rolstoel aanvragen, wel of niet gelukt?

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
luna923
Donateur
Donateur
Berichten: 589
Lid geworden op: 25 mar 2011, 00:40
Locatie: Amsterdam

rolstoel aanvragen, wel of niet gelukt?

Bericht door luna923 »

ik heb nu al een paar keer gehoord dat het moeilijk is om een rolstoel aan te vragen en kreeg ook te horen dat het bij 2 mensen niet gelukt was. ik vind dit vreselijk terwijl je er wel recht op heb als je het echt nodig heb. je betaald niet voor niks zo een hoog bedrag aan ziekenfonds. maar dan vraag ik mij af hoe het zit bij de mensen met ME en/of lyme waar het niet bij lukt of wel, maar met grote moeite

maar ik vraag mij ook af als het wel gelukt is hoe die mensen het dan opgelost hebben

wat is jullie ervaring hier mee?
Ik doe niet meer aan sex , de regering naait me al elke dag
Gebruikersavatar
merle
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 okt 2010, 19:05

Bericht door merle »

Ik heb een paar weken geleden een rolstoel kunnen regelen via de thuiszorg. Ze wilde wel weten waarom en ik heb gezegd dat ik lyme heb. Verder hadden ze geen medische info nodig.
Ik krijg deze leenrolstoel nu voor maximaal 6 maanden. Mocht het langer nodig zijn dan moet het geregeld worden via wmo (geloof ik) en is het dus meer geregel.
Voor nu ben ik blij dat ik tijdelijk deze rolstoel heb :)
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Ik probeer hem al 4 jaar via de wmo te krijgen, maar wordt steeds afgewezen want werkt anti-revaliderend (volgens de ggd-arts). Heb wel een scootmobiel gekregen, maar die kan ik niet mee nemen in de auto.

Ik leen hem nu steeds een half jaar van de thuiszorg, dan lever ik hem weer een half jaar in, etc. In de tussentijd leen ik de rolstoel van de buurman, die hem amper gebruikt, omdat hij te ziek is, maar hij heeft hem dus wel via de wmo.

Lekker krom. Ik heb wel overwogen er eentje te kopen. Maar op marktplaats vind je alleen maar oud ijzer in mijn regio, en een nieuwe kopen ... ik heb het geld helaas nodig voor andere medische kosten. Ik blijf het gewoon elk jaar opnieuw proberen bij de wmo.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
luna923
Donateur
Donateur
Berichten: 589
Lid geworden op: 25 mar 2011, 00:40
Locatie: Amsterdam

Bericht door luna923 »

ja echt verschrikkelijk dat dit zo moet elke keer. ik leef met jullie mee.

bedankt voor de reacties
Ik doe niet meer aan sex , de regering naait me al elke dag
mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

Bericht door mieshka »

Ik heb 'm vorig jaar gekregen via WMO. Zou misschien nu niet eens meer lukken, want vlak daarna een brief ontvangen over bezuinigingsmaatregelen bij WMO. Wel even een gedoe met papieren invullen en een huisbezoek, maar kreeg 'm dus wel. Ik heb 'm in mijn dagelijks leven niet eens nodig, alleen bij uitstapjes waarbij anders veel gelopen zou worden, dit heb ik ook aangegeven. Maar blijkbaar gunden ze me nog 'n soort van leven, met uitstapjes, in die rolstoel. :)
Gebruikersavatar
luipaardje
Actief lid
Berichten: 458
Lid geworden op: 05 aug 2012, 13:43

Bericht door luipaardje »

Voor het geval iemand er wat aan heeft, in reclamefolder van de Formido stond een opvouwbare scootmobiel voor E 1000,00.
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Er zijn ook winkels en internetbedrijven die tweedehands rolstoelen verkopen. Zoeken op tweedehands hulpmiddelen, tweedehands rolstoelen of hulpmiddelen outlet.

