Achmea vergoedt Visser niet meer

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Achmea vergoedt Visser niet meer

Bericht door louisa »

Slecht nieuws!: Bron: http://www.me-cvsvereniging.nl/rampzali ... aar-achmea
Rampzalig besluit zorgverzekeraar Achmea

13 sept 2013, Rampzalig besluit zorgverzekeraar Achmea

Achmea wil met ingang van 1 januari 2014 de contracten voor zijn zorgverzekeringen met prof. F. Visser en de Stichting Cardiozorg niet verlengen. Daardoor krijgen patiënten met een naturazorgverzekering bij Zilveren Kruis Achmea, Interpolis, FBTO, Avéro Achmea, Agis, De Friesland Zorg en Pro Life het onderzoek en de behandeling door cardioloog prof. Frans Visser met ingang van 1 januari 2014 niet meer vergoed.

De ME/cvs Vereniging, de Steungroep ME & Arbeidsongeschiktheid en de ME/CVS Stichting hebben Achmea in een gezamenlijke brief dringend gevraagd om het besluit in te trekken. Bovendien roepen zij alle ME-patiënten in Nederland en België op een protestbrief te schrijven.

Het is een historische en verheugende gebeurtenis dat de drie grootste belangenbehartigers in Nederland van ME-patiënten gezamenlijk hun stem verheffen.
Groetjes, Louisa
Gebruikersavatar
Strelitzia
Beginner
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 jun 2008, 15:59

Bericht door Strelitzia »

Zeker heel erg slecht nieuws voor veel mensen. Ik hoop niet andere verzekeraars dit gaan overnemen.

Weet iemand wat de argumenten zijn van Achmea om tot zo'n maatregel over te gaan?
Gebruikersavatar
huppelepup
Gevorderd lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:26

Bericht door huppelepup »

En betreft dat dan alleen de natura verzekering niet de restitutie? Ik zal eens kijken of ik natura verz ben. Helaas staat mijn zorgverz ook in het rijtje :-(
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Strelitzia schreef:Zeker heel erg slecht nieuws voor veel mensen. Ik hoop niet andere verzekeraars dit gaan overnemen.

Weet iemand wat de argumenten zijn van Achmea om tot zo'n maatregel over te gaan?
Misschien vanwege de hoge kosten van medicatie (Carnitene)? Misschien een bezuinigings-maatregel?

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

huppelepup schreef:En betreft dat dan alleen de natura verzekering niet de restitutie? Ik zal eens kijken of ik natura verz ben. Helaas staat mijn zorgverz ook in het rijtje :-(
Ik ben bang dat de meeste mensen een natura polis hebben.
In het begin kon je bij de Zorgverzekeraars kiezen tussen een natura of een restitutie polis. Veel Zorgverzekeraars hebben dat door de jaren heen stilletjes afgeschaft.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Sh..!! Sorry voor het woord.
Ik was hier al bang voor toen ze de wet wilden gaan wijzigen waarbij de restitutiepolis zou worden afgeschafd, maar dat gaat gelukkig niet door.
( http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... sc&start=0 )

Wat betreft FBTO het volgende:
Met wie hebben wij afspraken?
FBTO is onderdeel van Achmea. FBTO heeft een contract afgesloten met huisartsen, ziekenhuizen en GGZ-zorgaanbieders die aan de kwaliteitseisen van Achmea voldoen. Dit zijn bijna alle zorgverleners in Nederland. Deze groep zorgverleners stuurt hun nota's direct naar FBTO. Je krijgt alles vergoed. Je hoeft dus geen rekeningen voor te schieten of geld terug te vragen. Makkelijk!

Ga je naar een andere zorgverlener?
Kies je een zorgverlener waar wij geen afspraken mee hebben? Dan krijg je het tarief vergoed dat Achmea gemiddeld betaalt aan de zorgverleners met een contract. Het kan dus zijn dat je niet alles vergoed krijgt. Bekijk de lijsten met tarieven. Kies je voor een andere zorgverlener? Bel ons dan even vóór je behandeling. We vertellen je dan wat wij wel en niet betalen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
http://www.fbto.nl/fbto/colzorg/categor ... eAction.do
Je krijgt dus wel minimaal een deel vergoed.
Wat Louisa schrijft klopt: FBTO was eerst een restitutiepolis, maar langzaamaan hebben ze dat veranderd.

Ik was al aan het twijfelen of ik naar een andere verzekering over zou stappen, maar nu weet ik het zeker. Zelfs als ze dit terug draaien.
Het vervelende is dat een restitutiepolis duurder is en er volgens mij nog maar 1 verzekeraar is die het aanbiedt.

Groetjes, Ariadne.
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

Achmea vergoed Visser niet meer - brieven sturen!!!!!

Bericht door Eressea »

Van de site van de ME Stichting:

Achmea stopt vergoeding van behandelingen door cardioloog dr. Visser

13-09-2013
De ME/CVS patiëntenorganisaties zijn geschokt door het bericht dat Achmea met ingang van 1 januari 2014 de onderzoeken en behandelingen door cardioloog dr. Visser, van Cardiozorg te Amsterdam, niet meer wil vergoeden. Gezamenlijk hebben zij vandaag een brief naar Achmea gestuurd met het dingende verzoek dit besluit te herzien.

Om ons verzoek te ondersteunen, roepen wij u op ook een verzoek per brief naar Achmea te sturen. U kunt hiervoor deze voorbeeldbrief gebruiken. Wij danken u al vast voor uw steun!

Link naar de voorbeeldbrief en dit item: http://www.me-cvs-stichting.nl/nieuws/i ... ewsId=2811

Ik heb zojuist mijn brief uitgeprint, met wat toevoegingen wat Visser voor mij heeft betekent. Wie doet er mee??
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

Achmea vergoed Visser niet meer - brieven sturen!!!!!

