rolstoel of nie?

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
jolana
Beginner
Berichten: 48
Lid geworden op: 01 nov 2006, 13:22

rolstoel of nie?

Bericht door jolana »

Hallo
Ik zit er over na te denken om een rolstoel aan te schaffen want ik zit altijd binnen.
Ik kan gewoon niet meer ver lopen of winkelen.
De muren komen op mij af
Maar ja ik vind dit zo moeilijk beslissing.
Worstelen jullie hier ook mee? :?
Gebruikersavatar
hanneke
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: 06 nov 2006, 13:56

rolstoel of nie?

Bericht door hanneke »

hallo jolana
ik zelf zit niet in een rolstoel, dus kan er van eigen ervaring niet over spreken
maar je zal het altijd kunnen proberen, misschien dat je het een stuk handiger en prettiger vind
groetjes hanneke
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

hallo jolana moet je beslist doen ik heb zelf al een jaar of 7 een rolstoel had ik altijd moeite mee ik ben zelfs naar de psygologe geweest omdat ik te trots was om in zo,n ding te zitten en door mijn man gereden te worden het heeft lang geduurt maar nu ben ik er blij mee ik ga zomers naar de pier in hoek van holland en we laden hem uit en ik kan lekker de pier op ,dat kon ik jaren niet meer ,nu heb ik ook een scootmobiel al ruim 4 jaar waar ik heel blij mee ben ik zit iedre dag buiten ga veel naar de winkels een uitkomst is het dus probeer het je raakt een beetje uit je isolement succes en een knuf van alie :wink:
Gebruikersavatar
jolana
Beginner
Berichten: 48
Lid geworden op: 01 nov 2006, 13:22

mijn scootmobiel

Bericht door jolana »

Hallo
We hebben vandaag een scootmobiel aangeschaft om mijn isolement wat te doorbreken.Mijn vriend gaat er nog een kinderzitje opmaken voor Luna.
Dan kan ik weer zelfstandig door het leven gaan :)
tenminste dat gevoel hebben.
Om weer naar buiten te kunnen gaan zonder begeleiding.
Maar ik vind het ook moeilijk om die stap te nemen.
Omdat je dan echt gehandicapt bent.
Dit zal wel tijd nodig hebben dat acceptatieproces. :?
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

gefeliciteert jolana nu ben je wat zelfstandiger ik heb zoals je weet ook veel moeite er mee gehad, maar ik voel mij ondanks alles wat ik heb geen gehandicapte en dat laat ik mij ook niet aanpraten je bent wie je bent ,en probeer alles uit het leven te halen wat je kunt ,ook al is het soms niet veel ,je bent er nog voor je gezin die jou aanwezigheid hard nodig hebben ga er voor jolana veel liefs van alie
mariska28
Beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 dec 2006, 14:41

Bericht door mariska28 »

heel goed van je dat je deze stap hebt gezet!!

ik worstel hier ook al jaren mee, wil graag iets meer genieten en weg kunnen en dat zou soms mogelijk zijn dmv een rolstoel, maar ik kan het maar niet doorzetten, voel me lullig tegenover degene die me moet duwen en tegenover de buitenwereld, ik weet dat ik daar niet aan moet denken en moet zorgen dat ik een leuker leven krijg, maar ben nog na 9 jr niet zover denk ik
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

hallo mariska allereerst van harte welkom op deze site ,ik begrijpt dat je het lullig vind dat iemand jou moet duwen ,had ik ook moeite mee ik ben zelfs naar psygoloog geweest omdat te leren aanvaarden nog steeds moeite na 8jaar maar als ik niet weg ga dan blijft mijn man ook thuis ik was jaren niet naar de stad geweest nu gaan we geregelt ,,maar ik rijd toch liever in mijn scootmobiel ben ik eigen baas ,maar de gewone rolstoel is ook fijn als je wat verder moet je zet hem in de auto en kan overal heen succes liefs alie :wink:
mariska28
Beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 dec 2006, 14:41

Bericht door mariska28 »

ja dankje voor het welkom

sorry heb me nog niet voorgesteld, maar heb zo weinig energie dat ik alleen het voor mij noodzakelijke wil posten

liefs maris
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

begrijpt hoor maris sterkte liefs alie :wink:
Thinkie
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 dec 2006, 14:48
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door Thinkie »