Succes, Ariadne.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

http://www.zorgoutlet.nl/ is ook een goede (heb ik mijn douchekrukje vandaan) Ze hebben nieuwe maar ook gebruikte hulpmiddelen.
Gebruikersavatar
zonnetje18
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jun 2013, 17:56

Bericht door zonnetje18 »

Ik heb ook via de thuiszorg een rolstoel gekregen. Ze deden daar gelukkig niet moeilijk over. Het is wel een leenstoel, maar we hoeven er geen geld voor neer te leggen. Je moet het aanvragen bij de gemeente:)
Gebruikersavatar
gwendolen
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 apr 2014, 06:07

Bericht door gwendolen »

Ik heb een tijdje van de thuiszorg een stoel gehad, maar die moest weer terug. Van de WMO krijg ik niet, omdat ik 'm niet vaak genoeg zou gebruiken. Ik ben single en heb dus geen duwer.

Ik heb wél mazzel gehad via Marktplaats. Een meneer in Brabant die wel vaker tweedehands rolstoelen heeft. Nou is dat voor mij niet dichtbij, helemaal niet zelfs, maar voor mijn beste vriend wel! En hij is ook nog eens een technisch wonder, dus hij kon makkelijk genoeg zien of het ding nog goed was. Daar heb ik dus waanzinnig mee gemazzeld, 25 euro, goede rolstoel!
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Ik krijg een rolstoel via de WMO. Meewerkende consulent, meewerkende huisarts.
Volgens de consulent komen er de laatste tijd vaker berichten dat er bij ME iets ernstigs aan de hand is. Zou het dan toch beginnen door te dringen?

Ariadne.
Gebruikersavatar
noatjuh
Beginner
Berichten: 91
Lid geworden op: 25 nov 2016, 16:41

Bericht door noatjuh »

Ik weet niet of het tij aan het keren is, maar ik had afgelopen week een afspraak bij de WMO en ik heb een rolstoel, scootmobiel en een parkeerkaart gekregen. Ik werd serieus genomen en er is geen moment gesproken over deconditionering.

Noa
Gebruikersavatar
anne-sophia
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 aug 2014, 10:23
Contacteer:

Bericht door anne-sophia »

Voor de nog iets mobieleren onder jullie: Ik heb een Rollick Loopfiets. www.rollick.biz

Ik word er echt supervrolijk van. Voor mij gaat het alleen op goede dagen, maar dan vind ik het minder vermoeiend dan een rolstoel. Ik heb oude rolstoel van mijn oma, maar vooral het rechtop zitten daarin is een probleem. Ik hou dat echt maximaal 10 minuten of een kwartiertje vol. Ook vind ik het vervelend afhankelijk te zijn van iemand die duwt.

Als ik nu naar arts moet, neem ik de Rollick. Het is de lichtste van de loopfietsen die ik geprobeerd heb en je kunt hem in tweeën `breken´. Ieder stuk is geloof ik 3 kilo. Die kan ik zelf achterin mijn auto leggen (met een ondeelbare fiets kan ik dat niet. Zes of 7 kilo kan ik niet goed optillen). Hij klikt erg eenvoudig in elkaar. Maar het allerfijnste vind ik dat je niet rechtop hoeft te zitten. Ik zit dus op zadel, maar hang dan met mijn lichaam naar voren en leg mijn ellebogen op het stuur (net zoals je pubers ziet fietsen zeg maar). Niet heel veilig, maar door deze houding aan te nemen, houd ik het wel veel langer vol en heb ik veel bewegingsvrijheid omdat ik zelf op pad kan. Ik heb hem van mijn ouders gekregen, ik weet niet of zoiets vergoed wordt. Hij kostte ongeveer 400 euro geloof ik.

Ben er echt superblij mee.
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

A-S: dat rechtop zitten is dat een probleem voor de spieren of heb je dan meer last van POTS dan bij voorover hangen?
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Bericht door agnes »

Een 2e hands rolstoel hoeft niet duur te zijn. Bij Vegro hebben ze ook 2e hands rolstoelen. Een vriendin van mij met AOW voor 2 personen en een heel klein pensioen kan er een kopen voor een paar honderd Euro. Dan heb je wel de eenvoudigste soort.
Dus als de WMO niet meewerkt, kan dit een optie zijn.
Zo'n 20 jaar geleden huurden mijn ouders een rolstoel voor mij voor de vakantie. Dat was toen nog bij het wit-gele kruis. Deze rolstoel was zo perfect dat ze hem meteen gekocht hebben. In vakanties gebruik ik hem nog steeds.
Mogelijk kan je de kosten van de belasting aftrekken als bijzondere ziektekosten, als je nog allerlei andere kosten maakt.
Plaats reactie