Wel/ niet aftrekbaar

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Wel/ niet aftrekbaar

Bericht door stargazertje »

Ben er enorm aan het stoeien, maar kom er niet mee uit. Aangezien dit handig voor iedereen is: Wanneer is een supplement nu wel/niet aftrekbaar? Heb al gevonden:

Bron: http://download.belastingdienst.nl/bela ... 01z2fd.pdf
3.6. Voedingssupplementen
Belastingplichtige volgt een therapie die naast het volgen van een
dieet ook bestaat uit het gebruik van vitamines en mineralen ter vergroting van de weerstand. Zijn deze uitgaven voor vitamines en mineralen aftrekbaar?

Uitgaven voor voedingssupplementen zoals vitamines en mineralen
zijn in het algemeen niet aftrekbaar. Aftrek als geneesmiddel is alleen
mogelijk als het gaat om middelen die als geneesmiddel worden
aangemerkt en die niet voor andere doeleinden dan als geneesmiddel
plegen te worden aangewend (zie Hoge Raad 27 november 1996, nr.
31 835, LJN: AA1753). Uitsluitend als vitamines en mineralen op
medisch voorschrift in het kader van een therapie worden gebruikt, is
aftrek mogelijk (zie Hof Amsterdam 24 mei 1996, nr. 95/1255, V-N1997, blz. 1118 en Hof Arnhem 17 oktober 1996, Infobulletin 96/972).
Belastingdienst schreef dat het van belang is bij medicatie/probiotica dat die ik die koop met recept en in Nederland zijn toegelaten. Maar hoe kom ik er achter dat iets hier is toegelaten? Hoge dosis vit D kan ik nog begrijpen denk ik (wel voor zekerheid kopie mail dat er een recept is gestuurd voor mij), maar hoe zit het met Argentyn 23 (wel recept voor) en Mannatech Ambrotose?

Vind het geheel maar knap verwarrend. :?
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Wel/ niet aftrekbaar

Bericht door bloemetje »

... Uitsluitend als vitamines en mineralen op
medisch voorschrift in het kader van een therapie worden gebruikt, is
aftrek mogelijk (zie Hof Amsterdam 24 mei 1996, nr. 95/1255, V-N1997, blz. 1118 en Hof Arnhem 17 oktober 1996, Infobulletin 96/972).
Helemaal zeker weet ik het niet, maar gezien bovenstaande zou ik vermoeden dat als je kan aantonen dat het je is voorgeschreven door een behandelaar/therapeut/whatever dat ze er dan mee akkoord gaan?

Of anders even bellen?

Succes ermee!
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Wel/ niet aftrekbaar

Bericht door josje15 »

er zal wel een list zijn met toegestane middelen in Nederland....als je het in nl....kunt kopen is het toegestaan.....
ook in nl webshops...Marktplaats geldt ws niet als wettige verkoopplaats voormedicatie/supplementen.
Idd belastingdienst bellen of googelen....
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Wel/ niet aftrekbaar

Bericht door stargazertje »

Morgen gaat brief op de post in de hoop voor meer duidelijkheid.
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Ik ben erg benieuwd naar het antwoord! Ben het ook wel een beetje zat om constant op eigen kosten tekort te moeten aanvullen en mn gezondheid op te krikken. Een vergoeding (of al was het maar een tegemoetkoming) zou al heel fijn zijn
Gebruikersavatar
marianneke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 444
Lid geworden op: 15 mei 2010, 11:25

Bericht door marianneke »

Hoi Stargazertje,

Er heeft hier ooit eens een link gestaan naar een document met gerechtelijke uitspraken over dit onderwerp. Ik kan de link zo snel even niet vinden maar ik heb het toen opgeslagen als PDF document.
Ik ga eerst eens proberen of ik het als bestand bij dit bericht toegevoegd kan krijgen. Op pagina 9 heb ik een stuk tekst rood gemaakt omdat dit specifiek over een CVS patiënt gaat zoals ze het daar noemen. Maar volgens mij staan er in het document nog meer bruikbare voorbeelden.
Ik heb dit toen bewaard voor het geval de belastingdienst moeilijk zou gaan doen over de door mij opgegeven B12 en Carnitine die was voorgeschreven door een arts.
Mocht het niet gelukt zijn om het bestand toe te voegen dan wil ik het je wel doorsturen per PB of mail.
Bijlagen
bewijs voedingssupplementen op voorschrift.doc
Wel of niet aftrekbaar zijn van voedingssupplementen.
(103.5 KiB) 93 keer gedownload
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Dank je. Ik hoop zo dat alles gewoon aftrekbaar zijn en dan vooral de financieel zware middelen. Alles word in principe voorgeschreven. Ga het niet zelf even innemen omdat ik het zo graag wil.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Brief gekregen van belastingdienst en het kwam kort neer op: val me niet lastig en bel maar belastingdiensttelefoonnummer. Als die het nodig achten dan kunt u weer een brief schrijven.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Het blijft bizar. Vandaag eindelijk na veel belpogingen (telkens werd de verbinding verbroken omdat de wachttijd te lang was) en heeeel lang wachten mensen van de belastingdienst gesproken. Die konden ook geen info geven en adviseerden me weer een brief te sturen naar de inspecteur. Was niet boos op de persoon die aan de lijn zat, ik ben meer pissig op de inspecteur die me de stomme brief stuurde.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

En dit is van het kastje naar de muur en weer terug. Inspecteur kan me ook niet helpen want die heeft ook niet de info die ik nodig heb. Als ik aftrek wil moet ik maar bewijzen dat het in Nederland erkend is als medicijn. Grote zucht.

