rolstoel of nie?

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Molletje
Gevorderd lid
Berichten: 666
Lid geworden op: 23 aug 2011, 15:10

Rolstoel

Bericht door Molletje »

topic samengevoegd. admin

Ik lees hier geregeld over het gebruik van een rolstoel.

Nu zit ik in een dilema en heb er vragen over.
Aan de ene kant zou ik er ook graag één willen hebben, maar zou ik dit in overleg met het VC moeten doen?

Tevens ben ik bang dat ik dat ding niet vooruit krijg, omdat mijn armen zo moe zijn.

Maar ook, ik kan lopen. Alleen niet zo ver of ik moet me forceren wat ik gauw doe.

Tevens heb ik er ook weer moeite mee, wat zullen anderen zeggen?
"kijk haar zich aanstellen" ze kan toch ook lopen om dat ding te pakken?
Dan de schaamte, klinkt stom, ik weet het, maar toch.

Laatst zei ik tegen mijn vriendin, ik zou nu niet door mijn enkel moeten gaan, want ik kan niet eens op krukken lopen. Ik heb die kracht niet.
Een stukje zou gaan, maar dan houdt het op.

Hoe kom je aan een rolstoel?
Ik ben lid van Icare.
En wat kost zo'n ding?

Heb ik het wel nodig?
Verslappen mijn spieren dan niet nog meer?
Ik ben nu bezig met 2 x 5 minuten lopen en taken moet ik in 2 minuten verdelen.

Vragen die door mijn hoofd spoken.
Auto rijden is geen probleem voor mij.
Als ik de hondenkooi uit de auto haal, kan er een rolstoel in.

Zijn er meer die hier moeite mee hebben?
Gebruikersavatar
chika
Gevorderd lid
Berichten: 552
Lid geworden op: 10 mei 2011, 22:20

Rolstoel

Bericht door chika »

Het was ook een grote stap voor me om een rolstoel in huis te halen.
Nu ik hem heb ben ik er wel blij om. Maar ik gebruik hem meestal buiten mijn eigen stad, idd ook om vragen en blikken van (halve) bekenden te vermijden.
Af en toe gebeurt het natuurlijk wel maar dat valt uiteindelijk ook wel mee.

De rolstoel betekend dat ik weer eens ergens naartoe kan: optredende, beurs, ...
Zelf mijn rolstoel vooruit duwen kan i niet hoor... Dat zouden mijn armen lang moeten bekopen.
Ik kan ook wel stappen, maar niet lang. En rechtstaan ook niet dus de stoel biedt mij een oplossing.

Ik (Belgische) huur er eentje via de ziekenbond (10euro/maand of zo).
Het is idd wel een drempel waar je eventjes over moet.
Health is not valued till sickness comes.
-Thomas Fuller-
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Rolstoel

Bericht door felixloena »

Ik vind het ideaal om bij voorbeeld mee te gaan wandelen met mijn gezin, of te gaan winkelen. Ik moet dan wel geduwd worden. Door de rolstoel kan ik langer ergens heen zonder extreem lichamelijk moe te worden. Nu word ik alleen moe door de prikkels om me heen.

In NL kun je er eentje gratis lenen voor een half jaar bij een thuiszorgwinkel. Dan kun je kijken of je het wat vindt. En ja, je moet een drempel over, maar het levert je heel veel op.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
Molletje
Gevorderd lid
Berichten: 666
Lid geworden op: 23 aug 2011, 15:10

Bericht door Molletje »

Het is voor mij zo dubbel.

Bij het VC zijn we het rustig aan het opbouwen.
En mijn bedrijfsarts wil dat ik grotendeels werk.

Het punt is, ik kan wel werken, alleen ik forceer mij dan enorm, met alle gevolgen.
Wel merk ik dat mijn masker er sneller afvalt als ik moe wordt.
Want tijdens mijn werk zet ik een masker op.
Tevens doe ik nu werk wat mij totaal niet bevalt, maar het moet volgens de "wet op de poortwachter".