Hoi,

ik heb ook een rolstoel, al heb ik nog maar af en toe periodes dat ik hem nodig heb.
In het begin is het ff lastig, afhankelijk te zijn van zo'n ding. Ik kon de eerste jaren gelukkig zelf stukjes rijden ermee, dat maakt je toch minder afhankelijk dan als je alleen maar geduwd kan worden. Nu lukt dat zelf duwen niet meer, maar kan ik meestal veel beter/verder lopen en heb ik hem dus zelden nodig.
Wel goed afspraken maken met degene die je eventueel moet duwen. Ik heb wel meegemaakt dat bijv. m'n oma net deed alsof ik een kind in een buggy was, bijv in een tuincentrum; dan was ik ergens aan het kijken. Zij was uitgekeken en pakt dus hup de rolstoel beet en duwt me mee naar waar zij wil gaan kijken! He, joehoe, ik was nog niet uitgekeken!
En het is natuurlijk lastig dat in winkels mensen vaak degene in je gezelschap aanspreken ipv jou, of dat sommige mensen het lef hebben je rolstoel gewoonweg aan de kant te zetten ipv je even te vragen of ze erlangs mogen. Ik pak hen toch ook niet bij de schouders en duw ze opzij, dat zouden ze ook niet pikken!
Maar al met al ben ik er toch erg blij mee, want dankzij de rolstoel heb ik veel leuke dingen kunnen doen die me anders niet gelukt waren! Even doorbijten en dan kun je er alleen maar blijer van worden!
Arjen
Gevorderd lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:55

Bericht door Arjen »

Zelf heb ik mijn rolstoel voor in en om het huis.
In het begin ook voor de verdere omgeving, toen had ik mijn scootmobiel nog niet.
Ik weet dat wanneer ik mijzlf voortbeweeg, ik het niet erg vind, nu dit niet meer lukt in langere afstanden, moet ik geduwd:DAT HAAT IK; kies dan voor scootmobiele en ben dan zelfstandig.

Ik haat het duwen niet om de omgeving: ik haat het dat ik zelf mijn koers niet bepaal!
De omgeving: ach de mensen zij lullen maar, doen zij ook wel zonder rolstoel of scootmobiele.
Dit was voor mij de eye opener na een periode van "valse schaamte".
Wel kan het mij raken, als ik mijn honden zo laat rennen, en er echt mensen zijn die zeggen: "jij moest zelf eens zo hard rennen".
Graag, is wat ik zeg, evil is wat ik denk.
Arjen 8)
Thinkie
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 dec 2006, 14:48
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door Thinkie »

Scootmobiel is in de buurt waar je woont zeker zelfstandiger, als je niet zelf kan duwen. Maar rolstoel is weer makkelijker meenemen als je hem ergens anders wilt gebruiken.

groetjes,
Thinkie
Arjen
Gevorderd lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:55

Bericht door Arjen »

Hallo Thinkie,

Dat klopt.
Zelf heb ik nu een folder in huis voor een speciale aanhangwagen, waarin je ook je scootmobiel makkelijk zelf mee kan nemen: heb je wel weer een auto voor nodig etc maar ik prijs mij daar gelukkig.

Arjen 8)
Arjen: fight for live
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Arjen, heb je deze wel eens gehoord?:

Een blinde man met blindegeleide honde die regelmatig bij winkels te horen kreeg: moet die vieze hond ook mee naar binnen?

Ja, zo kortzichtig zijn de mensen en maar aan ver-weg-goede doelen geven om hun geweten te sussen, terwijl ze de ellende vlak bij hen zelf in de omgeving nog eens super negatief beinvloeden door zulk soort houdingen.

Tja , leer mij de mensen kennen.

Toch nog vast een gelukkig nieuwjaar, Arjen!
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

ja van dat kortzichtige heb ook wel eens last ,als je in een rolstoel of scootmobiel zit denken de mensen dat je achterlijk bent ,als ik met henk bent vragen zij over mijn hoofd alles aan henk net of ik er niet ben ,hier word ik echt giftig om en de opmerking die je iedere keer hoort als je in een winkelcentrum rijd ik rijd altijd stapvoets toch zijn er mensen die nog net voor je wagentje er voor langs willen en o wee als je ze dan per ongeluk raakt ,en ook als ik hem voor een winkel zet en een stukje in de winkel loopt gelukkig ga dat af en toe maar dan krijg je opmerkingen van iemand met een gipsbeen ,ik kan er beter inzitten ,en dan zeg ik als u neemt wat ik mankeer graag zelfs, ik zie er voor mijn leeftijd goed uit en dat word mij ook iedere keer gezegt wat jij ziet er niet ziek uit, hels word ik dan van die rot opmerkingen :(
Plaats reactie