Zelfstandig wonen

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Zelfstandig wonen

Bericht door Gabutje »

Hoi hoi,

Inmiddels 25 jaar en sterk de drang om zelfstandig te gaan wonen, maar ik blijf wel met mijn beperkingen zitten. Ik heb als ieder andere genoeg redenen om het huis uit te willen net als ieder andere 25 jarige gezond of niet gezond, mijn ziekte geeft me eigenlijk nog meer redenen om dit ook daadwerkelijk voort te zetten. Misschien blijkt later dat het niet haalbaar voor mij is, maar ik wil het op zijn minst toch proberen.

Probleem momenteel is samenwonen met anderen, in dit geval mijn ouders. Ik kan me prima afsluiten van buitenstaanders, maar thuis moeten we al in wel en vree proberen samen te wonen en dat maakt het moelijker om dingen naast je te leggen. Vanaf het moment dat we hoorden dat ik me/cvs had is het eerste wat je doet even verdiepen in de materie, wat betekent en wat komt erbij kijken? Mijn ouders hebben hierin nooit interesse getoond en willen er eigenlijk nooit met mij erover praten. Ze zien geen persoon met beperkingen, ze zien mijn ziekte niet en weten niet wat dit voor mij betekent. Hierdoor zijn er veel strubbelingen, als ik aangeef dat ik vanwege mijn ziekte hiervan ergens las heb krijg ik te horen dat ik niet alles naar mijn ziekte moet toeschuiven en dat ik gewoon te gevoelig en erg snel reageer ipv probeer het te negeren. En voel me misbruikt dat wanneer ze iets voor elkaar willen krijgen of een bepaald verantwoording willen tegenover anderen mijn ziekte wel steeds aankaarten. Ze weten dat ze een zieke dochter hebben en dat betekend aanpassen, ook al is dat heel vervelend (want ik snap hun echt wel). Maar zoals nu kan ik niet slapen door de tv die bij hun vaak te hard staat en wanneer die niet te hard staat er alsnog last van hebt. Ze hebben geen begrip voor mij, maar dit zorgt er wel voor dat ik geen goede nachtrust of pauzes tussen de middag heb, dat ik geen ritme op kan bouwen, dat ik steeds laat uit bed bent etc.... Het zorgt ervoor dat ik geen balans kan vinden. Zonder ze zwart te maken, want het zijn wel goede mensen maar weten alleen niet om te gaan met mijn ziekte en zijn dus eigenlijk niet goed voor mij (het schaadt mijn gezondheid). Ik weet niet of jullie hiermee snappen wat ik mee bedoel, kom een beetje moeilijk uit mijn woorden. Maar hierdoor kom ik op het volgende punt: zelfstandig gaan wonen.

Ik heb een studentenkrediet die straks maandelijks afbetaald moet worden, en geen spaarcenten. Wat komt er bij kijken, waar moet ik rekening houden, wat heb ik allemaal nodig etc.... En ik vroeg me af hoe anderen dit ervaren hebben, hebben ze een plan gemaakt, ergens informatie opgevraagd etc.... Kortom: ik wil alles weten.

Ik moet echt er naar streven om zelfstandig te gaan wonen, want anders doe ik mezelf nog wat aan. De verhoudingen thuis liggen zo scheef dat ik mezelf nooit in bescherming kan nemen tot betrekking van mijn ziekte.

Ik hoop dat ik me goed uitgedrukt hebt.