Bericht door mieshka »

Belachelijk van Achmea! Ik ben er zelf niet verzekerd, maar wie weet gaan andere verzekeraars dit ook wel overnemen. Ik stuur dus denk ik wel een brief. Weet iemand ook waarom Achmea dit doet? Dr. Visser is toch gewoon een reguliere arts?
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Strelitzia schreef:Zeker heel erg slecht nieuws voor veel mensen. Ik hoop niet andere verzekeraars dit gaan overnemen.

Weet iemand wat de argumenten zijn van Achmea om tot zo'n maatregel over te gaan?
Ja, die argumenten zou ik ook wel willen weten. In de voorbeeldbrief die patienten kunnen schrijven wordt verwezen naar een brief van 27 augustus, daar zal toch wel iets in staan?

Iemand hier van de vereniging, steungroep of stichting die hierop antwoord kan geven??

En oh ja, =D> voor de samenwerking.

Groetjes, Ariadne.
Gebruikersavatar
luipaardje
Actief lid
Berichten: 458
Lid geworden op: 05 aug 2012, 13:43

Bericht door luipaardje »

Het zou zo maar kunnen dat dit een gevolg is van de onlangs verschenen richtlijn CVS. Daarin wordt alleen CGT/GET gepropageerd. Een arts die iets anders doet verleent dan 'niet gebruikelijke' zorg en die hoeven ze dan niet te vergoeden.

Het doet me ook denken aan de uitspraken van dr. Vermeulen op dit forum. Hij krijgt hier vaak de vraag waarom hij niet meert testen en behandelingen doet. Laatst zei hij dat hij nu al op het randje zit van wat de verzekeraars nog goedkeuren.
Denk ook aan wat er is gebeurd met Coucke en Uijttersprot.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

luipaardje schreef:Het zou zo maar kunnen dat dit een gevolg is van de onlangs verschenen richtlijn CVS. Daarin wordt alleen CGT/GET gepropageerd. Een arts die iets anders doet verleent dan 'niet gebruikelijke' zorg en die hoeven ze dan niet te vergoeden.

Het doet me ook denken aan de uitspraken van dr. Vermeulen op dit forum. Hij krijgt hier vaak de vraag waarom hij niet meert testen en behandelingen doet. Laatst zei hij dat hij nu al op het randje zit van wat de verzekeraars nog goedkeuren.
Denk ook aan wat er is gebeurd met Coucke en Uijttersprot.
Het kan zeker ook een gevolg zijn van de Richtlijn CVS.
En VWS Minister Schippers is voor CGT/GET en staat voor niets anders open.
Heeft zij ook geen goede connecties met het College voor Zorgverzekeringen?

De ME/CVS artsen liggen al jaren onder een vergrootglas.
Ik ben dan ook erg benieuwd of Theo Wh zijn nieuwe Kliniek nog zal kunnen gaan openen.

VC Lelystad heeft (toevallig?) het werkveld verbreed en heeft een nieuwe naam "Vermoeidheid & PijnCentrum": http://www.vermoeidheidcentrum.nl/over-ons

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
marry
Actief lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 13 aug 2009, 15:31

Bericht door marry »

Via Rob Wijbenga ME/cvs vereniging:

prof.dr. Frans Visser heeft toestemming gegeven de betr. passage uit de brief die hij van Achmea kreeg openbaar te maken:

"In 2013 zien wij dat de zorgconsumptie afneemt, zowel landelijk en in de regio. Dit betekent dat wij voor 2014 minder cadiollogiezorg inkopen dan voorgaande jaren en er voor kiezen de zorg meer te concentreren bij enkele aanbieders

"De reden dat wij de cardiologiezorg voor de regio Noord-Holland niet meer bij u inkopen is gelegen in het feit dat u slechts een beperkt deel van de cardiologiezorg aanbiedt, en voor uw behandelingen doorverwijst naar andere organisatie(s), Omdat de doorverwijzing leidt tot onnodige zorgkosten... worden er dubbele kosten gemaakt. Op grond van het indemniteitsbeginsel hoeven wij kosten niet tweemaal te betalen.
Gebruikersavatar
sidonia
Actief lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:16
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door sidonia »

VC Lelystad heeft (toevallig?) het werkveld verbreed en heeft een nieuwe naam "Vermoeidheid & PijnCentrum": http://www.vermoeidheidcentrum.nl/over-ons
Interessante aanpassing. Diagnose gaat jammer genoeg nog steeds op basis van vragenlijst en belastbaarheidscan. Ook jammer dat ze de Fukuma criteria hanteren, die niet voor diagnostiek is bedoeld, maar voor wetenschap.

Het is duidelijk dat ze binnen de richtlijnen voor behandeling van ME/CVS willen blijven.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Een herhaling van zetten; jaren geleden al gebeurde hetzelfde met internist-endocrinoloog Ruud Kurk, destijds werkzaam in het CVS-centrum. Ver vóór de nieuwe richtlijn, maar daar kunnen ze zich nu wellicht extra gesterkt door voelen. We kregen toen een brief bij welke verzekeraars hij nog wel vergoed werd en ben ik overgestapt naar een ander. Dat zal met Visser ook zo gaan.

Als ze het volhouden, massaal overstappen dus!!
Life smells...
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Fukuda-criteria = CVS-criteria, de officiële instanties hebben nooit andere criteria gebruikt. Ook wetenschappelijk zijn die niets waard, ze zijn uitsluitend bedacht om het ziektebeeld te bagatelliseren.
Life smells...
Plaats reactie