemaakt zijn.

Liefs
Gebruikersavatar
willemijnd
Actief lid
Berichten: 342
Lid geworden op: 07 nov 2013, 23:04

Bericht door willemijnd »

Hoi Stampertje,

Je gaat het dus hoogstwaarschijnlijk niet doen. Een goede beslissing als ik je laatste antwoord lees. Een te benauwd huis, vervoersproblemen, geen weg terug als het mis gaat, geen enkel hulp van welke instantie dan ook…

Zuur dat je op grond van je slechte gezondheid zulke harde keuzes moet maken, maar zoals Marlène zegt: wie weet wat er in de toekomst nog allemaal voorbij komt.

Misschien kun je, ondanks dat je nog geen woning hebt, alvast beginnen met de voorpret?

Lijstje maken van alle spullen die je je zou wensen.
Beginnen met verzamelen ervan - mits je ruimte daarvoor hebt.
Met vrienden/kennissen rondmailen of zij dingen over hebben kom je vaak al een heel eind.
De spullen alvast in verhuisdozen ergens opbergen, dan hoef je dat niet meer te doen wanneer er plots een huisje vrij komt voor je.
Informatie opzoeken over dingen die je moet weten als huurder.
Plaatjes uit tijdschriften scheuren die je inspireren voor de inrichting van de woning.
Etc.

Liefs terug van Willemijn - die ook héél graag op zichzelf wilde wonen toen ze nog bij haar ouders zat. ;-)
Gebruikersavatar
stampertje
Actief lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 nov 2013, 19:15

Bericht door stampertje »

Hi Willemijn,

Ik heb het appartement afgewezen.

De dingen die je opnoemde heb ik deels al gedaan wat kan, zoals een lijstje maken wat ik nodig heb en wat dat ongeveer gaat kosten.

Mijn ouders en vrienden zullen alles doen omdat ik er zelf geen energie voor heb, best moeilijk.

Nu komt het tweede voorbij. Ik had als maximaal 1 hoog zonder lift als wat kan maar nu is er iets vrij op 2 hoog zonder ligt. Mooi ruim in leefruimte, berging gelijk onder de trap en dus dichtbij, net gerenoveerd, betaalbaar. Nu twijfel ik om dus de kans groter op een woning te vergroten te denken om maximaal 2 hoog te doen. In principe moet ik nu een paar keer per dag op en neer want ik 'leef' voornamelijk op zolder maar toilet of om te eten etc moet ik 1 of 2 omlaag. Ook al ben ik blij als ik daarvan af ben, het appartement is in ieder geval gelijkvloers. En vergeleken met de afstand van het vorige appartement en deze twee trappen, zouden die trappen minder kosten. En dan maar hopen dat de toekomst mij goedgezind is!
Dat andere was dus ook nadeel op nadeel op nadeel op nadeel op nadeel, teveel dus!

Liefs!
Gast

Bericht door Gast »

Stampertje,
Dit flatje afwijzen heeft ondanks de energie die het gekost heeft, ook voordeel gehad
je hebt nu toch duidelijk voor ogen wat belangrijk is..en kunt dat ook onderbouwen.
begrijp ik nu goed dat je ook op het flatje kunt reageren zoals boven beschreven, en als je het wilt, dat het dan voor jou is?
Gebruikersavatar
stampertje
Actief lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 nov 2013, 19:15

Bericht door stampertje »

Hi brandy, daarop kan ik ook reageren. Of het dan voor mij is, is de vraag. Je kan tot en met woensdag reageren en dan worden de hoogste op de lijst uigenodigd en gaat het daar tussen. Bij het flatje dat ik nu heb afgewezen was ik nummer 3 en de eerste twee kwamen niet opdagen dus was die voor mij. Ligt eraan wat er op dat 2hoog flatje reageert en in hoeverre zij boven mij staan. Ik sta wel hoog vanwege mijn inschrijftijd. Dus de kans is aanwezig dat die dan voor mij is.
Gebruikersavatar
stampertje
Actief lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 nov 2013, 19:15