Groetjes, Gaby
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Gebruikersavatar
annika
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:14

Bericht door annika »

hoi gaby,

Wat een nare situatie, ik kan me voorstellen dat het vreselijk lastig is zo.
ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje, al is bij mij de thuissituatie niet zo als bij jou,ook ik wil graag op mezelf gaan wonen( ik ben inmiddels 27) maar heb geen idee hoe?
ik volg nu een stage onderwijsassistente en dat valt me erg zwaar. Ik "werk"nu de woensdag en donderdagochtend en dat is al eigenlijk veel te veel, de rest van de week ben ik compleet uitgeteld dus hoe ik uiteindelijk genoeg kan gaan werken om mezelf te kunnen voorzien, ik heb echt geen idee. :roll: ik heb de oplossing dus ook nog niet gevonden maar ik begrijp je frustratie zoo goed.
Ik kan je verder weinig tips geven omdat ik het zelf ook niet weet maar ik wens je wel heel veel sterkte,

groetjes Annika
Gast

Bericht door Gast »

hoi gaby,

wat een moeilijke situatie, kun je niet kontakt op nemen met de stichting MEE, deze helpt mensen met een handicap of beperking gratis, dus leg hun de situatie eens uit. eigenlijk heb je antwoorden nodig op verschillende vragen, op financieel gebied, en hoe je zelfstandig kunt wonen, en hoe dat aan te pakken, zij hebben verschillende deskundigen in huis
want dat je een keer op je zelf wilt wonen is natuurlijk heel logisch en begrijpelijk
succes marion
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

Ik loop al bij stichting mee bij de maatschappelijk werker en de juridische adviseur, en bij hun heb ik dit ook aangekaart. Maar het gaat mij nog te langzaam en krijg er eigenlijk nog te weinig respons voor. Ze wil eerst dat ik nog even aan mezelf blijf werken, wel heeft ze toegegeven als ik zelfstandig woonde dat het allemaal wel makkelijker zou gaan. Zou zouden zodra het zover is mij praktische tips kunnen geven, maar dan weet ik nog niets over ervaringen van anderen met deze ziekte.
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Lijda
Gevorderd lid
Berichten: 1004
Lid geworden op: 11 mar 2007, 16:11

Bericht door Lijda »

Hoi Gabutje

Ten eerste sta je wel ingeschreven??

En verder moet je goed nadenken, en alles op papier zetten wat je zoal nodig hebt, je kunt altijd beginnen met 2e hands meubeltjes verzamelen, desnoods het hoogstnodige. Kringloopwinkel etc.
Bij familie/vrienden vragen.
Op die manier kun je veel verzamelen.

En als het mogelijk is en je kunt het aan zou ik het zeker doen, misschien doe je er wel erg goed aan. Die vrijheid, met niemand rekening te houden.
Heeeeeeeeeerlijk!! vind ik.

Els basten is ook op haar zelf gaan wonen, ze runt nu ook haar eigen huishouding. Ze is er heel blij mee.

En als je het eng vind, dat is te overwinnen, en je krijg er veel voor terug.

succes ermee

Groetjes Lijda
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

Ik heb het boek van Els Basten ook gelezen, ben blij dat ze het boek heeft uitgegeven. Zij verwoordt de dingen die mij niet lukken. Als ik zeg dat ik zelfstandig wil gaan wonen reageren mensen alsof je het niet goed hebt bij je ouders, Els beschrijft precies op dat punt hoe ik me voel.

Ik weet niet of het voor andere geldt, maar vanaf jongs af aan heb ook ik net zoals Els de behoefte om zelfstandig te zijn, zelf dingen voor elkaar krijgen. Ik was ook vroeg wijs tegenover mijn klasgenoten. En nu sta ik stil, 25 jaar en nog inwonend, geen auto, geen baan, geen huis, geen vrienden etc...
Als ik zelfstandig ga wonen gaat mij dat energie kosten, maar ik krijg er ook een hoop voor terug. Inderdaad de vrijheid, met niemand rekening hoeven te houden, maar ook privacy. Je hoeft niet alles met anderen te delen, zoals bijv. je visite. Ik heb het boek zelfstandig wonen besteld, krijg ik vandaag binnen, daar staat veel in over wat je moet regelen en wat mogelijk is etc... Ik wilde inderdaad alvast met de inboedel beginnen en mijn schuld aflossen. Zodat ik straks dit nog niet extra er boven op krijg. En ik sta nu bijna 4 á 5 jaar ingeschreven, maar het is hier in Didam moeilijk om een kleine ruimte met een eerlijke huur te zien krijgen. En het kan nog wel een paar jaar duren voordat er een woning vrijkomt.

