Emigreren vanwege gezondheid

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Emigreren vanwege gezondheid

Bericht door Zuiderzon »

Op 7 juli 2005 handelde het programma 'Na de diagnose' door de EO over het volgende thema:

Emigreren vanwege gezondheid

Het Nederlandse klimaat kan funest zijn voor je gezondheid. Mensen met reumatische klachten of astma hebben het soms zwaar te verduren, vanwege vocht en wisselvalligheid van het weer.

In de aflevering komen drie getuigenissen aan bod van mensen die willen emigreren of al ge?migreerd zijn omwille van hun gezondheid. Elk heeft last van een specifieke aandoening:
  • - Fibromyalgie
  • - Astma
  • - COPD (chronic obstructive pulmonary diseases)
De uitzending duurt ongeveer een halfuurtje en is hier te bekijken.
Bron voor meer info: EO

Wat vinden jullie van 'emigreren vanwege je gezondheid'?
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

RE: Emigreren vanwege gezondheid

Bericht door Marjolijn »

Ik kan het me heel goed indenken,bijvoorbeeld als dit koude weer je zieker maakt en je financieel de mogelijkheid hebt om te emigreren naar een warmer land dan zou ik er ook niet over twijfelen tenzij je heel veel moeite hebt met het verder weg zitten van familie/vrienden of je slecht kunt aanpassen. Maar waarom niet? Voor mij is het toch nog steeds wel een droom, ik voel me sowieso veel lekkerder en blijer als het lekker warm is en ik veel buiten ben.
Gebruikersavatar
anika
Actief lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 14 okt 2005, 21:15

Bericht door anika »

Als ik later genoeg centjes heb ga ik zeker wel emigreren. Ik merk dat het stukken beter gaat wanneer het warm en droog is. De laatste maand is echt een verschrikking geweest, amper vol te houden.
*~.my life - look at my life - what will I become.~*

Imagine 24/7 pain.. You can?t .. So don?t say you know what I?m going through
George
Beginner
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 okt 2005, 14:00

Bericht door George »

Over emigreren heb ik ook al vaak na gedacht. Maar ja als je wat mankeert heb je (meestal)niet zo'n hoog inkomen, ik denk dat het veel mensen tegen houd. je moet in een ander land toch ook een inkomstbron hebben.
Het lijkt mij trouwens wel heerlijk om te emigreren! Weg uit dit veel te volle land en op zoek naar wat rust. maar voorlopig blijft het maar bij dagdromen...
Syl
Actief lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 05 sep 2008, 17:45

Bericht door Syl »

Ik zou het zo doen. Het weer is een grote factor die mijn welbevinden bepaalt. Alleen het UWV staat het niet toe. Ik ben jong (35) en zijn al argwanend t.o.v. mijn verzoek om te overwinteren.

Mijn functioneren is zo veel beter met warm weer, dat ik geen moment zou aarzelen.
Gittje
Beginner
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 jul 2008, 10:20

Bericht door Gittje »

Ik kan het standpunt van George alleen maar bijtreden : emigreren zit er alleen maar in voor de mensen die goed bij kas zijn. Het buitenland zit nu ook niet te wachten op mensen met een kwakkelende gezondheid, dus zijn voldoende inkomsten sowieso een must.

Zelf zou ik graag emigreren, met een voorliefde voor Canada, maar de financiële realiteit houdt mij met m'n 2 voeten op de grond vooral daar ook mijn man als chronisch nierpatiënt medische verzorging vereist.
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Ff een tip voor het buitenland,
Voor Curacao dan kun je, je WAO behouden.
Is Nederlands grondgebied.

Ik zit er nog wel eens aan te denken. Wel eens.
Dear Karma, I have a list of people you missed
Gebruikersavatar
Lijntje
Actief lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 06 dec 2008, 20:46

Bericht door Lijntje »

Helaas, ook als je naar Curaçao verhuisd zul je daar opnieuw je WAO moeten aanvragen daar en dus weer door de hele molen heen.