Tevens zit ik met rug problemen waar door ik niet lang kan staan en deze vast komt te zitten met veel pijn waardoor ik weer extra pijnstillers nodig heb.
Als de onderste wervel verkeerd schiet kan ik helemaal niet lopen. Dit is vaak gebeurd.
Moet wel zeggen nu ik meer rust, de wervel er nog niet uit is geschoten.
Als dit gebeurd moet ik weer drie dagen plat en weer rustig met fysio opbouwen. pffff ik moet er niet aan denken. Want die pijn is er echt eentje van 15 op de schaal van 10. Steeds die krampen erover heen.

Het ergste vind ik de onzekerheid wanneer ik weer eens moet werken. Zo is het 4 dagen achter elkaar 3 uur en zo heb ik een maand niets, dan maar 1 dienstje.
En dan zegt de bedrijfsarts dood leuk dat ik 4 x 5 uur moet draaien.
Daarom heb ik ook iemand van de OR ingeschakeld. Want van re-integreren is totaal geen sprake.
Het is niet dat ik niet wil werken, maar het lukt me niet.

Ook zit ik nog steeds in een fase van ontkenning. Ik lig nog met mezelf overhoop.
Ik vind het allemaal zo moeilijk.

Een rolstoel zou een uitkomst zijn, want dan zou ik in het weekend met mijn man of met mijn vriendin onze honden kunnen uitlaten op een afgelegen plek. En dan ook langer dan die 5 minuten, die ik niet met mijn honden mag lopen. Althans niet aangelijnd.

Ik zit met dienst honden dus die kunnen niet zomaar in een park lopen.
Niet dat ze niet sociaal zijn, maar ik ben eerder bang dat een andere hond mijn honden grijpen. Dit is mij nu 2x gebeurd. Ik heb mijn honden geleerd niet terug te vechten.
Dit vanwege mijn werk, en ik hou zowiezo niet van vechtende honden.

Ik heb het er nog niet met mijn man over gehad.
Ik denk dat ik er eerst eens met het VC over praat.

Ik blijf het moeilijk vinden, maar het idee dat ik dan verder kom dan nu is een prettige gedachte.

Maar stel dat ik moet werken? Zie je het al voor je, een beveiligingsbeambte in een rolstoel. Maar ja dan moet ik ook nog eens iemand vinden die me duwt.

Ik heb ook wel eens aan een rollator gedacht. Deze zou het vallen kunnen voorkomen. En je kunt er op leunen en zitten.

Ik denk dat het vallen komt door vermoeidheid en dat ik "weer" veel te ver over mijn grenzen ben gegaan. Want de bloed uitslag was weer eens negatief.

Ik vind de beslissing erg moeilijk daarom ben ik dit topic begonnen.
Het is toch die bevestiging dat ik ziek ben, wat ik probeer te accepteren.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Wat rot dat je zo over je grenzen moet gaan met je werk, en dan ook nog eens opbouwen qua conditie. Ik vrees dat je lichaam binnenkort gaat zeggen dat het genoeg is geweest, en dan zit je met de gebakken peren. wat betreft werk en uwv, ik geef je de tip om eens te bellen met de Steungroep ME en arbeidsongeschiktheid.

Een rolstoel lijkt me in jouw geval wel een goed idee. zo kun je er inderdaad lekker tussen uit zonder je extreem in te spannen. Dan krijg in elk geval geestelijke energie.

sterkte
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Op de rollator kan je helemaal niet goed zitten. Bovendien kijk ik steeds naar die dingen als ik ze keer zie, maar het is me nog niet gelukt om er een stationaire rem op te vinden. Je zit dan op een plankje. Dat is beslist meer dan niets, maar het is voor tokkelende bejaarden/minder validen die éventjes van de benen moeten. Er is geen rugsteun, er is geen hoogte in te stellen. En een veiligheidsbeambte achter een rollator is net zo'n aanfluiting als eentje in een rolstoel.
Er was vroeger trouwens de detective-serie Ironside. Die man zat in een rolstoel (zelf aan de wielen draaien). Maar hij had dus personeel.
Gebruikersavatar
Molletje
Gevorderd lid
Berichten: 666
Lid geworden op: 23 aug 2011, 15:10

Bericht door Molletje »

Momenteel is het zo, dat ik het SL (een onderdeel van de Ondernemings Raad) heb ingeschakeld. Zij gaat voor mij bemiddelen.