Het boek van Els Basten geeft mij een extra reden om juist een plan te vormen die haalbaar is en ik kan uitvoeren. Zodat het zelfstandig wonen niet zo ver weg meer lijkt.
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Kun je niet eerst op kamers gaan wonen en/of evt gebruik makend van begeleid wonen? Of verbruik je daarmee je punten?

Zijn er geen maatschappelijk werksters die hier iets op weten?

Zo typisch, zo verschillend als mensen reageren en handelen naar hun ziekte. Zo komt mijn zoon (23) mij over, waar het zijn ziekte betreft, zeer afhankelijk en onzelfstandig. Maar ondanks dat is ie toch maar op eigen gelegenheid 2 jaar geleden zomaar uit huis op kamers gegaan. Hij deed dan wel weer geen dag-opleiding en kon met zijn Bijstand met korting bij de OU terecht (wat wel flopte..)

Enfin, ieder zijn weg en de daarbij komende problemen. Met veel horten en stoten moeten jullie je weg zien te vinden. Hopelijk merken jullie na een hele tijd dat uiteindelijk alles toch niet voor niets is geweest en komen jullie uiteindelijk in een rustiger vaarwater terecht en merken dan, dat je uiteindelijk op sommige punten andere jongeren juist weer voor bent gekomen door de geleden en verwerkte schade.

Oh, ik hoop dat toch zo, want niets is frustrerender dan anderen maatschappelijk zien slagen, schijnbaar moeiteloos, en zelf soms het gevoel hebbende, nog niet in staat zijnde je eigen gat te kunnen krabben.

Sterkte, jongelui! En Gabutje in bijzonder!
Gebruikersavatar
moon
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 mar 2007, 14:46
Locatie: wieringerwerf
Contacteer:

Bericht door moon »

hoi gaby

tijdens msn heb ik het hier ook al met je over gehad(gedeeltelijk omdat ik weg moest :oops: )
het is inderdaad geen makkelijke situatie,maar heb je je inderdaad al ingeschreven en bij de gemeente kan je terecht voor kwijtscheldingen(tenminste bij mijn gemeente)dat wil nog wel eens wisselen per gemeente,en de gemeente heeft vaak wel diverse potjes b.v als je al op je eigen woont en je wasmachine gaat stuk kan je (als het nog zo is) bij hun terecht voor een bepaalde vergoeding voor een nieuwe of reparatie.
En je komt vast in aanmerking voor huurtoeslag scheelt weer wat huur :D

Mijn situatie lag iets anders ik woonde al op mijzelf dat ik ziek werd ,je kan kijken of je thuiszorg wat vind zodat het huishouden gedeeltelijk van je over genomen word.
Dit heb ik zelf een paar jaar gehad.

hoop dat je er wat aan heb groetjes monica
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

Ik sta inmiddels al bijna 5 jaar ingeschreven bij entree wonen, momenteel is punt 1 om een woning te vinden in didam die geschikt voor mij is. Stichting Mee kan mij helpen met het aanvragen van huursubidie en gemeentelijke ontheffingen etc... Ik laat mij schuld/lening door stadsbank overnemen, mijn moeder betaald ook een deel (het is niet veel, maar ik kan er wel een leuk tweede hands autootje van betalen). Ik had inderdaad begrepen dat je bij de gemeente een koelkast of wasmachine kan halen via bijzonder bijstand. Je moet alleen allemaal de weg even weten, maar daar helpt de stichting mij vast wel mee en mijn ouders zijn nu na een goed gesprek ook veel meer betrokken.

Momenteel ben ik bezig met het sparen van zegels voor de pannenactie bij c1000, dus mocht iemand zegels voor mij hebben graag, zegels van andere acties voor de uitzet is altijd welkom!
Je weet maar nooit!