Neemt niet weg dat het wel een heel mooi eiland is en het zeker de moeite waard is! :D *droomt weg*
Alleen al omdat het daar tenminste niet zo vies koud is en je gewoon met je Nederlands goed overweg kan.
En daarbij nog de zon, zee, vissen, strand, mensen etc... 8)
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

De meeste ME/CVS-ers missen denk ik de (noodzakelijke) financiële armslag en energie om een emigratie te kunnen realiseren.
Daarnaast hoe leg je in het buitenland, waar de gezondheidszorg doorgaans minder goed geregeld is, uit wat ME/CVS precies inhoudt als je dat al niet in je moedertaal kan uitleggen.....!!!
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
b0lino
Actief lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 18 apr 2006, 20:40

Bericht door b0lino »

Ik ga binnenkort voor 5 maanden naar Australië, naar mijn oom en tante. Ik zie er erg naar uit. Voel me altijd een stuk beter als het wat warmer is en de zon schijnt. Soms droom ik er wel over om echt te kunnen emigreren. Maar helaas, een land als Australië zal mij als zieke ZEKER niet binnenhalen.
..Dansen moet je, mijn kind..
Gebruikersavatar
lilly
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 feb 2011, 18:21

Bericht door lilly »

Als iemand een creatieve oplossing heeft om zonder de stempel CVS arbeidsongeschikt verklaard te kunnen worden en er landen zijn die wel een uitkering verschaffen, liever vandaag dan morgen. Ben zelf Nederlander maar heb voel me de grootste outsider hier in dit F#! land..
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

lilly schreef:Als iemand een creatieve oplossing heeft om zonder de stempel CVS arbeidsongeschikt verklaard te kunnen worden en er landen zijn die wel een uitkering verschaffen, liever vandaag dan morgen. Ben zelf Nederlander maar heb voel me de grootste outsider hier in dit F#! land..
Meestal zijn er in die landen met gunstig klimaat geen banen te vinden, gaat menigeen er juist vandaan daarvoor. Behalve natuurlijk een land als Australië.

Maar een parttime baan?

Mijn zoon overweegt nu Tenerife.

Maar ja, aan handen en voeten gebonden aan de Bijstand hier valt dat niet mee.

Money does the world go round........
Gebruikersavatar
lilly
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 feb 2011, 18:21

Bericht door lilly »

In Australië /Nieuw Zeeland hebben ze strenge eisen bij hun selectie. Een voordeel van ME is dan juist dat je door de healthcheck komt, want ze kunnen lichamelijk niets vinden waaruit blijkt dat je ongezond bent.. ;)

In NL kun je beter een carrière als crimineel ambiëren, dan heb je het beter voor elkaar hier.

Tenerife, om te werken met ME? Als tijdelijke oplossing? Het is daar heerlijk maar ook prijzig. Ik heb zelf geen WWB want ik woon samen. Rechtszaak enz allemaal gedaan.. Naïef achteraf! XD Alle ME-ers afgeschreven, ik ben ook nog eens student af, geen WIA mogelijk..

Ik heb wel overwogen om WEER bij mijn partner uit huis te gaan zodat ik niet afhankelijk hoef te zijn. Ik heb leuke opleidingen gedaan en sta nu nergens.

MEE adviseert vrijwilligerswerk om zo je ergens te kunnen bewijzen. Maar zij begrijpen niet dat een ME patiënt ziek wordt door het leveren van inspanning. Deze teleurstelling ga ik mezelf niet meer aan doen, naast een lang ziektebed.

De diagnose CVS heb ik al achter mij verbrand, geen stempel meer. Je kunt deze ombuigen naar andere stoornissen, maar bij emigratie lijkt mij dit nog steeds een probleem. Clean en opnieuw beginnen, maar hoe doe je dat zonder crashen?

De een houdt het langer vol dan de ander, ik ben jaaaaaren door gegaan, nu vang ik daar de klappen nog van. Bizar, soms voel ik mij een alien.. ME vind ik zo'n tegennatuurlijke ziekte, kan er de logica niet in vinden wat mij het meest frustreert.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

==Bizar, soms voel ik mij een alien.. ME vind ik zo'n tegennatuurlijke ziekte, kan er de logica niet in vinden wat mij het meest frustreert.==

Ja, dat energie probleem samen met de brainfog, welliswaar niet op zich zelf staand, nekt zich het meest.
Plaats reactie