Ik heb er even genoeg van

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
nona
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 18 jun 2011, 15:26

Ik heb er even genoeg van

Bericht door nona »

Ik ben het zo beu!

Sinds 2006 ben ik thuis omdat ik niet meer kan werken door de ME/CVS en fibromyalgie. Ik ben enkele jaren zeer slecht geweest (vooral in bed in op de zetel gelegen), maar door het gebruik van B12 ben ik wel een beetje beter geworden (nu kan ik kleine klusjes doen als ik tussendoor maar genoeg rust neem).

Daardoor ben ik terug buitenshuis gaan werken. Dom van mij, maar ik wou zó graag… Uiteraard duurde dat mooie liedje niet lang: na vijf maanden moest ik mijn job weer opgeven omdat ik het niet meer aankon.

Sindsdien ben ik weer thuis.

Op dit moment volg ik zo’n 7 uur per week les. Dat is zwaar, maar ik doe het omdat ik een betere toekomst wil, ik wil een job aanleren die ik thuis kan uitvoeren, op mijn eigen tempo. Want ik wil niet mijn hele leven in de financiële situatie zitten waarin ik me nu bevind. Ik ben gelukkig getrouwd met een lieve man die een job heeft en ik heb twee toffe tienerdochters.

Maar het huishouden erbij doen valt mij zo zwaar! Twee weken geleden heb ik beneden de ramen gewassen, de badkamer gepoetst en heb ik gedweild. Dit omdat er een vriendinnetje van de jongste kwam spelen en ik wou dat het huis proper was (ze gaat vanaf dit schooljaar naar een andere school en maakt nu nieuwe vriendinnen).

En daar betaal ik nu nog de prijs voor! Ik voel me zo slecht. Eigenlijk zou ik weer moeten poetsen, maar ik weet dat ik me dan alleen nog maar beroerder zal voelen.

Eigenlijk heb ik een poetsvrouw nodig en iemand die de strijk doet. Maar mijn man en dochters zien het niet zitten dat er een vreemde aan hun spullen kan zitten. De strijk uit handen geven zou eventueel gaan, maar dat is natuurlijk ook niet gratis. En we moeten nu al uitkijken om rond te komen… :?

Ik ben het zó beu dat ik nergens financiële hulp krijg (zoals de meesten onder ons :evil: ) om m’n huishouden op orde te krijgen zodat ik niet steeds in het rood moet gaan, enkel en alleen om het huis proper te houden en de strijk te doen!

Ik kan mijn huis niet wekelijks poetsen, want als ik in week 1 gepoetst heb, duurt het weer een paar weken eer ik dit weer te boven ben. Met als gevolg dat het de volgende keer als ik poets weer extra zwaar is omdat alles vuiler is dan wanneer ik wekelijks zou poetsen…

Mijn oudste dochter van bijna 16 heeft mij al wel geholpen door de keuken en de deuren af te wassen. Hier krijgt ze dan wat extra zakgeld voor, omdat ik niet van haar wil profiteren. Maar ik kan ook niet teveel van haar verlangen, want ze gaat uiteraard nog naar school en heeft daar ook werk mee.

Hoe pakken jullie dit aan?

Groetjes,
Nona
Een mens trachten te begrijpen is zo moeilijk dat men hem gemakkelijkheidshalve veroordeelt - Georges van Acker
Gast

Ik heb er even genoeg van

Bericht door Gast »

logisch dat je het beu bent hoor, het is allemaal zo chronisch hè?
maar wat ik zou doen:

dit weekend met zijn allen om de tafel, en je verhaal precies zo vertellen aan je man en kinderen
als het financieel mogelijk is zou ik zeker voor een huishoudelijke hulp kiezen(laat zij de zware klussen doen:bedden verschonen,ramen lappen/dweilen,douche/wc)
je man en kinderen hebben er geen last van, zij zijn op het werk of school.
als je uitlegt dat dit jou heel goed gaat helpen dan moeten ze zich maar aanpassen...
verder idd je kinderen inschakelen, misschien kunnen zij een keer koken wanneer jij een drukke dag hebt? en dan niet eenmalig maar bijv 2 keer per week? is heel goed als ze later op kamers gaan,hebben ze ervaring met koken, heb ik ook met mijn zoons gedaan, ideaal..
boodschappen zoveel mogelijk 1x per week, samen met je man,zodat je niet elke dag naar de winkel moet, koken voor meerdere dagen en invriezen, kan gemakkelijk met spagettisaus/nasi e.d.
thuiszorg krijg je ook niet, met een gezonde man(ook al werkt hij 40 uur, en 2 bijna volwassen kinderen)
als dit allemaal lukt heb je meer structuur in het huishouden, en kan het niet meer zo vervuilen
en....... dan wat makkelijker worden, het is niet anders..
heel veel sterkte en een fijn weekend
nona
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 18 jun 2011, 15:26

Bericht door nona »

Dank je Brandy, voor jouw antwoord :D

Een huishoudelijke hulp is inderdaad wat ik nodig heb. Ik moet alleen nog mijn man en de kinderen kunnen overtuigen... En omdat zij het niet echt zien zitten, klungel ik maar wat aan...

Pas op, het is hier zeker geen stort of supervuil huis, maar ik wil steeds dat alles netjes en proper is, en het is heel frustrerend dat ik dat niet kan waarmaken.

Als ik het heb over een poetsvrouw, zegt mijn man dat hij wel zal poetsen, maar hij maakt zo'n lange dagen dat hij ook uitgeteld is als hij thuiskomt van het werk zodat er van poetsen natuurlijk niets meer in huis komt. Bovendien voel ik me ongelooflijk schuldig als hij aan het poetsen is na een zware dag en ik doodleuk in de zetel zit.

Nog een reden voor een poetsvrouw is dat ik verwacht dat ik me beter zal voelen als ik niet meer zoveel over m'n grenzen moet gaan.

Dus eigenlijk weet ik de oplossing ook wel, maar ik vind het zo'n grote stap...
Een mens trachten te begrijpen is zo moeilijk dat men hem gemakkelijkheidshalve veroordeelt - Georges van Acker
Plaats reactie