praktische tips

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Vicky
Beginner
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 nov 2005, 17:00

praktische tips

Bericht door Vicky »

hallo, hier kan je tips kwijt, waar jij baat bij hebt, en zo kan je mss ook anderen helpen het leven met cvs iets aangenamer te maken.

ik zal het startschot geven

Ik neem s morgens altijd een bad met jeneverbesolie, dat werkt spierontspannend, en dat doet echt wel deugd hoor

Ik slaap ook met zo'n bananenkussen, en heb een ergonomisch nekkussen, met zo'n bulten :wink: , en dat ligt echt wel goe

ik kan niet lang opblijven, en dan neem ik soms programma's op en bekijk ik diedan overdag
,...
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

RE: praktische tips

Bericht door Marjolijn »

Goed topic Vicky!

Bedankt alvast voor het delen van deze tips want tips kunnen we allemaal erg goed gebruiken denk ik!
Vicky
Beginner
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 nov 2005, 17:00

RE: praktische tips

Bericht door Vicky »

allé, waar blijven jullie tips???
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

RE: praktische tips

Bericht door Marjolijn »

Ik weet zo gauw geen tips helaas. Ik denk dat we even geduld moeten hebben aangezien het nu in de zomermaanden erg rustig is op het forum.

Maar mocht er tussen de weinige leden die nog op internet komen iemand zijn met goede tips, laat ze hier horen!!
Vicky
Beginner
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 nov 2005, 17:00

RE: praktische tips

Bericht door Vicky »

ja tis waar, ik loop weer veel te hard van stapel é!
Gebruikersavatar
kreeft27
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 jul 2006, 19:07

Bericht door kreeft27 »



Oke, ik wil wel een tip plaatsen

Wat mij helpt is te accepteren dat ik ME heb.
Alhoewel ME voor mij een stickertje is en ik veel klachten ondervind van ME, probeer ik zo veel mogelijk te accepteren dat ik niet meer alles kan wat ik graag zou willen, dat ik mijn leven moet leven in het moment van NU, dat ik mijn bezigheden moet aanpassen aan mijn energie-voorraad van dat moment én laat ik de klachten er zijn, als onderdeel van mijn persoonlijkheid.

Door niet langer te vechten tégen ME en te kijken naar de dingen die ik niet meer kan, maar me juist te concentreren op de dingen die ik wel kan en die in het moment te laten én daarvan te genieten, ondervind ik minder last van mijn ziekte of mijn ziek-zijn.

De ME is blijkbaar iets wat NU bij mij hoort.

Kortom: door positieve gedachtenkracht, te leven in het Moment NU, en te gaan tot de fijn-grens in plaats van de pijn-grens ondervind ik de minste last van mijn klachten.

Kreeftje
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Zo ga ik er ook precies mee om, kreeft.
Het kostte een jaar of 2 voordat ik zo ver was.
Vicky
Beginner
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 nov 2005, 17:00

Bericht door Vicky »

da vind ik een hele goede tip, en ja bij mij is da nu ook zo hoor, maar het vergt wel een verwerkingsperiode é

bedankt voor jullie tips

knuffels
Gebruikersavatar
heikenie
Actief lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 21 jun 2006, 12:59

Bericht door heikenie »

Zo ga ik er ook al reeds lang mee om maar wanneer je ondanks het behouden van een positieve instelling toch iedere keer weer geconfronteerd wordt met afbrokkeling van je mogelijkheden wordt het soms heel moeilijk.

Bij de dag te blijven is voor mij de enige manier waar ik het mee redt maar in de praktijk levert dat toch dikwijls moeilijkheden op en fronzende , twijfelende gezichten.
I will survive
Gebruikersavatar
claudine
Beginner
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 mar 2006, 14:41

Bericht door claudine »

Heel erg bedankt voor jullie goede tips !
Accepteren !!!!!!!!!!!!!!!!!
En bij de dag leven is inderdaad een hele goede !
Ik plan ook eigenlijk niets meer in elk geval spreek ik het niet meer uit, zodat evt. teleurstellingen bij b.v. de kinderen beperkt blijven.
Claudy
Gebruikersavatar
Jacqueline
Actief lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 04 jul 2006, 17:31

Bericht door Jacqueline »

Ten eerste; positief blijven denken. Zo gaat mn vriend bijvoorbeeld vaak naar het strand om te kitesurfen, een sport die mij ook helemaal geweldig lijkt! Maar dat zit er natuurlijk niet in. Toch ga ik vaak mee, en ga ik lekker met een warme beker chocolademelk op het terras zitten kijken. Wees blij met wat je kan, en geniet daar ook van. Ik kan er in ieder geval al bij zijn!

Ik denk dat het ook belangrijk is om je verwachtingen wat bij te stellen. Ga geen onmogelijke dingen proberen. Als jij je voorneemt om volgend jaar een goede baan te hebben, 5x per week te sporten etc. dan wordt dat zeker weten een grote teleurstelling. Kijk naar wat je écht aankan, en probeer dat te accepteren.

En een beetje planning vind ik ook altijd handig! Al wil ik de ene dag iets gaan doen, moet ik de dag(en) daarvoor weinig uitvoeren. En de dag(en) daarna ook vrij houden, mocht je erg moe zijn. Neem je rust, ook wanneer je die niet nodig denkt te hebben. Als je over je grenzen heen gaat, heb je daar later altijd spijt van. Enorme terugklappen, enorme teleurstellingen.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Ik had een thermoskan met kokend water erin op mijn aanrecht staan.
Kon ik gemakkelijk verschillende warme drankjes maken.

Ik droeg thermosokken omdat ik anders mijn voeten niet warm kreeg.

Halverwege mijn energie ging ik weer rusten.

Vele kleintjes maken een grote.

Lang inweken helpt om harnekkig vuil op te lossen. ( Afwas, gootsteen etc)

Ik begin er gewoon aan en ik zie wel hoever ik kom. Ik zorg er alleen voor dat ik meteen bij het stopsignaal van mijn lijf stop en dan wel meteen kan rusten. ( dit was bij allerlei dingen handig, bijvoorbeeld bij was ophangen, afwassen, koken, etc)

Hartelijke groet van Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
mariska28
Beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 dec 2006, 14:41

Bericht door mariska28 »

ik heb een moborob aangeschaft, stond als tip in het medium. wist niet of het zou werken voor de 30,- maar het werkt echt.

een soort stofzuigertje die al het werk alleen dit, zoals haren en stof wegnemen
Gebruikersavatar
Paulie
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 dec 2006, 23:45

Bericht door Paulie »

Leef je leven per dag en kijk wat je die dag aankunt.
The world is everything... And everything is the world...
Gebruikersavatar
hanneke
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: 06 nov 2006, 13:56

Bericht door hanneke »

vooral veel leuke dingen blijven doen, en vooral met je vrienden
ook al zorgt het ervoor dat je een paar dagen daarna nog moet bijkomen,
iedereen denkt daar misschien anders over, maar voor mij is het het altijd waard.

ook mijn muziek helpt me er altijd weer boven op als ik het ff moeilijk heb, mijn muziek is misschien nog wel het geen wat mij het meest helpt, naast mijn familie en vrienden natuurlijk,
maar muziek motiveert mij altijd heel erg om door te zetten
aan bepaalde teksten heb ik gewoon heel veel steun
Plaats reactie