De bedrijfsarts weet momenteel even niet wat hij met me aan moet.
Mijn re-integratie is gestopt tot ik weer bij hem moet komen.
Hij moet er eerst over nadenken. En wil contact met het VC, die hij inmiddels heeft gehad.
Hij is er alleen op de dinsdagen.
Morgen komt nu te vervallen, volgende week heb ik het slaap onderzoek.
Dan zou het pas die week daarop volgend kunnen zijn.

Hmm vandaar dat de planner gevraagd heeft hoe laat ik uit het ziekenhuis ben. Ik heb geantwoord dat ik dat niet weet.
(ik weet nu al dat ik verrot zal zijn).

Tevens wil het SL met mijn werkgever, personeelszaken en waarschijnlijk de bedrijfsarts rond de tafel om mijn situatie te bespreken.
Ik zou vrijdag gebeld worden, maar tot op heden niets gehoord.
Iedereen is moeilijk bereikbaar.

Ik ben wel een paar keer prive gebeld, maar deze neem ik niet op.
Want er zijn ook van die momenten dat er gewoon wordt opgehangen.
En van de SL heeft wel een nummer herkenning. En een voice mail heb ik niet vanwege prive omstandigheden.

Ik wacht dus gewoon af.
En daarna zien we verder en kan ik het steunpunt altijd nog inschakelen.

Rollator is denk ik ook niet geschikt, want je moet toch lopen.
Ik ben lid van Icare dus ik kan er zo eentje lenen.
Gebruikersavatar
Molletje
Gevorderd lid
Berichten: 666
Lid geworden op: 23 aug 2011, 15:10

Bericht door Molletje »

Ik heb het er vanavond met mijn man over gehad.
En hij staat er helemaal open voor.♥

Hij dacht eerst misschien iets voor later, tot ik hem duidelijk maakte dat het later misschien wel beter gaat nu ik in opbouw zit.

Hij snapt heel goed dat ik er af en toe uit wil.
En dat 2 x 5 minuten veel te weinig is.
Dit hebben we een keer eerder mee gemaakt toen ik geopereerd was aan mijn voeten.
Alleen was het een straf voor hem om net midden in een park met een lekke band te staan.
Was ook een straf voor hem, want hij had mij een paar keer laten vallen, lol.
Maar al doende leert men. En ik kan nu lopen, dus vallen zal niet gauw meer gebeuren.
Nu kunnen we toch nog met de honden weg als hij de energie kan opbrengen. Want alles rust nu op zijn schouders en hij heeft fysiek zwaar werk en is al op leeftijd met zijn gebreken.

Ik heb de Icare winkel in ons dorp gevonden, dat scheelt weer een hoop.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Mooi!
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
chika
Gevorderd lid
Berichten: 552
Lid geworden op: 10 mei 2011, 22:20

Bericht door chika »

Go for it... En zorg misschien voor een riem ;)
Health is not valued till sickness comes.
-Thomas Fuller-
Gebruikersavatar
Molletje
Gevorderd lid
Berichten: 666
Lid geworden op: 23 aug 2011, 15:10

Bericht door Molletje »

chika schreef:Go for it... En zorg misschien voor een riem ;)
Lol nee geen riem, nu kan ik er nog uit als hij me laat vallen.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Hoe zou het met Molletje gaan inmiddels?
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Dacht ik ook aan laatst, al lange tijd geen bericht.
Life smells...
Plaats reactie