Bedankt!
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Gast

Bericht door Gast »

hoi monica en gaby,

wilde even reageren op je stukje vd thuiszorg:voordat ik ziek werd was ik zelf gezinshelpster, dus bij mensen thuis, helpen met huishouden en stukje verzorging. sinds een aantal jaren is het zo dat als je ziek wordt, je geen recht meer hebt op huis.hulp als je een partner hebt die gezond is, ook al werkt diegene 70 uur in de week, ook worden kinderen ingeschakeld om mee te helpen, v.a 12 jr. kunnen ze bijv al afwassen, boodschappen doen etc. kinderen boven de 18 worden gezien als volwassenen. dus een aanvraag via het ciz kantoor heeft volgens mij geen zin.dit ligt niet aan de thuiszorg zelf, zij willen wel maar mogen dus niet. hebv dus zelf ook geen thuiszorg gekregen terwijl ik vond het wel nodig te hebben, mijn man heeft een hele drukke baan..
heb nu een partikuliere hulp in huis en dat bevalt goed, maar bij ziekte, vakantie e.d. of als ze zelf wil stoppen ben ik weer terug bij af.. ik weet wel datje via je belastingform. onkosten voor chronisch zieken kunt opvoeren,dat hebben we nu dus dit jaar voor het eerst gedaan..
groetjes van marion
Gebruikersavatar
moon
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 mar 2007, 14:46
Locatie: wieringerwerf
Contacteer:

Bericht door moon »

hoi marion

Dan is het allemaal strenger geworden,voor 3a4 jaar terug heb ik het zo gekregen eigenlijk,pas toen ik al een jaar hulp had werd er een indicatie gedaan om te kijken wat voor hulp ik nodig had.
Ik had op dat moment geen partner.
Het klopt nu dat ze zeggen dat de partner het over moet nemen,maar dat kinderen ook mee moeten helpen dat wist ik niet.Het is jammer dat het allemaal zo geregeld wordt.
Nu doe ik momenteel al een half jaar zonder hulp,moet zeggen het gaat goed maar merk wel dat ik af en toe over me grenzen heen ga

groetjes monica
Gast

Bericht door Gast »

hoi monica,

wat fijn voor je dat het nu wat beter gaat met je
als je nu hulp nodig hebt moet je bij je gemeente aankloppen sinds jan 2007,sinds de wmo dus,
en heb al gehoord en gelezen dat ze nu nog strenger zjn met toekennen van huis. hulp. eigenlijk draait het maar weer om een ding en dat is GELD!!!!!
groetjes marion
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Bericht door Gabutje »

Daarom wil ik ook in Didam blijven, zodat ik als het nodig is op mijn familie kan terug vallen.
Mijn moeder wilt me best met de meest zware klusjes helpen '1 dag in de week, dan kunnen de meeste dingen wel gedaan zijn.
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Gebruikersavatar
moon
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 mar 2007, 14:46
Locatie: wieringerwerf
Contacteer:

Bericht door moon »

ja daar heb je helemaal gelijk sinds kort is alles over gegaan naar de gemeente,ja en wie zijn er de dupe van mensen die het hard nodig hebben,maar wat je zegt het draait alleen en enkel om geld.
erg jammer
Gebruikersavatar
annika
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:14

Bericht door annika »

hoi Gaby,

Ik ben benieuwd of je inmiddels al wat verder bent gekomen? Ik ben nog niet veel wijzer, ik zit vooral met de vraag of ik het financieel met alleen een bijstandsuitkering wel ga redden. De huurprijzen in mijn omgeving vind ik namelijk best hoog :shock: Ik ga binnekort maar eens met de woningbouwvereniging praten, misschien kunnen zij mij nog ideeën aanreiken. ik ben eigenlijk wel benieuwd naar ervaringen van anderen, volgens mij zijn er hier wel meer mensen met een bijstandsuitkering? Is het te doen om zelfstandig te wonen?

groetjes annika
Plaats reactie