Bericht door stampertje »

Hi allemaal,

het appartement die ik nu heb aangeboden gekregen is perfect behalve dat er geen lift is en het dus tweede verdieping is. Als blijkt dat ik over een jaar bijvoorbeeld niet meer boven kom dan hoef ik ook vanuit de woningbouw geen hulp te verwachten, ik moet mij weer gewoon opnieuw inschrijven en pas na 9 a 10 jaar maak ik kans op een nieuwe woning dan....

Pfff wat is dit allemaal moeilijk!
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

dit is inderdaad heel moeilijk.... een appartement zonder lift zou ik absoluut nooit doen(heb ik daarom ook afgewezen).
Stel dat je net een beetje energie hebt om er uit te gaan ben je dat weer kwijt als je de trappen af en weer op moet. En je moet dus met alles de trap op he dat is ook niet niks.
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

9 jaar wachten ? Verhuizen mensen zo weinig in Nederland?
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
Miek
Beginner
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 mei 2011, 19:28

Bericht door Miek »

Hoi Stampertje,

Onze dochter had 1 1/2 jaar geleden een leuke flat (met lift) via een particulier gehuurd. Helaas ging ze de periode daarna dermate achteruit dat ze grotendeels bedlegerig werd en niet meer zelfstandig in/uit haar woning kon. Deze situatie heeft 3/4 jaar geduurd.

Met heel veel medewerking van de gemeente waarin ze woonde, kwam ze op de urgentie-lijst van woningzoekenden en kreeg ze uiteindelijk binnen 3 maanden een rolstoelwoning aangeboden die perfect voor haar was. Wel moet ik daarbij vermelden dat ze inmiddels alle medewerking van artsen/therapeuten e.d. had bij het aanvragen van die urgentie.

Ze moest daarbij wel kunnen aantonen dat ze onverwijtbaar urgent was geworden (dat ze deze situatie dus niet had voorzien toen ze die particuliere flat huurde) en er geen andere optie was. '

Misschien kan je bij de gemeente of woningbouwvereniging jouw dilemma bespreken of een medische indicatie krijgen voor een appartement die max. 1 hoog ligt of een lift heeft?

Sterkte met alle beslissingen!
Gebruikersavatar
stampertje
Actief lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 nov 2013, 19:15

Bericht door stampertje »

Bedankt voor jullie reacities!

In mijn gemeente zijn er maar twee complexen met lift voor mensen onder de 55+. De een is te duur en de ander is waar mijn eerste berichtje over ging dus waar ik ook niet kan wonen. Particulier huren is dus ook veelste duur. Daarnaast zijn er erg weinig benedenwoningen in mijn gemeente en kom je sowieso al snel op de eerste verdieping. Ik ben zelf ook grotendeels aan bed gebonden. Soms kom ik in een week helemaal niet buiten en soms een keertje omdat ik naar de fysio moet.

De gemeente heeft alles afgewezen, daar krijg ik dus geen hulp qua indiactie etc. Ook vanuit de woningbouw hoef ik dus geen hulp te verwachten in een situatie zoals in mijn vorige berichtje geschreven.

De wachttijden hier zijn gewoon lang, in een dergelijke situatie moet ik dan dus inderdaad weer 9 a 10 jaar wachten om te kunnen verhuizen. Kopen is natuurlijk ook geen optie.

Eigenlijk kan ik, als ik kijk naar de toekomst, dus geen kant op. De twee trappen kunnen nu nog, soms met een kleine tussenpauze op de eerste verdieping maar kijkend naar de toekomst is het denk ik dan een heel groot risico.

Het is zo gemeen. Ik dacht dat we in Nederland rechten had, maar ME-patienten schijnbaar niet.

Morgen ga ik in ieder geval wel kijken.

Liefs
Plaats reactie