Denk dat ik alles maar opgeef waar ik een recept van heb?
Gebruikersavatar
martine030
Actief lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 nov 2009, 18:13

Bericht door martine030 »

Het komt er uiteindelijk op neer dat alles wat voorgeschreven is, kan worden opgevoerd bij de uitgaven voor specifieke zorgkosten. Het hoeft dus geen medicijn te zijn!

Ik heb over mijn aangifte 2010 alle bewijzen moeten aanleveren. In eerste instantie is alles (zo'n inspecteur die er niks van snapte, lange telefonische discussie gehad..) afgewezen. Maar ik heb de uitspraken van Hof Amsterdam en Arnhem in mijn bezwaar gemeld en toen is ALLES goedgekeurd. Ook alle vitamines van iHerb dus.
Je kan dus gewoon alles aftrekken wat voorgeschreven is en vergeet dieetkosten, reiskosten (€0,35 pk) en beddengoed enzo niet!
Gebruikersavatar
martine030
Actief lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 nov 2009, 18:13

Bericht door martine030 »

Als je trouwens te hoge ziektekosten hebt gehad, mag je dat deel volgend jaar bij je aftrek gebruiken.

Als iemand een kopie van mijn bezwaarschrift wil: stuur me maar een bericht!
Gebruikersavatar
spring
Donateur
Donateur
Berichten: 619
Lid geworden op: 27 okt 2010, 16:44

Bericht door spring »

Eindelijk antwoord van Ieder(In) (voorheen Chronisch zieken en gehandicaptenraad) over de aftrek van voedingssuplementen met een verwijzing naar een document van de belastingdienst van 2013. Zo te zien mogen supplementen op voorschrift van een arts nog steeds afgetrokken worden. Hier was wat onduidelijkheid over door een stuk uit de Staatscourant 2013, 9571. ( http://wetten.overheid.nl/BWBR0027135/3 ... ng_2488396 )

Geachte mevrouw,

Met excuus voor de late reactie. Ik begrijp dat u nog contact heeft gezocht met het Meldpunt omdat de diverse berichten over aftrek medicijnen e.d., waaronder de brief van de Belastingdienst, niet duidelijk zijn.

Zoals collega Liesbeth Bergsma al aangaf heeft het (nieuwe) besluit van 4 april 2013 van de Staatssecretaris, waarbij het besluit uit 2010 ook vervallen is verklaard, alleen nog betrekking op onderwerpen waarover besluitvorming moest plaatsvinden. Bij de andere in het besluit van 2010 nog toegelichte en nu dus weggelaten aftrekposten is het onderliggend beleid in principe gelijk gebleven. Omdat het hier ging om teksten met slechts een voorlichtend karakter zijn deze wel te vinden op de site van de Belastingdienst, namelijk als Vragen en Antwoorden 2013.

Zie
http://download.belastingdienst.nl/bela ... 1z31fd.pdf

De tekst daar over voedingssupplementen (3.4.) is vrijwel onveranderd, behalve dat de verwijzing naar de jurisprudentie is weggelaten. Uiteraard kunt u daar een beroep op blijven doen.

De door u bijgevoegde brief van de Belastingdienst bevat slechts algemene richtlijnen. Bij de beoordeling zal het steeds om individuele situaties gaan, die niet altijd identiek zijn. Mochten er vooraf twijfels zijn over individuele specifieke omstandigheden dan kan men het beste met de Belastinginspecteur van het betreffende kantoor contact opnemen.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.
I'm feeling like a Monday but someday I'll be Saturday night!
(Bon Jovi)
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Bericht door agnes »

Hallo allemaal,

Ik wist niet dat je voedingssupplementen e.d. ook mocht aftrekken als het voorgeschreven is.
Maar...het is vrij verkrijgbaar dus je hebt geen recept nodig. Hoe zorg je dan dat je het toch kan aftrekken? Wat is dan je bewijs dat het voorgeschreven is? Vaak zegt een arts mondeling dat hij middel x adviseert (bv. homeopatisch middel, vitamines e.d.), maar omdat het vrij verkrijgbaar is krijg je geen recept mee.
En hoe zit het met middelen die je zelf uitprobeert en waar je baat bij hebt? Als je het aan een arts vraagt en het is een voedingssupplement ofzo, dan zegt hij dat je dat rustig kan blijven doen als je daar baat bij hebt zolang je je aan de aanbevolen dosering houdt.

Hoe doen jullie dat?
Alle tips zijn welkom.

Agnes
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Volgens mij moet je een recept (kopie) kunnen overleggen, dus de arts moet je dat geven als hij het middel nodig vindt.
Life smells...
Plaats reactie